Wady i zalety silnika czterosuwowego
REKLAMA
REKLAMA
Zalety
Silnik czterosuwowy pracuje bardzo cicho i równomiernie nawet wtedy, gdy jest zimny. Jest zdecydowanie bardziej ekologiczny. Nie wyrzuca do środowiska tak wielkiej ilości spalin, jak silnik dwusuwowy, do tego zużywa całą mieszankę, jaka dostarczana jest przez zawory. Paradoksalnie, mocniejsze silniki turbodoładowane emitują jeszcze mniej szkodliwych spalin, gdyż wracają one do silnika i ewentualne resztki paliwa są dopalane przy ponownym zapłonie.
REKLAMA
Zobacz również: Jak zdiagnozować usterkę sprzęgła?
Wady
Silnik ten jest bardzo skomplikowany w budowie i ma dużo elementów ruchomych, które mogą się zepsuć. Jest wobec tego o wiele bardziej awaryjny, niż silnik dwusuwowy. Ma stosunkowo dużą masę, więc obciąża samochód. Jego regulacja jest skomplikowana i wymaga cyklicznego ustawiania zaworów i rozrządu, a także dość częstego serwisowania, np. regularnej wymiany paska rozrządu. Jeśli ten pęknie, tłoku uderzą w zawory i silnik nie będzie nadawał się do remontu. Ciągle trzeba kontrolować poziom oleju, jest to również jednostka droższa i trudniejsza w produkcji. Osiąga mniejszą moc z danej pojemności, niż silnik dwusuwowy.
Zobacz również: Jak prawidłowo eksploatować samochód?
REKLAMA
REKLAMA