REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana rozrusznika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F  wymiana rozrusznika
Opel Astra F wymiana rozrusznika

REKLAMA

REKLAMA

Awaria rozrusznika nie pozwala nam na normalne uruchomienie silnika. W poradniku tym pokażemy, jak samemu wymienić rozrusznik w Oplu Astra F.

W przypadku nagłej awarii rozrusznika możemy spróbować uruchomić silnik z „popychu”. Nie jest to bezpieczny sposób, ponieważ grozi uszkodzeniem rozrządu. Jednak w wielu przypadkach taka próba przebiega bez problemu. Mimo wszystko nie polecamy częstego uruchamiania silnika w taki sposób. Z wymianą rozrusznika nie należy czekać. Jeśli zaciął się po raz pierwszy możemy być pewni, że będzie się to zdarzać znacznie częściej.

REKLAMA

Silnik, do rozruchu potrzebuje małego silnika elektrycznego, który jest zwany rozrusznikiem. Nadaje on wałowi korbowemu prędkość obrotową minimum 300 obr/min, co powoduje zapłon. Jeśli rozrusznik nie obraca się, należy sprawdzić czy na zacisku 50 (dochodzi do niego przewód czarno – czerwony) jest napięcie minimum 8V. Jeśli jest niższe, należy sprawdzić obwód rozrusznika, będzie do tego potrzebny odpowiedni schemat elektryczny.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

Można również sprawdzić czy rozrusznik zadziała przy napięciu z akumulatora. Przed wykonaniem tej próby należy zwrócić szczególną uwagę na złącza przewodów. Nie mogą być poluzowane ani utlenione. Teraz ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i włączamy zapłon. Następnie mostkujemy zacisk 30 (dochodzi do niego czarny przewód) i zacisk 50 (dochodzi do niego przewód czarno – czerwony) na rozruszniku. Zalecamy użyć do tego grubego przewodu o przekroju minimum 4mm2.

Jeżeli podczas wykonywania tej próby rozrusznik działa to znak, że jest sprawny i usterki musimy szukać na przewodach do niego dochodzących. Jeśli rozrusznik nie działa, należy go wymontować i najprawdopodobniej wymienić na nowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z rozrusznikiem jest podobnie jak z alternatorem. Należy przemyśleć, który wariant jest dla nas najbardziej korzystny. Zakup używanego, nowego lub regeneracja obecnego. Po raz kolejny przestrzegamy przed tanimi zamiennikami. Zazwyczaj ich eksploatacja nie trwa zbyt długo. Większość z nich ma problemy z dotrwaniem do końca gwarancji (na ogół 12 miesięcy). Pamiętajmy, że nowy, oryginalny rozrusznik jest znacznie droższy niż zamiennik.

Zobacz też: Szczotki w prądnicy i rozruszniku

REKLAMA

Warto rozeznać się w temacie regeneracji. Zazwyczaj ceny są zróżnicowane. Oczywiście, jakość wykonanej usługi też jest ważna. Najczęściej ceny regeneracji przewyższają zakup używanego rozrusznika. Zaletą tego wyboru jest fakt, że nie musimy czekać na naprawę. Od razu dostajemy zregenerowany rozrusznik pozostawiając swój uszkodzony na wymianę. Jeżeli mamy dostęp do używanych i sprawdzonych części to warto przemyśleć taki wybór. Należy jednak pamiętać, że produkcja Opla Astry F dawno się skończyła i części używane mogą być w różnym stanie. Kiedy podejmiemy już decyzję, możemy dokonać wymiany rozrusznika.

Rozrusznik znajduje się z tyłu przy kadłubie silnika. Najlepiej wymontować go od dołu samochodu. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego do akumulatora. Pamiętajmy, że akumulator odłączamy tylko przy wyłączonym zapłonie. Następnie odpinamy od włącznika elektromagnetycznego czarny przewód (zacisk 30) oraz przewód czarno – czerwony (zacisk 50).  Teraz musimy podnieść samochód.

Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. Jeśli nie mamy takiej możliwości to pozostaje nam praca z wykorzystaniem podstawek. Unosimy przód samochodu i podkładamy „kobyłki”. Odkręcamy śrubę górnego mocowania od strony skrzyni biegów i wykręcamy śrubę dolnego mocowania, która znajduje się od strony silnika. Na końcu odkręcamy śrubę wspornika rozrusznika (jeśli występuje w naszym aucie). Teraz możemy wyjąć rozrusznik.

Zobacz też: Jak szybko usunąć zimowe usterki rozrusznika? Porada

Przystępujemy do montażu. Wkładamy rozrusznik na swoje miejsce i dokręcamy śruby mocujące. Następnie podłączamy do wyłącznika elektromagnetycznego przewód czarny (do zacisku 30) i przewód czarno – czerwony (do zacisku 50). Należy zwrócić szczególną uwagę na podłączenie przewodów. Opuszczamy samochód na koła i podłączamy przewód masowy do akumulatora. Nie powinno być problemów z uruchomieniem silnika. Wymontowany rozrusznik oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA