REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W silnikach z zapłonem samoczynnym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje zawsze w komorze spalania na niewielki ułamek sekundy przez zainicjowaniem procesu jej spalania.

Aby silnik spalinowy mógł pracować, w jego komorach spalania jest spalane paliwo. Proces spalania wymaga odpowiedniej ilości tlenu, a ten jest dostarczany do cylindrów z powietrzem albo wprost z atmosfery (za pośrednictwem filtrów), albo - w starszych rozwiązaniach pojazdów z zapłonem iskrowym - poprzez gaźnik.

REKLAMA

REKLAMA

Bez względu na sposób, w jaki potrzebna ilość tlenu znajdzie się w komorach spalania silnika, musi ono zostać zmieszane z odpowiednio rozdrobnionym i maksymalnie odparowanym paliwem, we właściwych proporcjach. Dopiero wówczas nastąpi zapłon. Taką mieszaninę paliwa i powietrza nazywamy mieszanką paliwowo-powietrzną. W przypadku współczesnych silników z zapłonem iskrowym z wtryskiem bezpośrednim, mieszanka powstaje dopiero wewnątrz cylindra, w jego komorze spalania. W silnikach z wtryskiem pośrednim miejsce jej powstania znajduje się wewnątrz kolektora dolotowego, zwykle tuż przed zaworem. W silnikach z zapłonem samoczynnym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje zawsze w komorze spalania na niewielki ułamek sekundy przez zainicjowaniem procesu jej spalania.  

Z uwagi na to, że procesy w silniku spalinowym zachodzą bardzo szybko, zwykle w setnych częściach sekundy, wszelkie rozważania teoretyczne z nimi związane tylko częściowo odpowiadają rzeczywistości. Dotyczy to zwłaszcza składu i procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Tak więc teoretycznie można wyliczyć ilość powietrza, potrzebną do całkowitego spalenia jednostki masy danego paliwa. Ilość ta jest znana jako stała stechiometryczna paliwa. Wyraża się ją w kilogramach powietrza, koniecznego do spalenia kilograma paliwa. W przypadku silników benzynowych wynosi ona (w dużym przybliżeniu) około 14-16 kg powietrza na każdy kilogram benzyny. Znając tę wartość, jak również ciężar właściwy powietrza przy danym ciśnieniu atmosferycznym i w danej temperaturze, oraz ciężar właściwy benzyny, można pokusić się o obliczenie teoretycznego zużycia paliwa przez silnik w jednostce czasu, przy zachowaniu niezmiennej prędkości obrotowej wału korbowego. Wynik takich obliczeń nie ma praktycznie żadnego znaczenia dla użytkownika pojazdu, natomiast jest istotny dla konstruktorów, udoskonalających już istniejące rozwiązania techniczne lub pracujących nad rozwiązaniami całkiem nowymi.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Teoretyczna wiedza o prawidłowym składzie mieszanki paliwowo-powietrznej ma także niebagatelne znaczenie w przypadku sterowania nim za pomocą komputera, przetwarzającego dane o temperaturze silnika, jego chwilowej prędkości obrotowej i obciążeniu oraz o składzie chemicznym spalin. Wiadomo, że w przypadku silnika zimnego do komór spalania musi trafiać mieszanka znacznie bogatsza, a więc zawierająca znacznie więcej paliwa, niż wynika to z obliczenia opartego o stałą stechiometryczną. W zimnym silniku odparowaniu ulega tylko pewna, niewielka część paliwa z mieszanki, a więc jedynie ona zostanie spalona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przewody paliwowe

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA