REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

Subskrybuj nas na Youtube
Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.
Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik wypłacił pracownikowi odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy. Podstawą do wypłaty odszkodowania były regulacje zawarte w układzie zbiorowym pracy zgodnie z którym w przypadkach, o których mowa w ustawie o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości powiększonej o 50% kwoty odszkodowania określonej w powszechnie obowiązujących przepisach. Czy powyższy wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów podatnika?

REKLAMA

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT z pojęcia kosztów uzyskania przychodów wyłączone zostały jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra oraz dodatkowa składka ubezpieczeniowa z tytułu pogorszenia się warunków pracy. Przepis ten dotyczy jednorazowych odszkodowań uregulowanych w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniach społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, regulującej rodzaje i zasady przyznawania świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

REKLAMA

Zgodnie z regulacjami układu zbiorowego pracy obowiązującego u podatnika w przypadkach, o których mowa we wskazanej ustawie, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości powiększonej o 50% kwoty odszkodowania, określonej w powszechnie obowiązujących przepisach. Należy zatem rozważyć, czy odszkodowanie wypłacone zgodnie z jego treścią, będzie mogło powiększać koszty uzyskania przychodów podatnika, czy też mieści się w zakresie wyłączenia z art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT.

Zobacz też: Odliczenie podatku przy nabyciu paliwa

REKLAMA

Część jednorazowego odszkodowania, do wypłaty którego zobowiązuje podatnika ustawa o ubezpieczeniach społecznych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, a które to odszkodowanie wypłacane jest zgodnie z wewnętrznymi regulacjami w podwyższonej wysokości, powinna zostać wyłączona z kosztów uzyskania przychodów. W tym więc zakresie, w jakim jego wysokość wynika wprost z przepisów powyżej przytoczonego Rozporządzenia, odszkodowanie to nie będzie podlegać potrąceniu w kosztach dla celów podatkowych, jako objęte treścią art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT. Powyższe wynika z faktu, że do wypłaty takiego świadczenia zobowiązują podatnika powołana ustawa, zatem musi ono zostać wypłacone co najmniej w ustawowej wysokości i w tej części nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Odmienna kwalifikacja, pozwalającą na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu, może natomiast dotyczyć ponadnormatywnej części świadczenia, którą podatnik wypłaca na podstawie układu zbiorowego, ponad kwotę wynikającą z ww. ustawy. W tym zakresie wysokość odszkodowania nie jest ustalana przez właściwego ministra, a wynika z wewnętrznych ustaleń obowiązujących u podatnika, zaś uregulowania ustawowe należałoby traktować jedynie jako punkt odniesienia dla wyliczenia ostatecznej wysokości odszkodowania. Powyższe stanowi więc argument przemawiający za twierdzeniem, że ta część odszkodowania, dodatkowo wypłacana przez podatnika i przez niego określana co do wysokości, jako nie objęta wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT, może stanowić koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych (jako koszt pracowniczy). Na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tej części odszkodowań na rzecz pracowników, którzy ulegli wypadkowi przy pracy wskazuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 2 listopada 2011r. (sygn.IPTPB3/423-188/11-2/KJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 22 listopada 2012r. (sygn.ILPB3/423-323/12-4/JG) a także z dnia 23 marca 2012 r. (sygn.ILPB3/423-609/11-4/JG). Dla takiej kwalifikacji wskazane jest, by podatnik potrafił udowodnić, iż wypadek przy pracy nie był efektem jego zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie (a raczej wynikał ze zdarzeń od podatnika niezależnych i niezawinionych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wpływ głodu na zdolność prowadzenia samochodu

Powołać można w tym miejscu także interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej z Katowic z dnia 30 czerwca 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-377/11/AK), w której stwierdza się, iż „Mając powyższe na uwadze, skoro Spółka jest zobowiązana na mocy Kodeksu pracy, zbiorowego układu pracy oraz przepisów prawa cywilnego do zwrotu kosztów leczenia i rehabilitacji, wypłaty odszkodowania oraz tzw. rent wyrównawczych, zwrotu kosztów pogrzebu oraz zadośćuczynienia, będącego następstwem wypadków przy pracy lub chorób zawodowych to wydatki ponoszone przez Spółkę na te świadczenia mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że nie są to jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra w myśl art. 16 ust. 1 pkt 16 u.p.d.o.p”.

Tekst: Joanna Litwińska, ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA