REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?

Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?
Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wady wzroku są szczególnie niebezpieczne dla kierowców zawodowych. Po czym poznać, że wizyta u okulisty jest konieczna?

Co to jest ślepota zmierzchowa?

REKLAMA

REKLAMA

Parametry układu wzrokowego, istotne dla prawidłowego prowadzenia pojazdu, to przede wszystkim: ostrość wzroku, widzenie obuoczne, pole widzenia, rozpoznawanie barw, widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienia. Wada tylko widzenia zmierzchowego powoduje tzw. ślepotę zmierzchową. Ślepota zmierzchowa jest po części odpowiedzialna za wypadki, do których dochodzi o tej porze dnia. Powoduje ona błędy w ocenie odległości i prędkości poruszających się pojazdów.

Błędy popełniane za kierownicą, będące wynikiem dysfunkcji wzroku, rozproszenia, zmęczenia, zostały określone przez amerykańskich naukowców pojęciem – „patrzy i nie widzi” (ang. look but fail to see). Szacuje się, że właśnie te przyczyny mogą powodować 1/4 wszystkich wypadków w Stanach Zjednoczonych.

„Wielu kierowców od momentu otrzymania prawa jazdy nie badała oczu. Brak takiego wymogu powoduje, że po naszych drogach porusza się wielu kierowców z wadą wzroku. Lekarze specjaliści zalecają kierowcom, którzy noszą okulary korekcyjne, przynajmniej raz w roku przeprowadzać badania wzroku” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

REKLAMA

Kiedy zauważysz, że gorzej widzisz o zmierzchu idź do okulisty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które okularów nie noszą powinny udać się na badanie, gdy tylko zauważą, że widzą nieostro lub gorzej o zmierzchu czy w okularach przeciwsłonecznych” - dodaje Radosław Jaskulski.

Jeśli mamy przepisane okulary przyłóżmy się do dopasowania ich do roli, w której będą wykorzystywane. Jeśli mają nam służyć tylko do jazdy samochodem, powinniśmy nie tylko podążać za trendami mody, ale także zwrócić uwagę na ich walory użytkowe. Kształt oprawki będzie wpływał na nasze pole widzenia.

Wybierając szkła, zdecydujmy się na te, które wyposażone są w powłoki antyrefleksyjne. Uchronią nas przed oślepieniem, gdy promienie słoneczne odbiją się od śniegu czy innego pojazdu. Podczas jazdy w słońcu korzystajmy z okularów przeciwsłonecznych. Dzięki temu nasze oczy nie będę się tak męczyły.

Dbając o oczy, dbajmy również o odpowiedni stan czystości szyb w samochodzie oraz odpowiednie działanie świateł. Oczy, szczególnie podczas jazdy w trudnych warunkach nie powinny dodatkowo rozpraszać się na brudnej szybie czy słabych, nieskutecznych światłach. Nasz wzrok zmęczy się dużo szybciej.

Ćwiczenia oczu dla kierowców

Podczas jazdy pamiętajmy o przerwach. Nasze oczy odpoczną, będziemy mogli przeprowadzić krótkie ćwiczenia relaksujące. Wystarczy zamknąć je na chwilę, a później otwierać i zamykać powieki, dzięki temu nasze oczy się nawilżą. Możemy również nie poruszając głową kierować wzrok w prawo, lewo, w górę i dół, a później zataczać wzrokiem ósemki. Krótkie ćwiczenia wzmocnią oczy i poprawią komfort jazdy.

Ponieważ wzrok słabnie wraz z wiekiem, szczególną grupą kierowców narażonych na niedowidzenie są kierowcy po 65 roku życia. Wady wzroku wydłużają proces reakcji, od zauważenia przez decyzję, aż po działania. Konieczne w związku z tym jest szczególne dbanie o tą grupę kierowców i zachęcanie do częstego badania wzroku.

Źródło: Skoda

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA