REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Awaria chlodnicy może doprowadzić do usterki silnika
Awaria chlodnicy może doprowadzić do usterki silnika
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Dłuższa jazda z uszkodzoną chłodnicą może doprowadzić do przegrzania silnika. W poradniku tym pokażemy jak dokonać wymiany chłodnicy wody w Oplu Omega B i B FL.

Chłodnica podobnie jak inne elementy ulega zużyciu. Z biegiem lat, kamień kotłowy osadza się wewnątrz chłodnicy znacznie obniżając jej sprawność. Uszkodzenia mechaniczne również kwalifikują chłodnicę do wymiany. Nie zalecamy wybierać używanych chłodnic. Mogą być w znacznie gorszym stanie niż nasza. Na rynku jest dużo firm oferujących nowe chłodnice w bardzo przystępnych cenach. Najczęściej objęte są 2 -letnią gwarancją.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana silniczka przedniej i tylnej wycieraczki

Sposób demontażu jest prawie taki sam dla każdej wersji silnikowej. Ewentualne różnice będą przedstawione w tekście.

REKLAMA

Zaczynamy od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to zalecamy wykonywać tę operację poprzez szmatkę, gdyż istnieje ryzyko poparzenia. Następnie podstawiamy pod chłodnicę puste naczynie i odkręcamy korek spustowy. Stojąc przodem do auta  zawór znajduje się z przodu po prawej stronie ponad belką przedniej osi.

Następnie demontujemy górne osłony chłodnicy. Wystarczy obrócić boczne zapinki, odkręcić śruby i wyjąć osłony. W silniku 2.5 Diesel należy zdjąć górną osłonę silnika oraz przewód powietrza doładowującego. Następnie odpinamy na chłodnicy opaski mocujące przewód cieczy, który biegnie do zbiorniczka wyrównawczego. Odkręcamy i wyjmujemy wentylator chłodnicy. Teraz odczepiamy przewód cieczy chłodzącej od mocowania na obudowie wentylatora. Jest ona zamocowana na specjalnych zaczepach. Obracamy je i wyjmujemy obudowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silnikach V6 konieczne jest wyjęcie akumulatora. Odpinamy obie klemy, a następnie odkręcamy płytkę ustalającą. Znajduje się ona na samym dole akumulatora przy jego dłuższym boku. Jeżeli nasze auto ma klimatyzację to należy odkręcić dwie śruby mocujące wymiennik ciepła.

Kolejne kroki są takie same dla każdej wersji silnikowej.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: sprawdzanie ciśnienia sprężania

REKLAMA

Zdejmujemy z chłodnicy dolny i górny przewód oraz przewód biegnący do zbiorniczka wyrównawczego. Wszystkie są mocowane na opaski zaciskowe, które należy poluzować. Dodatkowo w silniku V6 i 2.5 Diesel należy odpiąć dwa przewody elastyczne oraz przewód zasilania dodatkowej cieczy chłodzącej. W bocznej części chłodnicy znajduje się złącze elektryczne od silnika wentylatora, które należy odpiąć.

W autach z automatyczną skrzynią biegów demontujemy dodatkowo dwa przewody obiegu chłodzenia skrzyni biegów. Właściciele aut z silnikami 2.2 mają dodatkową chłodnicę oleju skrzyni biegów. Tyczy się to aut wyprodukowanych od października 1999 roku z automatyczną skrzynią biegów i z instalacją haku do przyczepy. Jest to oddzielna chłodnica, zamocowana za pomocą 4 śrub do głównej chłodnicy silnika.

Podczas wykonywania tej czynności może dojść do wycieku oleju. Zalecamy mieć przy sobie suche szmatki. Przewody zamykamy za pomocą zacisków lub zaślepek. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń do skrzyni biegów. W autach z klimatyzacją należy odkręcić od chłodnicy skraplacz. Teraz możemy zdjąć klamry mocujące i wyjąć całą chłodnice do góry. Na dole, zamocowana jest na dwóch gumowych uchwytach.

Przechodzimy do montażu. Jeżeli montujemy nową chodnicę należy ją odpowiednio przygotować przed włożeniem do auta. Przekładamy na nią wentylator oraz włącznik termiczny. Sprawdzamy dokładnie w jakim stanie są wszystkie gumowe mocowania chłodnicy. Jeżeli zauważymy, że są uszkodzone lub popękane to należy je wymienić.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Nową chłodnice razem z wentylatorem wsuwamy w gumowe mocowania. Sprawdzamy czy jest równo osadzona i zabezpieczamy ją klamrami. Teraz podpinamy złącza elektryczne do wentylatora i włącznika termicznego. Zakładamy przewody cieczy chłodzącej i zapinamy opaski mocujące. W autach z klimatyzacją podłączamy przewody obiegu chłodzenia oleju skrzyni biegów. Pamiętajmy o zastosowaniu nowych uszczelek. Na końcu dokręcamy skraplacz.

W silnikach V6 montujemy wymiennik ciepła do chłodnicy (modele z klimatyzacją) i instalujemy akumulator. W silnikach 2.5 Diesel podłączamy przewód do zbiorniczka wyrównawczego. W kolejnym kroku montujemy obudowę wentylatora a do niego przewód cieczy chłodzącej. Montujemy wentylator chłodnicy oraz górną osłonę silnika razem z przewodem powietrza doładowującego.

Kolejne kroki dotyczą wszystkich wersji silnikowych. Podłączamy klemę do akumulatora i montujemy górne osłony chłodnicy. Uzupełniamy cały układ nowym płynem chłodniczym. Uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Sprawdzamy ponownie poziom płynu i uzupełniamy ewentualne braki. Przez kilka następnych dni zalecamy sprawdzać, czy nie ma wycieków z chłodnicy i mocowań gumowych przewodów.

Spuszczony płyn chłodniczy oddajemy do punktu utylizacji. Ze starą chłodnicą postępujemy tak samo.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA