REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?

Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?
Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wady wzroku są szczególnie niebezpieczne dla kierowców zawodowych. Po czym poznać, że wizyta u okulisty jest konieczna?

Co to jest ślepota zmierzchowa?

REKLAMA

Parametry układu wzrokowego, istotne dla prawidłowego prowadzenia pojazdu, to przede wszystkim: ostrość wzroku, widzenie obuoczne, pole widzenia, rozpoznawanie barw, widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienia. Wada tylko widzenia zmierzchowego powoduje tzw. ślepotę zmierzchową. Ślepota zmierzchowa jest po części odpowiedzialna za wypadki, do których dochodzi o tej porze dnia. Powoduje ona błędy w ocenie odległości i prędkości poruszających się pojazdów.

REKLAMA

Błędy popełniane za kierownicą, będące wynikiem dysfunkcji wzroku, rozproszenia, zmęczenia, zostały określone przez amerykańskich naukowców pojęciem – „patrzy i nie widzi” (ang. look but fail to see). Szacuje się, że właśnie te przyczyny mogą powodować 1/4 wszystkich wypadków w Stanach Zjednoczonych.

„Wielu kierowców od momentu otrzymania prawa jazdy nie badała oczu. Brak takiego wymogu powoduje, że po naszych drogach porusza się wielu kierowców z wadą wzroku. Lekarze specjaliści zalecają kierowcom, którzy noszą okulary korekcyjne, przynajmniej raz w roku przeprowadzać badania wzroku” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Kiedy zauważysz, że gorzej widzisz o zmierzchu idź do okulisty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które okularów nie noszą powinny udać się na badanie, gdy tylko zauważą, że widzą nieostro lub gorzej o zmierzchu czy w okularach przeciwsłonecznych” - dodaje Radosław Jaskulski.

Jeśli mamy przepisane okulary przyłóżmy się do dopasowania ich do roli, w której będą wykorzystywane. Jeśli mają nam służyć tylko do jazdy samochodem, powinniśmy nie tylko podążać za trendami mody, ale także zwrócić uwagę na ich walory użytkowe. Kształt oprawki będzie wpływał na nasze pole widzenia.

REKLAMA

Wybierając szkła, zdecydujmy się na te, które wyposażone są w powłoki antyrefleksyjne. Uchronią nas przed oślepieniem, gdy promienie słoneczne odbiją się od śniegu czy innego pojazdu. Podczas jazdy w słońcu korzystajmy z okularów przeciwsłonecznych. Dzięki temu nasze oczy nie będę się tak męczyły.

Dbając o oczy, dbajmy również o odpowiedni stan czystości szyb w samochodzie oraz odpowiednie działanie świateł. Oczy, szczególnie podczas jazdy w trudnych warunkach nie powinny dodatkowo rozpraszać się na brudnej szybie czy słabych, nieskutecznych światłach. Nasz wzrok zmęczy się dużo szybciej.

Ćwiczenia oczu dla kierowców

Podczas jazdy pamiętajmy o przerwach. Nasze oczy odpoczną, będziemy mogli przeprowadzić krótkie ćwiczenia relaksujące. Wystarczy zamknąć je na chwilę, a później otwierać i zamykać powieki, dzięki temu nasze oczy się nawilżą. Możemy również nie poruszając głową kierować wzrok w prawo, lewo, w górę i dół, a później zataczać wzrokiem ósemki. Krótkie ćwiczenia wzmocnią oczy i poprawią komfort jazdy.

Ponieważ wzrok słabnie wraz z wiekiem, szczególną grupą kierowców narażonych na niedowidzenie są kierowcy po 65 roku życia. Wady wzroku wydłużają proces reakcji, od zauważenia przez decyzję, aż po działania. Konieczne w związku z tym jest szczególne dbanie o tą grupę kierowców i zachęcanie do częstego badania wzroku.

Źródło: Skoda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA