REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdejmować i zakładać łożyska?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce warsztatowej dość często zachodzi konieczność wymiany łożysk. Wiąże się to z usunięciem starych, zużytych i zastąpieniem ich nowymi.

Czynności z tym związane nie są skomplikowane, pod warunkiem posiadania odpowiednich narzędzi. Aby ściągnąć łożysko z wałka, np. z wałka wirnika rozrusznika, trzeba dysponować odpowiednim ściągaczem do łożysk. Jego pazurki muszą być wsunięte pod łożysko do oporu, w przeciwnym wypadku mogą zostać odkształcone lub wykruszone. Następnie należy dokręcać śrubę ściągacza, zwracając uwagę, aby jej stożkowate zakończenie trafiło dokładnie w oś wałka z łożyskiem.

REKLAMA

Olbrzymia większość wałków ma na obu końcach specjalne wgłębienia technologiczne, tzw. nakiełki, wykonane w procesie produkcyjnym. Są one położone idealnie w geometrycznej osi wałka.

Zobacz również: Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?

REKLAMA

Ściąganie łożyska wymaga nieraz bardzo dużej siły. Gdyby mimo to nie udało się poruszyć łożyska, należy przy dokręconym ściągaczu kilkakrotnie, niezbyt mocno uderzyć młotkiem osiowo w śrubę ściągającą po stronie jej łba z przetyczką. Następnie dokręcić śrubę i ponownie kilkakrotnie uderzyć w jej łeb i znów dokręcić mono śrubę. Technika ta, choć żmudna, pozwala na ściągnięcie prawie każdego łożyska, nawet bardzo mocno osadzonego na wałku i trudnego do ruszenia. W pewnym momencie będzie możliwe ściąganie łożyska tylko za pomocą dokręcania śruby, bez potrzeby uderzania w nią.

Zakładanie nowych łożysk należy poprzedzić sprawdzeniem, czy wałek, na który mają być zakładane, jest czysty i nie ma śladów korozji. Aby łożysko łatwo się na niego wsunęło, należy je podgrzać w gorącym oleju do temperatury mniej więcej 80-90 stopni, zachowując ostrożność, aby się nie poparzyć. Wsunięcie łożyska na właściwe miejsce wymaga nieraz, pomimo rozgrzania go, użycia pewnej siły, czyli mówiąc popularnie, wbicia go. Aby to zrobić, należy mieć do dyspozycji czystą stalową rurkę o średnicy NIE WIĘKSZEJ, niż wewnętrzny pierścień łożyska. Musi ona dać się swobodnie wsunąć na wałek.

Zobacz również: Jak określić stan sprzęgła?

Przy pomocy niezbyt silnych uderzeń młotka w wolny koniec rurki można przesunąć łożysko do przeznaczonego dla niego miejsca. Dla przyspieszenia pracy można drugi koniec wałka oprzeć o twardy, metalowy przedmiot o dość dużej masie, np. o kowadło lub o duży, kilkukilogramowy młotek. Nie opierać o kamień lub beton – ich odpryski mogą dostać się do łożysk i znacznie przyspieszyć ich zużycie.

Przy wpychaniu łożyska na wałek nie wolno uderzać w jego zewnętrzny pierścień, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia lub zniszczenia łożyska. Uderzenia nie mogą być zbyt mocne, a użyta rurka musi być obcięta idealnie pod kątem prostym do jej osi. Musi być ona czysta, bez żadnych zanieczyszczeń stałych, takich jak korozja czy kamień kotłowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA