REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić elektromagnes rozrusznika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Radzimy jak naprawić elektromagnes rozrusznika.
Radzimy jak naprawić elektromagnes rozrusznika.

REKLAMA

REKLAMA

Elektromagnes rozrusznika, będący równocześnie przekaźnikiem o bardzo dużej obciążalności styków, jest w zasadzie elementem nienaprawialnym.

Uszkodzony wymienia się na nowy. Niektóre warsztaty elektrotechniczne podejmują się napraw, polegających głównie na wymianie spalonego uzwojenia (czyli – przezwojenia elektromagnesu) lub oczyszczenia nadpalonych styków. We własnym zakresie można jedynie oczyścić styki, pamiętając, że jest to naprawa doraźna i trzeba zaplanować wymianę całego elektromagnesu w najbliższym czasie.

REKLAMA

Przed wymontowaniem elektromagnesu z rozrusznika należy zdjąć ujemną klemę z akumulatora. Następnie odłączyć od niego wszystkie przewody. Przy odkręcaniu śrub, mocujących przewód rozruchowy i taśmę miedzianą, łączącą elektromagnes z wnętrzem rozrusznika (z jedną ze szczotek), trzeba zachować ostrożność, gdyż można dość łatwo uszkodzić wykonaną z dość kruchego tworzywa obudowę, w której one tkwią. Jednym kluczem przytrzymuje się nakrętkę po stronie tej obudowy i dopiero wówczas można odkręcać nakrętkę mocującą dany przewód.

Zobacz również: Jak odsiarczyć akumulator?

Po odkręceniu wkrętów lub śrubek mocujących elektromagnes do jego korpusu, należy odłączyć jego rdzeń od widełek, sterujących zębnikiem. Jest to czynność prosta, wymagająca niewielkich zdolności manualnych.

Po wyjęciu elektromagnesu należy zdjąć z niego plastikową obudowę z głównymi śrubami. W tym celu trzeba wykręcić mocujące ją wkręty i odlutować od niej miedziany drut o średnicy około 1 mm, który jest końcówką uzwojenia. Po zdjęciu obudowy uzyskuje się dostęp zarówno do styków przekaźnika, które są w rzeczywistości łbami śrub mocujących przewody, jak i do kotwicy elektromagnesu, czyli do grubej, prostokątnej blaszki stykowej, połączonej elastycznie z rdzeniem elektromagnesu i od niego odizolowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyregulować napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze?

REKLAMA

Nadpalone styki można oczyścić drobnym pilnikiem, wypolerować drobnym papierem ściernym wypłukać w benzynie ekstrakcyjnej, ponownie zamontować na miejsce i zabezpieczyć „Elektrosolem” lub podobnie działającym preparatem o właściwościach antykorozyjnych, przeznaczonym do konserwacji elementów instalacji elektrycznych.

Zmontować elektromagnes przy zachowaniu kolejności odwrotnej, niż podczas demontażu. Pamiętać o przylutowaniu we właściwym miejscu końcówki uzwojenia. Umieścić elektromagnes na korpusie rozrusznika, nie zapominając o trafieniu uchem rdzenia elektromagnesu na zaczep widełek zębnika. Podłączyć przewody i silnie je dokręcić, pamiętając o wskazówkach przy opisie ich odkręcania. Warto końcówkę każdego z nich spryskać wcześniej „Elektrosolem”, co zapobiegnie ich utlenianiu się i poprawi styk. Nasunąć na śruby osłonki izolacyjne (jeżeli są na przewodach).

Mocując przewody do elektromagnesu, należy stosować oryginalne nakrętki i podkładki. Zwykle są one wykonane ze specjalnego stopu lub pokryte galwanicznie powłoką, zapewniającą dobry styk elektryczny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA