REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Do najważniejszych samochodowych płynów technologicznych zalicza się oleje, smarujące mechanizmy silnika i elementy przekładni, czyli koła zębate i łożyska skrzyni biegów oraz mechanizm różnicowy. Współczesne oleje są bardzo wąsko „wyspecjalizowane” co wyklucza możliwość wlania dowolnego oleju zarówno do silnika, jak i do skrzyni biegów czy do mechanizmu różnicowego, jeżeli nie jest on zespolony ze skrzynią biegów.

Współczesne samochody są skomplikowanymi maszynami z licznymi zespołami i podzespołami wzajemnie ze sobą współpracującymi lub od siebie prawie całkowicie niezależnymi. Wiele z nich w swojej pracy wykorzystuje różnego rodzaju płyny.

REKLAMA

REKLAMA

Do najważniejszych samochodowych płynów technologicznych zalicza się oleje, smarujące mechanizmy silnika i elementy przekładni, czyli koła zębate i łożyska skrzyni biegów oraz mechanizm różnicowy. Współczesne oleje są bardzo wąsko „wyspecjalizowane” co wyklucza możliwość wlania dowolnego oleju zarówno do silnika, jak i do skrzyni biegów czy do mechanizmu różnicowego, jeżeli nie jest on zespolony ze skrzynią biegów. Olej musi ściśle odpowiadać parametrom, określonym przez producenta auta, pod groźbą uszkodzenia silnika lub skrzyni biegów, zwłaszcza automatycznej.

Nie mniej ważny, o ile nie ważniejszy płyn wypełnia układ hamulcowy. Płyn ten musi posiadać kilka cech, bez których byłby zwykłą, bezwartościową cieczą. Przede wszystkim musi być odporny na temperatury od bardzo niskich do znacznie przekraczających punkt wrzenia wody. W przeciwnym przypadku zamarzałby podczas dużych mrozów i parowałby podczas jazdy wymagającej długotrwałego silnego hamowania latem, np. podczas zjazdów w górach. Parowanie płynu hamulcowego byłoby skrajnie niebezpieczne. Ciecze mają znakomite właściwości mechaniczne – są prawie zupełnie nieściśliwe, nawet pod wpływem bardzo dużych nacisków. Dzięki temu nacisk na pedał hamulca zawsze napotyka na twardy opór, tak jakby był on połączony sztywnymi cięgłami z mechanizmami poruszającymi klockami lub szczękami hamulcowymi. Gdyby płyn hamulcowy parował w układzie, powstałyby w nim bańki pary, czyli gazu. Gazy są z natury bardzo elastyczne, bardzo łatwo ulegają kompresji, znacznie zmniejszając objętość. Niewielka bańka takiego gazu w układzie hamulcowym oznaczałaby w praktyce znaczną utratę skuteczności hamowania. Płyn hamulcowy bywa używany także w hydraulicznych układach sterowania sprzęgłem, gdzie jego właściwości w każdym przypadku są znacznie lepsze od wymaganych.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Ważnym jest także płyn chłodzący silnik. Musi on posiadać podobne właściwości, jak płyn hamulcowy, a wiec musi pracować w dużym zakresie temperatur, choć nie musi być aż tak bardzo odporny na parowanie. Pracuje on pod niewielkim ciśnieniem, podnoszącym jego temperaturę wrzenia nieco ponad 100 stopni Celsjusza, co w zupełności wystarczy w normalnej eksploatacji samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze wszystkich płynów technologicznych jedynie przed płynem do spryskiwania szyb nie stawia się ostrych wymagań. Powinien on jedynie wytrzymywać niskie temperatury, zwykle w granicach do minus 30 stopni Celsjusza, oraz musi dobrze zmywać z szyby wszystkie rodzaje zanieczyszczeń i nie działać niszcząco na gumki piórek wycieraczek. Nie może także zostawiać plam na lakierze karoserii. 

Zobacz też: Płyn hamulcowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA