REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy

Robert Kuśpiel
Awaria chlodnicy może doprowadzić do usterki silnika
Awaria chlodnicy może doprowadzić do usterki silnika
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dłuższa jazda z uszkodzoną chłodnicą może doprowadzić do przegrzania silnika. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany chłodnicy wody w Oplu Omega B i B FL.

Chłodnica podobnie jak inne elementy ulega zużyciu. Z biegiem lat, kamień kotłowy osadza się wewnątrz chłodnicy znacznie obniżając jej sprawność. Uszkodzenia mechaniczne również kwalifikują chłodnicę do wymiany. Nie zalecamy wybierać używanych chłodnic. Mogą być w znacznie gorszym stanie niż nasza. Na rynku jest dużo firm oferujących nowe chłodnice w bardzo przystępnych cenach. Najczęściej objęte są 2 -letnią gwarancją.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana silniczka przedniej i tylnej wycieraczki

Sposób demontażu jest prawie taki sam dla każdej wersji silnikowej. Ewentualne różnice będą przedstawione w tekście.

REKLAMA

Zaczynamy od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to zalecamy wykonywać tę operację poprzez szmatkę, gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Następnie podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i odkręcamy korek spustowy. Stojąc przodem do auta  zawór znajduje się z przodu po prawej stronie ponad belką przedniej osi.

Następnie demontujemy górne osłony chłodnicy. Wystarczy obrócić boczne zapinki, odkręcić śruby i wyjąć osłony. W silniku 2.5 Diesel należy zdjąć górną osłonę silnika oraz przewód powietrza doładowującego. Następnie odpinamy na chłodnicy opaski mocujące przewód cieczy, który biegnie do zbiorniczka wyrównawczego. Odkręcamy i wyjmujemy wentylator chłodnicy. Teraz odczepiamy przewód cieczy chłodzącej od mocowania na obudowie wentylatora. Jest ona zamocowana na specjalnych zaczepach. Obracamy je i wyjmujemy obudowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silnikach V6 konieczne jest wyjęcie akumulatora. Odpinamy obie klemy, a następnie odkręcamy płytkę ustalającą. Znajduje się ona na samym dole akumulatora przy jego dłuższym boku. Jeżeli nasze auto ma klimatyzację to należy odkręcić dwie śruby mocujące wymiennik ciepła.

Kolejne kroki są takie same dla każdej wersji silnikowej.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

REKLAMA

Zdejmujemy z chłodnicy dolny i górny przewód oraz przewód biegnący do zbiorniczka wyrównawczego. Wszystkie są mocowane na opaski zaciskowe, które należy poluzować. Dodatkowo w silniku V6 i 2.5 Diesel należy odpiąć dwa przewody elastyczne oraz przewód zasilania dodatkowej cieczy chłodzącej. W bocznej części chłodnicy znajduje się złącze elektryczne od silnika wentylatora, które należy odpiąć.

W autach z automatyczną skrzynią biegów demontujemy dodatkowo dwa przewody obiegu chłodzenia skrzyni biegów. Właściciele aut z silnikami 2.2 mają dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów. Tyczy się to aut wyprodukowanych od października 1999 roku z automatyczną skrzynią biegów i z instalacją haku do przyczepy. Jest to oddzielna chłodnica, zamocowana za pomocą 4 śrub do głównej chłodnicy silnika.

Podczas wykonywania tej czynności może dojść do wycieku oleju. Zalecamy mieć przy sobie suche szmatki. Przewody zamykamy za pomocą zacisków lub zaślepek. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do skrzyni biegów. W autach z klimatyzacją należy odkręcić od chłodnicy skraplacz. Teraz możemy zdjąć klamry mocujące i wyjąć całą chłodnice do góry. Na dole, zamocowana jest na dwóch gumowych uchwytach.

Przechodzimy do montażu. Jeżeli montujemy nową chodnicę należy ją odpowiednio przygotować przed włożeniem do auta. Przekładamy na nią wentylator oraz włącznik termiczny. Sprawdzamy dokładnie w jakim stanie są wszystkie gumowe mocowania chłodnicy. Jeżeli zauważymy, że są uszkodzone lub popękane to należy je wymienić.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Nową chłodnice razem z wentylatorem wsuwamy w gumowe mocowania. Sprawdzamy czy jest równo osadzona i zabezpieczamy ją klamrami. Teraz podpinamy złącza elektryczne do wentylatora i włącznika termicznego. Zakładamy przewody cieczy chłodzącej i zapinamy opaski mocujące. W autach z klimatyzacją podłączamy przewody obiegu chłodzenia oleju skrzyni biegów. Pamiętajmy o zastosowaniu nowych uszczelek. Na końcu dokręcamy skraplacz.

W silnikach V6 montujemy wymiennik ciepła do chłodnicy (modele z klimatyzacją) i instalujemy akumulator. W silnikach 2.5 Diesel podłączamy przewód do zbiorniczka wyrównawczego. W kolejnym kroku montujemy obudowę wentylatora a do niego przewód cieczy chłodzącej. Montujemy wentylator chłodnicy oraz górną osłonę silnika razem z przewodem powietrza doładowującego.

Kolejne kroki dotyczą wszystkich wersji silnikowych. Podłączamy klemę do akumulatora i montujemy górne osłony chłodnicy. Uzupełniamy cały układ nowym płynem chłodniczym. Uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Sprawdzamy ponownie poziom płynu i uzupełniamy ewentualne braki. Przez kilka następnych dni zalecamy sprawdzać, czy nie ma wycieków z chłodnicy i mocowań gumowych przewodów.

Spuszczony płyn chłodniczy oddajemy do punktu utylizacji. Ze starą chłodnicą postępujemy tak samo.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA