REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.
Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik wypłacił pracownikowi odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy. Podstawą do wypłaty odszkodowania były regulacje zawarte w układzie zbiorowym pracy zgodnie z którym w przypadkach, o których mowa w ustawie o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości powiększonej o 50% kwoty odszkodowania określonej w powszechnie obowiązujących przepisach. Czy powyższy wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów podatnika?

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT z pojęcia kosztów uzyskania przychodów wyłączone zostały jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra oraz dodatkowa składka ubezpieczeniowa z tytułu pogorszenia się warunków pracy. Przepis ten dotyczy jednorazowych odszkodowań uregulowanych w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniach społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, regulującej rodzaje i zasady przyznawania świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z regulacjami układu zbiorowego pracy obowiązującego u podatnika w przypadkach, o których mowa we wskazanej ustawie, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości powiększonej o 50% kwoty odszkodowania, określonej w powszechnie obowiązujących przepisach. Należy zatem rozważyć, czy odszkodowanie wypłacone zgodnie z jego treścią, będzie mogło powiększać koszty uzyskania przychodów podatnika, czy też mieści się w zakresie wyłączenia z art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT.

Zobacz też: Odliczenie podatku przy nabyciu paliwa

Część jednorazowego odszkodowania, do wypłaty którego zobowiązuje podatnika ustawa o ubezpieczeniach społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, a które to odszkodowanie wypłacane jest zgodnie z wewnętrznymi regulacjami w podwyższonej wysokości, powinna zostać wyłączona z kosztów uzyskania przychodów. W tym więc zakresie, w jakim jego wysokość wynika wprost z przepisów powyżej przytoczonego Rozporządzenia, odszkodowanie to nie będzie podlegać potrąceniu w kosztach dla celów podatkowych, jako objęte treścią art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT. Powyższe wynika z faktu, że do wypłaty takiego świadczenia zobowiązują podatnika powołana ustawa, zatem musi ono zostać wypłacone co najmniej w ustawowej wysokości i w tej części nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

REKLAMA

Odmienna kwalifikacja, pozwalającą na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu, może natomiast dotyczyć ponadnormatywnej części świadczenia, którą podatnik wypłaca na podstawie układu zbiorowego, ponad kwotę wynikającą z ww. ustawy. W tym zakresie wysokość odszkodowania nie jest ustalana przez właściwego ministra, a wynika z wewnętrznych ustaleń obowiązujących u podatnika, zaś uregulowania ustawowe należałoby traktować jedynie jako punkt odniesienia dla wyliczenia ostatecznej wysokości odszkodowania. Powyższe stanowi więc argument przemawiający za twierdzeniem, że ta część odszkodowania, dodatkowo wypłacana przez podatnika i przez niego określana co do wysokości, jako nie objęta wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT, może stanowić koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych (jako koszt pracowniczy). Na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tej części odszkodowań na rzecz pracowników, którzy ulegli wypadkowi przy pracy wskazuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 2 listopada 2011r. (sygn.IPTPB3/423-188/11-2/KJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 22 listopada 2012r. (sygn.ILPB3/423-323/12-4/JG) a także z dnia 23 marca 2012 r. (sygn.ILPB3/423-609/11-4/JG). Dla takiej kwalifikacji wskazane jest, by podatnik potrafił udowodnić, iż wypadek przy pracy nie był efektem jego zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie (a raczej wynikał ze zdarzeń od podatnika niezależnych i niezawinionych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wpływ głodu na zdolność prowadzenia samochodu

Powołać można w tym miejscu także interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej z Katowic z dnia 30 czerwca 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-377/11/AK), w której stwierdza się, iż „Mając powyższe na uwadze, skoro Spółka jest zobowiązana na mocy Kodeksu pracy, zbiorowego układu pracy oraz przepisów prawa cywilnego do zwrotu kosztów leczenia i rehabilitacji, wypłaty odszkodowania oraz tzw. rent wyrównawczych, zwrotu kosztów pogrzebu oraz zadośćuczynienia, będącego następstwem wypadków przy pracy lub chorób zawodowych to wydatki ponoszone przez Spółkę na te świadczenia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że nie są to jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra w myśl art. 16 ust. 1 pkt 16 u.p.d.o.p”.

Tekst: Joanna Litwińska, ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA