REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem samochodu, a ewidencja przebiegu pojazdu

Subskrybuj nas na Youtube
Wynajem samochodu, a ewidencja przebiegu pojazdu.
Wynajem samochodu, a ewidencja przebiegu pojazdu.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem działalności wielu firm jest wynajem samochodów. Czy aby odliczyć 100% VAT od wydatków związanych z wynajmowanymi samochodami należy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?

Począwszy od 1 kwietnia 2014 r. weszły w życie nowe reguły w zakresie odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, w świetle których przedsiębiorca wykorzystujący samochód wyłącznie do prowadzonej działalności, jest uprawniony do odliczenia 100% VAT. Warunkiem pełnego odliczenia VAT jest co do zasady prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu oraz zgłoszenie samochodu na właściwego naczelnika urzędu skarbowego (na formularzu VAT - 26).

REKLAMA

REKLAMA

Jednakże obowiązek prowadzenia ewidencji i dokonania zgłoszenia nie dotyczy pojazdów przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli wskazane czynności stanowią przedmiot działalności podatnika. 

Zobacz też: Czy szkolenia dla kierowców flotowych mają sens?

Czy trzeba prowadzić ewidencję przebiegu dla samochodów przeznaczonych do leasingu lub wynajmu?

Warto zwrócić uwagę, że wyłączenie obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczy pojazdów przeznaczonych wyłącznie pod  wynajem, oddanie w leasing, dzierżawę itp. Należy to rozumieć w ten sposób, że ewidencji nie trzeba prowadzić w przypadku gdy samochód służy tylko do wynajmu (leasingu, dzierżawy). Nawet tymczasowe i krótkotrwałe przeznaczenie pojazdu do innych celów np. wykorzystanie w bieżącej działalności, powoduje, że powinność ewidencjonowania przebiegu nie zostaje wyłączona.

REKLAMA

Należy także zauważyć, że samo przeznaczenie samochodu wyłącznie pod wynajem (leasing, dzierżawę) nie jest wystarczające dla wyłączenia obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Niezbędnym warunkiem jest także, aby wynajem (leasing, dzierżawa) stanowił przedmiot działalności podatnika.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

Przykład

"Rent" Sp. z o. o. zajmuje się wynajmem samochodów osobowych na terenie Krakowa. Pojazdy, którymi dysponuje są przeznaczone wyłącznie pod wynajem - nie służą jakimkolwiek innym celom. Spółka może odliczyć 100% podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z samochodami. Na Spółce nie ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów  (Spółka nie musi także zgłosić samochodów na formularzu VAT - 26).

Przykład: Głównym przedmiotem działalności firmy "Skrzat" Sp. z o. o. jest dystrybucja zabawek dziecięcych. Pomocniczo, Spółka zajmuje się także wynajmem samochodów (wynajem samochodów jest przedmiotem działalności Spółki). Dnia 20 kwietnia 2014 r. Spóła nabyła samochód osobowy, który służył do bieżącej działalności i był wykorzystywany wyłącznie do celów firmowych, w związku z czym przysługiwało pełne odliczenie VAT. Dla wskazanego pojazdu Spółka prowadziła ewidencję przebiegu pojazdu i złożyła informację na formularzu VAT - 26. Obecnie Spółka planuje przeznaczyć nabyty pojazd wyłącznie pod wynajem. W takim przypadku obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie zostanie wyłączony, z uwagi na fakt, że pojazd służył najpierw do bieżącej działalności, w związku z czym nie jest on przeznaczony wyłącznie do wynajmu. Spółka powinna w dalszym ciągu prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.      

Tekst: Magdalena Kozłowska, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o. o. 
 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA