Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać
REKLAMA
REKLAMA
- Jakie opony do motocykla? To dobre pytanie na początek sezonu
- Jakie opony do motocykla? Liczą się trzy rzeczy!
- Używane opony motocyklowe. Co warto wiedzieć?
- Opony motocyklowe i niskie ciśnienie. Zużywają się dwukrotnie szybciej
- Opony motocyklowe są narażane na duże przeciążenia. Dbaj o nie!
Jakie opony do motocykla? To dobre pytanie na początek sezonu
Słowa znaczenie opon w samochodzie zostały odmienione na wiele sposobów. Wniosek zawsze jest jeden. Złe opony mogą oznaczać wyższe spalanie, gorszą trakcję, poślizg i kolizję. Warto pamiętać o tym, że w przypadku motocykla ogumienie staje się jednak jeszcze bardziej kluczowe. Raz że opon jest dwa razy mniej, a dwa że działają na nie często jeszcze wyższe przeciążenia. Zatem jakie opony do motocykla wybrać? I jak później o nie dbać? O tym opowiemy w tym poradniku.
REKLAMA
Jakie opony do motocykla? Liczą się trzy rzeczy!
REKLAMA
Z pewnością wszyscy motocykliści w tym punkcie powiedzą, że najważniejszy w przypadku wyboru opon jest rozmiar opony i profil. Tak, to bez wątpienia prawda. Niewiele mniej znaczące są jednak również właściwości związane z przeznaczeniem ogumienia. Błąd w tej kwestii? Wyobraźmy sobie, że kierowca założył w motocyklu ogumienie z indeksem prędkości S, podczas gdy maszyna może rozwinąć prędkość sięgającą 200 km/h. To oznacza, że indeksem właściwym jest U, H, V czy W. Poza tym warto pamiętać o tym, że opony motocyklowe dzielą się na segmenty. I tak wyróżnia się np. opony szosowe czy szosowo-terenowe.
Przy prędkości autostradowej tylna opona obraca się ponad 1000 razy na minutę. Jest drugim, po wałku silnika, najszybciej obracającym się elementem motocykla i jedyną jego częścią zapewniającą kontakt z drogą. Jakość to zatem słowo-klucz!
Używane opony motocyklowe. Co warto wiedzieć?
Czy zakup używanych opon motocyklowych to dobry pomysł? Jeżeli kierowca poszukuje oszczędności, być może i tak. Warto jednak pamiętać o tym, że w ten sposób w dużej mierze kupuje się... kota w worku. Bo zanim kierowca nie zamontuje opon na kołach, nie będzie w stanie w ocenić ich stanu w pełni. Zdarza się, że z racji nierównomiernego zużycia lub niewidocznych uszkodzeń, takich opon nie da się wyważyć. A pewne wady ujawnią się dopiero np. po złapaniu gumy. To tworzy zatem realne niebezpieczeństwo dla kierowcy i ewentualnego pasażera.
Opony motocyklowe i niskie ciśnienie. Zużywają się dwukrotnie szybciej
Jak dbać o opony? Po pierwsze warto pamiętać o uwarunkowaniach eksploatacyjnych. Sportowa jazda zawsze szybko odbije się na stanie ogumienia. Czasami nie wytrzymają one więcej niż 6 tys. km. Po drugie niezwykle ważne jest ciśnienie powietrza w oponie. Dla przykładu część kierowców wzorując się na motocyklach torowych obniża ciśnienie. To jednak poważny błąd. Opony na tor to nie są te same opony co ogumienie sportowe na drogi. Torowe zniosą dodatkowe obciążenia. Drogowe nie. Takie zachowanie prowadzi do:
- opona motocyklowa ze zbyt niskim ciśnieniem ściera się nawet dwukrotnie szybciej,
- poza tym wskutek nadmiernego przegrzania warstw wewnętrznych w czasie jazdy, ogumienie takie może zostać rozerwane w czasie jazdy.
Ciśnienie powietrza w oponach motocyklowych należy kontrolować przynajmniej 2 razy w miesiącu.
Opony motocyklowe są narażane na duże przeciążenia. Dbaj o nie!
Konstrukcja opon jednośladów, podobnie jak dla pozostałych kategorii pojazdów, cały czas ewoluuje – by zapewnić większe, bezpieczeństwo, wytrzymałość i współpracę z różnymi konfiguracjami napędu. To, co się nie zmienia, to prawa fizyki – a opony motocyklowe muszą radzić sobie z dużymi prędkościami, ubytkami nawierzchni i zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dlatego tak istotna jest ich jakość oraz właściwe ciśnienie w trakcie eksploatacji – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.