REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić rozrusznik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Większość usterek rozrusznika można naprawić we własnym zakresie. fot. Newspress
Większość usterek rozrusznika można naprawić we własnym zakresie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Awaria rozrusznika jest mało przyjemna, jednak większość usterek tego urządzenia można usunąć we własnym zakresie, bez specjalistycznych przyrządów.

Pierwszą czynnością jest odłączenie od elektromagnesu rozrusznika wszystkich przewodów elektrycznych. Można to zrobić dopiero po zdjęciu ujemnej klemy z bieguna akumulatora. Po odkręceniu nakrętki i zdjęciu podkładki ze śruby, mocującej główny przewód rozruchowy należy je odłożyć w inne miejsce, niż pozostałe nakrętki i podkładki, aby ich nie zamienić. Są one wykonywane bardzo często ze specjalnych stopów lub mają specjalną powłokę galwaniczną ułatwiającą dobry kontakt elektryczny, bardzo ważny w przypadku dużego poboru prądu przez rozrusznik, co ma miejsce przy rozruchu zimnego silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Po rozłączeniu przewodów elektrycznych należy odkręcić śruby, mocujące rozrusznik do korpusu silnika, a następnie wyjąć go ostrożnie z otworu w którym on tkwi, zwracając uwagę, aby nie uderzyć o nic elektromagnesem. Po wyjęciu rozrusznika należy dalsze prace przeprowadzić w miejscu, zapewniającym odpowiednią czystość, np. na stole warsztatowym. Gdy naprawa odbywa się w trasie, można je wykonywać np. na rozłożonej dużej ścierce, starym ręczniku lub kocu.

Najczęściej występującymi uszkodzeniami mechanicznymi są nadmierne luzy w łożyskowaniu wirnika, zacinanie się zębnika, odłączenie się dźwigni sterującej zębnikiem (widełek) od rdzenia elektromagnesu. Często pojawiają się różne zadziory na zębach zębnika, utrudniające jego zazębianie się z pierścieniem zębatym koła zamachowego. Rzadziej występuje odkręcenie się nabiegunników cewek stojana rozrusznika.

REKLAMA

Wirnik rozrusznika

Wirnik rozrusznika jest łożyskowany najczęściej przy pomocy specjalnych tulejek, wykonanych z twardego, odpornego na ścieranie i jednocześnie gąbczastego stopu, pozwalającego na nasycenie ich olejem. Zbyt luźne tuleje należy wymienić na nowe, oryginalne. Nie można ich zastąpić tulejkami, wykonanymi przez zaprzyjaźnionego tokarza z brązu lub fosforobrązu, ponieważ nie będą one miały żadnego smarowania i szybko ulegną zużyciu. Takie tulejki własnej roboty można użyć jedynie przy doraźnej naprawie, licząc się z tym, że wytrzymają w najlepszym wypadku kilka tygodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dźwignię sterującą zębnikiem rozrusznika można bardzo łatwo założyć na rdzeń elektromagnesu, który ma w tym celu specjalne ucho. Przedtem należy znaleźć przyczynę jej samoistnego spadnięcia. Może to być np. wpadnięcie ośki, na której się ona obraca. Z braku oryginalnej można doraźnie tę ośkę zastąpić śrubą lub wkrętem o odpowiedniej średnicy i dość długiej części niegwintowanej. Po jej włożeniu na miejsce zgubionej ośki należy pamiętać o zabezpieczeniu jej nakrętki kontrnakrętką, co zapobiegnie jej samoistnemu odkręcaniu się. Naprawa taka ma charakter doraźny i trzeba jak najszybciej użytą śrubę zastąpić oryginalną ośką.

Zębnik z zadziorami nie podlega naprawie. Należy wymienić go na nowy. Szlifowanie uszkodzonych zębów nie jest dobrym rozwiązaniem. Są one utwardzane powierzchniowo i pojawienie się zadziorów dowodzi, iż warstwa utwardzona uległa starciu, co oznacza że zębnik stał się bezużyteczny.

Zobacz również: Kiedy sprzedać samochód?

Nabiegunniki są w rozruszniku przykręcone do stojana przy pomocy dużych i krótkich wkrętów M 6 lub M 8, z łbem stożkowym. Można stosować jedynie oryginalne wkręty. Doraźnie można przykręcić nabiegunnik innym wkrętem lub śrubą o odpowiedniej długości, takiej aby była ona w całości ukryta w nabiegunniku. Nie może wystawać nawet o milimetr, gdyż szczelina pomiędzy wirnikiem i nabiegunnikami jest w rozruszniku bardzo mała, a więc wystająca śruba mogłaby uszkodzić wirnik. Przy najbliższej okazji należy wymienić taką śrubę na oryginalny wkręt i po wkręceniu odpowiednio go zabezpieczyć, korzystając ze wzorca w postaci identycznego wkrętu, jaki mocuje drugi z nabiegunników.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA