REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Jakubowski Ryszard
Usuwanie zakłóceń elektromagnetycznych słyszalnych w odbiornikach radiowych. fot. Newspress
Usuwanie zakłóceń elektromagnetycznych słyszalnych w odbiornikach radiowych. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Są trzy zasadnicze źródła zakłóceń odbioru radiowego w samochodzie w przypadku silników benzynowych i dwa w przypadku wysokoprężnych.

Pierwszym jest układ zapłonowy. To nie dotyczy silników Diesla. Drugim – zużyte szczotki i komutatory prądnic i alternatorów. Trzecim –  wentylatory, wiatraczki, dmuchawy i inne urządzenia korzystające z silników elektrycznych. Bardzo rzadko na pogorszenie odbioru radiowego wpływa praca komputera pokładowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Usunięcie zakłóceń, pochodzących z układu zapłonowego jest proste i nie wymaga zbyt dużo pracy. Jeżeli w samochodzie jest stosowana cewka zapłonowa, to należy odszukać na niej zacisk, łączący ją bezpośrednio z wyłącznikiem zapłonu w stacyjce. Bardzo często jest on oznaczany numerem 15. Należy do tego zacisku podłączyć dowolny kondensator, byle nie elektrolityczny, o pojemności rzędu 1 mikrofarada, na napięcie pracy powyżej 24 Voltów. W przypadku podłączenia kondensatora do drugiego zacisku cewki silnik nie da się uruchomić!

Paradoksalnie - sprawdź świece

Przedtem jednak warto sprawdzić, czy z którejś świecy nie zsunął się przewód zapłonowy lub nie spalił się rezystor przeciwzakłóceniowy w końcówce tego przewodu. Rezystory te występują w starszych modelach samochodów, obecnie stosowane są inne rozwiązania.

REKLAMA

Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby sprawdzić rezystor przeciwzakłóceniowy, konieczny jest omomierz. Znajduje się on w każdym popularnym cyfrowym mierniku uniwersalnym. Pomiar należy wykonać pomiędzy końcem przewodu zapłonowego, odłączonym od cewki a złączką mosiężną (z otworem) wewnątrz końcówki, nakładanej na świecę. Omomierz należy ustawić na zakres co najmniej 20 000 omów (20 kiloomów). Jeżeli omomierz nie pokaże żadnej oporności (rezystancja nieskończenie wielka), będzie to oznaczało uszkodzenie tego opornika. Warto pod tym kątem sprawdzić wszystkie przewody zapłonowe.

Zużyte szczotki i komutator prądnicy lub alternatora objawia się słyszanym z głośnika dźwiękiem o dość wysokiej częstotliwości (buczeniem połączonym z gwizdem lub tp.), wzrastającej wraz z prędkością obrotową silnika. Pomaga jedynie wymiana szczotek, połączona z przeszlifowaniem komutatora.

Metoda krok po kroku

Zakłócenia od silników elektrycznych w samochodzie występują bardzo rzadko. Aby zlokalizować, który z silników je wytwarza, należy po kolei wyłączać wszystkie, aż trafi się na ten, po wyłączeniu którego zakłócenia znikną. Usunięcie zakłóceń polega na spięciu przewodu, zasilającego ten silnik z masą pojazdu kondensatorem (nie elektrolitycznym) o pojemności nieco poniżej 1 mikrofarada i napięciu roboczym co najmniej 24 Volty. Należy go umieścić jak najbliżej wywołującego zakłócenia silnika. Przedtem trzeba ostrożnie zdjąć izolację z tego przewodu i okręcić wokół niego jedną z końcówek kondensatora (można przylutować). Następnie dobrze zaizolować to miejsce taśmą izolacyjną. W jej zastępstwie można użyć plaster przylepiec bez opatrunku. Drugą końcówkę kondensatora trwale połączyć z masą pojazdu. Zakłócenie powinny zniknąć lub stać się mało dokuczliwe. Jeżeli to nie nastąpi, trzeba poprosić o pomoc zaprzyjaźnionego elektronika którego wiedza teoretyczna będzie w tym przypadku bezcenna.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA