REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: demontaż i czyszczenie nagrzewnicy

Robert Kuśpiel
nawiew, ogrzewanie Fot. Fotolia
nawiew, ogrzewanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak zdemontować i wyczyścić nagrzewnicę w Renault Laguna I. Trochę problemu może sprawić wymontowanie nagrzewnicy, reszta prac jest łatwa do wykonania.

Zanim zaczniemy demontować nagrzewnicę w Renault Lagunie, powinniśmy przygotować odpowiednie narzędzia. Potrzebne nam będą:

REKLAMA

  • Śrubokręt gwiazdkowy
  • Klucz nasadowy 6
  • Kombinerki
  • Silikon (stosowany przy wysokich temperaturach)
  • Gumowe uszczelki o średnicy 25mm i grubości 2mm
  • Płyn do chłodnic
  • Młotek
  • Kombinerki z zagiętymi końcówkami

Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG

REKLAMA

Pierwszym krokiem jest zlokalizowanie nagrzewnicy. Znajduje się ona w dolnej części deski rozdzielczej, a dokładnie bezpośrednio za radiem. Najlepiej wyjmować nagrzewnicę od strony kierowcy koło pedałów. Do wykonania tej operacji nie będziemy spuszczać płynu chłodzącego z chłodnicy. Rozkładamy w nogach kierowcy gazety i szmaty tak, żeby zebrać wypływający płyn chłodniczy. Nie wycieknie go zbyt dużo więc nie będziemy musieli również dużo uzupełniać.

Jeżeli dobrze zabezpieczyliśmy wykładzinę w nogach kierowcy to zabieramy się za odkręcanie śrubek mocujących nagrzewnicę w obudowie. Są to trzy śrubki, które należy odkręcić śrubokrętem gwiazdkowym. Po ich wykręceniu należy zdemontować mocowanie rurek. Będzie nam do tego potrzebny śrubokręt gwiazdkowy. Tego kroku nie należy pomicjć bez demontażu rurki nie ma możliwości wyjęcia nagrzewnicy.

Zobacz też: VW Golf IV i V z LPG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do odkręcenia pozostaje nam ostatnia śrubka mocująca plastikowe rurki, które doprowadzają płyn chłodniczy do nagrzewnicy. Tutaj również korzystamy z śrubokręta gwiazdkowego. Podczas wykręcania tej śrubki zacznie wypływać płyn chłodniczy. Jeśli dobrze zabezpieczyliśmy wykładzinę to nie musimy się obawiać.

Po wykręceniu wszystkich mocować przechodzimy do odchylenia plastikowej rurki, która wchodzi w nagrzewnicę. Nie ma potrzeby wyciągania jej w całości, wystarczy delikatnie odgiąć w górę. W tym momencie przechodzimy do wyjęcie a nagrzewnicy z samochodu. Po delikatnym podważeniu płaskim śrubokrętem powinna zacząć wychodzić z obudowy. Nagrzewnica najpierw zawadzi o pedał gazu, a potem hamulca. W obydwu przypadkach wciskamy pedały i delikatnie wyjmujemy ją do dołu. Należy uważać, żeby nie uszkodzić aluminiowych żeberek.

Zobacz też: Instalacja LPG: fakty i mity

REKLAMA

Gdy uporamy się z wyjęciem nagrzewnicy, możemy zabrać się za jej rozkładanie. Na początku zdejmujemy ramkę nagrzewnicy. Kolejne kroki będą bardziej czasochłonne. W tym momencie należy odgiąć ok. trzydzieści metalowych blaszek na brzegach nagrzewnicy. Najlepiej zrobić to za pomocą cienkiego ale mocnego śrubokręta. Blaszki są dosyć mocno zagięte. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić aluminiowych żeberek nagrzewnicy.

Po tym, jak odgięliśmy wszystkie blaszki, zdejmujemy plastikowy boczek i wyjmujemy ze środka metalowe spirale. Zalecamy je wyciągać twardym narzędziem bo są solidnie zamocowane w rurkach nagrzewnicy. Po wyjęciu szesnastu spirali(spirale czyścimy) czyścimy dokładnie kanały w których były zamocowane. Najelpiej zrobić to kilka razy pod dużym ciśnieniem wody. Najprawdopodobniej ponad połowa tych rurek będzie zapchana.

Zobacz też: Wymiana bezpiecznika

Po dokładnym wyczyszczeniu kanałów przechodzimy do złożenia wszystkich elementów nagrzewnicy. Do uszczelnienia nagrzewnicy będziemy korzystać z silikonu do wysokich temperatur. Wcześniej należy dokładnie oczyścić powierzchnię, na którą będziemy nanosić silikon. Najlepiej zrobić to za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Nakładamy równomiernie silikona i zakładamy plastikowy oczek po czym zaciskamy metalowe blaszki mocujące.

Po wstępnym zaciśnięciu blaszek należy wyrównać metalowe boczki stukając delikatnie młotkiem po czym ponownie dociskamy mocno blaszki kombinerkami. Nadmiar silikonu należy wytrzeć za pomocą mokrej szmatki. Po złożeniu nagrzewnicy czekamy około godziny aż wyschnie silikon i przystępujemy do montażu nagrzewnicy w samochodzie.

Zobacz też: Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Obowiązkowo musimy sprawdzić w jakim stanie są gumowe uszczelki, które się znajdują na końcach rurek, które montujemy do nagrzewnicy. Uszczelki są standardowe o wymiarach 25x2. Z dostępnością nie ma najmniejszych problemów, można je zakupić w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Po zamontowaniu nagrzewnicy należy odpowietrzyć układ. Uzupełniamy poziom płynu do oznaczenia max i odkręcamy odpowietrznik na termostacie i czekamy aż płyn chłodzący będzie wypływał bez pęcherzyków powietrza. Nastepnie odkręcamy na chłodnicy po lewej stronie plastikowey korek i również czekamy aż ciecz będzie wypływać bez pęcherzyków. Na końcu odkręcamy plastikowy wkręt na wężu wchodzącym do kabiny, czekamy aż będzie wypływał płyn bez pęcherzyków i zakręcamy.

Uruchamiamy silnik i czekam aż załączy się wentylator. Następnie sprawdzamy poziom płynu. Jeśli jest zbyt niski to dolewamy do odpowiedniego stanu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA