REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszt usług doradczych w logistyce

Kornelia Kazior
Jak rozliczyć usługi doradcze w firmie logistycznej
Jak rozliczyć usługi doradcze w firmie logistycznej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy operator logistyczny może rozliczyć dokonane płatności na rzecz kontrahenta z tytułu zawartej umowy doradztwa jako koszt uzyskania przychodów?

Spółka logistyczna zawarła z kontrahentem (firmą doradczą) umowę na świadczenie usług doradztwa w zakresie pozyskiwania kapitału przez Spółkę. Dostarczane przez kontrahenta informacje, analizy są wykorzystywane przez Spółkę przy wyborze najbardziej korzystnych źródeł pozyskania kapitału. Płatności za wykonaną usługę są dokonywane na podstawie faktur wystawianych przez kontrahenta. Czy operator logistyczny może rozliczyć dokonane płatności na rzecz kontrahenta z tytułu zawartej umowy jako koszt uzyskania przychodów?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o PDOP, w art. 12 wymienia przykładowy katalog przysporzeń, które stanowią przychód. Niemniej, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 z kategorii przychodów podlegających opodatkowaniu zostały wyłączone przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego (…). Z uwagi na to, że wskazana grupa przychodów nie podlega opodatkowaniu, w konsekwencji, również koszty poniesione w celu osiągnięcia tego przychodu nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powstaje zatem wątpliwość, czy do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć również usług doradztwa, które pośrednio mogą być związane z takim przychodem.


Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Poniesiony wydatek, aby mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów musi wykazywać bezpośredni lub pośredni związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami. Koszty bezpośrednie to koszty, których poniesienie jest konieczne w celu osiągnięcia przychodu. Możliwe jest w ich przypadku powiązanie z konkretnym przychodem. Natomiast koszty pośrednie, to odpowiednio koszty, których nie można przypisać do konkretnego przychodu.

Podatki w logistyce

W analizowanym przypadku, Spółka poniosła koszty wynagrodzenia z tytułu usług doradztwa w zakresie pozyskiwania kapitału. Niewątpliwie są to koszty pośrednie działalności przedsiębiorcy. Dotyczą całokształtu działalności. Niemniej czy jest to przesłanka wystarczająca, aby uznać przedmiotowe koszty za stanowiące koszt uzyskania przychodów.

REKLAMA

Kwestia zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z pozyskiwaniem kapitału przez spółki była wielokrotnie rozstrzygana przez sądy administracyjne. Niemniej ze względu na rozbieżne stanowiska w tej sprawie została podjęta w dniu 24 stycznia 2011r., uchwała siedmiu sędziów NSA , sygn. akt II FPS 6/10. NSA stwierdził, że wydatki bezpośrednio powiązane z przychodem, o którym mowa w art. 12 ust. 4 pkt 4 nie mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów. Jednakże, nie dotyczy to kosztów pośrednich, za które należy uznać wydatki ogólne związane z funkcjonowaniem osoby prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Zgodzić należy się zatem z oceną, że wydatki związane z nabyciem usług w celu emisji akcji należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Są one typowymi kosztami pośrednimi związanymi z prowadzona działalnością gospodarczą, której efekty podlegają opodatkowaniu. Podsumowując stwierdzić należy, że tylko wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 4 oraz art. 7 ust. 1 i 2 w związku z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. (…) Pozostałe wydatki stanowiąc koszty ogólne funkcjonowania spółki kapitałowej stanowią zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów”.

Wobec tego, uwzględniając powyższą uchwałę, wydatki poniesione przez Spółkę na usługi doradcze należy uznać za koszty związane z ogólnym funkcjonowaniem Spółki, niewykazujące bezpośredniego związku z konkretnym przychodem. W związku z tym, Spółka może przedmiotowe wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy w późniejszym okresie osiągnie przychód z tytułu powiększenia kapitału.

Jak rozliczać przychody w firmie logistycznej

Warto zwrócić uwagę, że w odniesieniu do podobnego stanu faktycznego orzekał WSA w Poznaniu (wyrok z dnia 1 lutego 2012r., sygn. akt I SA/Po 839/11). WSA powołując się na wspomnianą uchwałę NSA, stwierdził, że wydatki poniesione na usługi doradcze są kosztami pośrednimi, podlegającymi ujęciu w kosztach uzyskania przychodów. „(...) wydatków poniesionych na usługi doradcze, również wówczas, gdy dochodzi do podwyższenia kapitału zakładowego, nie można kwalifikować do kosztów związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. Są to wydatki związane z funkcjonowaniem ogólnym spółki, służące zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów, które nie wykazują związku z konkretnym przychodem. Takie wydatki - stanowiące koszty pośrednie - podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w dniu, na który ujęto ten koszt w księgach rachunkowych (art. 15 ust. 4, 4d i 4e u.p.d.o.p.). Wyłączenie ich z kosztów uzyskania przychodów stanowi naruszenie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p.”

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA