REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różnice kursowe powstałe przy spłacie rat leasingowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Jędrzejewski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zawarliśmy umowę leasingu operacyjnego, w której kwota umowy wyrażona jest we frankach (CHF) i przeliczona na złote według kursu z dnia umowy. Wprowadziliśmy tę wartość po stronie Wn jako środek trwały, po stronie Ma jako zobowiązanie leasingowe. Otrzymujemy faktury na raty w złotych według kursu z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury. Wartość z tej faktury pomniejsza zobowiązanie leasingowe. Kurs CHF wzrósł na tyle, że raty z faktur przewyższyły wartość pierwotną zobowiązania. Powstała więc różnica wynikająca z użycia różnych kursów na umowie i na fakturach. W jaki sposób powinniśmy zaksięgować tę różnicę i czy jest ona kosztem podatkowym?

Różnice kursowe powstałe przy zapłacie kolejnych rat leasingowych należy zaliczać odpowiednio do przychodów lub kosztów finansowych. Są one również uznawane podatkowo.

REKLAMA

Leasing operacyjny jest zbliżony do umów najmu i dzierżawy, co oznacza, że przedmiot umowy pozostaje w księgach rachunkowych finansującego i nie jest wykazywany w bilansie leasingobiorcy. Od momentu przekazania składnika umowy leasingobiorca księguje taki składnik majątku w ewidencji pozabilansowej na koncie „Środki trwałe przyjęte w leasing operacyjny”, a odpisy amortyzacyjne są kosztem leasingodawcy.

Warunki uznania umowy za umowę leasingu operacyjnego, określone w art. 17b, ust. 1 updop i w art. 23b ust. 1 updof to:

• zawarcie jej na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, w przypadku podlegających amortyzacji rzeczy ruchomych, lub na co najmniej 10 lat, w przypadku podlegających amortyzacji nieruchomości, oraz

• określenie sumy ustalonych w niej opłat, pomniejszonej o należny VAT, w kwocie nie niższej od wartości początkowej przedmiotu leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Normatywny okres amortyzacji to okres amortyzacji za pomocą metody liniowej, z zastosowaniem minimalnych stawek z załącznika do ustawy o podatku dochodowym, w którym następuje całkowite umorzenie środka trwałego.

REKLAMA

Z tego wynika, że w pytaniu mamy do czynienia z umową leasingu operacyjnego – w świetle przepisów Kodeksu cywilnego oraz ustawy o podatku dochodowym. Natomiast z punktu widzenia przepisów ustawy o rachunkowości – z leasingiem finansowym. Trudno bowiem nie spełnić jednego z warunków zawartych w art. 3 ust. 4 ustawy, co jest wymogiem zaliczenia danej umowy leasingowej do umów leasingu finansowego. W tej sytuacji finansujący pozostaje prawnym właścicielem przedmiotu leasingu do końca trwania umowy, chociaż korzystający zalicza go do składników swojego majątku. W takim przypadku odpisów amortyzacyjnych na gruncie podatku dochodowego dokonuje finansujący, a według prawa bilansowego odpisy amortyzacyjne są kosztem korzystającego. Faktury są wystawiane przez leasingodawcę zgodnie z harmonogramem wynikającym z umowy.

Z powodu różnej kwalifikacji umowy leasingu na gruncie prawa podatkowego i bilansowego wystąpią trwałe różnice w wyniku finansowym bilansowym i podatkowym, dlatego ewidencja takiej umowy powinna być dostosowana do potrzeb rachunkowości, a także pozwalać prawidłowo obliczyć dochód podatkowy.

Ponieważ operacja jest wyrażona w walucie obcej, należy nadmienić, że zgodnie z art. 30 ustawy o rachunkowości:

(...) nie rzadziej niż na dzień bilansowy wycenia się wyrażone w walutach obcych (...) składniki aktywów (...) i pasywów – po obowiązującym na ten dzień średnim kursie ogłoszonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski.

Dlatego od każdej raty można wyliczyć różnice kursowe (należy to uczynić nie rzadziej niż na dzień bilansowy) w stosunku do wartości wcześniej zarachowanego kapitału stanowiącego zobowiązania długoterminowe.

Na gruncie prawa podatkowego kosztem jest rata wpłacana finansującemu.

Zasady podatkowego rozliczania różnic kursowych zostały zawarte w art. 24c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi:

(...) różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w ust. 2 i 3.

REKLAMA

Przychodów i kosztów nie powiększa się o każdą zrealizowaną różnicę kursową oddzielnie, ale ustala się ich wartość globalną poprzez odjęcie sumy ujemnych różnic kursowych od sumy dodatnich różnic kursowych. Uzyskana w ten sposób wartość powiększa przychody podatkowe, jeżeli jest dodatnia, lub koszty uzyskania przychodów, jeżeli jest ujemna.

Nadmienić należy, że na gruncie prawa podatkowego nie budzi wątpliwości kwalifikowanie w koszty podatkowe rat leasingowych i wynikających z nich różnic kursowych. Inaczej jest w przypadku zakwalifikowania opłaty wstępnej leasingu jednorazowo w koszty uzyskania przychodów. W tej materii stanowisko organów podatkowych jest obecnie jednolite:

(...) bez względu na nazewnictwo (opłata wstępna, czynsz inicjalny, czynsz zerowy) – jeżeli uiszczenie wynikającej z umowy leasingu określonej kwoty jest warunkiem skuteczności tej umowy (jej zawarcia), to – z uwagi na tę właśnie rolę – należy przyjmować, że jest to koszt dotyczący całej umowy i ściśle określonego czasu jej trwania. (...) stanowią koszt pośredni, który należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą, tj. proporcjonalnie do okresu trwania umowy (interpretacja indywidualna DIS w Poznaniu z 14 kwietnia 2008 r., sygn. ILPB3/423-80/08-4/EK).

Stanowisko to jest często podważane przez sądy. Na przykład WSA we Wrocławiu w wyroku z 5 października 2009 r. (sygn. akt I SA/Wr 633/09) stwierdził, że:

(...) koncepcja rozliczenia tych opłat proporcjonalnie do czasu trwania umowy nie ma racji bytu. Przepis art. 15 ust. 4d nakazuje bowiem rozliczenie kosztów pośrednich proporcjonalnie, nie normuje jednak kwestii, jak rozliczyć pozostałą część poniesionych już kosztów, gdy okres, którego miałyby dotyczyć, ulega skróceniu z przyczyn, których nie można było przewidzieć.

Podobnie stwierdza WSA w wyroku z 17 czerwca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 24/08). W związku z tym trudno jednoznacznie ocenić, czy rata wstępna stanowi koszt podatkowy w momencie jej wniesienia, czy powinna być rozliczana przez cały okres trwania umowy.

PRZYKŁAD

Na podstawie umowy leasingu operacyjnego przyjęto środek trwały o wartości 50 000 CHF (po kursie 2,96 PLN/CHF). Suma opłat przez czas trwania umowy wyniesie 69 958,85 CHF. Raty miesięczne: 1903,29 CHF (rata czynszu: 1388,89 CHF, odsetek: 514,40 CHF).

EWIDENCJA KSIĘGOWA

1. Wprowadzenie środka trwałego do ewidencji na podstawie podpisanej umowy:

Wn „Środki trwałe” 148 000,00

Ma „Rozrachunki z tytułu leasingu finansowego” 148 000,00

2. Naliczenie amortyzacji (tylko dla celów bilansowych):

Wn „Amortyzacja” 2 466,67

Ma „Umorzenie” 2 466,67

3. Zapłata raty leasingowej zgodnie z harmonogramem (po kursie 3 PLN/CHF):

Wn „Rozliczenie zapłat rat leasingowych” 5 709,87

Ma „Rachunek bankowy” 5 709,87

4. Rozliczenie i zaksięgowanie powyższej raty leasingowej (odsetki i rata czynszu):

Wn „Rozrachunki z tytułu leasingu” 4 166,67

Wn „Koszty finansowe” 1 543,20

Ma „Rozliczenie zapłat rat leasingowych” 5 709,87

5. Rozliczenie różnic kursowych od spłaconej raty części kapitałowej:

(2,96 PLN/CHF – 3,00 PLN/CHF) x 1388,89 zł = –55,56

Wn „Inne koszty finansowe” 55,56

Ma „Rozrachunki z tytułu leasingu” 55,56

• art. 17b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 146, poz. 996

• art. 23b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

• art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA