Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy
REKLAMA
REKLAMA
Chłodnica podobnie jak inne elementy ulega zużyciu. Z biegiem lat, kamień kotłowy osadza się wewnątrz chłodnicy znacznie obniżając jej sprawność. Uszkodzenia mechaniczne również kwalifikują chłodnicę do wymiany. Nie zalecamy wybierać używanych chłodnic. Mogą być w znacznie gorszym stanie niż nasza. Na rynku jest dużo firm oferujących nowe chłodnice w bardzo przystępnych cenach. Najczęściej objęte są 2 -letnią gwarancją.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana silniczka przedniej i tylnej wycieraczki
Sposób demontażu jest prawie taki sam dla każdej wersji silnikowej. Ewentualne różnice będą przedstawione w tekście.
REKLAMA
Zaczynamy od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to zalecamy wykonywać tę operację poprzez szmatkę, gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Następnie podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i odkręcamy korek spustowy. Stojąc przodem do auta zawór znajduje się z przodu po prawej stronie ponad belką przedniej osi.
Następnie demontujemy górne osłony chłodnicy. Wystarczy obrócić boczne zapinki, odkręcić śruby i wyjąć osłony. W silniku 2.5 Diesel należy zdjąć górną osłonę silnika oraz przewód powietrza doładowującego. Następnie odpinamy na chłodnicy opaski mocujące przewód cieczy, który biegnie do zbiorniczka wyrównawczego. Odkręcamy i wyjmujemy wentylator chłodnicy. Teraz odczepiamy przewód cieczy chłodzącej od mocowania na obudowie wentylatora. Jest ona zamocowana na specjalnych zaczepach. Obracamy je i wyjmujemy obudowę.
W silnikach V6 konieczne jest wyjęcie akumulatora. Odpinamy obie klemy, a następnie odkręcamy płytkę ustalającą. Znajduje się ona na samym dole akumulatora przy jego dłuższym boku. Jeżeli nasze auto ma klimatyzację to należy odkręcić dwie śruby mocujące wymiennik ciepła.
Kolejne kroki są takie same dla każdej wersji silnikowej.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania
REKLAMA
Zdejmujemy z chłodnicy dolny i górny przewód oraz przewód biegnący do zbiorniczka wyrównawczego. Wszystkie są mocowane na opaski zaciskowe, które należy poluzować. Dodatkowo w silniku V6 i 2.5 Diesel należy odpiąć dwa przewody elastyczne oraz przewód zasilania dodatkowej cieczy chłodzącej. W bocznej części chłodnicy znajduje się złącze elektryczne od silnika wentylatora, które należy odpiąć.
W autach z automatyczną skrzynią biegów demontujemy dodatkowo dwa przewody obiegu chłodzenia skrzyni biegów. Właściciele aut z silnikami 2.2 mają dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów. Tyczy się to aut wyprodukowanych od października 1999 roku z automatyczną skrzynią biegów i z instalacją haku do przyczepy. Jest to oddzielna chłodnica, zamocowana za pomocą 4 śrub do głównej chłodnicy silnika.
Podczas wykonywania tej czynności może dojść do wycieku oleju. Zalecamy mieć przy sobie suche szmatki. Przewody zamykamy za pomocą zacisków lub zaślepek. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do skrzyni biegów. W autach z klimatyzacją należy odkręcić od chłodnicy skraplacz. Teraz możemy zdjąć klamry mocujące i wyjąć całą chłodnice do góry. Na dole, zamocowana jest na dwóch gumowych uchwytach.
Przechodzimy do montażu. Jeżeli montujemy nową chodnicę należy ją odpowiednio przygotować przed włożeniem do auta. Przekładamy na nią wentylator oraz włącznik termiczny. Sprawdzamy dokładnie w jakim stanie są wszystkie gumowe mocowania chłodnicy. Jeżeli zauważymy, że są uszkodzone lub popękane to należy je wymienić.
Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?
Nową chłodnice razem z wentylatorem wsuwamy w gumowe mocowania. Sprawdzamy czy jest równo osadzona i zabezpieczamy ją klamrami. Teraz podpinamy złącza elektryczne do wentylatora i włącznika termicznego. Zakładamy przewody cieczy chłodzącej i zapinamy opaski mocujące. W autach z klimatyzacją podłączamy przewody obiegu chłodzenia oleju skrzyni biegów. Pamiętajmy o zastosowaniu nowych uszczelek. Na końcu dokręcamy skraplacz.
W silnikach V6 montujemy wymiennik ciepła do chłodnicy (modele z klimatyzacją) i instalujemy akumulator. W silnikach 2.5 Diesel podłączamy przewód do zbiorniczka wyrównawczego. W kolejnym kroku montujemy obudowę wentylatora a do niego przewód cieczy chłodzącej. Montujemy wentylator chłodnicy oraz górną osłonę silnika razem z przewodem powietrza doładowującego.
Kolejne kroki dotyczą wszystkich wersji silnikowych. Podłączamy klemę do akumulatora i montujemy górne osłony chłodnicy. Uzupełniamy cały układ nowym płynem chłodniczym. Uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Sprawdzamy ponownie poziom płynu i uzupełniamy ewentualne braki. Przez kilka następnych dni zalecamy sprawdzać, czy nie ma wycieków z chłodnicy i mocowań gumowych przewodów.
Spuszczony płyn chłodniczy oddajemy do punktu utylizacji. Ze starą chłodnicą postępujemy tak samo.
REKLAMA
REKLAMA