REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: demontaż i czyszczenie nagrzewnicy

Robert Kuśpiel
nawiew, ogrzewanie Fot. Fotolia
nawiew, ogrzewanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak zdemontować i wyczyścić nagrzewnicę w Renault Laguna I. Trochę problemu może sprawić wymontowanie nagrzewnicy, reszta prac jest łatwa do wykonania.

Zanim zaczniemy demontować nagrzewnicę w Renault Lagunie, powinniśmy przygotować odpowiednie narzędzia. Potrzebne nam będą:

REKLAMA

  • Śrubokręt gwiazdkowy
  • Klucz nasadowy 6
  • Kombinerki
  • Silikon (stosowany przy wysokich temperaturach)
  • Gumowe uszczelki o średnicy 25mm i grubości 2mm
  • Płyn do chłodnic
  • Młotek
  • Kombinerki z zagiętymi końcówkami

Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG

REKLAMA

Pierwszym krokiem jest zlokalizowanie nagrzewnicy. Znajduje się ona w dolnej części deski rozdzielczej, a dokładnie bezpośrednio za radiem. Najlepiej wyjmować nagrzewnicę od strony kierowcy koło pedałów. Do wykonania tej operacji nie będziemy spuszczać płynu chłodzącego z chłodnicy. Rozkładamy w nogach kierowcy gazety i szmaty tak, żeby zebrać wypływający płyn chłodniczy. Nie wycieknie go zbyt dużo więc nie będziemy musieli również dużo uzupełniać.

Jeżeli dobrze zabezpieczyliśmy wykładzinę w nogach kierowcy to zabieramy się za odkręcanie śrubek mocujących nagrzewnicę w obudowie. Są to trzy śrubki, które należy odkręcić śrubokrętem gwiazdkowym. Po ich wykręceniu należy zdemontować mocowanie rurek. Będzie nam do tego potrzebny śrubokręt gwiazdkowy. Tego kroku nie należy pomicjć bez demontażu rurki nie ma możliwości wyjęcia nagrzewnicy.

Zobacz też: VW Golf IV i V z LPG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do odkręcenia pozostaje nam ostatnia śrubka mocująca plastikowe rurki, które doprowadzają płyn chłodniczy do nagrzewnicy. Tutaj również korzystamy z śrubokręta gwiazdkowego. Podczas wykręcania tej śrubki zacznie wypływać płyn chłodniczy. Jeśli dobrze zabezpieczyliśmy wykładzinę to nie musimy się obawiać.

Po wykręceniu wszystkich mocować przechodzimy do odchylenia plastikowej rurki, która wchodzi w nagrzewnicę. Nie ma potrzeby wyciągania jej w całości, wystarczy delikatnie odgiąć w górę. W tym momencie przechodzimy do wyjęcie a nagrzewnicy z samochodu. Po delikatnym podważeniu płaskim śrubokrętem powinna zacząć wychodzić z obudowy. Nagrzewnica najpierw zawadzi o pedał gazu, a potem hamulca. W obydwu przypadkach wciskamy pedały i delikatnie wyjmujemy ją do dołu. Należy uważać, żeby nie uszkodzić aluminiowych żeberek.

Zobacz też: Instalacja LPG: fakty i mity

REKLAMA

Gdy uporamy się z wyjęciem nagrzewnicy, możemy zabrać się za jej rozkładanie. Na początku zdejmujemy ramkę nagrzewnicy. Kolejne kroki będą bardziej czasochłonne. W tym momencie należy odgiąć ok. trzydzieści metalowych blaszek na brzegach nagrzewnicy. Najlepiej zrobić to za pomocą cienkiego ale mocnego śrubokręta. Blaszki są dosyć mocno zagięte. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić aluminiowych żeberek nagrzewnicy.

Po tym, jak odgięliśmy wszystkie blaszki, zdejmujemy plastikowy boczek i wyjmujemy ze środka metalowe spirale. Zalecamy je wyciągać twardym narzędziem bo są solidnie zamocowane w rurkach nagrzewnicy. Po wyjęciu szesnastu spirali(spirale czyścimy) czyścimy dokładnie kanały w których były zamocowane. Najelpiej zrobić to kilka razy pod dużym ciśnieniem wody. Najprawdopodobniej ponad połowa tych rurek będzie zapchana.

Zobacz też: Wymiana bezpiecznika

Po dokładnym wyczyszczeniu kanałów przechodzimy do złożenia wszystkich elementów nagrzewnicy. Do uszczelnienia nagrzewnicy będziemy korzystać z silikonu do wysokich temperatur. Wcześniej należy dokładnie oczyścić powierzchnię, na którą będziemy nanosić silikon. Najlepiej zrobić to za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Nakładamy równomiernie silikona i zakładamy plastikowy oczek po czym zaciskamy metalowe blaszki mocujące.

Po wstępnym zaciśnięciu blaszek należy wyrównać metalowe boczki stukając delikatnie młotkiem po czym ponownie dociskamy mocno blaszki kombinerkami. Nadmiar silikonu należy wytrzeć za pomocą mokrej szmatki. Po złożeniu nagrzewnicy czekamy około godziny aż wyschnie silikon i przystępujemy do montażu nagrzewnicy w samochodzie.

Zobacz też: Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Obowiązkowo musimy sprawdzić w jakim stanie są gumowe uszczelki, które się znajdują na końcach rurek, które montujemy do nagrzewnicy. Uszczelki są standardowe o wymiarach 25x2. Z dostępnością nie ma najmniejszych problemów, można je zakupić w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Po zamontowaniu nagrzewnicy należy odpowietrzyć układ. Uzupełniamy poziom płynu do oznaczenia max i odkręcamy odpowietrznik na termostacie i czekamy aż płyn chłodzący będzie wypływał bez pęcherzyków powietrza. Nastepnie odkręcamy na chłodnicy po lewej stronie plastikowey korek i również czekamy aż ciecz będzie wypływać bez pęcherzyków. Na końcu odkręcamy plastikowy wkręt na wężu wchodzącym do kabiny, czekamy aż będzie wypływał płyn bez pęcherzyków i zakręcamy.

Uruchamiamy silnik i czekam aż załączy się wentylator. Następnie sprawdzamy poziom płynu. Jeśli jest zbyt niski to dolewamy do odpowiedniego stanu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA