REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III demontaż skrzyni biegów Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Polo III demontaż skrzyni biegów Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Demontaż skrzyni biegów nie jest łatwą pracą. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować i zamontować skrzynię biegów w Volkswagenie Polo III.

Warsztaty każą sobie słono płacić za demontaż skrzyni biegów. Jeżeli dobrze poszukamy to za cenę wymiany można znaleźć przyzwoitą skrzynię biegów. Tutaj musimy liczyć na używane egzemplarze. Dla nas najważniejszą informacją przed podjęciem jakichkolwiek działań jest fakt, że nie ma konieczności wymontowania silnika. Zazwyczaj są dwa powody wymontowania skrzyni biegów. W celu wymiany sprzęgła lub naprawy.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana termostatu

W poradniku tym przedstawimy wymianę w silniku benzynowym i wysokoprężnym. Praktycznie wymiana przebiega identycznie jednak ma kilka punktów, które się różnią. Wszystkie różnice zostaną przedstawione.

REKLAMA

Pierwszy krok to zapewnienie sobie odpowiedniego miejsca pracy. Trzeba zapomnieć o pracy przy pomocy podnośnika i podstawek. Tutaj bezwzględnie musi być platforma warsztatowa lub w ostateczności kanał. Jeżeli zorganizowaliśmy sobie odpowiednie miejsce to odłączamy przewód masowy od akumulatora. Następnie wciskamy kilka razy pedał sprzęgła aż do wyczuwalnego oporu.

Wyjmujemy linkę sprzęgła z uchwytu dźwigni wyłączającej. Jednocześnie pociągamy za osłonę linki w kierunku jazdy. Dociskamy mechanizm regulacyjny do przegrody czołowej i zsuwamy na odcinku mieszka ochronnego. Teraz wyjmujemy linkę sprzęgła z uchwytu na skrzyni biegów. Wyjmujemy złącze czujnika prędkościomierza i odkręcamy przewód masy. Następnie wykręcamy górne śruby łączące silnik ze skrzynią biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana świec zapłonowych

Jeśli jest zamontowana dolna osłona to należy ją zdemontować. Odpinamy złącze od świateł cofania i wypinamy wspornik złącz wtykowych. Znajduje się on na uchwycie na skrzyni biegów. Obracamy kierownicą w lewo i odłączamy półosie od wałów z kołnierzami. W przypadku lewej półosi należy ją podwiesić najwyżej jak to tylko możliwe. Demontujemy palec wybieraka, zamocowany jest na jednej śrubie.

REKLAMA

Teraz, przy skrzyni biegów odpinamy linkę, która znajduje się pomiędzy dźwignią zmiany biegów a samą przekładnią. Demontujemy osłonę koła zamachowego i wyjmujemy poduszkę skrzyni biegów. W tym celu należy wykręcić 3 śruby, jedną nakrętkę i na końcu odkręcić jeszcze jedną (najdłuższą) śrubę. Odkręcamy podporę króćca dolotowego i przechodzimy do wymontowania rozrusznika.

Najpierw zdejmujemy czarną, plastikową osłonę po czym odłączamy złącze wtykowe od włącznika elektromagnetycznego. Wciskamy przy złączu zabezpieczenie z drutu i odłączamy zacisk 50 wyłącznika zapłonu. Następnie odkręcamy przewód łączący akumulator z rozrusznikiem, jest on przykręcony do zacisku 30. Na końcu pozostaje nam odkręcić śruby mocujące rozrusznik i możemy swobodnie go wyjąć.

Jeżeli nasz samochód ma owalny filtr powietrza to należy zdjąć pokrywę filtru. W kolejnym kroku jest potrzebny specjalny wieszak to podwieszenia silnika. Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego narzędzia. Jednak można go zastąpić rurą o odpowiednim kształcie. Układamy ją nad silnikiem i podpieramy o rowki w błotnikach podstawiając wcześniej drewniane klocki. Pamiętajmy, żeby nie kłaść rury bezpośrednio na błotnikach.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż chłodnicy

Zaczepiamy o rurę stalowe linki a następnie mocujemy je do uch odpowiedzialnych za podnoszenie silnika. Naprężamy linkę i odkręcamy sześć śrub sześciokątnych z lewej podpory skrzyni biegów. Teraz musimy ustawić cały silnik ukośnie, jednak musi być to wykonane bardzo ostrożnie. W tym celu obniżamy powoli lewą stronę podpory silnika (na lince).

Teraz będzie nam potrzebny solidny podnośnik, który podstawimy pod skrzynię biegów. Wcześniej należy podłożyć drewniane podkładki pomiędzy skrzynię a podnośnik. Odkręcamy dolne śruby łączące silnik z przekładnią. Wysuwamy skrzynię biegów z tulejek i delikatnie opuszczamy do tej czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby. Skrzynia biegów musi być bardzo dobrze chroniona przed upadkiem.

Po naprawieniu, zakupie drugiej skrzyni lub wymianie sprzęgła przechodzimy do montażu. Najpierw czyścimy dokładnie wielowypust wałka sprzęgłowego i nakładamy smar oparty na siarczku molibdenu. Zwróćmy uwagę na tarczę sprzęgła. Powinna się przesuwać lekko na wałku sprzęgłowym. Jest to bardzo ważne. Kontrolujemy czy w kadłubie silnika znajdują się tulejki pasowane do wyśrodkowania silnika i skrzyni biegów. W przypadku braku należy zamontować nowe.

Przy pomocy drugiej osoby podnosimy skrzynię biegów i dosuwamy ją do sprzęgła. W przypadku kiedy wałek sprzęgłowy nie wchodzi w tarczę sprzęgła to należy go odpowiednio obrócić poprzez przekręcanie wałka półosi. Należy się upewnić kilka razy czy skrzynia jest dobrze pozycjonowana. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to należy dokręcić dolne śruby łączące silnik ze skrzynią biegów.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymontowanie rozdzielacza zapłonu

Ustawiamy silnik w taki sposób, żeby było możliwe przykręcenie podpór silnika i skrzyni biegów. W tym celu należy ponownie podciągnąć lewą linkę od wieszaka odciążającego. Wkładamy śruby z łbem sześciokątnym do wspornika skrzyni biegów z lewej strony i dokręcamy je solidnie. W tym momencie możemy zdemontować naszą konstrukcję, która podtrzymywała silnik. Robimy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić błotników.

Teraz wkręcamy od góry śruby łączące silnik ze skrzynią biegów. Jeśli była demontowana pokrywa filtru powietrza to należy ją ponownie zamontować. Kolejny krok to montaż rozrusznika. Wkładamy go na swoje miejsce i dokręcamy dłuższą śrubę a następnie krótszą. Przykręcamy przewód do zacisku 30 i wsuwamy złącze przewodu na zacisk 50. Zakładamy plastikowy dekiel ochronny.

Następnie montujemy wspornik króćca dolotowego. Teraz dokręcamy poduszkę skrzyni biegów.  Montujemy osłonę koła zamachowego u czyścimy otwór w sworzniu wybieraka. Wkręcamy nową śrubę mocującą palec wybieraka (nie do końca). Wsuwamy palec wybieraka tak daleko, żeby śruba mocująca znalazła się w przednim wgłębieniu wałka wybieraka. W tym momencie możemy dokręcić wybierak.

Podłączamy do skrzyni biegów linkę łączącą z dźwignią zmiany biegów. Montujemy półoś i mocujemy wspornik złącz wtykowych w uchwyt na skrzyni biegów. Teraz podłączamy złącze świateł cofania oraz montujemy dolną osłonę jeśli była wymontowana. Przykręcamy przewód masowy i podłączamy złącze czujnika prędkości. Przechodzimy do podłączenia linki sprzęgła.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: regulacja hamulca ręcznego

Zanim to zrobimy należy wyjąć sprężynę, która się znajduje pomiędzy dźwignią wyłączającą a skrzynią biegów. Jeśli tego nie zrobimy to mechanizm regulacji nie będzie działał prawidłowo. Podłączamy przewód masowy do akumulatora.

Uruchamiamy silnik i udajemy się na jazdę próbną. Wszystkie biegi powinny dać się wrzucić bez żadnych problemów. Warto przysłuchać się jak pracuje skrzynia. Po wymianie lub naprawie nie powinno być słychać żadnych dźwięków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA