REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

Subskrybuj nas na Youtube
Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.
Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik wypłacił pracownikowi odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy. Podstawą do wypłaty odszkodowania były regulacje zawarte w układzie zbiorowym pracy zgodnie z którym w przypadkach, o których mowa w ustawie o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości powiększonej o 50% kwoty odszkodowania określonej w powszechnie obowiązujących przepisach. Czy powyższy wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów podatnika?

REKLAMA

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT z pojęcia kosztów uzyskania przychodów wyłączone zostały jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra oraz dodatkowa składka ubezpieczeniowa z tytułu pogorszenia się warunków pracy. Przepis ten dotyczy jednorazowych odszkodowań uregulowanych w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniach społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, regulującej rodzaje i zasady przyznawania świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

REKLAMA

Zgodnie z regulacjami układu zbiorowego pracy obowiązującego u podatnika w przypadkach, o których mowa we wskazanej ustawie, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości powiększonej o 50% kwoty odszkodowania, określonej w powszechnie obowiązujących przepisach. Należy zatem rozważyć, czy odszkodowanie wypłacone zgodnie z jego treścią, będzie mogło powiększać koszty uzyskania przychodów podatnika, czy też mieści się w zakresie wyłączenia z art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT.

Zobacz też: Odliczenie podatku przy nabyciu paliwa

REKLAMA

Część jednorazowego odszkodowania, do wypłaty którego zobowiązuje podatnika ustawa o ubezpieczeniach społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, a które to odszkodowanie wypłacane jest zgodnie z wewnętrznymi regulacjami w podwyższonej wysokości, powinna zostać wyłączona z kosztów uzyskania przychodów. W tym więc zakresie, w jakim jego wysokość wynika wprost z przepisów powyżej przytoczonego Rozporządzenia, odszkodowanie to nie będzie podlegać potrąceniu w kosztach dla celów podatkowych, jako objęte treścią art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT. Powyższe wynika z faktu, że do wypłaty takiego świadczenia zobowiązują podatnika powołana ustawa, zatem musi ono zostać wypłacone co najmniej w ustawowej wysokości i w tej części nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Odmienna kwalifikacja, pozwalającą na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu, może natomiast dotyczyć ponadnormatywnej części świadczenia, którą podatnik wypłaca na podstawie układu zbiorowego, ponad kwotę wynikającą z ww. ustawy. W tym zakresie wysokość odszkodowania nie jest ustalana przez właściwego ministra, a wynika z wewnętrznych ustaleń obowiązujących u podatnika, zaś uregulowania ustawowe należałoby traktować jedynie jako punkt odniesienia dla wyliczenia ostatecznej wysokości odszkodowania. Powyższe stanowi więc argument przemawiający za twierdzeniem, że ta część odszkodowania, dodatkowo wypłacana przez podatnika i przez niego określana co do wysokości, jako nie objęta wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT, może stanowić koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych (jako koszt pracowniczy). Na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tej części odszkodowań na rzecz pracowników, którzy ulegli wypadkowi przy pracy wskazuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 2 listopada 2011r. (sygn.IPTPB3/423-188/11-2/KJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 22 listopada 2012r. (sygn.ILPB3/423-323/12-4/JG) a także z dnia 23 marca 2012 r. (sygn.ILPB3/423-609/11-4/JG). Dla takiej kwalifikacji wskazane jest, by podatnik potrafił udowodnić, iż wypadek przy pracy nie był efektem jego zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie (a raczej wynikał ze zdarzeń od podatnika niezależnych i niezawinionych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wpływ głodu na zdolność prowadzenia samochodu

Powołać można w tym miejscu także interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej z Katowic z dnia 30 czerwca 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-377/11/AK), w której stwierdza się, iż „Mając powyższe na uwadze, skoro Spółka jest zobowiązana na mocy Kodeksu pracy, zbiorowego układu pracy oraz przepisów prawa cywilnego do zwrotu kosztów leczenia i rehabilitacji, wypłaty odszkodowania oraz tzw. rent wyrównawczych, zwrotu kosztów pogrzebu oraz zadośćuczynienia, będącego następstwem wypadków przy pracy lub chorób zawodowych to wydatki ponoszone przez Spółkę na te świadczenia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że nie są to jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra w myśl art. 16 ust. 1 pkt 16 u.p.d.o.p”.

Tekst: Joanna Litwińska, ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA