Uszkodzona gruszka turbiny: objawy, na które powinieneś zwrócić uwagę
REKLAMA
REKLAMA
Zawór podciśnieniowy - potocznie zwany gruszką - pełni dość ważną rolę w układzie doładowania. Steruje położeniem tzw. sztangi, a tym samym również łopatek. W ten sposób reguluje poziom doładowania silnika diesla lub benzynowego. Hasło uszkodzona gruszka turbiny może oznaczać jedną z kilku usterek. Czasami w zaworze parcieje membrana, a czasami dochodzi do nieszczelności spowodowanych korodującą obudową elementu. Powody? Gruszka znajduje się w bezpośredniej bliskości układu doładowania. A to oznacza działanie nie tylko czynników atmosferycznych, ale i niezwykle wysokiej temperatury.
REKLAMA
Uszkodzona gruszka turbiny - objawy to:
- spadek mocy w niskim zakresie turbiny - poszerzenie się turbodziury,
- spadek mocy w czasie jazdy pod górę,
- aby uzyskać moc, należy silnik wkręcać na wyższe obroty,
- zazwyczaj mowa o rejestrze w okolicy 3500 obr./min.
Uszkodzona gruszka turbiny powinna zostać wymieniona na nową. Na szczęście element nie jest drogi w zakupie. Ceny fabrycznie nowych zaworów startują już od 50 - 70 złotych. Kierowca posiadający wiedzę techniczną i zestaw narzędzi, może wykonać wymianę we własnym zakresie. Warto jednak pamiętać o tym, że dostęp do gruszki turbiny jest utrudniony i może być konieczny demontaż kilku innych elementów.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA