REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej? Fot. Fotolia
Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy transportowe bez kompleksów i z sukcesami podbijają rynki UE i państw sąsiadujących. Do rozwoju niezbędny jest jednak odpowiedni system zarządzania flotą. Lepszy jest oparty o urządzenia mobilne, czy stacjonarne?

Silna pozycja polskich firm transportowych, mimo ostatnich zawirowań związanych z rosyjskim embargiem oraz wprowadzeniem pensji minimalnej w Niemczech nie wydaje się zagrożona. Skok rozwojowy, jaki wykonali polscy przewoźnicy, jest dowodem, że biznes transportowy nie przespał, ani nie przejadł swojej szansy. Stałe inwestycje, informatyzacja, redukcja kosztów i optymalizacja zarządzania flotą przynoszą efekty w postaci profesjonalizmu cenionego przez klientów tak nad Wisłą, jak i w innych krajach Starego Kontynentu.

REKLAMA

Zobacz też: Kierowca sprawdzi stan punktów karnych przez internet?

Przed polskimi firmami transportowymi stają coraz większe wyzwania

REKLAMA

Według statystyk prowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, zaraz po wejściu Polski do UE zarejestrowanych było 12 tys. przedsiębiorstw transportowych z flotą 30 tys. pojazdów. Obecnie takich firm jest około 90 tys., a ich flota to 164 500 samochodów. Wraz z dynamicznym rozwojem sektora pojawiły się kolejne wyzwania – rosnąca konkurencja, normy dotyczące spalania czy potrzeba skutecznego zarządzania będąca konsekwencją rozrostu firmy. Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej decydowały się na usprawnienia procesów, aby z jednej strony zachować konkurencyjność, z drugiej spełniać wyśrubowane wymogi, jakie stawiała przed nimi europejska legislatywa.

Obecnie polscy przewoźnicy zajmują poczesne miejsce na transportowej mapie Europy. Jednocześnie należy zauważyć, że branża, począwszy od kryzysu, który wybuchł w 2008 roku, nie jest specjalnie rozpieszczana. Trudne i przede wszystkim zmienne warunki biznesowe poniekąd wymusiły na przedsiębiorcach korektę modelu biznesowego z ekspansywnego na bardziej intensywny. Innymi słowy, firmy muszą redukować koszty operacyjne i zwiększać efektywność procesów. – Na konkurencyjnym rynku transportowym efektywne zarządzanie posiadanymi zasobami to podstawa utrzymania zyskowności. Ponieważ zarządzanie wieloma zmiennymi wymaga zastosowania zaawansowanych systemów zarządzania flotą, firmy coraz częściej decydują się na pełną automatyzację planowania, przesyłania zleceń i tras na komputery pokładowe, alarmowania o odchyleniach od zaplanowanych czasów przejazdu czy zjazdu z wyznaczonego korytarza. Każdy przestój czy błędna trasa to nieplanowane koszty. Człowiek ma za zadanie podejmować decyzje – wszystkie inne czynności administracyjne powinny być sugerowane i nadzorowane przez systemy informatyczne – tłumaczy Krzysztof Głogowski, Sales Executive Transics International a WABCO Company.

Zobacz też: Telematyka - jak znaleźć oszczędności w firmie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System zarządzania flotą - mobilny czy stacjonarny

REKLAMA

O sukcesie implementacji rozwiązania FMS (Fleet Management System) decyduje wiele czynników. Jednym z nich jest konsekwencja i motywacja firmy zamawiającej system. Innym, ale równie ważnym, jest prawidłowe rozeznanie w kwestii potrzeb przedsiębiorstwa. Obecnie na rynku dostępne są dwa typy urządzeń telematycznych: stacjonarne komputery pokładowe oraz aplikacje mobilne.

Mobilność w biznesie stanowi dziś światowy trend widoczny również w branży TSL. Coraz częściej praca odbywa się poza biurem – w domu lub w drodze na spotkanie. Dzięki dedykowanym rozwiązaniom na urządzenia mobilne spedytorzy mają niemalże od ręki dostęp do istotnych informacji dotyczących ładunku i pojazdu. Podmioty działające w branży TSL narażone są na wiele nieprzewidzianych sytuacji. Wiedza dotycząca działań kierowcy i ewentualnych niepożądanych zdarzeń na drodze może okazać się kluczowa. Kolejną sprawą jest również mobilność kierowców i potrzeba zbierania informacji poza kabiną ciężarówki. – Aplikacje mobilne stanowią uzupełnienie komputerów pokładowych, pozwalając na monitorowanie czynności wykonywanych przez kierowcę podczas pracy na zewnątrz pojazdu. Kierowca, korzystając ze specjalnego oprogramowania, może zapisać informacje na smartfonie na temat wagi ładunku czy liczby palet, zrobić zdjęcie uszkodzonego towaru, a po powrocie do kabiny wszystkie te dane są automatycznie przekazywane do komputera pokładowego i z niego wysyłane do bazy – mówi Krzysztof Głogowski. – Mobilne rozwiązania, takie jak TX-SMART czy TX-FLEX, w sposób istotny upraszczają pracę kierowcom, w tym kierowcom podnajętym. Jednocześnie zapewniają zleceniodawcy informacje na temat ładunku. Aplikacje mobilne nie stanowią jednak konkurencji dla komputerów pokładowych. W połączeniu z urządzeniami stacjonarnymi pokrywają wszystkie potrzeby związane ze zbieraniem informacji od kierowców i z pojazdu. Jako odrębne narzędzia do zarządzania flotą sprawdzają się przy zarządzaniu flotą podwykonawców, gdzie ważny jest kompromis między wielkością inwestycji a ilością danych i możliwością automatyzacji pracy – tłumaczy Krzysztof Głogowski.

Zobacz też: Czy można przejeżdżać przez skrzyżowanie na żółtym świetle?

Firma Transics udostępnia na swojej stronie internetowej narzędzie on-line pomagające przedsiębiorstwom transportowym zdiagnozować potrzeby w zakresie telematycznych urządzeń stacjonarnych, aplikacji mobilnych oraz połączenia tych dwóch rozwiązań.

Źródło: Materiały prasowe Transics

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA