REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszanka paliwowo-powietrzna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

W silnikach z zapłonem samoczynnym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje zawsze w komorze spalania na niewielki ułamek sekundy przez zainicjowaniem procesu jej spalania.

REKLAMA

Aby silnik spalinowy mógł pracować, w jego komorach spalania jest spalane paliwo. Proces spalania wymaga odpowiedniej ilości tlenu, a ten jest dostarczany do cylindrów z powietrzem albo wprost z atmosfery (za pośrednictwem filtrów), albo - w starszych rozwiązaniach pojazdów z zapłonem iskrowym - poprzez gaźnik.

REKLAMA

REKLAMA

Bez względu na sposób, w jaki potrzebna ilość tlenu znajdzie się w komorach spalania silnika, musi ono zostać zmieszane z odpowiednio rozdrobnionym i maksymalnie odparowanym paliwem, we właściwych proporcjach. Dopiero wówczas nastąpi zapłon. Taką mieszaninę paliwa i powietrza nazywamy mieszanką paliwowo-powietrzną. W przypadku współczesnych silników z zapłonem iskrowym z wtryskiem bezpośrednim, mieszanka powstaje dopiero wewnątrz cylindra, w jego komorze spalania. W silnikach z wtryskiem pośrednim miejsce jej powstania znajduje się wewnątrz kolektora dolotowego, zwykle tuż przed zaworem. W silnikach z zapłonem samoczynnym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje zawsze w komorze spalania na niewielki ułamek sekundy przez zainicjowaniem procesu jej spalania.  

Z uwagi na to, że procesy w silniku spalinowym zachodzą bardzo szybko, zwykle w setnych częściach sekundy, wszelkie rozważania teoretyczne z nimi związane tylko częściowo odpowiadają rzeczywistości. Dotyczy to zwłaszcza składu i procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Tak więc teoretycznie można wyliczyć ilość powietrza, potrzebną do całkowitego spalenia jednostki masy danego paliwa. Ilość ta jest znana jako stała stechiometryczna paliwa. Wyraża się ją w kilogramach powietrza, koniecznego do spalenia kilograma paliwa. W przypadku silników benzynowych wynosi ona (w dużym przybliżeniu) około 14-16 kg powietrza na każdy kilogram benzyny. Znając tę wartość, jak również ciężar właściwy powietrza przy danym ciśnieniu atmosferycznym i w danej temperaturze, oraz ciężar właściwy benzyny, można pokusić się o obliczenie teoretycznego zużycia paliwa przez silnik w jednostce czasu, przy zachowaniu niezmiennej prędkości obrotowej wału korbowego. Wynik takich obliczeń nie ma praktycznie żadnego znaczenia dla użytkownika pojazdu, natomiast jest istotny dla konstruktorów, udoskonalających już istniejące rozwiązania techniczne lub pracujących nad rozwiązaniami całkiem nowymi.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Teoretyczna wiedza o prawidłowym składzie mieszanki paliwowo-powietrznej ma także niebagatelne znaczenie w przypadku sterowania nim za pomocą komputera, przetwarzającego dane o temperaturze silnika, jego chwilowej prędkości obrotowej i obciążeniu oraz o składzie chemicznym spalin. Wiadomo, że w przypadku silnika zimnego do komór spalania musi trafiać mieszanka znacznie bogatsza, a więc zawierająca znacznie więcej paliwa, niż wynika to z obliczenia opartego o stałą stechiometryczną. W zimnym silniku odparowaniu ulega tylko pewna, niewielka część paliwa z mieszanki, a więc jedynie ona zostanie spalona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przewody paliwowe

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA