REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Uszkodzenia i odkształcenia felg i opon - jak je sprawdzić? Ekspert radzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli felgi i opony są zniekształcone, łatwo to wykryć nawet w warunkach domowych. Przedstawiamy, jak sprawdzić opony i felgi.

Wystarczy do tego samochód, podnośnik, klucz do kół i kawałek szkolnej kredy. Badane koło należy założyć na piastę koła nie napędzanego, a więc swobodnie obracającego się. Jeżeli jest to samochód z przednim napędem, przy podnoszeniu go nie należy używać hamulca ręcznego, blokującego tylne koła, lecz skorzystać z klinów albo większych kamieni.

REKLAMA

Po sprawdzeniu, że koło się swobodnie obraca i jest dobrze, równo dokręcone, należy znaleźć jakiś punkt podparcia dla kredy. Trzymana w niepodpartej niczym dłoni będzie niestabilna i znaki, jakie pozostawi na feldze i oponie nie będą w pełni odpowiadały miejscom, w których występuje „bicie”. Kiedy stanowisko będzie gotowe, zakręcić kołem i zbliżyć kredę najpierw do obręczy tuż przy oponie.

Zobacz również: Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?

REKLAMA

Jeżeli nieruchoma kreda zostawi mniej więcej równy znak na całym obwodzie felgi, można uznać, że jest ona prosta w swojej poprzecznej płaszczyźnie. Jeżeli znak ten będzie na całym obwodzie jednakowo odległy od krawędzi obręczy, będzie to dowód, iż felga jest idealnie kolista i nie ma „bicia” prostopadłego do osi koła.

Następną czynnością jest sprawdzenie opony. Po zbliżeniu i unieruchomieniu kredy mniej więcej na środku szerokości bieżnika zakręcić kołem i obserwować, jaki znak zostawi kreda na gumie. Gdy jest on na całym obwodzie i ma mniej więcej jednakową szerokość, można uznać, że opona nie ma żadnych wybrzuszeń po stronie bieżnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wygląda racjonalna eksploatacja ogumienia?

REKLAMA

Opisany sposób sprawdzania kół daje jedynie orientacyjny, choć dostatecznie dokładny obraz danego koła. Gdyby wyniki pomiarów wzbudzały jakiekolwiek podejrzenie, trzeba dokonać pomiaru kół na specjalistycznych przyrządach w dobrze wyposażonym warsztacie wulkanizacyjnym lub w stacji obsługi, specjalizującej się w naprawach i prostowaniu felg.

O tym, czy felgi i opony nie są zwichrowane, można się przekonać także podczas jazdy, jednak pod warunkiem, że koła samochodu są dobrze wyważone. Gdy przy pewnych prędkościach karoseria wpada w wibracje lub jest odczuwalne wibrowanie kierownicy (nawet bardzo lekkie), prawdopodobnie któreś z kół nie jest całkiem proste. Przyczyna może leżeć zarówno po stronie opony, jak i po stronie felgi. Podobny objaw towarzyszy kilku innym usterkom, np. luzom w zawieszeniu, niewielkiej niepełnosprawności amortyzatorów itp. Wizyta w specjalistycznej stacji obsługi pozwoli na wykrycie prawdziwej przyczyny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA