REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Jakubowski Ryszard
Usuwanie zakłóceń elektromagnetycznych słyszalnych w odbiornikach radiowych. fot. Newspress
Usuwanie zakłóceń elektromagnetycznych słyszalnych w odbiornikach radiowych. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Są trzy zasadnicze źródła zakłóceń odbioru radiowego w samochodzie w przypadku silników benzynowych i dwa w przypadku wysokoprężnych.

Pierwszym jest układ zapłonowy. To nie dotyczy silników Diesla. Drugim – zużyte szczotki i komutatory prądnic i alternatorów. Trzecim –  wentylatory, wiatraczki, dmuchawy i inne urządzenia korzystające z silników elektrycznych. Bardzo rzadko na pogorszenie odbioru radiowego wpływa praca komputera pokładowego.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Usunięcie zakłóceń, pochodzących z układu zapłonowego jest proste i nie wymaga zbyt dużo pracy. Jeżeli w samochodzie jest stosowana cewka zapłonowa, to należy odszukać na niej zacisk, łączący ją bezpośrednio z wyłącznikiem zapłonu w stacyjce. Bardzo często jest on oznaczany numerem 15. Należy do tego zacisku podłączyć dowolny kondensator, byle nie elektrolityczny, o pojemności rzędu 1 mikrofarada, na napięcie pracy powyżej 24 Voltów. W przypadku podłączenia kondensatora do drugiego zacisku cewki silnik nie da się uruchomić!

Paradoksalnie - sprawdź świece

Przedtem jednak warto sprawdzić, czy z którejś świecy nie zsunął się przewód zapłonowy lub nie spalił się rezystor przeciwzakłóceniowy w końcówce tego przewodu. Rezystory te występują w starszych modelach samochodów, obecnie stosowane są inne rozwiązania.

Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aby sprawdzić rezystor przeciwzakłóceniowy, konieczny jest omomierz. Znajduje się on w każdym popularnym cyfrowym mierniku uniwersalnym. Pomiar należy wykonać pomiędzy końcem przewodu zapłonowego, odłączonym od cewki a złączką mosiężną (z otworem) wewnątrz końcówki, nakładanej na świecę. Omomierz należy ustawić na zakres co najmniej 20 000 omów (20 kiloomów). Jeżeli omomierz nie pokaże żadnej oporności (rezystancja nieskończenie wielka), będzie to oznaczało uszkodzenie tego opornika. Warto pod tym kątem sprawdzić wszystkie przewody zapłonowe.

Zużyte szczotki i komutator prądnicy lub alternatora objawia się słyszanym z głośnika dźwiękiem o dość wysokiej częstotliwości (buczeniem połączonym z gwizdem lub tp.), wzrastającej wraz z prędkością obrotową silnika. Pomaga jedynie wymiana szczotek, połączona z przeszlifowaniem komutatora.

Metoda krok po kroku

Zakłócenia od silników elektrycznych w samochodzie występują bardzo rzadko. Aby zlokalizować, który z silników je wytwarza, należy po kolei wyłączać wszystkie, aż trafi się na ten, po wyłączeniu którego zakłócenia znikną. Usunięcie zakłóceń polega na spięciu przewodu, zasilającego ten silnik z masą pojazdu kondensatorem (nie elektrolitycznym) o pojemności nieco poniżej 1 mikrofarada i napięciu roboczym co najmniej 24 Volty. Należy go umieścić jak najbliżej wywołującego zakłócenia silnika. Przedtem trzeba ostrożnie zdjąć izolację z tego przewodu i okręcić wokół niego jedną z końcówek kondensatora (można przylutować). Następnie dobrze zaizolować to miejsce taśmą izolacyjną. W jej zastępstwie można użyć plaster przylepiec bez opatrunku. Drugą końcówkę kondensatora trwale połączyć z masą pojazdu. Zakłócenie powinny zniknąć lub stać się mało dokuczliwe. Jeżeli to nie nastąpi, trzeba poprosić o pomoc zaprzyjaźnionego elektronika którego wiedza teoretyczna będzie w tym przypadku bezcenna.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA