Jak wymieniać uszkodzone lub zużyte pierścienie Simmera (simmeringi)?
REKLAMA
REKLAMA
Simmeringi (lub pierścienie simmera) wykonane są z gumy, usztywnionej metalowym pierścieniem. Środkowe ich części, współpracujące z walcowymi elementami obracającymi się lub (rzadziej) przesuwającymi się, są wykonane w postaci „warg” o specjalnym kształcie, które do wałków dociskają sprężynki zwinięte w pierścień. Taki simmering może pracować w zasadzie przy ciśnieniu do 0,1 megapaskala, od -30 do 110 stopni Celsjusza.
REKLAMA
Guma simmeringu nie jest materiałem długowiecznym i z czasem ulega starzeniu się, zaś w przypadku simmeringów także wycieraniu się w miejscu kontaktu z wałkiem. Simmering może także ulec innym uszkodzeniom mechanicznym. Na przykład może pęknąć sprężynka ściskająca, w wyniku czego simmering przestaje spełniać swoje zadanie i wymaga jak najszybszej wymiany.
Zobacz też: Jak wymienić uszczelniacz wału korbowego w Mercedesie W202?
Jeżeli jest dostęp do simmeringu z zewnątrz elementu (bloku, piasty itp.) w którym on tkwi, wyjęcie go jest proste. Potrzebne są do tego dwa haczykowate zaczepy ze sztywnego drutu o średnicy mniej więcej dwóch milimetrów. Haczyki powinny być małe, zaledwie kilkumilimetrowe i bezwzględnie nie większe, niż szerokość simeringu, mierzona od wałka do krawędzi otworu, w którym on tkwi. Po wciśnięciu ich wzdłuż wałka należy zaczepić je o tylną ściankę pierścienia i pociągnąć, najlepiej przy pomocy płaskoszczypów. Simmering powinien z pewnym oporem wysunąć się.
Należy zachować ostrożność, aby nie uszkodzić ścianek otworu, w którym tkwi simmering
Przed włożeniem nowego simmeringu należy posmarować jego zewnętrzną część i „wargę” olejem. Następnie wsunąć go ręcznie do gniazda i dociskając palcami postarać się umieścić na miejscu, należy też pilnować aby włożyć go właściwą stroną na zewnątrz. Można przy tym posłużyć się tuleją o średnicy równej lub minimalnie mniejszej od zewnętrznej średnicy simmeringu, uderzając w nią delikatnie młotkiem. Tuleja taka zagwarantuje prawidłowe równomierne wciśnięcie pierścienia na miejsce.
Zobacz też: Fiat Seicento: wymiana wewnętrznego uszczelniacza półosi. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA