REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana płynów eksploatacyjnych - co ile?

Mechanik
Mechanik
Media

REKLAMA

REKLAMA

Do sprawnego funkcjonowania samochodu niezbędna jest regularne wymiana płynów eksploatacyjnych. nie chodzi tylko  o olej silnikowy i płyn hamulcowy. co ciekawe w kontroli interwału wymiany płynów może pomóc monitoring floty.

Olej silnikowy wymienia się go co roku lub po przejechaniu ok. 20 tys. kilometrów, choć duże znaczenie ma intensywność użytkowania pojazdu (im częściej i dłużej korzystamy z pojazdu tym częściej staniemy przed koniecznością wymiany oleju). Raz w miesiącu powinno się kontrolować poziom oleju i ewentualnie uzupełnić jego ilość. Przy natłoku codziennych obowiązków kierowcom zdarza się o takich czynnościach po prostu zapominać. – Szczególną uwagę do kontroli płynów powinny przywiązywać firmy, które powierzają swoim pracownikom auta firmowe. W takich przypadkach nie można pozwolić sobie na żadne niedociągnięcia – mówi Dawid Nowicki z Flotis.pl. Część z nich może jednak liczyć na wsparcie oferowane przez monitoring pojazdów. – Na podstawie danych zebranych przez monitoring pojazdów (...) można szybko sprawdzić, ile kilometrów przejechał dany pojazd i na tej podstawie wnioskować czy zbliża się czas wymiany oleju – dodał Dawid Nowicki. Z doborem nowego oleju nie powinno być problemu. Na rynku istnieje cała masa olejów silnikowych w cenach zaczynających się od kilkunastu złotych za litr, przy czym trzeba pamiętać, że na zakup markowych olei trzeba wydać ponad 100 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Co ile wymieniać płyn chłodniczy?

Kolejnym płynem , który trzeba regularnie wymieniać jest płyn chłodniczy. Jego naczelnym zadaniem jest odprowadzenie ciepła z silnika, aby zapobiec jego przegrzaniu. Płyn chłodniczy powinien być odporny na zamarzanie, a jego poziom powinno kontrolować się każdego miesiąca. Płyn tego rodzaju wymienia się co około 2 lata, chociaż czas ten może ulec wydłużenia – o ile pozwala na to instrukcja pojazdu. Płyn chłodniczy, który za będzie za długo eksploatowany może zacząć krzepnąć, co w skrajnych przypadkach grozi pęknięciem silnika. Jedne litr płynu do chłodnic to wydatek ok. 20 zł. Z punktu widzenia kierowcy bardzo istotny jest też płyn hamulcowy, który pomaga w bezpiecznym zatrzymaniu pojazdu. Płyn posiada właściwości higroskopijne – oznacza to, że chłonie wilgoć. Stwarza to pewne zagrożenie – jeżeli dojdzie do wrzenia płynu hamulcowego może on doprowadzić do całkowitej niesprawności hamulców! Im dłużej używamy płynu tym niższa jest granica, w której zaczyna się on gotować. Z uwagi na ten fakt należy bezwzględnie przestrzegać terminu wymiany płynu: przeciętnie co 2 lata.

Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów?

REKLAMA

Innym płynem, z którym kierowcy mają do czynienia jest olej do skrzyni biegów. Jeśli zmiana biegów łączy się ze skrzypieniem czy trudnościami oznacza to, że czas najwyższy skontrolować poziom tego oleju. Całkowitą wymianę oleju do skrzyni biegów (w samochodach które tego potrzebują) zaleca się wykonywać co ok. 5 lat. Jeśli kierowca zaniedba ten obowiązek istnieje ryzyko wytarcia łożysk skrzyni biegów i ich uszkodzenia. Naprawa biegów może nieźle uderzyć po kieszeni. Cześć uwagi zmotoryzowanego powinna zwrócić się w stronę płynu do wspomagania. Choć w trakcie eksploatacji pojazdu płyn ten jest raczej mało obciążony, to należy jednak okresowo sprawdzać jego poziom, aby uzupełnić ewentualne braki. Układ wspomagania ma za zadanie ułatwić kierowcy wykonywanie manewrów. Płyn wspomagania bierze w tym procesie czynny udział i pomaga swobodnie kręcić kierownicą. Prowadzenie pojazdu, który ma zbyt niski poziom płynu wspomagania może prowadzić do uszkodzenia tzw. pompy wspomagania, co objawia się charakterystycznymi „wyjącymi” dźwiękami podczas skręcania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Flotis.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA