REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać
Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać
fot. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

REKLAMA

REKLAMA

Jakie opony do motocykla? To pytanie, przed którym może stanąć wielu motocyklistów na początku sezonu. Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać.

Jakie opony do motocykla? To dobre pytanie na początek sezonu

Słowa znaczenie opon w samochodzie zostały odmienione na wiele sposobów. Wniosek zawsze jest jeden. Złe opony mogą oznaczać wyższe spalanie, gorszą trakcję, poślizg i kolizję. Warto pamiętać o tym, że w przypadku motocykla ogumienie staje się jednak jeszcze bardziej kluczowe. Raz że opon jest dwa razy mniej, a dwa że działają na nie często jeszcze wyższe przeciążenia. Zatem jakie opony do motocykla wybrać? I jak później o nie dbać? O tym opowiemy w tym poradniku.

REKLAMA

Jakie opony do motocykla? Liczą się trzy rzeczy!

REKLAMA

Z pewnością wszyscy motocykliści w tym punkcie powiedzą, że najważniejszy w przypadku wyboru opon jest rozmiar opony i profil. Tak, to bez wątpienia prawda. Niewiele mniej znaczące są jednak również właściwości związane z przeznaczeniem ogumienia. Błąd w tej kwestii? Wyobraźmy sobie, że kierowca założył w motocyklu ogumienie z indeksem prędkości S, podczas gdy maszyna może rozwinąć prędkość sięgającą 200 km/h. To oznacza, że indeksem właściwym jest U, H, V czy W. Poza tym warto pamiętać o tym, że opony motocyklowe dzielą się na segmenty. I tak wyróżnia się np. opony szosowe czy szosowo-terenowe.

Przy prędkości autostradowej tylna opona obraca się ponad 1000 razy na minutę. Jest drugim, po wałku silnika, najszybciej obracającym się elementem motocykla i jedyną jego częścią zapewniającą kontakt z drogą. Jakość to zatem słowo-klucz!

Używane opony motocyklowe. Co warto wiedzieć?

Czy zakup używanych opon motocyklowych to dobry pomysł? Jeżeli kierowca poszukuje oszczędności, być może i tak. Warto jednak pamiętać o tym, że w ten sposób w dużej mierze kupuje się... kota w worku. Bo zanim kierowca nie zamontuje opon na kołach, nie będzie w stanie w ocenić ich stanu w pełni. Zdarza się, że z racji nierównomiernego zużycia lub niewidocznych uszkodzeń, takich opon nie da się wyważyć. A pewne wady ujawnią się dopiero np. po złapaniu gumy. To tworzy zatem realne niebezpieczeństwo dla kierowcy i ewentualnego pasażera.

Opony motocyklowe i niskie ciśnienie. Zużywają się dwukrotnie szybciej

Jak dbać o opony? Po pierwsze warto pamiętać o uwarunkowaniach eksploatacyjnych. Sportowa jazda zawsze szybko odbije się na stanie ogumienia. Czasami nie wytrzymają one więcej niż 6 tys. km. Po drugie niezwykle ważne jest ciśnienie powietrza w oponie. Dla przykładu część kierowców wzorując się na motocyklach torowych obniża ciśnienie. To jednak poważny błąd. Opony na tor to nie są te same opony co ogumienie sportowe na drogi. Torowe zniosą dodatkowe obciążenia. Drogowe nie. Takie zachowanie prowadzi do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • opona motocyklowa ze zbyt niskim ciśnieniem ściera się nawet dwukrotnie szybciej,
  • poza tym wskutek nadmiernego przegrzania warstw wewnętrznych w czasie jazdy, ogumienie takie może zostać rozerwane w czasie jazdy.

Ciśnienie powietrza w oponach motocyklowych należy kontrolować przynajmniej 2 razy w miesiącu.

Opony motocyklowe są narażane na duże przeciążenia. Dbaj o nie!

Konstrukcja opon jednośladów, podobnie jak dla pozostałych kategorii pojazdów, cały czas ewoluuje – by zapewnić większe, bezpieczeństwo, wytrzymałość i współpracę z różnymi konfiguracjami napędu. To, co się nie zmienia, to prawa fizyki – a opony motocyklowe muszą radzić sobie z dużymi prędkościami, ubytkami nawierzchni i zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dlatego tak istotna jest ich jakość oraz właściwe ciśnienie w trakcie eksploatacji – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA