REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Awaria chlodnicy może doprowadzić do usterki silnika
Awaria chlodnicy może doprowadzić do usterki silnika
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dłuższa jazda z uszkodzoną chłodnicą może doprowadzić do przegrzania silnika. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany chłodnicy wody w Oplu Omega B i B FL.

Chłodnica podobnie jak inne elementy ulega zużyciu. Z biegiem lat, kamień kotłowy osadza się wewnątrz chłodnicy znacznie obniżając jej sprawność. Uszkodzenia mechaniczne również kwalifikują chłodnicę do wymiany. Nie zalecamy wybierać używanych chłodnic. Mogą być w znacznie gorszym stanie niż nasza. Na rynku jest dużo firm oferujących nowe chłodnice w bardzo przystępnych cenach. Najczęściej objęte są 2 -letnią gwarancją.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana silniczka przedniej i tylnej wycieraczki

Sposób demontażu jest prawie taki sam dla każdej wersji silnikowej. Ewentualne różnice będą przedstawione w tekście.

REKLAMA

Zaczynamy od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to zalecamy wykonywać tę operację poprzez szmatkę, gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Następnie podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i odkręcamy korek spustowy. Stojąc przodem do auta  zawór znajduje się z przodu po prawej stronie ponad belką przedniej osi.

Następnie demontujemy górne osłony chłodnicy. Wystarczy obrócić boczne zapinki, odkręcić śruby i wyjąć osłony. W silniku 2.5 Diesel należy zdjąć górną osłonę silnika oraz przewód powietrza doładowującego. Następnie odpinamy na chłodnicy opaski mocujące przewód cieczy, który biegnie do zbiorniczka wyrównawczego. Odkręcamy i wyjmujemy wentylator chłodnicy. Teraz odczepiamy przewód cieczy chłodzącej od mocowania na obudowie wentylatora. Jest ona zamocowana na specjalnych zaczepach. Obracamy je i wyjmujemy obudowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silnikach V6 konieczne jest wyjęcie akumulatora. Odpinamy obie klemy, a następnie odkręcamy płytkę ustalającą. Znajduje się ona na samym dole akumulatora przy jego dłuższym boku. Jeżeli nasze auto ma klimatyzację to należy odkręcić dwie śruby mocujące wymiennik ciepła.

Kolejne kroki są takie same dla każdej wersji silnikowej.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

REKLAMA

Zdejmujemy z chłodnicy dolny i górny przewód oraz przewód biegnący do zbiorniczka wyrównawczego. Wszystkie są mocowane na opaski zaciskowe, które należy poluzować. Dodatkowo w silniku V6 i 2.5 Diesel należy odpiąć dwa przewody elastyczne oraz przewód zasilania dodatkowej cieczy chłodzącej. W bocznej części chłodnicy znajduje się złącze elektryczne od silnika wentylatora, które należy odpiąć.

W autach z automatyczną skrzynią biegów demontujemy dodatkowo dwa przewody obiegu chłodzenia skrzyni biegów. Właściciele aut z silnikami 2.2 mają dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów. Tyczy się to aut wyprodukowanych od października 1999 roku z automatyczną skrzynią biegów i z instalacją haku do przyczepy. Jest to oddzielna chłodnica, zamocowana za pomocą 4 śrub do głównej chłodnicy silnika.

Podczas wykonywania tej czynności może dojść do wycieku oleju. Zalecamy mieć przy sobie suche szmatki. Przewody zamykamy za pomocą zacisków lub zaślepek. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do skrzyni biegów. W autach z klimatyzacją należy odkręcić od chłodnicy skraplacz. Teraz możemy zdjąć klamry mocujące i wyjąć całą chłodnice do góry. Na dole, zamocowana jest na dwóch gumowych uchwytach.

Przechodzimy do montażu. Jeżeli montujemy nową chodnicę należy ją odpowiednio przygotować przed włożeniem do auta. Przekładamy na nią wentylator oraz włącznik termiczny. Sprawdzamy dokładnie w jakim stanie są wszystkie gumowe mocowania chłodnicy. Jeżeli zauważymy, że są uszkodzone lub popękane to należy je wymienić.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Nową chłodnice razem z wentylatorem wsuwamy w gumowe mocowania. Sprawdzamy czy jest równo osadzona i zabezpieczamy ją klamrami. Teraz podpinamy złącza elektryczne do wentylatora i włącznika termicznego. Zakładamy przewody cieczy chłodzącej i zapinamy opaski mocujące. W autach z klimatyzacją podłączamy przewody obiegu chłodzenia oleju skrzyni biegów. Pamiętajmy o zastosowaniu nowych uszczelek. Na końcu dokręcamy skraplacz.

W silnikach V6 montujemy wymiennik ciepła do chłodnicy (modele z klimatyzacją) i instalujemy akumulator. W silnikach 2.5 Diesel podłączamy przewód do zbiorniczka wyrównawczego. W kolejnym kroku montujemy obudowę wentylatora a do niego przewód cieczy chłodzącej. Montujemy wentylator chłodnicy oraz górną osłonę silnika razem z przewodem powietrza doładowującego.

Kolejne kroki dotyczą wszystkich wersji silnikowych. Podłączamy klemę do akumulatora i montujemy górne osłony chłodnicy. Uzupełniamy cały układ nowym płynem chłodniczym. Uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Sprawdzamy ponownie poziom płynu i uzupełniamy ewentualne braki. Przez kilka następnych dni zalecamy sprawdzać, czy nie ma wycieków z chłodnicy i mocowań gumowych przewodów.

Spuszczony płyn chłodniczy oddajemy do punktu utylizacji. Ze starą chłodnicą postępujemy tak samo.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA