REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?

Subskrybuj nas na Youtube
Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?
Po czym poznać, że kierowca powinien przebadać wzrok?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wady wzroku są szczególnie niebezpieczne dla kierowców zawodowych. Po czym poznać, że wizyta u okulisty jest konieczna?

Co to jest ślepota zmierzchowa?

REKLAMA

Parametry układu wzrokowego, istotne dla prawidłowego prowadzenia pojazdu, to przede wszystkim: ostrość wzroku, widzenie obuoczne, pole widzenia, rozpoznawanie barw, widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienia. Wada tylko widzenia zmierzchowego powoduje tzw. ślepotę zmierzchową. Ślepota zmierzchowa jest po części odpowiedzialna za wypadki, do których dochodzi o tej porze dnia. Powoduje ona błędy w ocenie odległości i prędkości poruszających się pojazdów.

REKLAMA

Błędy popełniane za kierownicą, będące wynikiem dysfunkcji wzroku, rozproszenia, zmęczenia, zostały określone przez amerykańskich naukowców pojęciem – „patrzy i nie widzi” (ang. look but fail to see). Szacuje się, że właśnie te przyczyny mogą powodować 1/4 wszystkich wypadków w Stanach Zjednoczonych.

„Wielu kierowców od momentu otrzymania prawa jazdy nie badała oczu. Brak takiego wymogu powoduje, że po naszych drogach porusza się wielu kierowców z wadą wzroku. Lekarze specjaliści zalecają kierowcom, którzy noszą okulary korekcyjne, przynajmniej raz w roku przeprowadzać badania wzroku” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Kiedy zauważysz, że gorzej widzisz o zmierzchu idź do okulisty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które okularów nie noszą powinny udać się na badanie, gdy tylko zauważą, że widzą nieostro lub gorzej o zmierzchu czy w okularach przeciwsłonecznych” - dodaje Radosław Jaskulski.

Jeśli mamy przepisane okulary przyłóżmy się do dopasowania ich do roli, w której będą wykorzystywane. Jeśli mają nam służyć tylko do jazdy samochodem, powinniśmy nie tylko podążać za trendami mody, ale także zwrócić uwagę na ich walory użytkowe. Kształt oprawki będzie wpływał na nasze pole widzenia.

REKLAMA

Wybierając szkła, zdecydujmy się na te, które wyposażone są w powłoki antyrefleksyjne. Uchronią nas przed oślepieniem, gdy promienie słoneczne odbiją się od śniegu czy innego pojazdu. Podczas jazdy w słońcu korzystajmy z okularów przeciwsłonecznych. Dzięki temu nasze oczy nie będę się tak męczyły.

Dbając o oczy, dbajmy również o odpowiedni stan czystości szyb w samochodzie oraz odpowiednie działanie świateł. Oczy, szczególnie podczas jazdy w trudnych warunkach nie powinny dodatkowo rozpraszać się na brudnej szybie czy słabych, nieskutecznych światłach. Nasz wzrok zmęczy się dużo szybciej.

Ćwiczenia oczu dla kierowców

Podczas jazdy pamiętajmy o przerwach. Nasze oczy odpoczną, będziemy mogli przeprowadzić krótkie ćwiczenia relaksujące. Wystarczy zamknąć je na chwilę, a później otwierać i zamykać powieki, dzięki temu nasze oczy się nawilżą. Możemy również nie poruszając głową kierować wzrok w prawo, lewo, w górę i dół, a później zataczać wzrokiem ósemki. Krótkie ćwiczenia wzmocnią oczy i poprawią komfort jazdy.

Ponieważ wzrok słabnie wraz z wiekiem, szczególną grupą kierowców narażonych na niedowidzenie są kierowcy po 65 roku życia. Wady wzroku wydłużają proces reakcji, od zauważenia przez decyzję, aż po działania. Konieczne w związku z tym jest szczególne dbanie o tą grupę kierowców i zachęcanie do częstego badania wzroku.

Źródło: Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA