REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są podstawowe fazy realizacji projektu logistycznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest projekt logistyczny? Jakie są etapy jego realizacji. O tym w artykule Tomasza Dobczyńskiego.

W codziennej praktyce biznesowej spotykamy się z określeniami, które używane są na tyle często, że nikt nie podejmuje próby ich definiowania. Uważa się, że ich znaczenie jest powszechnie znane i każdy uczestnik rozmowy lub wymiany korespondencji elektronicznej zna istotę, zakres i cel zagadnienia bez potrzeby wyjaśnienia. Bardzo często stosowanym przykładem jest pojęcie ‘projekt’, a w kręgach osób zajmujących się logistyką – ‘projekt logistyczny’. W artykule zostanie przedstawiona istota projektu logistycznego oraz etapy jego realizacji.

REKLAMA

Czym jest projekt logistyczny

Projekt to jednorazowe przedsięwzięcie, które w zależności od zakresu może trwać zarówno kilka dni, jak i kilka lat. Służy osiągnięciu konkretnego celu, ma wyraźnie określony termin zarówno rozpoczęcia, jak i zakończenia. Po jego finalizacji zajmujący się nim ludzie i zasoby powracają do przydzielonych, codziennych zadań. Projekt logistyczny można określić jako jednorazowe przedsięwzięcie (zadanie), którego celem jest usprawnienie procesów przepływów ładunków i związanych z nimi informacji w przedsiębiorstwie.


Realizację projektu logistycznego można podzielić na pięć podstawowych etapów. Do każdej z nich przypisana jest określona liczba zasobów. Faza pierwsza to faza koncepcji. W sposób ogólny określa się istotę i zakres projektu. Definiuje się najważniejsze potrzebne zasoby, wstępnie określa się wysokość budżetu oraz czas realizacji.

W tej fazie można stwierdzić czy projekt logistyczny jest wykonalny.

Faza pierwsza - Opis projektu logistycznego

Przykładowy opis projektu może wyglądać następująco: „Wybrać firmę kurierską do realizacji doręczeń paczek w firmie „A”. Szacunki budżetowe w fazie koncepcji powinny zgadzać się w minimum +/-70% z budżetem końcowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faza druga - narzędzia, sposób organizacji

Faza druga określona jest jako faza definicji projektu. Tutaj określa się sposób wykonania pracy i sposób organizacji prac w projekcie, bazę narzędzi, z których będzie można skorzystać, najważniejsze osoby i zasoby, wstępne harmonogramy, wstępne założenia budżetowe, które powinny się zgadzać z budżetem końcowym w minimum +/- 90-95%. Opis projektu w tej fazie przykładowy opis może przyjąć następujące brzmienie: „Wybrać najtańszą firmę kurierską do realizacji doręczeń paczek w firmie „A” w systemie krajowym i międzynarodowym lotniczym na terenie UE”.

Faza trzecia - Planowanie projektu logistycznego

Trzecią fazą jest faza planowania. Tutaj powstają szczegółowe plany zawierające listę czynności wraz z terminami, delegacja środków finansowych, wykaz zasobów do wykonania poszczególnych działań. Tworzą się zespoły projektowe. Wyznaczone zostają punkty kluczowe (daty realizacji grup czynności oraz wymagane wyniki w wyniku prac tych grup). Czynnościami w przykładowym projekcie mogą być: analiza wielkości i struktury wysyłek w przepracowanym okresie (w zależności od potrzeb: ostatni miesiąc, kwartał, półrocze, rok), wybór potencjalnych dostawców i wstępna ocena pod kątem możliwości realizacji doręczeń na wymaganym poziomie, stworzenie i dopracowanie zapytania ofertowego, analiza ryzyk i zagrożeń, które mogą wystąpić po podpisaniu umowy z wybranym dostawcą.


Faza czwarta - realizacja

Czwartą fazą jest faza realizacji, w której zespół zaczyna realizować plan projektu. Prawidłowo zrealizowane dwie poprzednie fazy w tym miejscu zaczynają procentować. Kierownik lub Kierownicy projektu koordynują prace, pilnują, aby wyznaczone punkty kluczowe były planowo osiągane. W naszym przykładzie realizacja następuje poprzez wysłanie zapytania ofertowego do wybranej grupy dostawców, analiza otrzymanych ofert, utworzenie krótkiej listy, spotkania z przedstawicielami dostawców z krótkiej listy, wybór najkorzystniejszej opcji, konsultacje prawnicze na temat zapisów w umowie i – na samym końcu – podpisanie umowy z firmą kurierską. Z chwilą złożenia podpisu przez osoby uprawnione następuje realizacja celu projektu – firma kurierska zostaje wybrana. Projekt jednak jeszcze się nie kończy.

Faza piąta - podsumowanie

REKLAMA

Następuje ostatnia, piąta faza - powykonawcza. Jest to podsumowanie zarządzania projektem. Kierownik projektu potwierdza, że wynik jest zgodny z oczekiwaniami, porównuje wyniki rzeczywiste z wynikami spodziewanymi, które zostały określone w fazie planowania. Na zebraniu zespołu projektowego omawiane są słabe i silne strony projektu oraz realizujących go pracowników. Wraz z końcem projektu wszystkie zasoby zaangażowane do właśnie zakończonego przedsięwzięcia są delegowane do innych zadań. Procedura rozpoczyna się od nowa.

Ponad połową sukcesu w realizacji projektu jest to, aby wszyscy jego uczestnicy poznali w sposób prosty i zrozumiały cele jego realizacji. W artykule celowo słowo ‘projekt’ zostało powtórzone dość często. Ten zabieg miał pokazać jak często w codziennej praktyce biznesowej to słowo jest stosowane. Dobrze jest, rozpoczynając dane przedsięwzięcie wytłumaczyć czego tak naprawdę będzie dotyczyć.

Bazując na przytoczonym przykładzie prócz definicji ‘projektu’ dodatkowo wyjaśnić pojęcia: kurier, usługa kurierska, paczka, usługa krajowa, usługa międzynarodowa, usługa międzynarodowa lotnicza, usługa na terenie Unii Europejskiej, oferta, oferta najkorzystniejsza cenowo punktu widzenia dzielności firmy itp. O rzeczach oczywistych zwykle się nie dyskutuje, niemniej taki wstęp utwierdzi w przekonaniu, że wszyscy członkowie zespołu wiedzą w jakim obszarze mają się poruszać oraz są świadomi celu, jaki należy osiągnąć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA