Kiedy ustąpić rowerzyście pierwszeństwa?
REKLAMA
REKLAMA
Głównymi przyczynami zdarzeń, w których poszkodowany został rowerzysta, są: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie, nieprawidłowy manewr skrętu, niedostosowanie prędkości i niezachowanie bezpiecznej odległości. Zarówno kierowcy, jak i rowerzyści powinni pamiętać o życzliwości i szacunku do siebie nawzajem. Zbyt często negatywne emocje biorą górę – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Niezbędna jest także znajomość przepisów i ich przestrzeganie również wtedy, gdy nie jest to wygodne.
REKLAMA
Zazwyczaj winni wypadków z rowerzystami są kierowcy samochodów
Przykład krajów o wysokiej kulturze względem cyklistów nie sprawia, że problem znika. Badania pokazują, że w Holandii najczęstszymi sprawcami wypadków, w których ucierpieli rowerzyści, również byli kierujący samochodami, odpowiedzialni za 58% zdarzeń. Najwięcej wypadków z udziałem jednej i drugiej strony miało natomiast miejsce na miejskich skrzyżowaniach – 67%.
Rowerzystom nie wolno przejeżdżać po pasach
Zwiększone w okresie wiosenno-letnim ryzyko wypadków sprawia, że na mniej chronionych uczestników dróg należy zwracać większą uwagę. Jedną z największych wątpliwości wzbudza wciąż kwestia pierwszeństwa w sytuacji, gdy samochód skręca w drogę poprzeczną. Jeśli wzdłuż drogi poprzecznej biegnie ścieżka rowerowa, kierujący autem skręcając musi ustąpić rowerzyście pierwszeństwa. Rowerzyści natomiast muszą mieć świadomość, że nakaz ten dotyczy tylko dróg z zaznaczonym przejazdem rowerowym. W innym wypadku muszą się zatrzymać, zejść z roweru i przeprowadzić rower przez pasy. Kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu, ale cyklista nie ma prawa na nie wjechać – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
REKLAMA
REKLAMA