Jak samodzielnie zainstalować elektryczny podnośnik szyb bocznych?
REKLAMA
REKLAMA
Istnieją dwie podstawowe metody montażu. Najprostszy sposób to instalacja silnika z odpowiednią przekładnią ślimakową do istniejącego mechanizmu korbki. Możliwe jest to tylko w przypadku bardzo dobrego stanu wszystkich elementów mechanizmu podnoszenia szyby. W autach starszych lepiej jest wymienić wszystkie te elementy i założyć cały nowy mechanizm z odpowiednią przekładnią, właściwą dla mocy silnika elektrycznego. Taki sposób gwarantuje późniejszą bezawaryjną pracę.
REKLAMA
Zobacz też: Dlaczego wydech rdzewieje?
Pewną trudność amatorom może sprawić prawidłowe podłączenie modułu sterującego do instalacji elektrycznej samochodu. Podłączając moduł oraz klawisze należy wyszukać odpowiednie miejsce na te podzespoły oraz przeprowadzić przewody. Gdy klawisze umieszczone są w centralnym miejscu deski rozdzielczej, wystarczy przeprowadzić po jednym lub dwóch przewodach (w zależności od instalacji oraz rodzaju sterowania – „plusem” lub „masą”) od centralki do drzwi. Musi to być wykonane na tyle solidnie, aby przewody nie zostały przecięte zamykanymi drzwiami. Bardziej skomplikowane jest umieszczenie centralki sterującej szybami w drzwiach kierowcy, gdyż pasażer także musi mieć do dyspozycji swój klawisz sterujący i zwiększa się liczba przewodów w drzwiach kierowcy. W zależności od sposobu sterowania niezbędne jest umieszczenie w instalacji bezpiecznika i/lub przekaźnika sterującego, który zapobiegnie (w przypadku elementów instalacji będących stale pod napięciem) szybszej korozji elektrochemicznej przewodów i złączek.
Cena
W przypadku pojazdów używanych nowy zestaw uniwersalnych podnośników (dla pary drzwi) kosztuje ok. 270 - 300 zł. Ich montaż w warsztacie to wydatek powyżej 200 zł od kompletu.
REKLAMA
REKLAMA