REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymontowanie pompy wspomagania.
Opel Astra F wymontowanie pompy wspomagania.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona pompa wspomagania sprawia, że jazda samochodem staje się znacząco utrudniona. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić pompę wspomagania w Oplu Astra F.

REKLAMA

Wymianę zaczniemy od samochodów wyposażonych w wąski pasek klinowy. Na początku należy zdemontować filtr powietrza. W tym celu wypinamy całą puszkę filtru z mocowań. Teraz należy zdemontować pasek klinowy pompy wspomagania. Na początku ustawiamy przednią część samochodu na podstawkach. W tym celu unosimy przód auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy „kobyłki”. Pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas wykonywania tej operacji. Następnie luzujemy śruby przy pompie wspomagania, nie należy ich wykręcać całkowicie. Teraz luzujemy nakrętki na śrubie napinającej i zdejmujemy pasek klinowy.

REKLAMA

Kolejny krok to odkręcenie koła pasowego od pompy wspomagania. Odpinamy zatrzaski i zdejmujemy górną osłonę paska rozrządu. W tym momencie odkręcamy pompę wspomagania od głowicy i wyjmujemy w stronę alternatora. Odpinamy przewód zasilający i powrotny. Warto mieć w pobliżu puste naczynie na wyciekający olej. Pamiętajmy o zaślepieniu otworów po ich odpięciu.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż rozdzielacza zapłonu

Przechodzimy do montażu. Na początku przykręcamy pompę wspomagania do głowicy. Nie dokręcamy całkowicie śrub mocujących. Teraz zakładamy górną osłonę paska rozrządu i dokręcamy pompę momentem 30Nm. Do tego typu prac zalecamy korzystać z klucza dynamometrycznego. Kolejny krok to przykręcenie koła pasowego. Tutaj moment dokręcania wynosi 25Nm.

Kolejny krok to zamontowanie paska klinowego. Zakładamy pasek klinowy i naciągamy go za pomocą śruby napinającej. Teraz sprawdzamy naciąg paska klinowego w taki sam sposób jak w przypadku alternatora i dokręcamy śruby mocujące. Na końcu przykręcamy nakrętkę kontrującą na śrubie napinającej. Podłączamy przewody do pompy i wyjmujemy podstawki i opuszczamy samochód na koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostaje nam zamontować filtr powietrza i odpowietrzyć instalację hydrauliczną układu wspomagania. Odpowiedni opis znajduje się na końcu poradnika.

Samochody z paskiem wieloklinowym

Pierwszy krok to demontaż paska wieloklinowego. Zaczynamy od silników 8-zaworowych, które były produkowane do sierpnia 1992 roku. Na wstępie luzujemy dwie śruby mocujące alternator do wspornika (na dole). W przypadku kiedy będą problemy z demontażem, zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza. Luzujemy górną śrubę zaciskową i odchylamy alternator do silnika. W taki sposób poluzujemy pasek wieloklinowy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana termostatu

REKLAMA

Kolejny krok to podwieszenie silnika. Do tego jest wykorzystywana specjalna belka. Niestety nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. W takim przypadku należy użyć rury o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać ich bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację, to należy całkowicie zdemontować prawe mocowanie silnika. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć pasek wieloklinowy.

W silnikach 8-zaworowych produkowanych od września 1992 roku oraz silnikach 16-zaworowych, na początku obracamy rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zwalniamy naciąg paska wieloklinowego. Zdejmujemy go i podwieszamy silnik. Będzie nam do tego potrzebna rura o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Teraz możemy wyjąć pasek wieloklinowy.

Teraz odkręcamy przewód ciśnieniowy i luzujemy opaskę na przewodzie powrotnym, po czym go zdejmujemy. Pod przewody podstawiamy puste naczynie na spływający olej. Zalecamy zaślepić otwory. Następnie odkręcamy pompę wspomagania od wspornika i tylnego uchwytu. W tym momencie możemy wyjąć pompę.

Przystępujemy do montażu. Na początku przykręcamy pompę wspomagania momentem 25Nm. Dokręcamy przewód ciśnieniowy momentem 30Nm i nasuwamy przewód powrotny, po czym zabezpieczamy go opaską zaciskową. Teraz przechodzimy do zamontowania paska wieloklinowego.

Montaż w silnikach 8-zaworowych produkowanych do sierpnia 1992 roku

Na początku przekładamy pasek poprzez zawieszenie silnika. Dokręcamy prawe mocowanie silnika i przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. Podczas przykręcania alternatora zawsze dokręcamy górną śrubę zaciskową a następnie dwie dolne śruby przy wsporniku.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Montaż paska w silnikach 8-zaworowych produkowanych od września 1992 roku oraz silnikach 16-zaworowych

Pierwszy krok to przełożenie paska przez zawieszenie silnika i dokręcenie prawej podpory silnika. Obracamy rolkę napinacza w lewo i układamy dokładnie pasek na kołach pasowych. Zwracajmy uwagę, żeby pasek nie wychodził z boku poza koła. Zwalniamy rolkę napinacza, co powoduje ustalenie odpowiedniego naciągu paska. Warto zwrócić uwagę na ułożenie nadlewu. Jeśli dotyka lewego ogranicznika, to należy wymienić pasek klinowy oraz ewentualnie napinacz.

Przechodzimy do odpowietrzenia układu wspomagania. Operacja ta jest wymagana w przypadku kiedy układ zostanie otwarty. Przy wyłączonym silniku odkręcamy korek wlewu od zbiorniczka wyrównawczego. Następnie wlewamy olej do maksymalnego poziomu. Znacznik znajduje się na bagnecie w korku. Maksymalny poziom oznaczony jest poprzez górne oznaczenie.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Teraz uruchamiamy silnik i pozostawiamy go pracującego na biegu jałowym. Od razu uzupełniamy stan oleju do dolnego oznaczenia, który wyznacza minimalny poziom oleju. Pamiętajmy, że pompa nie może pracować na sucho. Skręcamy kierownicą w prawo i przytrzymujemy w tym położeniu około 10 sekund. Następnie obracamy kierownicą w lewo i również przytrzymujemy ją w tej pozycji przez około 10 sekund. Czynność tę powtarzamy dwukrotnie dla każdej ze stron.

Ponownie sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy ewentualne braki. Wyłączamy silnik i ponownie przystępujemy do sprawdzenia stanu. Po nagrzaniu oleju, jego poziom powinien znajdować się na wysokości górnego znaku na miarce. Jeśli olej jest zimny, to jego stan nie może znajdować się poniżej dolnego oznaczenia. Temperatura rozgrzanego oleju to około 80 stopni, zimnego – około 20 stopni.

Do uzupełniania poziomu zalecamy stosować olej do automatycznych skrzyń biegów. Dolewki wykonujemy małymi dawkami. Najlepiej wybrać produkty firmy Opel, które są dostępne w autoryzowanych serwisach. Pamiętajmy, że używamy tylko i wyłącznie nowego oleju. Wszelkie zanieczyszczenia mogą wpłynąć negatywnie na pracę całego układu. Całkowita pojemność układu wspomagania to około 1litr.

Zobacz też: Opel Astra F: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

Po wykonaniu całej pracy zakręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Olej, który zebraliśmy podczas demontażu oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA