REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy stosować opony ekologiczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Opony ekologiczne mają wpływ na ograniczenie zużycia paliwa, fot. Oponeo.pl
Opony ekologiczne mają wpływ na ograniczenie zużycia paliwa, fot. Oponeo.pl
Media

REKLAMA

REKLAMA

Opony ekologiczne stają się coraz bardziej dostępne na polskim rynku. Czym charakteryzują się opony ekologiczne oraz kiedy warto je stosować?

Jak powstają opony ekologiczne?

REKLAMA

Najważniejsze zmiany w produkcji względem opon tradycyjnych dotyczą mieszanki gumowej oraz wzoru bieżnika. Dzięki nim opona charakteryzuje się mniejszymi oporami toczenia, co sprawia, że jej straty energii są znacznie zredukowane, a zużycie paliwa maleje, spada też emisja CO². Co więcej, jeśli producent chce zmniejszyć opory toczenia opony może zamiast tradycyjnego oplotu stalowego wykorzystać oplot kompozytowy. Przy oplocie stalowym opory toczenia wynoszą 12 kg/tonę, a przy oplocie kompozytowym 8 kg/tonę (ok. 30% mniejsze). 

Opony ekologiczne również dla pojazdów dostawczych

REKLAMA

Idea opon ekologicznych to dla znacznej większości producentów poważny i wciąż świeży temat, który z każdym sezonem będzie się coraz bardziej rozwijał i doskonalił. Zielone opony pojawiają się nie tylko w ofercie opon osobowych, ale również wśród opon dostawczych (np. Continental Vanco Eco) czy też wśród opon do Formuły 1 (już w 2008 r. Bridgestone zaprezentował ekologiczną oponę Potenza do F1). 

Idea opon ekologicznych zasługuje na uwagę, ponieważ większość opon reklamowanych jako ekologiczne potwierdza swój zielony charakter w testach lub w etykietach. Jedną z takich opon jest Michelin Energy Saver, która w teście TÜV SÜD Automotive z 2009 roku pokazała, że przez cały okres eksploatacji pozwala zaoszczędzić 80 litrów paliwa w porównaniu do zwykłych opon. Natomiast sprawdzian w ramach DEKRA Test Center z 2010 i 2011 r. udowodnił, że opona wystarcza na 10 000 km dłużej niż inne opony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najoszczędniejsze opony ekologiczne

Jeśli chodzi o oceny efektywności paliwowej w etykietach najlepsze noty zbierają takie letnie opony ekologiczne, jak: Nokian eLine, Yokohama BluEarth-1 (najwyższa ocena „A”) czy Michelin Energy Saver +, Bridgestone Ecopia EP150, Continental ContiEcoContact 5 (wysoka ocena „B”). Z opon letnich dla aut 4x4 prym wiedzie Continental ContiSportContact 5 (ocena „B”). Wśród opon zimowych w tej chwili najlepsza jest opona Dunlop SP Winter Response 2 (ocena „B”), a z opon całorocznych notą „B” mogą się pochwalić opony Goodyear Eagle LS2 (4x4) i Pirelli P7 Cinturato (osobowa).

Opony ekologiczne, a styl jazdy

Opony ekologiczne są dla kierowców, którzy preferują raczej spokojny lub umiarkowany styl jazdy, ponieważ przy dynamicznej jeździe ich osiągi mogłyby się nie sprawdzić. Ich droga hamowania na mokrej nawierzchni nie jest tak krótka, jak standardowych opon, ale nadal są one całkowicie bezpieczne.
Jeśli nie chcesz inwestować w typowe opony ekologiczne, ale nadal chcesz oszczędzać paliwo to warto przed zakupem sprawdzać etykiety na oponach i wybierać te produkty, które w kategorii efektywności paliwowej mają najwyższe oceny (A to najlepsza nota). Innym rozwiązaniem jest styl jazdy zwany eco-drivingiem. Pamiętaj, że wszystkie te sposoby nie będą skutecznie jeśli nie kontroluje się poziomu ciśnienia w oponach. Za niskie ciśnienie powoduje szybsze zużycie opony i automatycznie większe zużycie paliwa.

Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA