REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Jakubowski Ryszard
Usuwanie zakłóceń elektromagnetycznych słyszalnych w odbiornikach radiowych. fot. Newspress
Usuwanie zakłóceń elektromagnetycznych słyszalnych w odbiornikach radiowych. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Są trzy zasadnicze źródła zakłóceń odbioru radiowego w samochodzie w przypadku silników benzynowych i dwa w przypadku wysokoprężnych.

Pierwszym jest układ zapłonowy. To nie dotyczy silników Diesla. Drugim – zużyte szczotki i komutatory prądnic i alternatorów. Trzecim –  wentylatory, wiatraczki, dmuchawy i inne urządzenia korzystające z silników elektrycznych. Bardzo rzadko na pogorszenie odbioru radiowego wpływa praca komputera pokładowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Usunięcie zakłóceń, pochodzących z układu zapłonowego jest proste i nie wymaga zbyt dużo pracy. Jeżeli w samochodzie jest stosowana cewka zapłonowa, to należy odszukać na niej zacisk, łączący ją bezpośrednio z wyłącznikiem zapłonu w stacyjce. Bardzo często jest on oznaczany numerem 15. Należy do tego zacisku podłączyć dowolny kondensator, byle nie elektrolityczny, o pojemności rzędu 1 mikrofarada, na napięcie pracy powyżej 24 Voltów. W przypadku podłączenia kondensatora do drugiego zacisku cewki silnik nie da się uruchomić!

Paradoksalnie - sprawdź świece

Przedtem jednak warto sprawdzić, czy z którejś świecy nie zsunął się przewód zapłonowy lub nie spalił się rezystor przeciwzakłóceniowy w końcówce tego przewodu. Rezystory te występują w starszych modelach samochodów, obecnie stosowane są inne rozwiązania.

REKLAMA

Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby sprawdzić rezystor przeciwzakłóceniowy, konieczny jest omomierz. Znajduje się on w każdym popularnym cyfrowym mierniku uniwersalnym. Pomiar należy wykonać pomiędzy końcem przewodu zapłonowego, odłączonym od cewki a złączką mosiężną (z otworem) wewnątrz końcówki, nakładanej na świecę. Omomierz należy ustawić na zakres co najmniej 20 000 omów (20 kiloomów). Jeżeli omomierz nie pokaże żadnej oporności (rezystancja nieskończenie wielka), będzie to oznaczało uszkodzenie tego opornika. Warto pod tym kątem sprawdzić wszystkie przewody zapłonowe.

Zużyte szczotki i komutator prądnicy lub alternatora objawia się słyszanym z głośnika dźwiękiem o dość wysokiej częstotliwości (buczeniem połączonym z gwizdem lub tp.), wzrastającej wraz z prędkością obrotową silnika. Pomaga jedynie wymiana szczotek, połączona z przeszlifowaniem komutatora.

Metoda krok po kroku

Zakłócenia od silników elektrycznych w samochodzie występują bardzo rzadko. Aby zlokalizować, który z silników je wytwarza, należy po kolei wyłączać wszystkie, aż trafi się na ten, po wyłączeniu którego zakłócenia znikną. Usunięcie zakłóceń polega na spięciu przewodu, zasilającego ten silnik z masą pojazdu kondensatorem (nie elektrolitycznym) o pojemności nieco poniżej 1 mikrofarada i napięciu roboczym co najmniej 24 Volty. Należy go umieścić jak najbliżej wywołującego zakłócenia silnika. Przedtem trzeba ostrożnie zdjąć izolację z tego przewodu i okręcić wokół niego jedną z końcówek kondensatora (można przylutować). Następnie dobrze zaizolować to miejsce taśmą izolacyjną. W jej zastępstwie można użyć plaster przylepiec bez opatrunku. Drugą końcówkę kondensatora trwale połączyć z masą pojazdu. Zakłócenie powinny zniknąć lub stać się mało dokuczliwe. Jeżeli to nie nastąpi, trzeba poprosić o pomoc zaprzyjaźnionego elektronika którego wiedza teoretyczna będzie w tym przypadku bezcenna.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA