REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej? Fot. Fotolia
Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy transportowe bez kompleksów i z sukcesami podbijają rynki UE i państw sąsiadujących. Do rozwoju niezbędny jest jednak odpowiedni system zarządzania flotą. Lepszy jest oparty o urządzenia mobilne, czy stacjonarne?

Silna pozycja polskich firm transportowych, mimo ostatnich zawirowań związanych z rosyjskim embargiem oraz wprowadzeniem pensji minimalnej w Niemczech nie wydaje się zagrożona. Skok rozwojowy, jaki wykonali polscy przewoźnicy, jest dowodem, że biznes transportowy nie przespał, ani nie przejadł swojej szansy. Stałe inwestycje, informatyzacja, redukcja kosztów i optymalizacja zarządzania flotą przynoszą efekty w postaci profesjonalizmu cenionego przez klientów tak nad Wisłą, jak i w innych krajach Starego Kontynentu.

REKLAMA

Zobacz też: Kierowca sprawdzi stan punktów karnych przez internet?

Przed polskimi firmami transportowymi stają coraz większe wyzwania

REKLAMA

Według statystyk prowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, zaraz po wejściu Polski do UE zarejestrowanych było 12 tys. przedsiębiorstw transportowych z flotą 30 tys. pojazdów. Obecnie takich firm jest około 90 tys., a ich flota to 164 500 samochodów. Wraz z dynamicznym rozwojem sektora pojawiły się kolejne wyzwania – rosnąca konkurencja, normy dotyczące spalania czy potrzeba skutecznego zarządzania będąca konsekwencją rozrostu firmy. Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej decydowały się na usprawnienia procesów, aby z jednej strony zachować konkurencyjność, z drugiej spełniać wyśrubowane wymogi, jakie stawiała przed nimi europejska legislatywa.

Obecnie polscy przewoźnicy zajmują poczesne miejsce na transportowej mapie Europy. Jednocześnie należy zauważyć, że branża, począwszy od kryzysu, który wybuchł w 2008 roku, nie jest specjalnie rozpieszczana. Trudne i przede wszystkim zmienne warunki biznesowe poniekąd wymusiły na przedsiębiorcach korektę modelu biznesowego z ekspansywnego na bardziej intensywny. Innymi słowy, firmy muszą redukować koszty operacyjne i zwiększać efektywność procesów. – Na konkurencyjnym rynku transportowym efektywne zarządzanie posiadanymi zasobami to podstawa utrzymania zyskowności. Ponieważ zarządzanie wieloma zmiennymi wymaga zastosowania zaawansowanych systemów zarządzania flotą, firmy coraz częściej decydują się na pełną automatyzację planowania, przesyłania zleceń i tras na komputery pokładowe, alarmowania o odchyleniach od zaplanowanych czasów przejazdu czy zjazdu z wyznaczonego korytarza. Każdy przestój czy błędna trasa to nieplanowane koszty. Człowiek ma za zadanie podejmować decyzje – wszystkie inne czynności administracyjne powinny być sugerowane i nadzorowane przez systemy informatyczne – tłumaczy Krzysztof Głogowski, Sales Executive Transics International a WABCO Company.

Zobacz też: Telematyka - jak znaleźć oszczędności w firmie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System zarządzania flotą - mobilny czy stacjonarny

REKLAMA

O sukcesie implementacji rozwiązania FMS (Fleet Management System) decyduje wiele czynników. Jednym z nich jest konsekwencja i motywacja firmy zamawiającej system. Innym, ale równie ważnym, jest prawidłowe rozeznanie w kwestii potrzeb przedsiębiorstwa. Obecnie na rynku dostępne są dwa typy urządzeń telematycznych: stacjonarne komputery pokładowe oraz aplikacje mobilne.

Mobilność w biznesie stanowi dziś światowy trend widoczny również w branży TSL. Coraz częściej praca odbywa się poza biurem – w domu lub w drodze na spotkanie. Dzięki dedykowanym rozwiązaniom na urządzenia mobilne spedytorzy mają niemalże od ręki dostęp do istotnych informacji dotyczących ładunku i pojazdu. Podmioty działające w branży TSL narażone są na wiele nieprzewidzianych sytuacji. Wiedza dotycząca działań kierowcy i ewentualnych niepożądanych zdarzeń na drodze może okazać się kluczowa. Kolejną sprawą jest również mobilność kierowców i potrzeba zbierania informacji poza kabiną ciężarówki. – Aplikacje mobilne stanowią uzupełnienie komputerów pokładowych, pozwalając na monitorowanie czynności wykonywanych przez kierowcę podczas pracy na zewnątrz pojazdu. Kierowca, korzystając ze specjalnego oprogramowania, może zapisać informacje na smartfonie na temat wagi ładunku czy liczby palet, zrobić zdjęcie uszkodzonego towaru, a po powrocie do kabiny wszystkie te dane są automatycznie przekazywane do komputera pokładowego i z niego wysyłane do bazy – mówi Krzysztof Głogowski. – Mobilne rozwiązania, takie jak TX-SMART czy TX-FLEX, w sposób istotny upraszczają pracę kierowcom, w tym kierowcom podnajętym. Jednocześnie zapewniają zleceniodawcy informacje na temat ładunku. Aplikacje mobilne nie stanowią jednak konkurencji dla komputerów pokładowych. W połączeniu z urządzeniami stacjonarnymi pokrywają wszystkie potrzeby związane ze zbieraniem informacji od kierowców i z pojazdu. Jako odrębne narzędzia do zarządzania flotą sprawdzają się przy zarządzaniu flotą podwykonawców, gdzie ważny jest kompromis między wielkością inwestycji a ilością danych i możliwością automatyzacji pracy – tłumaczy Krzysztof Głogowski.

Zobacz też: Czy można przejeżdżać przez skrzyżowanie na żółtym świetle?

Firma Transics udostępnia na swojej stronie internetowej narzędzie on-line pomagające przedsiębiorstwom transportowym zdiagnozować potrzeby w zakresie telematycznych urządzeń stacjonarnych, aplikacji mobilnych oraz połączenia tych dwóch rozwiązań.

Źródło: Materiały prasowe Transics

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA