Odkręcanie aluminiowych felg - jak to zrobić?
REKLAMA
REKLAMA
Przyczyną zblokowania śrub jest najczęściej rozszerzalność cieplna, różna dla stali i aluminium, oraz liczne procesy fizyko-chemiczne, zachodzące pod wpływem temperatury i wilgoci na styku aluminium – stal.
REKLAMA
Dokręcając śruby mocujące koło z aluminiową felgą, np. po zmianie koła, należy odczekać, aż felga i piasta (tarcza hamulcowa) będą miały tę samą temperaturę. Uniknie się w ten sposób różnych naprężeń termicznych i mechanicznych, które wystąpią, gdy dokręcona na zimno felga do gorącej tarczy hamulcowej lub bębna rozgrzeje się podczas jazdy.
Zobacz również: Jak samemu wypolerować aluminiową felgę?
Zablokowane śruby
REKLAMA
Gdy śruby, mocujące aluminiową felgę, nie dają się odkręcić przy zmianie koła, może to być spowodowane tym, że zostały wkręcone i dociągnięte przy gorącej tarczy hamulcowej i zimne feldze. Jeżeli felga i tarcza są podczas odkręcania ciepłe – trzeba odczekać, aż ostygną. Czasem to pomaga. Do odkręcania należy użyć klucza krzyżakowego, dzięki któremu można uzyskać większy moment siły, niż w przypadku typowego klucza do kół.
Koniec ważne.
Aby utrudnić powstawanie różnorodnych związków chemicznych na styku stalowej śruby z aluminium warto zarówno śrubę jak i otwór, w który będzie wkręcana, można skropić obficie bezbarwnym denaturatem. Nie należy używać zabarwionego na niebiesko lub fioletowo. Zostaną po nim brzydkie plamy na feldze.
Dokręcanie
Dokręcając śruby nie wolno niczym przedłużać używanego klucza, ani – co praktykują niektórzy kierowcy – stawać na nim, aby zwiększyć siłę dokręcania. Aluminium nie jest tak twarde, jak stal w felgach samochodów ciężarowych, gdzie ta praktyka jest czasem koniecznością, więc felga może ulec uszkodzeniu, gwint może zostać zerwany, a bywa i że łeb śruby może ulec zniszczeniu lub odłamaniu. Nie mówiąc już o tym, że tak dokręcona śruba będzie potem wyjątkowo trudna do odkręcenia.
Zobacz również: Jak odnowić felgi samochodowe?
Niektórzy mechanicy sugerują, aby gwinty śrub, mocujących koło, posmarować przed wkręceniem odrobiną dobrego smaru, np. ŁT 43. Ta dobra praktyka zapobiega zapiekaniu się śrub. Ważne, aby po dokręceniu takich śrub usunąć starannie nadmiar smaru, a nawet zmyć okolice śruby dowolnym preparatem odtłuszczającym. W przeciwnym wypadku kurz z drogi w połączeniu ze smarem wytworzy bardzo szybko czarną plamę.
REKLAMA
REKLAMA