REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi na nowe auta w WORD - po co stale kupować nowe pojazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nauka jazdy Fot. Fotolia
Nauka jazdy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej słychać o przestępstwach bądź nadużyciach w przetargach dotyczących zakupu bądź wynajmu aut przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Są jednak sposoby wyeliminować problem stałego wymieniania aut egzaminacyjnych. Dlaczego w Polsce jest to tak trudne do zrealizowania?

Egzamin w WORD

Polacy zostali przyzwyczajeni do tego, że egzaminy na prawo jazdy przeprowadzane są na samochodach należących do WORD. Problem polega na tym, że auta te są wymieniane średnio co dwa lata. To powoduje, że szkoły nauki jazdy w danym regionie również muszą zmieniać swoje pojazdy na nowe. Zdecydowana większość kursantów nie chce bowiem uczyć się jeździć autem innym niż ten, na którym będzie przeprowadzany egzamin. I właśnie na tym polu dochodzi do największych nadużyć i spięć pomiędzy WORD, a ośrodkami nauki jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Egzamin teoretyczny i praktyczny na kat. B

Kontrowersyjne przetargi na zakup aut do WORD

W lipcu 2013 roku WORD w Szczecinie wynajął 19 samochodów marki Hyundai od firmy Auto Club Sp. z o.o za 9 zł i 12 groszy! Jak to się może opłacać dilerowi? Sam wynajem nie zwróci mu się w żadnym stopniu, bowiem ceny nawet najtańszych części w ASO jak klocki hamulcowe czy olej silnikowy przekraczają tę kwotę. Diler ma jednak szansę zarobić m.in. na sprzedaży aut do szkół nauki jazdy, które de facto będą musiały dostosować się do „standardów” WORD.

REKLAMA

Zobacz też: Okres próbny - dopuszczalna prędkość

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na egzamin "L-ką"

Jednym z pomysłów na rozwiązanie problemu zakupu aut do WORD jest rezygnacja z tego przedsięwzięcia. Kursanci podchodziliby do egzaminu korzystając z samochodów jakimi szkolili się w trakcie kursu. Słuszne są jednak głosy krytyki, że pojazdy te nie posiadają kamer, służących walce z korupcją w WORD. Jednak w dobie zaawansowanej technologii nie jest raczej dużym problemem zakup przenośnych kamer i rejestratorów montowanych w kilka minut w samochodzie. Koszt ich zakupu jest zdecydowanie niższy od nowych aut. Poza tym, nawet gdyby obowiązek wyposażenia auta w kamery leżał po stronie szkół jazdy, to wydatek rzędu 5 tys. na porządny system jest nadal kilkukrotnie niższy niż wymiana co najmniej dwóch czy trzech aut na nowe.

Zobacz też: Odbiór prawa jazdy - gdzie, kiedy i za ile?

Egzamin na prawo jazdy na w innych krajach

Pamiętajmy, że na zachodzie czy nawet na drugiej półkuli ziemskiej nie praktykuje się takich form egzaminowania nowych kierowców. W Stanach Zjednoczonych do egzaminu pochodzimy w swoim samochodzie (rodziców, kolegi itd.). Kupowanie pojazdów specjalnie dla WORD to niepotrzebne a przede wszystkim zbyt częste wykorzystywanie publicznych pieniędzy. Co więcej przetargi te są coraz bardziej kontrowersyjne budząc tym samym wiele negatywnych emocji.

Nauka jazdy Fot. Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA