REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firma logistyczna powinna zabiegać o certyfikaty jakości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
O jakie certyfikaty powinna zabiegać firma logistyczna
O jakie certyfikaty powinna zabiegać firma logistyczna
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym ze sposobów ukazania wiarygodności w branży logistycznej są certyfikaty, które poświadczają zgodność z normą tworzącą standardy w określonym obszarze. Jakim normom zaufać, o jakie certyfikaty warto się postarać.

Konkurencja na rynku usług logistycznych z roku na rok rośnie. Efektem tego jest to, że ceny powinny być nieustannie obniżane, a jakość podnoszona. Jednym ze sposobów ukazania wiarygodności co do jakości oferowanych usług przez firmy logistyczne są certyfikaty, które poświadczają zgodność z normą tworzącą standardy w określonym obszarze. W artykule zostaną przedstawione te normy, którym firmy logistyczne najczęściej ufają wdrażając je do swojej struktury.

REKLAMA

Wśród badanej grupy dwudziestu czołowych firm świadczących usługi logistyki i transportu najczęściej wdrażanymi certyfikatami jakości były: 

  • Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001 w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia, 
  • Certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego potwierdzający zgodność z normą ISO 14001 w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia, 
  • Certyfikat Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji potwierdzający zgodność z normą ISO 27001 w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia, 
  • Certyfikat Upoważnionego Przedsiębiorcy AEO (Authorised Economic Operator).

REKLAMA

Norma ISO w wersji 9001:2008 jest podstawą do wdrożenia i certyfikacji Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) w organizacji. Opiera się na ośmiu podstawowych zasadach jakości: koncentracji na kliencie, przywództwie (kadra kierownicza jest odpowiedzialna za wyznaczenie polityki, celów, strategii i kierunków rozwoju organizacji), zaangażowaniu ludzi, podejściu procesowym, podejściu systemowym do zarządzania, ciągłym doskonaleniu, rzeczowym podejściu do podejmowanych decyzji oraz wzajemnych korzyściach w stosunkach z dostawcami.

Norma ISO 14001 określa metody wdrażania efektywnych systemów zarządzania środowiskowego. W normie zdefiniowano reguły równowagi między zachowywaniem rentowności i minimalizacją wpływu działalności na środowisko naturalne. Organizacje stosujące założenia tej normy potrafią osiągnąć oba powyższe cele. Norma obejmuje w szczególności: dyrektywy w zakresie ochrony środowiska naturalnego, informacje dotyczące procedur kontroli i czynności naprawczych oraz przegląd technik zarządzania.


REKLAMA

Norma ISO 27001 określa wymagania związane z ustanowieniem, wdrożeniem, eksploatacją, monitorowaniem, przeglądem, utrzymaniem i doskonaleniem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Oparta jest na podejściu procesowym i wykorzystuje model PDCA, czyli Plan – Do – Check – Act, czyli Planuj – Wykonuj – Sprawdzaj – Działaj. Wykaz zabezpieczeń w omawianym zakresie podzielony jest na jedenaście obszarów. Są to: polityka bezpieczeństwa, organizacja bezpieczeństwa informacji, zarządzanie aktywami, bezpieczeństwo zasobów ludzkich, bezpieczeństwo fizyczne i środowiskowe, zarządzanie systemami i sieciami, kontrola dostępu, pozyskiwanie, rozwój i utrzymanie systemów informatycznych, zarządzanie incydentami związanymi z bezpieczeństwem informacji, zarządzanie ciągłością działania oraz zgodność z wymaganiami prawnymi i własnymi standardami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obecnie bardzo popularny wśród operatorów logistycznych jest certyfikat Upoważnionego Podmiotu Gospodarczego AEO. Przyznany w jednym państwie członkowskim jest uznawany we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Nadaje uprawnienia do korzystania z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej (m.in. możliwy przez przedsiębiorcę wybór miejsca) oraz pozwala na uproszczenia przewidziane w ramach przepisów celnych. Przedsiębiorca AEO podlega mniejszej niż inni przedsiębiorcy liczbie kontroli fizycznych i kontroli dokumentów, a w przypadku wytypowania jego przesyłki do kontroli przeprowadzana jest ona w sposób priorytetowy. Dodatkowo firma może zostać wcześniej powiadomiona o wytypowaniu przesyłki do kontroli oraz jest uprawniona do składania przywozowej deklaracji skróconej, z ograniczonym zakresem danych bezpieczeństwa.

Certyfikaty dla firm logistycznych

Firmy logistyczne, które są nastawione na obsługę konkretnych sektorów gospodarki muszą uzyskać konieczne zaświadczenia w tym zakresie.

Należą do nich m.in.:

  • Certyfikat Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) dla sektora spożywczego,
  • certyfikat umożliwiający prowadzenie magazynu leków dla obsługi sektora farmaceutycznego, c
  • certyfikat Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności zgodny z normą ISO 22000 w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia.

Poza tym firmy logistyczne, a szczególnie firmy kurierskie oferują klientom swoje firmowe koperty do nadawania dokumentów, które zostały wytworzone zgodnie z zaleceniami opisanymi w certyfikacie FSC. Organizacja o nazwie Forest Stewardship Council jest międzynarodowym zrzeszeniem promującym społecznie korzystne oraz finansowo rozsądne zarządzanie lasami zgodnie z potrzebami środowiska. Podstawowym warunkiem posługiwania się tym certyfikatem jest zaopatrywanie się w surowiec pochodzący z lasu prowadzonego zgodnie z normami odpowiedzialnej gospodarki FSC. 

Można stwierdzić, że część firm logistycznych posługuje się certyfikatem, który potwierdza ich zaangażowanie w rozwój pracowników. Takimi certyfikatami są m.in. „Investor in people”, „Pracodawca Nowej Ery”.

Zdarza się, że firmy logistyczne uzyskują Certyfikat zgodny z normą ISO 18001 Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy w wersji aktualnej podczas jej wdrożenia, niemniej nie są to częste przypadki. Jednym z wiodących celów firmy funkcjonującej na rynku jest udowodnienie klientowi lub potencjalnemu klientowi, że jakość świadczonych usług jest bardzo wysoka, z pewnością wyższa niż u konkurencji. Często klient musi zaryzykować i powierzyć ładunek do transportu lub magazynowania, aby skonfrontować warunki oferty z rzeczywistością. Certyfikaty jakości z pewnością to ryzyko zmniejszają i pokazują, że firma trzyma się określonych reguł w obszarze funkcjonowania tego certyfikatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA