REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligentny bieżnik w oponie

Subskrybuj nas na Youtube
Dunlop StreetResponse2 opona
Dunlop StreetResponse2 opona
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Opona dostosowująca się do aktualnie panujących warunków - to cel projektantów pracujących nad inteligentnym bieżnikiem. Jak ma on wyglądać? Kiedy pojawią się na rynku opony wykonane w tej technologii?

Nowy rodzaj bieżnika

Jak można przeczytać w raporcie futurologicznym, przygotowanym na zlecenie Dunlopa w ramach akcji Dunlop Future Race Car Challenge, kierowcy samochodów wyścigowych przyszłości będą mieć do dyspozycji inteligentne opony. Będą one dostosowywać się do potrzeb kierowcy i toru, co całkowicie zmieni dynamikę sportów motorowych.

REKLAMA

REKLAMA

Według autora raportu, możemy spodziewać się wprowadzenia materiałów plastycznych, takich jak żele polimerowe, dzięki którym opony będą zmieniać kształt i wielkość, dostosowując się do typu wyścigu i charakterystyki toru, nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. W miarę zużywania się opony, na jej powierzchni będzie można na żądanie aktywować warstwy mikroskopijnych kolców, które zwiększą przyczepność i ułatwią pokonywanie najtrudniejszych zakrętów.

Zobacz też: Dunlop StreetResponse2 - nowa opona do małych aut

Autor raportu, renomowany futurolog dr Ian Pearson, wierzy również, że grafen stanie się jednym z najważniejszych materiałów w sporcie motorowym, ponieważ wnosi on ogromny potencjał zmian w konstrukcji opon. „Płatki grafenu zawarte w składzie opon nie tylko dadzą znakomitą przyczepność, ale także pozwolą zwiększyć powierzchnię kontaktu z drogą” – powiedział I. Pearson.

REKLAMA

Raport, o którym mowa, to początek analizy przyszłości sportu motorowego przez Dunlopa. Uruchamiając program Dunlop Future Race Car Challenge, kultowa marka oponiarska zachęca fanów oraz entuzjastów motosportu do dzielenia się przemyśleniami i pomysłami na temat tego jako mogą wyglądać za 125 lat pojazdy wyścigowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspirację dla wspólnego projektowania, w którym każdy może wziąć udział, stanowią dziedzictwo i historia firmy Dunlop.

„125 lat temu to nie kierowca ani inżynier, ale weterynarz John Boyd Dunlop wynalazł oponę pneumatyczną. Być może dlatego, że potrzebny był ktoś spoza branży, żeby wynaleźć coś tak przełomowego” – powiedział Jean-Felix Bazelin, dyrektor generalny Dunlop Motorsport w Europie, zachęcając fanów do udziału w kształtowaniu przyszłości sportu motorowego. „Moim zdaniem opona przyszłości będzie oponą inteligentną. Będzie komunikować się z kierowcą, menedżerem zespołu, samochodem i publicznością” – dodał J. Bazelin.

Opony wykonane w technologii kosmicznej

Do tego ekscytującego przedsięwzięcia - zainicjowanego przez Dunlopa - dołączył wiodący projektant techniki lotniczej i kosmicznej BAE Systems, producent ekologicznych pojazdów wyścigowych GreenGT oraz wiodący twórcy systemu KERS Flybrid Automotive (obecnie w ramach Grupy Torotrak). Wspólnie zachęcają uczestników do przedstawiania i omawiania pomysłów przyszłościowych rozwiązań z zakresu aerodynamiki, układów przeniesienia napędu, hamowania oraz ogumienia.

Zobacz też: Czujniki TPMS obowiązkowo w każdym samochodzie

Ian Pearson jest zawodowym futurologiem, który śledzi i przewiduje rozwój wydarzeń w różnych obszarach technologii, biznesu, spraw społecznych, polityki i ekologii. Jest absolwentem wydziałów Matematyki i Fizyki z dyplomem doktora nauk. Pracował w różnych branżach technicznych, między innymi w aeronautyce, cybernetyce, zrównoważonym transporcie i kosmetyce elektronicznej. Jest między innymi wynalazcą wiadomości tekstowych i aktywnych soczewek kontaktowych. Był etatowym futurologiem BT w latach 1991-2007, a obecnie pracuje dla Futurizon, małego instytutu futurologii. Pisze, wykłada i świadczy usługi doradcze na całym świecie we wszystkich dziedzinach związanych z przyszłością technologii. Napisał kilka książek w kilku językach, w tym „You Tomorrow” i ponad 500 razy wystąpił w telewizji i radiu. Jest członkiem Brytyjskiego Towarzystwa Komputerowego, Światowej Akademii Sztuk i Nauk, Światowej Fundacji Innowacji oraz Królewskiej Akademii Sztuk. Posiada tytuł doktora nauk i jest laureatem nagrody Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych (Award for Excellence) za całokształt dokonań.

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r.  opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Opony Dunlop sprawdzają się również w najważniejszych wyścigach klasy Touring na całym świecie, w tym w popularnych australijskich mistrzostwach V8 Supercar oraz mistrzostwach British Touring Car. Wielu wiodących producentów samochodów, w tym Mercedes, Renault sport, Jaguar, Audi, Bentley, Maserati, VW, SEAT, Mini, Toyota i BMW montuje najnowsze opony Dunlop jako pierwsze wyposażenie. Więcej informacjo o Dunlop można znaleźć na stronach www.dunlop.eu  i www.motorsport.dunlop.eu.

Źródło: materiały prasowe Dunlop

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA