REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić rozrusznik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Większość usterek rozrusznika można naprawić we własnym zakresie. fot. Newspress
Większość usterek rozrusznika można naprawić we własnym zakresie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Awaria rozrusznika jest mało przyjemna, jednak większość usterek tego urządzenia można usunąć we własnym zakresie, bez specjalistycznych przyrządów.

Pierwszą czynnością jest odłączenie od elektromagnesu rozrusznika wszystkich przewodów elektrycznych. Można to zrobić dopiero po zdjęciu ujemnej klemy z bieguna akumulatora. Po odkręceniu nakrętki i zdjęciu podkładki ze śruby, mocującej główny przewód rozruchowy należy je odłożyć w inne miejsce, niż pozostałe nakrętki i podkładki, aby ich nie zamienić. Są one wykonywane bardzo często ze specjalnych stopów lub mają specjalną powłokę galwaniczną ułatwiającą dobry kontakt elektryczny, bardzo ważny w przypadku dużego poboru prądu przez rozrusznik, co ma miejsce przy rozruchu zimnego silnika.

REKLAMA

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

REKLAMA

Po rozłączeniu przewodów elektrycznych należy odkręcić śruby, mocujące rozrusznik do korpusu silnika, a następnie wyjąć go ostrożnie z otworu w którym on tkwi, zwracając uwagę, aby nie uderzyć o nic elektromagnesem. Po wyjęciu rozrusznika należy dalsze prace przeprowadzić w miejscu, zapewniającym odpowiednią czystość, np. na stole warsztatowym. Gdy naprawa odbywa się w trasie, można je wykonywać np. na rozłożonej dużej ścierce, starym ręczniku lub kocu.

Najczęściej występującymi uszkodzeniami mechanicznymi są nadmierne luzy w łożyskowaniu wirnika, zacinanie się zębnika, odłączenie się dźwigni sterującej zębnikiem (widełek) od rdzenia elektromagnesu. Często pojawiają się różne zadziory na zębach zębnika, utrudniające jego zazębianie się z pierścieniem zębatym koła zamachowego. Rzadziej występuje odkręcenie się nabiegunników cewek stojana rozrusznika.

Wirnik rozrusznika

REKLAMA

Wirnik rozrusznika jest łożyskowany najczęściej przy pomocy specjalnych tulejek, wykonanych z twardego, odpornego na ścieranie i jednocześnie gąbczastego stopu, pozwalającego na nasycenie ich olejem. Zbyt luźne tuleje należy wymienić na nowe, oryginalne. Nie można ich zastąpić tulejkami, wykonanymi przez zaprzyjaźnionego tokarza z brązu lub fosforobrązu, ponieważ nie będą one miały żadnego smarowania i szybko ulegną zużyciu. Takie tulejki własnej roboty można użyć jedynie przy doraźnej naprawie, licząc się z tym, że wytrzymają w najlepszym wypadku kilka tygodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dźwignię sterującą zębnikiem rozrusznika można bardzo łatwo założyć na rdzeń elektromagnesu, który ma w tym celu specjalne ucho. Przedtem należy znaleźć przyczynę jej samoistnego spadnięcia. Może to być np. wpadnięcie ośki, na której się ona obraca. Z braku oryginalnej można doraźnie tę ośkę zastąpić śrubą lub wkrętem o odpowiedniej średnicy i dość długiej części niegwintowanej. Po jej włożeniu na miejsce zgubionej ośki należy pamiętać o zabezpieczeniu jej nakrętki kontrnakrętką, co zapobiegnie jej samoistnemu odkręcaniu się. Naprawa taka ma charakter doraźny i trzeba jak najszybciej użytą śrubę zastąpić oryginalną ośką.

Zębnik z zadziorami nie podlega naprawie. Należy wymienić go na nowy. Szlifowanie uszkodzonych zębów nie jest dobrym rozwiązaniem. Są one utwardzane powierzchniowo i pojawienie się zadziorów dowodzi, iż warstwa utwardzona uległa starciu, co oznacza że zębnik stał się bezużyteczny.

Zobacz również: Kiedy sprzedać samochód?

Nabiegunniki są w rozruszniku przykręcone do stojana przy pomocy dużych i krótkich wkrętów M 6 lub M 8, z łbem stożkowym. Można stosować jedynie oryginalne wkręty. Doraźnie można przykręcić nabiegunnik innym wkrętem lub śrubą o odpowiedniej długości, takiej aby była ona w całości ukryta w nabiegunniku. Nie może wystawać nawet o milimetr, gdyż szczelina pomiędzy wirnikiem i nabiegunnikami jest w rozruszniku bardzo mała, a więc wystająca śruba mogłaby uszkodzić wirnik. Przy najbliższej okazji należy wymienić taką śrubę na oryginalny wkręt i po wkręceniu odpowiednio go zabezpieczyć, korzystając ze wzorca w postaci identycznego wkrętu, jaki mocuje drugi z nabiegunników.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA