REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Opony przechowuj w suchym i zacienionym miejscu, najlepiej w temperaturach 5-30°C
Opony przechowuj w suchym i zacienionym miejscu, najlepiej w temperaturach 5-30°C
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

Opony z felgami można przechowywać ułożone jedna na drugiej (maksymalnie osiem sztuk) lub zawieszone na hakach.

REKLAMA

Ale to nie wszystko.

Przechowywanie opon czekających na swój sezon

Pamiętaj, aby nie układać więcej niż cztery opony jedna na drugiej, ponieważ może to doprowadzić do ich deformacji. Opony bez felg należy przechowywać w pozycji pionowej, obracając je co kilka tygodni.

– Opony przechowuj w suchym i zacienionym miejscu, najlepiej w temperaturach 5-30°C. Unikaj bezpośredniego nasłonecznienia i źródeł ciepła, takich, jak grzejniki. Pamiętaj również, że opony nie lubią mrozu! Przechowywanie w temperaturze poniżej -5°C może doprowadzić do pękania mieszanki gumowej. Idealna wilgotność powietrza do przechowywania opon nie może przekraczać 75%; zbyt wysoka może sprzyjać rozwojowi pleśni i grzybów – radzi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Kluczowe wytyczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Temperatura przechowywania opon powinna być pokojowa, w przedziale 5-30ºC
  • Pomieszczenie magazynowe, w którym przechowywane są opony i koła, powinno być zadaszone i osłonięte przed oddziaływaniem promieni UV, w tym słonecznych
  • Pomieszczenie magazynowe musi być suche, bez nadmiernej wilgotności (ponad 75%) oraz mieć dobrą wentylację
  • W pomieszczeniu magazynowym nie mogą być przechowywane paliwa, oleje, rozpuszczalniki ani inne chemikalia
  • Opony nie mogą być składowane w pobliżu źródeł ciepła ani urządzeń elektrycznych wytwarzających iskry (np. prostowników).

Przechowywanie opon: pozycja ma znaczenie

REKLAMA

Opony bez felg należy ustawiać pionowo na podłożu, a raz na miesiąc należy je obracać, aby zapobiec ewentualnym deformacjom. Wskazane jest również umieszczenie ich na stojaku kilka centymetrów nad ziemią lub ułożenie płasko w stosie na równym i czystym podłożu. Nie zaleca się zawieszania opon na hakach – co może prowadzić do odkształceń, szczególnie tzw. stopki czyli miejsca przylegania do felgi. Opony z felgami mogą być przechowywane jedna na drugiej lub umieszczone w specjalnych stojakach, a także podwieszone za felgę na hakach.

Oprócz odpowiedniej temperatury, wilgotności i pozycji, kluczowym aspektem prawidłowego przechowywania opon jest ochrona przed kurzem, brudem i chemikaliami. Te czynniki mogą negatywnie wpływać na stan opon, powodując ich degradację i utratę właściwości.

Jak ważna dla dobrego przechowania jest czystość opon

REKLAMA

Czyszczenie opon przed przechowywaniem jest kluczowym krokiem w dbaniu o ich kondycję i wydłużenie ich trwałości. Przed umieszczeniem opon w magazynie warto dokładnie je umyć, usuwając z nich wszelkie zabrudzenia i pozostałości drogowego brudu. Ważne jest, aby do czyszczenia nie używać agresywnych środków chemicznych, które mogą uszkodzić powierzchnię opony lub materiał, z którego są wykonane. Zamiast tego zaleca się korzystanie z łagodnych detergentów – takich, jak woda z mydłem lub specjalny preparat do czyszczenia opon – który nie tylko skutecznie usuwa zabrudzenia, ale także chroni powierzchnię opony przed szkodliwymi substancjami.

Ponadto pamiętaj, aby regularnie sprawdzać stan opon – nawet, jeśli są przechowywane w odpowiednich warunkach. Prawidłowe przechowywanie opon jest kluczowe dla zachowania ich jakości i bezpieczeństwa. Regularne czyszczenie, odpowiednie umieszczenie oraz rotacja opon pomagają uniknąć deformacji i utraty właściwości. Bezpieczne przechowywanie opon zapewni, że będą gotowe do użytku w odpowiednim stanie, gdy przyjdzie kolejny sezon.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA