REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firma logistyczna powinna zabiegać o certyfikaty jakości

Tomasz Dobczyński
O jakie certyfikaty powinna zabiegać firma logistyczna
O jakie certyfikaty powinna zabiegać firma logistyczna
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym ze sposobów ukazania wiarygodności w branży logistycznej są certyfikaty, które poświadczają zgodność z normą tworzącą standardy w określonym obszarze. Jakim normom zaufać, o jakie certyfikaty warto się postarać.

Konkurencja na rynku usług logistycznych z roku na rok rośnie. Efektem tego jest to, że ceny powinny być nieustannie obniżane, a jakość podnoszona. Jednym ze sposobów ukazania wiarygodności co do jakości oferowanych usług przez firmy logistyczne są certyfikaty, które poświadczają zgodność z normą tworzącą standardy w określonym obszarze. W artykule zostaną przedstawione te normy, którym firmy logistyczne najczęściej ufają wdrażając je do swojej struktury.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród badanej grupy dwudziestu czołowych firm świadczących usługi logistyki i transportu najczęściej wdrażanymi certyfikatami jakości były: 

  • Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001 w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia, 
  • Certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego potwierdzający zgodność z normą ISO 14001 w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia, 
  • Certyfikat Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji potwierdzający zgodność z normą ISO 27001 w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia, 
  • Certyfikat Upoważnionego Przedsiębiorcy AEO (Authorised Economic Operator).

Norma ISO w wersji 9001:2008 jest podstawą do wdrożenia i certyfikacji Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) w organizacji. Opiera się na ośmiu podstawowych zasadach jakości: koncentracji na kliencie, przywództwie (kadra kierownicza jest odpowiedzialna za wyznaczenie polityki, celów, strategii i kierunków rozwoju organizacji), zaangażowaniu ludzi, podejściu procesowym, podejściu systemowym do zarządzania, ciągłym doskonaleniu, rzeczowym podejściu do podejmowanych decyzji oraz wzajemnych korzyściach w stosunkach z dostawcami.

Norma ISO 14001 określa metody wdrażania efektywnych systemów zarządzania środowiskowego. W normie zdefiniowano reguły równowagi między zachowywaniem rentowności i minimalizacją wpływu działalności na środowisko naturalne. Organizacje stosujące założenia tej normy potrafią osiągnąć oba powyższe cele. Norma obejmuje w szczególności: dyrektywy w zakresie ochrony środowiska naturalnego, informacje dotyczące procedur kontroli i czynności naprawczych oraz przegląd technik zarządzania.

REKLAMA


Norma ISO 27001 określa wymagania związane z ustanowieniem, wdrożeniem, eksploatacją, monitorowaniem, przeglądem, utrzymaniem i doskonaleniem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Oparta jest na podejściu procesowym i wykorzystuje model PDCA, czyli Plan – Do – Check – Act, czyli Planuj – Wykonuj – Sprawdzaj – Działaj. Wykaz zabezpieczeń w omawianym zakresie podzielony jest na jedenaście obszarów. Są to: polityka bezpieczeństwa, organizacja bezpieczeństwa informacji, zarządzanie aktywami, bezpieczeństwo zasobów ludzkich, bezpieczeństwo fizyczne i środowiskowe, zarządzanie systemami i sieciami, kontrola dostępu, pozyskiwanie, rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, zarządzanie incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji, zarządzanie ciągłością działania oraz zgodność z wymaganiami prawnymi i własnymi standardami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obecnie bardzo popularny wśród operatorów logistycznych jest certyfikat Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego AEO. Przyznany w jednym państwie członkowskim jest uznawany we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Nadaje uprawnienia do korzystania z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej (m.in. możliwy przez przedsiębiorcę wybór miejsca) oraz pozwala na uproszczenia przewidziane w ramach przepisów celnych. Przedsiębiorca AEO podlega mniejszej niż inni przedsiębiorcy liczbie kontroli fizycznych i kontroli dokumentów, a w przypadku wytypowania jego przesyłki do kontroli przeprowadzana jest ona w sposób priorytetowy. Dodatkowo firma może zostać wcześniej powiadomiona o wytypowaniu przesyłki do kontroli oraz jest uprawniona do składania przywozowej deklaracji skróconej, z ograniczonym zakresem danych bezpieczeństwa.

Certyfikaty dla firm logistycznych

Firmy logistyczne, które są nastawione na obsługę konkretnych sektorów gospodarki muszą uzyskać konieczne zaświadczenia w tym zakresie.

Należą do nich m.in.:

  • Certyfikat Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) dla sektora spożywczego,
  • certyfikat umożliwiający prowadzenie magazynu leków dla obsługi sektora farmaceutycznego, c
  • certyfikat Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności zgodny z normą ISO 22000 w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia.

Poza tym firmy logistyczne, a szczególnie firmy kurierskie oferują klientom swoje firmowe koperty do nadawania dokumentów, które zostały wytworzone zgodnie z zaleceniami opisanymi w certyfikacie FSC. Organizacja o nazwie Forest Stewardship Council jest międzynarodowym zrzeszeniem promującym społecznie korzystne oraz finansowo rozsądne zarządzanie lasami zgodnie z potrzebami środowiska. Podstawowym warunkiem posługiwania się tym certyfikatem jest zaopatrywanie się w surowiec pochodzący z lasu prowadzonego zgodnie z normami odpowiedzialnej gospodarki FSC. 

Można stwierdzić, że część firm logistycznych posługuje się certyfikatem, który potwierdza ich zaangażowanie w rozwój pracowników. Takimi certyfikatami są m.in. „Investor in people”, „Pracodawca Nowej Ery”.

Zdarza się, że firmy logistyczne uzyskują Certyfikat zgodny z normą ISO 18001 Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia, niemniej nie są to częste przypadki. Jednym z wiodących celów firmy funkcjonującej na rynku jest udowodnienie klientowi lub potencjalnemu klientowi, że jakość świadczonych usług jest bardzo wysoka, z pewnością wyższa niż u konkurencji. Często klient musi zaryzykować i powierzyć ładunek do transportu lub magazynowania, aby skonfrontować warunki oferty z rzeczywistością. Certyfikaty jakości z pewnością to ryzyko zmniejszają i pokazują, że firma trzyma się określonych reguł w obszarze funkcjonowania tego certyfikatu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA