REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana żarówek - zadanie dla serwisu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Reflektor,  Fot. Fotolia
Reflektor, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego warto przeprowadzić wymianę żarówek w reflektorze lub lampie tylnej w serwisie? Bowiem we współczesnych samochodach zadanie to nie jest już prostą sprawą. Nie jest wstydem pojechać na wymianę żarówki do serwisu.

Wymiana żarówek - diagnoza usterki

Po czym zorientować się, że żarówka kwalifikuje się do wymiany? Odpowiedź banalna - zauważyć. W nowoczesnych samochodach o tego typu usterce zazwyczaj poinformuje kierowcę komputer pokładowych. Jednak w wielu pojazdach o mniej skomplikowanej elektronice kierowca jest zdany sam na siebie lub na życzliwość innych kierowców. Łatwiej jest zauważyć, że przepaliła się żarówka w reflektorze niż w lampie tylnej. Radzimy co jakiś czas, np. raz w tygodniu przed pozostawienie samochodu na noc na parkingu sprawdzić, czy wszystkie światła działają. W przeciwnym przypadku jesteśmy narażeni nie tylko w większym stopniu na kolizję, lecz także na mandat.

REKLAMA

Zobacz też: Jak przywrócić blask reflektorom?

Wymiana żarówek - kiedy pojechać do serwisu

REKLAMA

Stopień trudności wymiany żarówki (zarówno w reflektorze przednim, jak i tylnej lampie) zależy od modelu samochodu oraz wyposażenia. Nie radzimy nikomu zabierać się samodzielnie za wymianę żarówki w reflektorze ksenonowym, w takim przypadku lepiej od razu skierować się do serwisu. Co prawda żywotność żarników ksenonowych jest obliczona na długowieczność, jednaj zdarzają się usterki tego typu oświetlenia.

Jeżeli musimy wymienić żarówkę w samochodzie, którego producent zapewnił wygodny dostęp do reflektora i nie jest to reflektor ksenonowy możemy spróbować wymienić żarówkę samodzielnie. Zanim jednak zaczniemy warto zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu. Niejednokrotnie producenci stosują różnego rodzaju rozwiązania w formie zaczepów, zatrzasków, szybkozłączek, które odblokowuje się w sposób banalnie prosty, o ile zna się sposób, w jaki należy to robić. W przeciwnym razie wyjęcie żarówki może nas kosztować sporo czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak w wielu przypadkach, żeby wymienić żarówkę trzeba dysponować kompletem podstawowych narzędzi, a nawet zdemontować zderzak lub reflektor. W innych, gdy miejsca w komorze silnika jest bardzo mało, może się okazać, że niezbędny do wykręcenia żarówki będzie dedykowany klucz serwisowy. W takich przypadkach nie mamy wątpliwości, co do konieczności udania się do serwisu.

Nie zawsze nie świecąca żarówka kwalifikuje się do wymiany na nową. W pierwszej kolejności warto sprawdzić czy połączenie żarówki nie jest poluzowane.

Zobacz też: Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny?

Wymiana żarówek - gdy dalej nie świeci

REKLAMA

A co zrobić w przypadku, gdy po wymiania zarówki na nową, reflektor bądź lampa nadal nie świecą? Czasami jednak wymiana żarówki na nową może nie przynieść pożądanego skutku. Należy wtedy sprawdzić złącze (często ulega ono wypaleniu lub przegrzaniu). Następnym krokiem jest kontrola bezpiecznika – powiedział Leszek Raczkiewicz, kierownik serwisu Peugeot Ciesielczyk.

Jeśli chcemy, aby żarówka służyła jak najdłużej i zapewniała dobrą widoczność, warto zainwestować w produkt uznanej firmy i typ zalecany przez producenta samochodu. Można też pomyśleć o zakupie pary żarówek i wymianie obu od razu. - Konieczne jest też właściwe ustawienie świateł. Trzeba sprawdzić, czy żarówka jest odpowiednio włożona. Nie tylko dlatego, żeby dobrze widzieć drogę, ale też nie oślepiać innych kierowców – dodał Leszek Raczkiewicz. Ksenony zaleca się wymieniać tylko w serwisie, u mechanika.

Zobacz też: Używane BMW E39 M5 - opinie

Źródło: Materiały prasowe Peugeot Ciesielczyk

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA