REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymontowanie pompy wspomagania.
Opel Astra F wymontowanie pompy wspomagania.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona pompa wspomagania sprawia, że jazda samochodem staje się znacząco utrudniona. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić pompę wspomagania w Oplu Astra F.

REKLAMA

Wymianę zaczniemy od samochodów wyposażonych w wąski pasek klinowy. Na początku należy zdemontować filtr powietrza. W tym celu wypinamy całą puszkę filtru z mocowań. Teraz należy zdemontować pasek klinowy pompy wspomagania. Na początku ustawiamy przednią część samochodu na podstawkach. W tym celu unosimy przód auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy „kobyłki”. Pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas wykonywania tej operacji. Następnie luzujemy śruby przy pompie wspomagania, nie należy ich wykręcać całkowicie. Teraz luzujemy nakrętki na śrubie napinającej i zdejmujemy pasek klinowy.

REKLAMA

Kolejny krok to odkręcenie koła pasowego od pompy wspomagania. Odpinamy zatrzaski i zdejmujemy górną osłonę paska rozrządu. W tym momencie odkręcamy pompę wspomagania od głowicy i wyjmujemy w stronę alternatora. Odpinamy przewód zasilający i powrotny. Warto mieć w pobliżu puste naczynie na wyciekający olej. Pamiętajmy o zaślepieniu otworów po ich odpięciu.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż rozdzielacza zapłonu

Przechodzimy do montażu. Na początku przykręcamy pompę wspomagania do głowicy. Nie dokręcamy całkowicie śrub mocujących. Teraz zakładamy górną osłonę paska rozrządu i dokręcamy pompę momentem 30Nm. Do tego typu prac zalecamy korzystać z klucza dynamometrycznego. Kolejny krok to przykręcenie koła pasowego. Tutaj moment dokręcania wynosi 25Nm.

Kolejny krok to zamontowanie paska klinowego. Zakładamy pasek klinowy i naciągamy go za pomocą śruby napinającej. Teraz sprawdzamy naciąg paska klinowego w taki sam sposób jak w przypadku alternatora i dokręcamy śruby mocujące. Na końcu przykręcamy nakrętkę kontrującą na śrubie napinającej. Podłączamy przewody do pompy i wyjmujemy podstawki i opuszczamy samochód na koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostaje nam zamontować filtr powietrza i odpowietrzyć instalację hydrauliczną układu wspomagania. Odpowiedni opis znajduje się na końcu poradnika.

Samochody z paskiem wieloklinowym

Pierwszy krok to demontaż paska wieloklinowego. Zaczynamy od silników 8-zaworowych, które były produkowane do sierpnia 1992 roku. Na wstępie luzujemy dwie śruby mocujące alternator do wspornika (na dole). W przypadku kiedy będą problemy z demontażem, zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza. Luzujemy górną śrubę zaciskową i odchylamy alternator do silnika. W taki sposób poluzujemy pasek wieloklinowy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana termostatu

REKLAMA

Kolejny krok to podwieszenie silnika. Do tego jest wykorzystywana specjalna belka. Niestety nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. W takim przypadku należy użyć rury o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać ich bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację, to należy całkowicie zdemontować prawe mocowanie silnika. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć pasek wieloklinowy.

W silnikach 8-zaworowych produkowanych od września 1992 roku oraz silnikach 16-zaworowych, na początku obracamy rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zwalniamy naciąg paska wieloklinowego. Zdejmujemy go i podwieszamy silnik. Będzie nam do tego potrzebna rura o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Teraz możemy wyjąć pasek wieloklinowy.

Teraz odkręcamy przewód ciśnieniowy i luzujemy opaskę na przewodzie powrotnym, po czym go zdejmujemy. Pod przewody podstawiamy puste naczynie na spływający olej. Zalecamy zaślepić otwory. Następnie odkręcamy pompę wspomagania od wspornika i tylnego uchwytu. W tym momencie możemy wyjąć pompę.

Przystępujemy do montażu. Na początku przykręcamy pompę wspomagania momentem 25Nm. Dokręcamy przewód ciśnieniowy momentem 30Nm i nasuwamy przewód powrotny, po czym zabezpieczamy go opaską zaciskową. Teraz przechodzimy do zamontowania paska wieloklinowego.

Montaż w silnikach 8-zaworowych produkowanych do sierpnia 1992 roku

Na początku przekładamy pasek poprzez zawieszenie silnika. Dokręcamy prawe mocowanie silnika i przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. Podczas przykręcania alternatora zawsze dokręcamy górną śrubę zaciskową a następnie dwie dolne śruby przy wsporniku.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Montaż paska w silnikach 8-zaworowych produkowanych od września 1992 roku oraz silnikach 16-zaworowych

Pierwszy krok to przełożenie paska przez zawieszenie silnika i dokręcenie prawej podpory silnika. Obracamy rolkę napinacza w lewo i układamy dokładnie pasek na kołach pasowych. Zwracajmy uwagę, żeby pasek nie wychodził z boku poza koła. Zwalniamy rolkę napinacza, co powoduje ustalenie odpowiedniego naciągu paska. Warto zwrócić uwagę na ułożenie nadlewu. Jeśli dotyka lewego ogranicznika, to należy wymienić pasek klinowy oraz ewentualnie napinacz.

Przechodzimy do odpowietrzenia układu wspomagania. Operacja ta jest wymagana w przypadku kiedy układ zostanie otwarty. Przy wyłączonym silniku odkręcamy korek wlewu od zbiorniczka wyrównawczego. Następnie wlewamy olej do maksymalnego poziomu. Znacznik znajduje się na bagnecie w korku. Maksymalny poziom oznaczony jest poprzez górne oznaczenie.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Teraz uruchamiamy silnik i pozostawiamy go pracującego na biegu jałowym. Od razu uzupełniamy stan oleju do dolnego oznaczenia, który wyznacza minimalny poziom oleju. Pamiętajmy, że pompa nie może pracować na sucho. Skręcamy kierownicą w prawo i przytrzymujemy w tym położeniu około 10 sekund. Następnie obracamy kierownicą w lewo i również przytrzymujemy ją w tej pozycji przez około 10 sekund. Czynność tę powtarzamy dwukrotnie dla każdej ze stron.

Ponownie sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy ewentualne braki. Wyłączamy silnik i ponownie przystępujemy do sprawdzenia stanu. Po nagrzaniu oleju, jego poziom powinien znajdować się na wysokości górnego znaku na miarce. Jeśli olej jest zimny, to jego stan nie może znajdować się poniżej dolnego oznaczenia. Temperatura rozgrzanego oleju to około 80 stopni, zimnego – około 20 stopni.

Do uzupełniania poziomu zalecamy stosować olej do automatycznych skrzyń biegów. Dolewki wykonujemy małymi dawkami. Najlepiej wybrać produkty firmy Opel, które są dostępne w autoryzowanych serwisach. Pamiętajmy, że używamy tylko i wyłącznie nowego oleju. Wszelkie zanieczyszczenia mogą wpłynąć negatywnie na pracę całego układu. Całkowita pojemność układu wspomagania to około 1litr.

Zobacz też: Opel Astra F: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

Po wykonaniu całej pracy zakręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Olej, który zebraliśmy podczas demontażu oddajemy do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
15-latek zabrał na przejażdżkę starszych kolegów swoim samochodem. Auto dachowało

15-latek kupił samochód i zabrał dwóch starszych kolegów na przejażdżkę. Chłopak stracił panowanie nad pojazdem i doprowadził do dachowania. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń. 

Jechał tak pijany na skuterze, że gdy się wywrócił to zasnął

O takim zdarzeniu policjanci dawno nie słyszeli. 31-letni kierowca skutera jechał tak pijany, że gdy stracił panowanie nad pojazdem i wywrócił się - zasnął. 

Pijany motocyklista uciekał przed policją, do aresztu trafił... jego pasażer

33-letni motocyklista nie zatrzymał się do policyjnej kontroli. Podczas ucieczki spowodował kolizję. Okazało się, że był pijany, a jego pasażer poszukiwany do odbycia kary. 

Rusza projektowanie S7 na odcinku Kiełpin – Warszawa. Trasa będzie przebiegać przez Bemowo i Bielany

Resort infrastruktury poinformował, że rusza projektowanie S7 na odcinku Kiełpin – Warszawa. Po wybudowaniu tego odcinka od Kiełpina do Warszawy kierowcy będą mieli do dyspozycji 332 km drogi ekspresowej aż do węzła Gdańsk Południe.

REKLAMA

Pijany kierowca bez uprawnień, samochód bez tablicy rejestracyjnej i narkotyki. A to miała być zwykła kontrola

Rutynowa kontrola samochodu przez policjantów zaowocowała złapaniem pijanego kierowcy z sądowym zakazem prowadzenia pojazdów i w posiadaniu narkotyków. 

Polisy OC droższe już prawie o 40 proc. Gdzie najdroższe, a gdzie najtańsze OC?

Ubezpieczyciele muszą podnieść ceny. Polisy OC droższe już prawie o 40 proc. Gdzie najdroższe, a gdzie najtańsze OC? W których województwach kierowcy mogli liczyć na najkorzystniejsze oferty? Gdzie kierowcy płacili najwięcej?

Błyskawiczna akcja policjantów, w kilka godzin odzyskali skradziony samochód

To była szybka akcja policjantów z Jasła. Zaledwie kilka godzin od kradzieży samochodu wartego 170 tys. udało im się go odzyskać. 

Nie tylko produkcja pojazdów. Dlaczego Ford inwestuje w energię odnawialną?

Firmom czasem nie wystarcza po prostu bycie liderem w danej branży. W pewnym momencie zaczyna chodzić o coś więcej, o misję. Taką ma Ford. To ma być coś więcej niż tylko produkowanie pojazdów, to potrzeba budowania lepszego świata - dla człowiek i dla planety, o którą powinniśmy dbać wszyscy dla własnego dobra. 

REKLAMA

Nielegalne wyścigi: 558 skontrolowanych pojazdów, 308 mandatów na łączną kwotę 134 550 zł! Policjanci zatrzymali 55 dowodów rejestracyjnych

Komenda Stołeczna Policji poinformowała, że w miniony weekend policjanci garnizonu stołecznego skontrolowali 558 pojazdów i wystawili 308 mandatów na łączną kwotę 134 550 zł. Działania policjantów skupiały się na terenie Warszawy oraz powiatów ościennych.

KGP: 104 142 interwencji, 475 wypadków drogowych, 36 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 104 142 interwencji.

REKLAMA