REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszanka paliwowo-powietrzna

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

W silnikach z zapłonem samoczynnym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje zawsze w komorze spalania na niewielki ułamek sekundy przez zainicjowaniem procesu jej spalania.

REKLAMA

Aby silnik spalinowy mógł pracować, w jego komorach spalania jest spalane paliwo. Proces spalania wymaga odpowiedniej ilości tlenu, a ten jest dostarczany do cylindrów z powietrzem albo wprost z atmosfery (za pośrednictwem filtrów), albo - w starszych rozwiązaniach pojazdów z zapłonem iskrowym - poprzez gaźnik.

REKLAMA

REKLAMA

Bez względu na sposób, w jaki potrzebna ilość tlenu znajdzie się w komorach spalania silnika, musi ono zostać zmieszane z odpowiednio rozdrobnionym i maksymalnie odparowanym paliwem, we właściwych proporcjach. Dopiero wówczas nastąpi zapłon. Taką mieszaninę paliwa i powietrza nazywamy mieszanką paliwowo-powietrzną. W przypadku współczesnych silników z zapłonem iskrowym z wtryskiem bezpośrednim, mieszanka powstaje dopiero wewnątrz cylindra, w jego komorze spalania. W silnikach z wtryskiem pośrednim miejsce jej powstania znajduje się wewnątrz kolektora dolotowego, zwykle tuż przed zaworem. W silnikach z zapłonem samoczynnym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje zawsze w komorze spalania na niewielki ułamek sekundy przez zainicjowaniem procesu jej spalania.  

Z uwagi na to, że procesy w silniku spalinowym zachodzą bardzo szybko, zwykle w setnych częściach sekundy, wszelkie rozważania teoretyczne z nimi związane tylko częściowo odpowiadają rzeczywistości. Dotyczy to zwłaszcza składu i procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Tak więc teoretycznie można wyliczyć ilość powietrza, potrzebną do całkowitego spalenia jednostki masy danego paliwa. Ilość ta jest znana jako stała stechiometryczna paliwa. Wyraża się ją w kilogramach powietrza, koniecznego do spalenia kilograma paliwa. W przypadku silników benzynowych wynosi ona (w dużym przybliżeniu) około 14-16 kg powietrza na każdy kilogram benzyny. Znając tę wartość, jak również ciężar właściwy powietrza przy danym ciśnieniu atmosferycznym i w danej temperaturze, oraz ciężar właściwy benzyny, można pokusić się o obliczenie teoretycznego zużycia paliwa przez silnik w jednostce czasu, przy zachowaniu niezmiennej prędkości obrotowej wału korbowego. Wynik takich obliczeń nie ma praktycznie żadnego znaczenia dla użytkownika pojazdu, natomiast jest istotny dla konstruktorów, udoskonalających już istniejące rozwiązania techniczne lub pracujących nad rozwiązaniami całkiem nowymi.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Teoretyczna wiedza o prawidłowym składzie mieszanki paliwowo-powietrznej ma także niebagatelne znaczenie w przypadku sterowania nim za pomocą komputera, przetwarzającego dane o temperaturze silnika, jego chwilowej prędkości obrotowej i obciążeniu oraz o składzie chemicznym spalin. Wiadomo, że w przypadku silnika zimnego do komór spalania musi trafiać mieszanka znacznie bogatsza, a więc zawierająca znacznie więcej paliwa, niż wynika to z obliczenia opartego o stałą stechiometryczną. W zimnym silniku odparowaniu ulega tylko pewna, niewielka część paliwa z mieszanki, a więc jedynie ona zostanie spalona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przewody paliwowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

REKLAMA

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA