REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać
Jakie opony do motocykla? Podpowiadamy o czym pamiętać
fot. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

REKLAMA

REKLAMA

Jakie opony do motocykla? To pytanie, przed którym może stanąć wielu motocyklistów na początku sezonu. Jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać.

Jakie opony do motocykla? To dobre pytanie na początek sezonu

Słowa znaczenie opon w samochodzie zostały odmienione na wiele sposobów. Wniosek zawsze jest jeden. Złe opony mogą oznaczać wyższe spalanie, gorszą trakcję, poślizg i kolizję. Warto pamiętać o tym, że w przypadku motocykla ogumienie staje się jednak jeszcze bardziej kluczowe. Raz że opon jest dwa razy mniej, a dwa że działają na nie często jeszcze wyższe przeciążenia. Zatem jakie opony do motocykla wybrać? I jak później o nie dbać? O tym opowiemy w tym poradniku.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie opony do motocykla? Liczą się trzy rzeczy!

Z pewnością wszyscy motocykliści w tym punkcie powiedzą, że najważniejszy w przypadku wyboru opon jest rozmiar opony i profil. Tak, to bez wątpienia prawda. Niewiele mniej znaczące są jednak również właściwości związane z przeznaczeniem ogumienia. Błąd w tej kwestii? Wyobraźmy sobie, że kierowca założył w motocyklu ogumienie z indeksem prędkości S, podczas gdy maszyna może rozwinąć prędkość sięgającą 200 km/h. To oznacza, że indeksem właściwym jest U, H, V czy W. Poza tym warto pamiętać o tym, że opony motocyklowe dzielą się na segmenty. I tak wyróżnia się np. opony szosowe czy szosowo-terenowe.

Przy prędkości autostradowej tylna opona obraca się ponad 1000 razy na minutę. Jest drugim, po wałku silnika, najszybciej obracającym się elementem motocykla i jedyną jego częścią zapewniającą kontakt z drogą. Jakość to zatem słowo-klucz!

Używane opony motocyklowe. Co warto wiedzieć?

Czy zakup używanych opon motocyklowych to dobry pomysł? Jeżeli kierowca poszukuje oszczędności, być może i tak. Warto jednak pamiętać o tym, że w ten sposób w dużej mierze kupuje się... kota w worku. Bo zanim kierowca nie zamontuje opon na kołach, nie będzie w stanie w ocenić ich stanu w pełni. Zdarza się, że z racji nierównomiernego zużycia lub niewidocznych uszkodzeń, takich opon nie da się wyważyć. A pewne wady ujawnią się dopiero np. po złapaniu gumy. To tworzy zatem realne niebezpieczeństwo dla kierowcy i ewentualnego pasażera.

REKLAMA

Opony motocyklowe i niskie ciśnienie. Zużywają się dwukrotnie szybciej

Jak dbać o opony? Po pierwsze warto pamiętać o uwarunkowaniach eksploatacyjnych. Sportowa jazda zawsze szybko odbije się na stanie ogumienia. Czasami nie wytrzymają one więcej niż 6 tys. km. Po drugie niezwykle ważne jest ciśnienie powietrza w oponie. Dla przykładu część kierowców wzorując się na motocyklach torowych obniża ciśnienie. To jednak poważny błąd. Opony na tor to nie są te same opony co ogumienie sportowe na drogi. Torowe zniosą dodatkowe obciążenia. Drogowe nie. Takie zachowanie prowadzi do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • opona motocyklowa ze zbyt niskim ciśnieniem ściera się nawet dwukrotnie szybciej,
  • poza tym wskutek nadmiernego przegrzania warstw wewnętrznych w czasie jazdy, ogumienie takie może zostać rozerwane w czasie jazdy.

Ciśnienie powietrza w oponach motocyklowych należy kontrolować przynajmniej 2 razy w miesiącu.

Opony motocyklowe są narażane na duże przeciążenia. Dbaj o nie!

Konstrukcja opon jednośladów, podobnie jak dla pozostałych kategorii pojazdów, cały czas ewoluuje – by zapewnić większe, bezpieczeństwo, wytrzymałość i współpracę z różnymi konfiguracjami napędu. To, co się nie zmienia, to prawa fizyki – a opony motocyklowe muszą radzić sobie z dużymi prędkościami, ubytkami nawierzchni i zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Dlatego tak istotna jest ich jakość oraz właściwe ciśnienie w trakcie eksploatacji – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA