REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszt usług doradczych w logistyce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kornelia Kazior
Jak rozliczyć usługi doradcze w firmie logistycznej
Jak rozliczyć usługi doradcze w firmie logistycznej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy operator logistyczny może rozliczyć dokonane płatności na rzecz kontrahenta z tytułu zawartej umowy doradztwa jako koszt uzyskania przychodów?

REKLAMA

Spółka logistyczna zawarła z kontrahentem (firmą doradczą) umowę na świadczenie usług doradztwa w zakresie pozyskiwania kapitału przez Spółkę. Dostarczane przez kontrahenta informacje, analizy są wykorzystywane przez Spółkę przy wyborze najbardziej korzystnych źródeł pozyskania kapitału. Płatności za wykonaną usługę są dokonywane na podstawie faktur wystawianych przez kontrahenta. Czy operator logistyczny może rozliczyć dokonane płatności na rzecz kontrahenta z tytułu zawartej umowy jako koszt uzyskania przychodów?

REKLAMA

Ustawa o PDOP, w art. 12 wymienia przykładowy katalog przysporzeń, które stanowią przychód. Niemniej, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 z kategorii przychodów podlegających opodatkowaniu zostały wyłączone przychody otrzymane na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego (…). Z uwagi na to, że wskazana grupa przychodów nie podlega opodatkowaniu, w konsekwencji, również koszty poniesione w celu osiągnięcia tego przychodu nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powstaje zatem wątpliwość, czy do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć również usług doradztwa, które pośrednio mogą być związane z takim przychodem.


Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Poniesiony wydatek, aby mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów musi wykazywać bezpośredni lub pośredni związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami. Koszty bezpośrednie to koszty, których poniesienie jest konieczne w celu osiągnięcia przychodu. Możliwe jest w ich przypadku powiązanie z konkretnym przychodem. Natomiast koszty pośrednie, to odpowiednio koszty, których nie można przypisać do konkretnego przychodu.

Podatki w logistyce

REKLAMA

W analizowanym przypadku, Spółka poniosła koszty wynagrodzenia z tytułu usług doradztwa w zakresie pozyskiwania kapitału. Niewątpliwie są to koszty pośrednie działalności przedsiębiorcy. Dotyczą całokształtu działalności. Niemniej czy jest to przesłanka wystarczająca, aby uznać przedmiotowe koszty za stanowiące koszt uzyskania przychodów.

Kwestia zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z pozyskiwaniem kapitału przez spółki była wielokrotnie rozstrzygana przez sądy administracyjne. Niemniej ze względu na rozbieżne stanowiska w tej sprawie została podjęta w dniu 24 stycznia 2011r., uchwała siedmiu sędziów NSA , sygn. akt II FPS 6/10. NSA stwierdził, że wydatki bezpośrednio powiązane z przychodem, o którym mowa w art. 12 ust. 4 pkt 4 nie mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów. Jednakże, nie dotyczy to kosztów pośrednich, za które należy uznać wydatki ogólne związane z funkcjonowaniem osoby prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Zgodzić należy się zatem z oceną, że wydatki związane z nabyciem usług w celu emisji akcji należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Są one typowymi kosztami pośrednimi związanymi z prowadzona działalnością gospodarczą, której efekty podlegają opodatkowaniu. Podsumowując stwierdzić należy, że tylko wydatki związane z emisją nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 4 oraz art. 7 ust. 1 i 2 w związku z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. (…) Pozostałe wydatki stanowiąc koszty ogólne funkcjonowania spółki kapitałowej stanowią zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów”.

Wobec tego, uwzględniając powyższą uchwałę, wydatki poniesione przez Spółkę na usługi doradcze należy uznać za koszty związane z ogólnym funkcjonowaniem Spółki, niewykazujące bezpośredniego związku z konkretnym przychodem. W związku z tym, Spółka może przedmiotowe wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy w późniejszym okresie osiągnie przychód z tytułu powiększenia kapitału.

Jak rozliczać przychody w firmie logistycznej

Warto zwrócić uwagę, że w odniesieniu do podobnego stanu faktycznego orzekał WSA w Poznaniu (wyrok z dnia 1 lutego 2012r., sygn. akt I SA/Po 839/11). WSA powołując się na wspomnianą uchwałę NSA, stwierdził, że wydatki poniesione na usługi doradcze są kosztami pośrednimi, podlegającymi ujęciu w kosztach uzyskania przychodów. „(...) wydatków poniesionych na usługi doradcze, również wówczas, gdy dochodzi do podwyższenia kapitału zakładowego, nie można kwalifikować do kosztów związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. Są to wydatki związane z funkcjonowaniem ogólnym spółki, służące zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów, które nie wykazują związku z konkretnym przychodem. Takie wydatki - stanowiące koszty pośrednie - podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w dniu, na który ujęto ten koszt w księgach rachunkowych (art. 15 ust. 4, 4d i 4e u.p.d.o.p.). Wyłączenie ich z kosztów uzyskania przychodów stanowi naruszenie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p.”

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA