REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różnice kursowe powstałe przy spłacie rat leasingowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Jędrzejewski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zawarliśmy umowę leasingu operacyjnego, w której kwota umowy wyrażona jest we frankach (CHF) i przeliczona na złote według kursu z dnia umowy. Wprowadziliśmy tę wartość po stronie Wn jako środek trwały, po stronie Ma jako zobowiązanie leasingowe. Otrzymujemy faktury na raty w złotych według kursu z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury. Wartość z tej faktury pomniejsza zobowiązanie leasingowe. Kurs CHF wzrósł na tyle, że raty z faktur przewyższyły wartość pierwotną zobowiązania. Powstała więc różnica wynikająca z użycia różnych kursów na umowie i na fakturach. W jaki sposób powinniśmy zaksięgować tę różnicę i czy jest ona kosztem podatkowym?

Różnice kursowe powstałe przy zapłacie kolejnych rat leasingowych należy zaliczać odpowiednio do przychodów lub kosztów finansowych. Są one również uznawane podatkowo.

REKLAMA

Leasing operacyjny jest zbliżony do umów najmu i dzierżawy, co oznacza, że przedmiot umowy pozostaje w księgach rachunkowych finansującego i nie jest wykazywany w bilansie leasingobiorcy. Od momentu przekazania składnika umowy leasingobiorca księguje taki składnik majątku w ewidencji pozabilansowej na koncie „Środki trwałe przyjęte w leasing operacyjny”, a odpisy amortyzacyjne są kosztem leasingodawcy.

Warunki uznania umowy za umowę leasingu operacyjnego, określone w art. 17b, ust. 1 updop i w art. 23b ust. 1 updof to:

• zawarcie jej na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, w przypadku podlegających amortyzacji rzeczy ruchomych, lub na co najmniej 10 lat, w przypadku podlegających amortyzacji nieruchomości, oraz

• określenie sumy ustalonych w niej opłat, pomniejszonej o należny VAT, w kwocie nie niższej od wartości początkowej przedmiotu leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Normatywny okres amortyzacji to okres amortyzacji za pomocą metody liniowej, z zastosowaniem minimalnych stawek z załącznika do ustawy o podatku dochodowym, w którym następuje całkowite umorzenie środka trwałego.

REKLAMA

Z tego wynika, że w pytaniu mamy do czynienia z umową leasingu operacyjnego – w świetle przepisów Kodeksu cywilnego oraz ustawy o podatku dochodowym. Natomiast z punktu widzenia przepisów ustawy o rachunkowości – z leasingiem finansowym. Trudno bowiem nie spełnić jednego z warunków zawartych w art. 3 ust. 4 ustawy, co jest wymogiem zaliczenia danej umowy leasingowej do umów leasingu finansowego. W tej sytuacji finansujący pozostaje prawnym właścicielem przedmiotu leasingu do końca trwania umowy, chociaż korzystający zalicza go do składników swojego majątku. W takim przypadku odpisów amortyzacyjnych na gruncie podatku dochodowego dokonuje finansujący, a według prawa bilansowego odpisy amortyzacyjne są kosztem korzystającego. Faktury są wystawiane przez leasingodawcę zgodnie z harmonogramem wynikającym z umowy.

Z powodu różnej kwalifikacji umowy leasingu na gruncie prawa podatkowego i bilansowego wystąpią trwałe różnice w wyniku finansowym bilansowym i podatkowym, dlatego ewidencja takiej umowy powinna być dostosowana do potrzeb rachunkowości, a także pozwalać prawidłowo obliczyć dochód podatkowy.

Ponieważ operacja jest wyrażona w walucie obcej, należy nadmienić, że zgodnie z art. 30 ustawy o rachunkowości:

(...) nie rzadziej niż na dzień bilansowy wycenia się wyrażone w walutach obcych (...) składniki aktywów (...) i pasywów – po obowiązującym na ten dzień średnim kursie ogłoszonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski.

Dlatego od każdej raty można wyliczyć różnice kursowe (należy to uczynić nie rzadziej niż na dzień bilansowy) w stosunku do wartości wcześniej zarachowanego kapitału stanowiącego zobowiązania długoterminowe.

Na gruncie prawa podatkowego kosztem jest rata wpłacana finansującemu.

Zasady podatkowego rozliczania różnic kursowych zostały zawarte w art. 24c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi:

(...) różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w ust. 2 i 3.

REKLAMA

Przychodów i kosztów nie powiększa się o każdą zrealizowaną różnicę kursową oddzielnie, ale ustala się ich wartość globalną poprzez odjęcie sumy ujemnych różnic kursowych od sumy dodatnich różnic kursowych. Uzyskana w ten sposób wartość powiększa przychody podatkowe, jeżeli jest dodatnia, lub koszty uzyskania przychodów, jeżeli jest ujemna.

Nadmienić należy, że na gruncie prawa podatkowego nie budzi wątpliwości kwalifikowanie w koszty podatkowe rat leasingowych i wynikających z nich różnic kursowych. Inaczej jest w przypadku zakwalifikowania opłaty wstępnej leasingu jednorazowo w koszty uzyskania przychodów. W tej materii stanowisko organów podatkowych jest obecnie jednolite:

(...) bez względu na nazewnictwo (opłata wstępna, czynsz inicjalny, czynsz zerowy) – jeżeli uiszczenie wynikającej z umowy leasingu określonej kwoty jest warunkiem skuteczności tej umowy (jej zawarcia), to – z uwagi na tę właśnie rolę – należy przyjmować, że jest to koszt dotyczący całej umowy i ściśle określonego czasu jej trwania. (...) stanowią koszt pośredni, który należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą, tj. proporcjonalnie do okresu trwania umowy (interpretacja indywidualna DIS w Poznaniu z 14 kwietnia 2008 r., sygn. ILPB3/423-80/08-4/EK).

Stanowisko to jest często podważane przez sądy. Na przykład WSA we Wrocławiu w wyroku z 5 października 2009 r. (sygn. akt I SA/Wr 633/09) stwierdził, że:

(...) koncepcja rozliczenia tych opłat proporcjonalnie do czasu trwania umowy nie ma racji bytu. Przepis art. 15 ust. 4d nakazuje bowiem rozliczenie kosztów pośrednich proporcjonalnie, nie normuje jednak kwestii, jak rozliczyć pozostałą część poniesionych już kosztów, gdy okres, którego miałyby dotyczyć, ulega skróceniu z przyczyn, których nie można było przewidzieć.

Podobnie stwierdza WSA w wyroku z 17 czerwca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 24/08). W związku z tym trudno jednoznacznie ocenić, czy rata wstępna stanowi koszt podatkowy w momencie jej wniesienia, czy powinna być rozliczana przez cały okres trwania umowy.

PRZYKŁAD

Na podstawie umowy leasingu operacyjnego przyjęto środek trwały o wartości 50 000 CHF (po kursie 2,96 PLN/CHF). Suma opłat przez czas trwania umowy wyniesie 69 958,85 CHF. Raty miesięczne: 1903,29 CHF (rata czynszu: 1388,89 CHF, odsetek: 514,40 CHF).

EWIDENCJA KSIĘGOWA

1. Wprowadzenie środka trwałego do ewidencji na podstawie podpisanej umowy:

Wn „Środki trwałe” 148 000,00

Ma „Rozrachunki z tytułu leasingu finansowego” 148 000,00

2. Naliczenie amortyzacji (tylko dla celów bilansowych):

Wn „Amortyzacja” 2 466,67

Ma „Umorzenie” 2 466,67

3. Zapłata raty leasingowej zgodnie z harmonogramem (po kursie 3 PLN/CHF):

Wn „Rozliczenie zapłat rat leasingowych” 5 709,87

Ma „Rachunek bankowy” 5 709,87

4. Rozliczenie i zaksięgowanie powyższej raty leasingowej (odsetki i rata czynszu):

Wn „Rozrachunki z tytułu leasingu” 4 166,67

Wn „Koszty finansowe” 1 543,20

Ma „Rozliczenie zapłat rat leasingowych” 5 709,87

5. Rozliczenie różnic kursowych od spłaconej raty części kapitałowej:

(2,96 PLN/CHF – 3,00 PLN/CHF) x 1388,89 zł = –55,56

Wn „Inne koszty finansowe” 55,56

Ma „Rozrachunki z tytułu leasingu” 55,56

• art. 17b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 146, poz. 996

• art. 23b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

• art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA