REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić rozrusznik?

Jakubowski Ryszard
Większość usterek rozrusznika można naprawić we własnym zakresie. fot. Newspress
Większość usterek rozrusznika można naprawić we własnym zakresie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Awaria rozrusznika jest mało przyjemna, jednak większość usterek tego urządzenia można usunąć we własnym zakresie, bez specjalistycznych przyrządów.

Pierwszą czynnością jest odłączenie od elektromagnesu rozrusznika wszystkich przewodów elektrycznych. Można to zrobić dopiero po zdjęciu ujemnej klemy z bieguna akumulatora. Po odkręceniu nakrętki i zdjęciu podkładki ze śruby, mocującej główny przewód rozruchowy należy je odłożyć w inne miejsce, niż pozostałe nakrętki i podkładki, aby ich nie zamienić. Są one wykonywane bardzo często ze specjalnych stopów lub mają specjalną powłokę galwaniczną ułatwiającą dobry kontakt elektryczny, bardzo ważny w przypadku dużego poboru prądu przez rozrusznik, co ma miejsce przy rozruchu zimnego silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Po rozłączeniu przewodów elektrycznych należy odkręcić śruby, mocujące rozrusznik do korpusu silnika, a następnie wyjąć go ostrożnie z otworu w którym on tkwi, zwracając uwagę, aby nie uderzyć o nic elektromagnesem. Po wyjęciu rozrusznika należy dalsze prace przeprowadzić w miejscu, zapewniającym odpowiednią czystość, np. na stole warsztatowym. Gdy naprawa odbywa się w trasie, można je wykonywać np. na rozłożonej dużej ścierce, starym ręczniku lub kocu.

Najczęściej występującymi uszkodzeniami mechanicznymi są nadmierne luzy w łożyskowaniu wirnika, zacinanie się zębnika, odłączenie się dźwigni sterującej zębnikiem (widełek) od rdzenia elektromagnesu. Często pojawiają się różne zadziory na zębach zębnika, utrudniające jego zazębianie się z pierścieniem zębatym koła zamachowego. Rzadziej występuje odkręcenie się nabiegunników cewek stojana rozrusznika.

REKLAMA

Wirnik rozrusznika

Wirnik rozrusznika jest łożyskowany najczęściej przy pomocy specjalnych tulejek, wykonanych z twardego, odpornego na ścieranie i jednocześnie gąbczastego stopu, pozwalającego na nasycenie ich olejem. Zbyt luźne tuleje należy wymienić na nowe, oryginalne. Nie można ich zastąpić tulejkami, wykonanymi przez zaprzyjaźnionego tokarza z brązu lub fosforobrązu, ponieważ nie będą one miały żadnego smarowania i szybko ulegną zużyciu. Takie tulejki własnej roboty można użyć jedynie przy doraźnej naprawie, licząc się z tym, że wytrzymają w najlepszym wypadku kilka tygodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dźwignię sterującą zębnikiem rozrusznika można bardzo łatwo założyć na rdzeń elektromagnesu, który ma w tym celu specjalne ucho. Przedtem należy znaleźć przyczynę jej samoistnego spadnięcia. Może to być np. wpadnięcie ośki, na której się ona obraca. Z braku oryginalnej można doraźnie tę ośkę zastąpić śrubą lub wkrętem o odpowiedniej średnicy i dość długiej części niegwintowanej. Po jej włożeniu na miejsce zgubionej ośki należy pamiętać o zabezpieczeniu jej nakrętki kontrnakrętką, co zapobiegnie jej samoistnemu odkręcaniu się. Naprawa taka ma charakter doraźny i trzeba jak najszybciej użytą śrubę zastąpić oryginalną ośką.

Zębnik z zadziorami nie podlega naprawie. Należy wymienić go na nowy. Szlifowanie uszkodzonych zębów nie jest dobrym rozwiązaniem. Są one utwardzane powierzchniowo i pojawienie się zadziorów dowodzi, iż warstwa utwardzona uległa starciu, co oznacza że zębnik stał się bezużyteczny.

Zobacz również: Kiedy sprzedać samochód?

Nabiegunniki są w rozruszniku przykręcone do stojana przy pomocy dużych i krótkich wkrętów M 6 lub M 8, z łbem stożkowym. Można stosować jedynie oryginalne wkręty. Doraźnie można przykręcić nabiegunnik innym wkrętem lub śrubą o odpowiedniej długości, takiej aby była ona w całości ukryta w nabiegunniku. Nie może wystawać nawet o milimetr, gdyż szczelina pomiędzy wirnikiem i nabiegunnikami jest w rozruszniku bardzo mała, a więc wystająca śruba mogłaby uszkodzić wirnik. Przy najbliższej okazji należy wymienić taką śrubę na oryginalny wkręt i po wkręceniu odpowiednio go zabezpieczyć, korzystając ze wzorca w postaci identycznego wkrętu, jaki mocuje drugi z nabiegunników.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA