Jak zdiagnozować uszkodzoną turbinę?
REKLAMA
REKLAMA
Auta wyposażone w turbosprężarki są ciągle unowocześniane. Turbosprężarki możemy podzielić na dwie grupy: ze zmienną geometrią łopatek i standardowe bez VNT (zmiennej geometrii).Te pierwsze są bardziej wydajne, mogą wygenerować większą moc, te drugie natomiast są mniej zawodne. Problemy jednak dotyczą każdej. Różnice dotyczą tylko kosztu regeneracji podzespołów turbosprężarki.
REKLAMA
Zobacz również: Jak zdiagnozować różne niepokojące objawy w zachowaniu samochodu?
Problemy zaczynają się przy różnych przebiegach, najczęściej auto z turbosprężarką dojeżdża bezproblemowo do przebiegu ok. 200 tys. km. Pierwszym objawem, najbardziej wyczuwalnym, jest brak mocy. Objawia się on w momencie, kiedy powinniśmy poczuć działanie turbosprężarki w danym zakresie obrotów. Ponadto, jeśli wystąpi błąd komputera mówiący o przeładowaniu, możemy być pewni, że w naszej turbosprężarce jest tyle nagaru, że zacięły się łopatki. Wiąże się to z koniecznością przeczyszczenia turbosprężarki oraz wymianą wyeksploatowanych części turbosprężarki.
Zobacz też: Jak wymienić czujnik klimatyzacji?
Jazda z turbosprężarką, w której zacinają się łopatki jest ryzykowna, gdyż np. podczas wyprzedzania może wystąpić spadek mocy, co uniemożliwi nam wykonanie sprawnego i szybkiego manewru.
REKLAMA
Kolejnym objawem może być nadmiar czarnych spalin, jakie wydostają się z naszego układu wydechowego. Kiedy ujrzymy taki widok, możemy być pewni, że nasza turbina jest w opłakanym stanie. Doprowadzając auto do takiego stanu możemy spowodować uszkodzenie pozostałych elementów - np. zapchanie filtra częstek stałych.
Inny objaw to głośna praca turbosprężarki. To również nie wróży niczego dobrego. Nasza turbina może być tak zniszczona, że wydobywające się z niej dźwięki mogą świadczyć o tym, że są to jej ostatnie chwile. Wymiana, może być kosztowna.
Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?
Wyżej wymienione objawy występują najczęściej. Jeżeli chcemy sprawdzić dokładnie kondycję naszej turbiny, musimy podłączyć się pod komputer diagnostyczny i sprawdzić różnicę miedzy zadanym ciśnieniem doładowania a aktualnym. Poza tym najlepszą metodą oceny zniszczeń jest mimo wszystko demontaż turbosprężarki i jej oględziny przez fachowego mechanika.
Przy wymianie turbosprężarki jest dużo pracy, dlatego warto dobrze przeprowadzić regenerację, gdyż kolejna wymiana generuje dodatkowe koszty.
REKLAMA
REKLAMA