REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka: W jakim języku i walucie wystawiać fakturę VAT?

Paweł Łabno
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wprawdzie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze (rozporządzenia) wskazują w sposób szczegółowy dane jakie powinny zawierać dokumenty potwierdzające sprzedaż, to jednak nie określają one bezpośrednio języka w jakim powinno się wystawiać faktury VAT.

Analiza obowiązujących regulacji prawnych prowadzi jedynie do wniosku, że każda faktura VAT obowiązkowo musi zawierać w języku polskim następujące zwroty: „FAKTURA VAT” (ewentualnie: FAKTURA VAT-MP albo FAKTURA VAT marża”).

REKLAMA

REKLAMA

W konsekwencji, uznać należy, iż pozostałe dane na fakturze podatnik jest uprawniony zamieszczać w dowolnym języku. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawiają również pośrednio przepisy wspólnotowe (art. 231 Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie podatku od wartości dodanej), gdzie czytamy: do celów kontrolnych państwa członkowskie mogą wymagać tłumaczenia na język danego kraju faktur dotyczących dostaw towarów lub świadczenia usług dokonanych na ich terytorium oraz faktur otrzymanych przez podatników mających siedzibę na ich terytorium.

Faktura VAT w logistyce

W praktyce, faktury w języku obcym są najczęściej sporządzane na żądanie kontrahentów zagranicznych w odniesieniu do transakcji takich jak eksport, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów czy też tzw. eksport usług (faktury VAT NP).

Wymóg dokumentacji sprzedaży w języku obcym niejednokrotnie nakładają na polskich przedsiębiorców postanowienia zawartych kontraktów, przy czym na ogół faktury mają formę dwujęzyczną – odpowiednie ich zapisy są podawane zarówno w języku kraju odbiorcy jak i w języku polskim.

REKLAMA

Decydując się na wystawianie faktur tylko w języku obcym, pamiętać należy, że w przypadku kontroli podatkowej, konieczne może być przedstawienie ich przekładu na język polski. Prawo do żądania takiego tłumaczenia przysługuje organowi kontrolującemu – w zakresie dotyczącym spraw będących przedmiotem kontroli prowadzonej – na podstawie art. 287 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sporządzenie faktury VAT wyłącznie w języku obcym nie zawsze jednak będzie możliwe. Pierwszym ograniczeniem jest tutaj sytuacja, gdy dokument sprzedaży ma dotyczyć transakcji z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (konsumentem).

Wówczas na podatniku podatku VAT ciąży obowiązek przestrzegania przepisów ustawy o języku polskim, która w obrocie gospodarczym z udziałem konsumentów mających miejsce zamieszkania na terytorium RP nakazuje posługiwać się językiem polskim.

Dotyczy to w szczególności nazewnictwa towarów i usług oraz faktur (art. 7 i 7a ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim). Ponadto, biorąc pod uwagę treść rozporządzania Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wskazać trzeba, że faktury w języku polskim mają obowiązek wystawiać osoby fizyczne, spółki cywilne, jawne oraz partnerskie, prowadzące ewidencję w postaci ww. księgi. Podstawą zapisów w owej księdze mogą być bowiem dowody księgowe, do których należą między innymi faktury oraz faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, przy czym dowody te powinny być sporządzone w języku polskim. (§ 12 ust. 4 rozporządzenia).

Odnosząc się z kolei do kwestii waluty wskazywanej w wystawianej fakturze VAT należy stwierdzić, iż obecnie w niniejszym zakresie istnieje dowolność, tzn. możliwym jest wystawienie faktury wyłącznie w walucie obcej – z zastrzeżeniem poczynionym poniżej, wyłącznie w złotych polskich, oraz dwuwalutowo, tj. poprzez wskazanie poszczególnych wartości i w złotych polskich i w walucie obcej.

Jednakże pamiętać trzeba, że bez względu na rodzaj waluty, w jakiej wystawiania jest faktura VAT każdorazowo podatnik obowiązany jest do określenia kwoty podatku należnego w polskich złotych (§ 5 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie m.in. wystawiania faktur VAT). Analogicznie jak przy „kryterium językowym” rozwiązaniem optymalnym będzie jednak wystawienie faktur dwuwalutowych, które ujmować będą stosowne wartości w walucie obcej, a także w złotówkach.


Na zakończenie warto wskazać, iż wyrażane w treści faktury VAT kwoty w walucie obcej podatnik powinien przeliczać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1 ustawy o VAT).

Jednakże, w przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy możliwym jest wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego, a podatnik wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, wówczas kwoty określone w walucie obcej na tej fakturze przelicza się na złote według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury (art. 31a ust. 2 ustawa o VAT).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA