REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustawiać zasysanie powietrza do silnika latem i zimą?

Jakubowski Ryszard
Aby silnik pracował musi być zasilany w paliwo i powietrze.  Fot. Volkswagen
Aby silnik pracował musi być zasilany w paliwo i powietrze. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Aby silnik pracował musi być zasilany w paliwo i powietrze. Powietrze zasysa z atmosfery poprzez specjalny filtr, pochłaniający różne zanieczyszczenia.

Instrukcje obsługi samochodów najczęściej informują, jak najkorzystniej ustawić zasysanie powietrza przy dodatnich i przy ujemnych temperaturach, czyli ogólnie – latem i zimą. Zwykle latem zasysane powietrze powinno mieć temperaturę otoczenia, czyli taką, jaka panuje w danej okolicy. 

REKLAMA

REKLAMA

Zimą zaś zalecane jest aby miało ono temperaturę podwyższoną, wyższą niż panująca na zewnątrz samochodu. Realizuje się to najczęściej w najprostszy z możliwych sposobów – ustawiając rurę ssąca filtra powietrza tuż ponad najgorętszym miejscem samochodu, czyli nad kolektorem wydechowym.

Zobacz również: Jak zapobiec zamarzaniu wody w przewodach paliwowych?

Rozgrzane powietrze, wpadające do silnika ułatwia odparowywanie paliwa, a tym samym zwiększa pewność zapłonu w cylindrach. W silniku wysokoprężnym im cieplejsze jest zasysane powietrze, tym szybciej osiąga ono temperaturę, potrzebną do wystąpienia samozapłonu rozpylonego w cylindrze oleju napędowego.

REKLAMA

Tyle mówi teoria. Wspomina ona także o tym, że gorące powietrze ma większą objętość, niż zimne przy tej samej masie, a więc cylinder zasysa go mniej, niż gdyby było zimne. Objętość jest taka sama, zaś ilość cząsteczek gazów, z których składa się powietrze jest mniejsza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

Oznacza to, że ciepłego powietrza w cylindrach jest mniej, niż zimnego, czyli mniej jest tlenu, a tylko on odgrywa rolę w procesie spalania. Mniej powietrza, to bogatsza mieszanka, czyli w skrajnym przypadku, gdy tlenu będzie za mało, część paliwa nie zostanie spalona. Tym samym silnik, przy takim samym zużyciu paliwa będzie miał mniejszą moc.

Przy prawidłowych regulacjach gaźnika lub aparatury wtryskowej takie zjawisko nie wystąpi. Jeżeli jednak występują jakieś nieprawidłowości w kierunku zbyt dużej ilości paliwa, wówczas przy pobieraniu przez silnik ciepłego powietrza, niewielka część paliwa zostanie zmarnowana z braku tlenu, koniecznego do jej spalenia.

Zobacz również: Sposoby na zamarznięte szyby

Ponieważ ustawienia składu mieszanki czy porcji wtryskiwanego paliwa nie są we wszystkich samochodach jednakowe, warto na samym początku sezonu zimowego, po spadku temperatur do kilku stopni poniżej zera, doświadczalnie przekonać się, kiedy samochód będzie zużywał mniej paliwa: czy przy zasysaniu zimnego, czy też podgrzanego powietrza. Różnice nie są duże, zwykle nie przekraczają kilku procent.

Odnotowano jednak przypadki, kiedy silniki, zasysając powietrze rozgrzane, zużywały o prawie 20% paliwa więcej, niż w przypadku powietrza zimnego. Tak więc trzeba doświadczalnie zbadać, które ustawienie nie powoduje "przepałów" i z niego korzystać, nawet jeżeli jest to wbrew zaleceniom instrukcji użytkowania pojazdu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA