REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej?

Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej? Fot. Fotolia
Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy transportowe bez kompleksów i z sukcesami podbijają rynki UE i państw sąsiadujących. Do rozwoju niezbędny jest jednak odpowiedni system zarządzania flotą. Lepszy jest oparty o urządzenia mobilne, czy stacjonarne?

Silna pozycja polskich firm transportowych, mimo ostatnich zawirowań związanych z rosyjskim embargiem oraz wprowadzeniem pensji minimalnej w Niemczech nie wydaje się zagrożona. Skok rozwojowy, jaki wykonali polscy przewoźnicy, jest dowodem, że biznes transportowy nie przespał, ani nie przejadł swojej szansy. Stałe inwestycje, informatyzacja, redukcja kosztów i optymalizacja zarządzania flotą przynoszą efekty w postaci profesjonalizmu cenionego przez klientów tak nad Wisłą, jak i w innych krajach Starego Kontynentu.

REKLAMA

Zobacz też: Kierowca sprawdzi stan punktów karnych przez internet?

Przed polskimi firmami transportowymi stają coraz większe wyzwania

REKLAMA

Według statystyk prowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, zaraz po wejściu Polski do UE zarejestrowanych było 12 tys. przedsiębiorstw transportowych z flotą 30 tys. pojazdów. Obecnie takich firm jest około 90 tys., a ich flota to 164 500 samochodów. Wraz z dynamicznym rozwojem sektora pojawiły się kolejne wyzwania – rosnąca konkurencja, normy dotyczące spalania czy potrzeba skutecznego zarządzania będąca konsekwencją rozrostu firmy. Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej decydowały się na usprawnienia procesów, aby z jednej strony zachować konkurencyjność, z drugiej spełniać wyśrubowane wymogi, jakie stawiała przed nimi europejska legislatywa.

Obecnie polscy przewoźnicy zajmują poczesne miejsce na transportowej mapie Europy. Jednocześnie należy zauważyć, że branża, począwszy od kryzysu, który wybuchł w 2008 roku, nie jest specjalnie rozpieszczana. Trudne i przede wszystkim zmienne warunki biznesowe poniekąd wymusiły na przedsiębiorcach korektę modelu biznesowego z ekspansywnego na bardziej intensywny. Innymi słowy, firmy muszą redukować koszty operacyjne i zwiększać efektywność procesów. – Na konkurencyjnym rynku transportowym efektywne zarządzanie posiadanymi zasobami to podstawa utrzymania zyskowności. Ponieważ zarządzanie wieloma zmiennymi wymaga zastosowania zaawansowanych systemów zarządzania flotą, firmy coraz częściej decydują się na pełną automatyzację planowania, przesyłania zleceń i tras na komputery pokładowe, alarmowania o odchyleniach od zaplanowanych czasów przejazdu czy zjazdu z wyznaczonego korytarza. Każdy przestój czy błędna trasa to nieplanowane koszty. Człowiek ma za zadanie podejmować decyzje – wszystkie inne czynności administracyjne powinny być sugerowane i nadzorowane przez systemy informatyczne – tłumaczy Krzysztof Głogowski, Sales Executive Transics International a WABCO Company.

Zobacz też: Telematyka - jak znaleźć oszczędności w firmie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System zarządzania flotą - mobilny czy stacjonarny

REKLAMA

O sukcesie implementacji rozwiązania FMS (Fleet Management System) decyduje wiele czynników. Jednym z nich jest konsekwencja i motywacja firmy zamawiającej system. Innym, ale równie ważnym, jest prawidłowe rozeznanie w kwestii potrzeb przedsiębiorstwa. Obecnie na rynku dostępne są dwa typy urządzeń telematycznych: stacjonarne komputery pokładowe oraz aplikacje mobilne.

Mobilność w biznesie stanowi dziś światowy trend widoczny również w branży TSL. Coraz częściej praca odbywa się poza biurem – w domu lub w drodze na spotkanie. Dzięki dedykowanym rozwiązaniom na urządzenia mobilne spedytorzy mają niemalże od ręki dostęp do istotnych informacji dotyczących ładunku i pojazdu. Podmioty działające w branży TSL narażone są na wiele nieprzewidzianych sytuacji. Wiedza dotycząca działań kierowcy i ewentualnych niepożądanych zdarzeń na drodze może okazać się kluczowa. Kolejną sprawą jest również mobilność kierowców i potrzeba zbierania informacji poza kabiną ciężarówki. – Aplikacje mobilne stanowią uzupełnienie komputerów pokładowych, pozwalając na monitorowanie czynności wykonywanych przez kierowcę podczas pracy na zewnątrz pojazdu. Kierowca, korzystając ze specjalnego oprogramowania, może zapisać informacje na smartfonie na temat wagi ładunku czy liczby palet, zrobić zdjęcie uszkodzonego towaru, a po powrocie do kabiny wszystkie te dane są automatycznie przekazywane do komputera pokładowego i z niego wysyłane do bazy – mówi Krzysztof Głogowski. – Mobilne rozwiązania, takie jak TX-SMART czy TX-FLEX, w sposób istotny upraszczają pracę kierowcom, w tym kierowcom podnajętym. Jednocześnie zapewniają zleceniodawcy informacje na temat ładunku. Aplikacje mobilne nie stanowią jednak konkurencji dla komputerów pokładowych. W połączeniu z urządzeniami stacjonarnymi pokrywają wszystkie potrzeby związane ze zbieraniem informacji od kierowców i z pojazdu. Jako odrębne narzędzia do zarządzania flotą sprawdzają się przy zarządzaniu flotą podwykonawców, gdzie ważny jest kompromis między wielkością inwestycji a ilością danych i możliwością automatyzacji pracy – tłumaczy Krzysztof Głogowski.

Zobacz też: Czy można przejeżdżać przez skrzyżowanie na żółtym świetle?

Firma Transics udostępnia na swojej stronie internetowej narzędzie on-line pomagające przedsiębiorstwom transportowym zdiagnozować potrzeby w zakresie telematycznych urządzeń stacjonarnych, aplikacji mobilnych oraz połączenia tych dwóch rozwiązań.

Źródło: Materiały prasowe Transics

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA