REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem samochodu, a ewidencja przebiegu pojazdu

Wynajem samochodu, a ewidencja przebiegu pojazdu.
Wynajem samochodu, a ewidencja przebiegu pojazdu.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem działalności wielu firm jest wynajem samochodów. Czy aby odliczyć 100% VAT od wydatków związanych z wynajmowanymi samochodami należy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?

Począwszy od 1 kwietnia 2014 r. weszły w życie nowe reguły w zakresie odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, w świetle których przedsiębiorca wykorzystujący samochód wyłącznie do prowadzonej działalności, jest uprawniony do odliczenia 100% VAT. Warunkiem pełnego odliczenia VAT jest co do zasady prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu oraz zgłoszenie samochodu na właściwego naczelnika urzędu skarbowego (na formularzu VAT - 26).

REKLAMA

Jednakże obowiązek prowadzenia ewidencji i dokonania zgłoszenia nie dotyczy pojazdów przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli wskazane czynności stanowią przedmiot działalności podatnika. 

Zobacz też: Czy szkolenia dla kierowców flotowych mają sens?

Czy trzeba prowadzić ewidencję przebiegu dla samochodów przeznaczonych do leasingu lub wynajmu?

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę, że wyłączenie obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczy pojazdów przeznaczonych wyłącznie pod  wynajem, oddanie w leasing, dzierżawę itp. Należy to rozumieć w ten sposób, że ewidencji nie trzeba prowadzić w przypadku gdy samochód służy tylko do wynajmu (leasingu, dzierżawy). Nawet tymczasowe i krótkotrwałe przeznaczenie pojazdu do innych celów np. wykorzystanie w bieżącej działalności, powoduje, że powinność ewidencjonowania przebiegu nie zostaje wyłączona.

Należy także zauważyć, że samo przeznaczenie samochodu wyłącznie pod wynajem (leasing, dzierżawę) nie jest wystarczające dla wyłączenia obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Niezbędnym warunkiem jest także, aby wynajem (leasing, dzierżawa) stanowił przedmiot działalności podatnika.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

Przykład

REKLAMA

"Rent" Sp. z o. o. zajmuje się wynajmem samochodów osobowych na terenie Krakowa. Pojazdy, którymi dysponuje są przeznaczone wyłącznie pod wynajem - nie służą jakimkolwiek innym celom. Spółka może odliczyć 100% podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z samochodami. Na Spółce nie ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów  (Spółka nie musi także zgłosić samochodów na formularzu VAT - 26).

Przykład: Głównym przedmiotem działalności firmy "Skrzat" Sp. z o. o. jest dystrybucja zabawek dziecięcych. Pomocniczo, Spółka zajmuje się także wynajmem samochodów (wynajem samochodów jest przedmiotem działalności Spółki). Dnia 20 kwietnia 2014 r. Spóła nabyła samochód osobowy, który służył do bieżącej działalności i był wykorzystywany wyłącznie do celów firmowych, w związku z czym przysługiwało pełne odliczenie VAT. Dla wskazanego pojazdu Spółka prowadziła ewidencję przebiegu pojazdu i złożyła informację na formularzu VAT - 26. Obecnie Spółka planuje przeznaczyć nabyty pojazd wyłącznie pod wynajem. W takim przypadku obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie zostanie wyłączony, z uwagi na fakt, że pojazd służył najpierw do bieżącej działalności, w związku z czym nie jest on przeznaczony wyłącznie do wynajmu. Spółka powinna w dalszym ciągu prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.      

Tekst: Magdalena Kozłowska, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o. o. 
 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA