REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III demontaż skrzyni biegów Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo III demontaż skrzyni biegów Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż skrzyni biegów nie jest łatwą pracą. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować i zamontować skrzynię biegów w Volkswagenie Polo III.

Warsztaty każą sobie słono płacić za demontaż skrzyni biegów. Jeżeli dobrze poszukamy to za cenę wymiany można znaleźć przyzwoitą skrzynię biegów. Tutaj musimy liczyć na używane egzemplarze. Dla nas najważniejszą informacją przed podjęciem jakichkolwiek działań jest fakt, że nie ma konieczności wymontowania silnika. Zazwyczaj są dwa powody wymontowania skrzyni biegów. W celu wymiany sprzęgła lub naprawy.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana termostatu

W poradniku tym przedstawimy wymianę w silniku benzynowym i wysokoprężnym. Praktycznie wymiana przebiega identycznie jednak ma kilka punktów, które się różnią. Wszystkie różnice zostaną przedstawione.

REKLAMA

Pierwszy krok to zapewnienie sobie odpowiedniego miejsca pracy. Trzeba zapomnieć o pracy przy pomocy podnośnika i podstawek. Tutaj bezwzględnie musi być platforma warsztatowa lub w ostateczności kanał. Jeżeli zorganizowaliśmy sobie odpowiednie miejsce to odłączamy przewód masowy od akumulatora. Następnie wciskamy kilka razy pedał sprzęgła aż do wyczuwalnego oporu.

Wyjmujemy linkę sprzęgła z uchwytu dźwigni wyłączającej. Jednocześnie pociągamy za osłonę linki w kierunku jazdy. Dociskamy mechanizm regulacyjny do przegrody czołowej i zsuwamy na odcinku mieszka ochronnego. Teraz wyjmujemy linkę sprzęgła z uchwytu na skrzyni biegów. Wyjmujemy złącze czujnika prędkościomierza i odkręcamy przewód masy. Następnie wykręcamy górne śruby łączące silnik ze skrzynią biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana świec zapłonowych

Jeśli jest zamontowana dolna osłona to należy ją zdemontować. Odpinamy złącze od świateł cofania i wypinamy wspornik złącz wtykowych. Znajduje się on na uchwycie na skrzyni biegów. Obracamy kierownicą w lewo i odłączamy półosie od wałów z kołnierzami. W przypadku lewej półosi należy ją podwiesić najwyżej jak to tylko możliwe. Demontujemy palec wybieraka, zamocowany jest na jednej śrubie.

REKLAMA

Teraz, przy skrzyni biegów odpinamy linkę, która znajduje się pomiędzy dźwignią zmiany biegów a samą przekładnią. Demontujemy osłonę koła zamachowego i wyjmujemy poduszkę skrzyni biegów. W tym celu należy wykręcić 3 śruby, jedną nakrętkę i na końcu odkręcić jeszcze jedną (najdłuższą) śrubę. Odkręcamy podporę króćca dolotowego i przechodzimy do wymontowania rozrusznika.

Najpierw zdejmujemy czarną, plastikową osłonę po czym odłączamy złącze wtykowe od włącznika elektromagnetycznego. Wciskamy przy złączu zabezpieczenie z drutu i odłączamy zacisk 50 wyłącznika zapłonu. Następnie odkręcamy przewód łączący akumulator z rozrusznikiem, jest on przykręcony do zacisku 30. Na końcu pozostaje nam odkręcić śruby mocujące rozrusznik i możemy swobodnie go wyjąć.

Jeżeli nasz samochód ma owalny filtr powietrza to należy zdjąć pokrywę filtru. W kolejnym kroku jest potrzebny specjalny wieszak to podwieszenia silnika. Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego narzędzia. Jednak można go zastąpić rurą o odpowiednim kształcie. Układamy ją nad silnikiem i podpieramy o rowki w błotnikach podstawiając wcześniej drewniane klocki. Pamiętajmy, żeby nie kłaść rury bezpośrednio na błotnikach.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż chłodnicy

Zaczepiamy o rurę stalowe linki a następnie mocujemy je do uch odpowiedzialnych za podnoszenie silnika. Naprężamy linkę i odkręcamy sześć śrub sześciokątnych z lewej podpory skrzyni biegów. Teraz musimy ustawić cały silnik ukośnie, jednak musi być to wykonane bardzo ostrożnie. W tym celu obniżamy powoli lewą stronę podpory silnika (na lince).

Teraz będzie nam potrzebny solidny podnośnik, który podstawimy pod skrzynię biegów. Wcześniej należy podłożyć drewniane podkładki pomiędzy skrzynię a podnośnik. Odkręcamy dolne śruby łączące silnik z przekładnią. Wysuwamy skrzynię biegów z tulejek i delikatnie opuszczamy do tej czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Skrzynia biegów musi być bardzo dobrze chroniona przed upadkiem.

Po naprawieniu, zakupie drugiej skrzyni lub wymianie sprzęgła przechodzimy do montażu. Najpierw czyścimy dokładnie wielowypust wałka sprzęgłowego i nakładamy smar oparty na siarczku molibdenu. Zwróćmy uwagę na tarczę sprzęgła. Powinna się przesuwać lekko na wałku sprzęgłowym. Jest to bardzo ważne. Kontrolujemy czy w kadłubie silnika znajdują się tulejki pasowane do wyśrodkowania silnika i skrzyni biegów. W przypadku braku należy zamontować nowe.

Przy pomocy drugiej osoby podnosimy skrzynię biegów i dosuwamy ją do sprzęgła. W przypadku kiedy wałek sprzęgłowy nie wchodzi w tarczę sprzęgła to należy go odpowiednio obrócić poprzez przekręcanie wałka półosi. Należy się upewnić kilka razy czy skrzynia jest dobrze pozycjonowana. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to należy dokręcić dolne śruby łączące silnik ze skrzynią biegów.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymontowanie rozdzielacza zapłonu

Ustawiamy silnik w taki sposób, żeby było możliwe przykręcenie podpór silnika i skrzyni biegów. W tym celu należy ponownie podciągnąć lewą linkę od wieszaka odciążającego. Wkładamy śruby z łbem sześciokątnym do wspornika skrzyni biegów z lewej strony i dokręcamy je solidnie. W tym momencie możemy zdemontować naszą konstrukcję, która podtrzymywała silnik. Robimy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić błotników.

Teraz wkręcamy od góry śruby łączące silnik ze skrzynią biegów. Jeśli była demontowana pokrywa filtru powietrza to należy ją ponownie zamontować. Kolejny krok to montaż rozrusznika. Wkładamy go na swoje miejsce i dokręcamy dłuższą śrubę a następnie krótszą. Przykręcamy przewód do zacisku 30 i wsuwamy złącze przewodu na zacisk 50. Zakładamy plastikowy dekiel ochronny.

Następnie montujemy wspornik króćca dolotowego. Teraz dokręcamy poduszkę skrzyni biegów.  Montujemy osłonę koła zamachowego u czyścimy otwór w sworzniu wybieraka. Wkręcamy nową śrubę mocującą palec wybieraka (nie do końca). Wsuwamy palec wybieraka tak daleko, żeby śruba mocująca znalazła się w przednim wgłębieniu wałka wybieraka. W tym momencie możemy dokręcić wybierak.

Podłączamy do skrzyni biegów linkę łączącą z dźwignią zmiany biegów. Montujemy półoś i mocujemy wspornik złącz wtykowych w uchwyt na skrzyni biegów. Teraz podłączamy złącze świateł cofania oraz montujemy dolną osłonę jeśli była wymontowana. Przykręcamy przewód masowy i podłączamy złącze czujnika prędkości. Przechodzimy do podłączenia linki sprzęgła.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: regulacja hamulca ręcznego

Zanim to zrobimy należy wyjąć sprężynę, która się znajduje pomiędzy dźwignią wyłączającą a skrzynią biegów. Jeśli tego nie zrobimy to mechanizm regulacji nie będzie działał prawidłowo. Podłączamy przewód masowy do akumulatora.

Uruchamiamy silnik i udajemy się na jazdę próbną. Wszystkie biegi powinny dać się wrzucić bez żadnych problemów. Warto przysłuchać się jak pracuje skrzynia. Po wymianie lub naprawie nie powinno być słychać żadnych dźwięków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA