REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować uszkodzoną turbinę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Jak zdiagnozować uszkodzoną turbinę? Fot. newspress
Jak zdiagnozować uszkodzoną turbinę? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Problemy z turbosprężarkami dotyczą zarówno aut z silnikiem diesla, jak i benzynowym.

Auta wyposażone w turbosprężarki są ciągle unowocześniane. Turbosprężarki możemy podzielić na dwie grupy: ze zmienną geometrią łopatek i standardowe bez VNT (zmiennej geometrii).Te pierwsze są bardziej wydajne, mogą wygenerować większą moc, te drugie natomiast są mniej zawodne. Problemy jednak dotyczą każdej. Różnice dotyczą tylko kosztu regeneracji podzespołów turbosprężarki.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zdiagnozować różne niepokojące objawy w zachowaniu samochodu?

Problemy zaczynają się przy różnych przebiegach, najczęściej auto z turbosprężarką dojeżdża bezproblemowo do przebiegu ok. 200 tys. km. Pierwszym objawem, najbardziej wyczuwalnym, jest brak mocy. Objawia się on w momencie, kiedy powinniśmy poczuć działanie turbosprężarki w danym zakresie obrotów. Ponadto, jeśli wystąpi błąd komputera mówiący o przeładowaniu, możemy być pewni, że w naszej turbosprężarce jest tyle nagaru, że zacięły się łopatki. Wiąże się to z koniecznością przeczyszczenia turbosprężarki oraz wymianą wyeksploatowanych części turbosprężarki.

Zobacz też: Jak wymienić czujnik klimatyzacji?

Jazda z turbosprężarką, w której zacinają się łopatki jest ryzykowna, gdyż np. podczas wyprzedzania może wystąpić spadek mocy, co uniemożliwi nam wykonanie sprawnego i szybkiego manewru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejnym objawem może być nadmiar czarnych spalin, jakie wydostają się z naszego układu wydechowego. Kiedy ujrzymy taki widok, możemy być pewni, że nasza turbina jest w opłakanym stanie. Doprowadzając auto do takiego stanu możemy spowodować uszkodzenie pozostałych elementów - np. zapchanie filtra częstek stałych.

Inny objaw to głośna praca turbosprężarki. To również nie wróży niczego dobrego. Nasza turbina może być tak zniszczona, że wydobywające się z niej dźwięki mogą świadczyć o tym, że są to jej ostatnie chwile. Wymiana, może być kosztowna.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

Wyżej wymienione objawy występują najczęściej. Jeżeli chcemy sprawdzić dokładnie kondycję naszej turbiny, musimy podłączyć się pod komputer diagnostyczny i sprawdzić różnicę miedzy zadanym ciśnieniem doładowania a aktualnym. Poza tym najlepszą metodą oceny zniszczeń jest mimo wszystko demontaż turbosprężarki i jej oględziny przez fachowego mechanika.

Przy wymianie turbosprężarki jest dużo pracy, dlatego warto dobrze przeprowadzić regenerację, gdyż kolejna wymiana generuje dodatkowe koszty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA