REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligentny bieżnik w oponie

Dunlop StreetResponse2 opona
Dunlop StreetResponse2 opona
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Opona dostosowująca się do aktualnie panujących warunków - to cel projektantów pracujących nad inteligentnym bieżnikiem. Jak ma on wyglądać? Kiedy pojawią się na rynku opony wykonane w tej technologii?

Nowy rodzaj bieżnika

Jak można przeczytać w raporcie futurologicznym, przygotowanym na zlecenie Dunlopa w ramach akcji Dunlop Future Race Car Challenge, kierowcy samochodów wyścigowych przyszłości będą mieć do dyspozycji inteligentne opony. Będą one dostosowywać się do potrzeb kierowcy i toru, co całkowicie zmieni dynamikę sportów motorowych.

REKLAMA

Według autora raportu, możemy spodziewać się wprowadzenia materiałów plastycznych, takich jak żele polimerowe, dzięki którym opony będą zmieniać kształt i wielkość, dostosowując się do typu wyścigu i charakterystyki toru, nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. W miarę zużywania się opony, na jej powierzchni będzie można na żądanie aktywować warstwy mikroskopijnych kolców, które zwiększą przyczepność i ułatwią pokonywanie najtrudniejszych zakrętów.

Zobacz też: Dunlop StreetResponse2 - nowa opona do małych aut

REKLAMA

Autor raportu, renomowany futurolog dr Ian Pearson, wierzy również, że grafen stanie się jednym z najważniejszych materiałów w sporcie motorowym, ponieważ wnosi on ogromny potencjał zmian w konstrukcji opon. „Płatki grafenu zawarte w składzie opon nie tylko dadzą znakomitą przyczepność, ale także pozwolą zwiększyć powierzchnię kontaktu z drogą” – powiedział I. Pearson.

Raport, o którym mowa, to początek analizy przyszłości sportu motorowego przez Dunlopa. Uruchamiając program Dunlop Future Race Car Challenge, kultowa marka oponiarska zachęca fanów oraz entuzjastów motosportu do dzielenia się przemyśleniami i pomysłami na temat tego jako mogą wyglądać za 125 lat pojazdy wyścigowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inspirację dla wspólnego projektowania, w którym każdy może wziąć udział, stanowią dziedzictwo i historia firmy Dunlop.

„125 lat temu to nie kierowca ani inżynier, ale weterynarz John Boyd Dunlop wynalazł oponę pneumatyczną. Być może dlatego, że potrzebny był ktoś spoza branży, żeby wynaleźć coś tak przełomowego” – powiedział Jean-Felix Bazelin, dyrektor generalny Dunlop Motorsport w Europie, zachęcając fanów do udziału w kształtowaniu przyszłości sportu motorowego. „Moim zdaniem opona przyszłości będzie oponą inteligentną. Będzie komunikować się z kierowcą, menedżerem zespołu, samochodem i publicznością” – dodał J. Bazelin.

Opony wykonane w technologii kosmicznej

Do tego ekscytującego przedsięwzięcia - zainicjowanego przez Dunlopa - dołączył wiodący projektant techniki lotniczej i kosmicznej BAE Systems, producent ekologicznych pojazdów wyścigowych GreenGT oraz wiodący twórcy systemu KERS Flybrid Automotive (obecnie w ramach Grupy Torotrak). Wspólnie zachęcają uczestników do przedstawiania i omawiania pomysłów przyszłościowych rozwiązań z zakresu aerodynamiki, układów przeniesienia napędu, hamowania oraz ogumienia.

Zobacz też: Czujniki TPMS obowiązkowo w każdym samochodzie

REKLAMA

Ian Pearson jest zawodowym futurologiem, który śledzi i przewiduje rozwój wydarzeń w różnych obszarach technologii, biznesu, spraw społecznych, polityki i ekologii. Jest absolwentem wydziałów Matematyki i Fizyki z dyplomem doktora nauk. Pracował w różnych branżach technicznych, między innymi w aeronautyce, cybernetyce, zrównoważonym transporcie i kosmetyce elektronicznej. Jest między innymi wynalazcą wiadomości tekstowych i aktywnych soczewek kontaktowych. Był etatowym futurologiem BT w latach 1991-2007, a obecnie pracuje dla Futurizon, małego instytutu futurologii. Pisze, wykłada i świadczy usługi doradcze na całym świecie we wszystkich dziedzinach związanych z przyszłością technologii. Napisał kilka książek w kilku językach, w tym „You Tomorrow” i ponad 500 razy wystąpił w telewizji i radiu. Jest członkiem Brytyjskiego Towarzystwa Komputerowego, Światowej Akademii Sztuk i Nauk, Światowej Fundacji Innowacji oraz Królewskiej Akademii Sztuk. Posiada tytuł doktora nauk i jest laureatem nagrody Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych (Award for Excellence) za całokształt dokonań.

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r.  opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Opony Dunlop sprawdzają się również w najważniejszych wyścigach klasy Touring na całym świecie, w tym w popularnych australijskich mistrzostwach V8 Supercar oraz mistrzostwach British Touring Car. Wielu wiodących producentów samochodów, w tym Mercedes, Renault sport, Jaguar, Audi, Bentley, Maserati, VW, SEAT, Mini, Toyota i BMW montuje najnowsze opony Dunlop jako pierwsze wyposażenie. Więcej informacjo o Dunlop można znaleźć na stronach www.dunlop.eu  i www.motorsport.dunlop.eu.

Źródło: materiały prasowe Dunlop

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA