REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić elektromagnes rozrusznika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Radzimy jak naprawić elektromagnes rozrusznika.
Radzimy jak naprawić elektromagnes rozrusznika.

REKLAMA

REKLAMA

Elektromagnes rozrusznika, będący równocześnie przekaźnikiem o bardzo dużej obciążalności styków, jest w zasadzie elementem nienaprawialnym.

Uszkodzony wymienia się na nowy. Niektóre warsztaty elektrotechniczne podejmują się napraw, polegających głównie na wymianie spalonego uzwojenia (czyli – przezwojenia elektromagnesu) lub oczyszczenia nadpalonych styków. We własnym zakresie można jedynie oczyścić styki, pamiętając, że jest to naprawa doraźna i trzeba zaplanować wymianę całego elektromagnesu w najbliższym czasie.

REKLAMA

Przed wymontowaniem elektromagnesu z rozrusznika należy zdjąć ujemną klemę z akumulatora. Następnie odłączyć od niego wszystkie przewody. Przy odkręcaniu śrub, mocujących przewód rozruchowy i taśmę miedzianą, łączącą elektromagnes z wnętrzem rozrusznika (z jedną ze szczotek), trzeba zachować ostrożność, gdyż można dość łatwo uszkodzić wykonaną z dość kruchego tworzywa obudowę, w której one tkwią. Jednym kluczem przytrzymuje się nakrętkę po stronie tej obudowy i dopiero wówczas można odkręcać nakrętkę mocującą dany przewód.

Zobacz również: Jak odsiarczyć akumulator?

Po odkręceniu wkrętów lub śrubek mocujących elektromagnes do jego korpusu, należy odłączyć jego rdzeń od widełek, sterujących zębnikiem. Jest to czynność prosta, wymagająca niewielkich zdolności manualnych.

Po wyjęciu elektromagnesu należy zdjąć z niego plastikową obudowę z głównymi śrubami. W tym celu trzeba wykręcić mocujące ją wkręty i odlutować od niej miedziany drut o średnicy około 1 mm, który jest końcówką uzwojenia. Po zdjęciu obudowy uzyskuje się dostęp zarówno do styków przekaźnika, które są w rzeczywistości łbami śrub mocujących przewody, jak i do kotwicy elektromagnesu, czyli do grubej, prostokątnej blaszki stykowej, połączonej elastycznie z rdzeniem elektromagnesu i od niego odizolowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyregulować napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze?

REKLAMA

Nadpalone styki można oczyścić drobnym pilnikiem, wypolerować drobnym papierem ściernym wypłukać w benzynie ekstrakcyjnej, ponownie zamontować na miejsce i zabezpieczyć „Elektrosolem” lub podobnie działającym preparatem o właściwościach antykorozyjnych, przeznaczonym do konserwacji elementów instalacji elektrycznych.

Zmontować elektromagnes przy zachowaniu kolejności odwrotnej, niż podczas demontażu. Pamiętać o przylutowaniu we właściwym miejscu końcówki uzwojenia. Umieścić elektromagnes na korpusie rozrusznika, nie zapominając o trafieniu uchem rdzenia elektromagnesu na zaczep widełek zębnika. Podłączyć przewody i silnie je dokręcić, pamiętając o wskazówkach przy opisie ich odkręcania. Warto końcówkę każdego z nich spryskać wcześniej „Elektrosolem”, co zapobiegnie ich utlenianiu się i poprawi styk. Nasunąć na śruby osłonki izolacyjne (jeżeli są na przewodach).

Mocując przewody do elektromagnesu, należy stosować oryginalne nakrętki i podkładki. Zwykle są one wykonane ze specjalnego stopu lub pokryte galwanicznie powłoką, zapewniającą dobry styk elektryczny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA