REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment dokręcania nakrętek i śrub

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Moment dokręcania nakrętek i śrub jest parametrem bardzo ważnym. Dlatego konstruktorzy aut, oraz ich producenci zawsze podają go w instrukcjach serwisowych.

REKLAMA

Choć określenie „moment” zwykle kojarzy się z chwilą, w technice oznacza iloczyn wektorowy siły, oddziałującej na dany obiekt, np. śrubę lub nakrętkę, i długości ramienia (ściślej: promienia wodzącego), do którego jest przyłożona dana siła. Jednostką momentu siły jest niutonometr (1 N x 1 m = 1 Nm). Dawniej moment siły mierzono w kilogramometrach (kGm).

REKLAMA

Moment siły, z jakim należy dokręcać niektóre śruby i nakrętki jest parametrem bardzo ważnym. Dlatego konstruktorzy i producenci aut zawsze podają go w instrukcjach serwisowych. Niestety, często podczas napraw zapomina się o nim, a to może mieć nieprzewidywalne konsekwencje. Moment siły, z jaką jest dokręcona dana nakrętka lub śruba gwarantuje z jednej strony, że ona sama nie odkręci np. pod wpływem drgań lub innych sił, z drugiej – daje pewność, że nie nastąpi uszkodzenie gwintu. W przypadku dokręcenia elementów, osadzonych na czopach, zwłaszcza na czopach stożkowych daje także gwarancję, że elementy te są dociśnięte z odpowiednią siłą i nie nastąpi ścięcie klinów, ustalających ich położenie.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Bardzo ważne są momenty sił, z jakimi dokręcane są śruby, mocujące półpanewki korbowodowe, narażone zarówno na drgania, jak i na szybko zmieniające się obciążenia. Jednak o wiele ważniejsze są momenty dokręcania nakrętek głowic silników. Te elementy, z racji swojej wielkości oraz elastyczności uszczelek, oddzielających je od korpusu silnika, a także z powodu ogromnych sił, jakie na nie działają w czasie pracy silnika, mogą w wyniku niewłaściwego dokręcenia ulec pewnej deformacji, co w najlepszym przypadku oznacza pojawienie się wycieków oleju i cieczy chłodzącej, „wydmuchanie” uszczelki owocujące utratą ciśnienia w cylindrach i przedmuchami spalin do układu smarowania i chłodzenia. W najgorszym przypadku deformacja głowicy może być tak duża, iż nie pomoże jej szlifowanie i będzie konieczna jej wymiana na pełnosprawną. Dokręcanie śrub, mocujących głowicę, a także inne ważne elementy, np. panwie łożysk wałka rozrządu, wymaga także ścisłego przestrzegania kolejności, opisanej w instrukcji serwisowej.

Wielu kierowców, a co gorsza także wulkanizatorów, nie zdaje sobie sprawy, jak ważny jest moment dokręcania śrub lub nakrętek kół. Zbyt słabo dokręcone mogą się samoczynnie luzować podczas jazdy, co w konsekwencji może doprowadzić albo do zniszczenia otworów w feldze, dzięki którym jest ona mocowana do tarczy lub bębna hamulcowego, albo do odpadnięcia koła w najmniej spodziewanym momencie, co może mieć tragiczne skutki. Nakrętki i śruby kół zbyt silnie dokręcone mogą doprowadzić do uszkodzenia stożkowych powierzchni otworów w feldze, albo do uszkodzenia gwintów, co może doprowadzić nawet do odpadnięcia koła w czasie jazdy. W najlepszym wypadku użycie złego momentu podczas dokręcania śrub koła może się wiązać ze sporym wydatkiem na nową tarczę lub bęben hamulcowy albo na zniszczoną w ten sposób felgę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Parametry silnika spalinowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA