REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto pompować koła ciężarówek azotem?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy warto pompować koła ciężarówek azotem?
Czy warto pompować koła ciężarówek azotem?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od co najmniej kilku lat toczy się dyskusja pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami pompowania kół azotem. Jednak w większą uwagę poświęca się w tym kontekście samochodom osobowym. A czy koła ciężarówek lepiej jest pompować powietrzem, czy azotem?

Właściwości azotu

Azot nie ma zapachu ani koloru, jest także wolny od wilgoci i mało aktywny chemicznie. Chętnie pompują nim koła kierowcy samochodów osobowych. Czy w przypadku opon ciężarowych wypełnianie ogumienia azotem, którego tylko o 20% mniej jest w samym powietrzu, to uzasadniona innowacja?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Odliczenie VAT przy wykorzystaniu prywatnego samochodu w celach służbowych

Wśród zalet stosowania azotu kierowcy wymieniają poprawę bezpieczeństwa związaną z lepszą przyczepnością i hamowaniem. Jak wynika z badań Get Nitrogen Institute, strata azotu jest o dwa-trzy razy mniejsza niż w przypadku ogumienia wypełnionego powietrzem. W teorii oznacza to możliwość rzadszego napełniania i kontrolowania stanu opon. - Napompowana azotem opona powinna wolniej tracić ciśnienie, jednak warto pamiętać o tym, że na utrzymanie jego wartości wpływa nie ten konkretny gaz, ale również styl jazdy kierowcy i obciążenie auta – zaznacza Bartłomiej Jureczka z Działu Analiz Oponeo.pl. – Napompowanie kół azotem nie zwalnia kierowcy z konieczności regularnego sprawdzania wysokości ciśnienia w ogumieniu.

Zwolennicy azotu doceniają ograniczenie wahań ciśnienia pod wpływem zmiany temperatury nawet na długiej trasie. Wszystko to wpływa na równomierne zużycie bieżnika oraz zmniejszenie oporów toczenia, czego efektem jest wydłużony przebieg opon. Dodatkowo dzięki wyeliminowaniu obecnej w powietrzu wilgoci opona nie utlenia się, a więc nie starzeje się tak szybko.

REKLAMA

Zobacz galerię: dziewczyny z targów moto

Czy pompowanie opon ciężarówek azotem jest opłacalne?

- Wypełnienie opon azotem cieszy się sporą popularnością wśród kierowców aut osobowych – mówi Sławomir Kamiński z serwisu ogumienia Mobilny Wulkan. – Choć kierowcy zauważają mniejszy ubytek ciśnienia, nie jestem przekonany, że w ciężarówkach takie rozwiązanie się kalkuluje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O ile taka operacja w przypadku auta osobowego kosztuje ok. 5 zł., w przypadku opon ciężarowych koszt wzrasta do ok. 30 zł za jedno koło. Tym samym całkowity koszt napompowania kompletu kół w samochodzie ciężarowym może wynieść ok. 300 zł. Dla osób, które często jeżdżą w długie trasy i zwracają uwagę na koszt takich podróży, jest to spory jednorazowy wydatek, szczególnie że powietrzem koła można wypełnić za darmo dzięki dostępnym powszechnie na stacjach benzynowych kompresorom.

Zobacz też: Mercedes-Benz Arocs 4145 8x4 z turbosprzęgłem z retarderem

Gdzie i jak pompować koła azotem?

Azotem można wypełnić koła jedynie w niektórych serwisach samochodowych. Dla tych, którzy jeżdżą w długie trasy, może się to wiązać z pewnym utrudnieniem. Dobrze przygotowany do podróży kierowca powinien mieć przygotowana listę punktów, w których można skorzystać ze sprężonego azotu. Gdy zaobserwuje on potrzebę uregulowania ciśnienia w kole, powinien udać się do najbliższego serwisu, odczekać przynajmniej pół godziny, by dokonać pomiaru ciśnienia (w nagrzanej oponie ciśnienie jest wyższe) i ewentualnie podnieść jego poziom.

W serwisach ogumienia opony pompuje się gazem na dwa sposoby: przy wykorzystaniu gazu z butli lub bardziej efektywnie: za pomocą generatora azotu. Takie wytwornice azotu pozwalają wtłoczyć do ogumienia azot o stężeniu ok. 99%. Całą procedurę należy rozpocząć od wyssania powietrza z ogumienia, dzięki czemu stężenie gazu w oponach będzie maksymalnie wysokie. Dla odróżnienia na wentyle kół napompowanych azotem zakłada się kolorowe kapturki, najczęściej zielone lub żółte.

Źródło: Oponeo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA