REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmowe auta do zimy?

Subskrybuj nas na Youtube
Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Media

REKLAMA

REKLAMA

Żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z użytkowaniem samochodów flotowych w okresie mrozów należy odpowiednio je do zimowej eksploatacji przygotować

Wymiana opon

REKLAMA

Wymiana opon na zimowe w świetle kodeksu drogowego nie jest jak na razie obowiązkowa, podobnie jak w niektórych innych krajach, ale na pewno warto ją przeprowadzić, ponieważ ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo, skracając drogę hamowania na śliskich powierzchniach. Klienci firm CFM mogą skorzystać z infolinii, za pomocą której można dokonać rezerwacji terminu w dowolnym miejscu w Polsce lub umówić się bezpośrednio w zakładzie, który dokonał wymiany w poprzednim sezonie. W wielu punktach obsługi istnieje także możliwość rezerwacji internetowej. Dla większych firm (min. 20 pojazdów) istnieje także możliwość zorganizowania wymiany opon u klienta poprzez tzw. mobilny punkt wymiany (pojazd, który posiada narzędzia i możliwości do wymiany opon np. na parkingu klienta). Głównym problemem, z którym firmy flotowe stykają się co roku, jest tendencja klientów do zostawiania wymiany na ostatnią chwilę, do „pierwszego śniegu”. Powoduje to spiętrzenie liczby klientów i wydłużenie czasu oczekiwania na wymianę. Tracą na tym głównie sami zainteresowani, więc o wymianie opon warto pomyśleć już w październiku.

Niezbędny przegląd

REKLAMA

Ze względów bezpieczeństwa każde samochód powinien co najmniej raz w roku zostać poddany przeglądowi. Jesień jest na to idealnym momentem, ponieważ pozwoli zadbać o dobry stan techniczny auta w okresie, kiedy ogrywa on najważniejszą rolę. Zaleca się więc wtedy pełny przegląd lub co najmniej kontrolę pod kątem kluczowych elementów.

Jednym z nich jest układ elektryczny, którego dobra kondycja pozwoli m.in. uruchomić pojazd przy niskich temperaturach. Przede wszystkim należy sprawdzić sprawność akumulatora: jeśli jego wiek zbliża się do 5 lat – należy go wymienić, jeśli nie – sprawdzić poziom naładowania i zawartość elektrolitu. Dobrze pomyśleć również o kontroli stanu przewodów i tzw. klem oraz o ich przeczyszczeniu i nasmarowaniu. Należy sprawdzić również stan alternatora, świec zapłonowych i świec żarowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkowo wskazana jest również kontrola układu hamulcowego oraz zawieszenia. Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ma nie tylko jakość klocków i tarcz hamulcowych, ale także zacisków i płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy powinien być wymieniany co 2 lata. W każdej sytuacji należy sprawdzić jego poziom, podobnie, jak wszystkich innych płynów technologicznych w pojeździe. Układ zawieszenia, w tym stan elementów gumowo-metalowych, sprawność amortyzatorów i geometria zawieszenia, również powinny zostać poddane kontroli.

Przeciw mrozowi i soli

REKLAMA

W zimie, dużą rolę w utrzymaniu sprawności technicznej i „rozruchowej” samochodu odgrywa jakość paliwa. Aby uniknąć ryzyka jego rozcieńczania wodą lub wystąpienia innych zanieczyszczeń, należy tankować tylko na zaufanych stacjach benzynowych. Warto również pamiętać, że wielu producentów paliw, szczególnie diesla, oferuje specjalne paliwo zimowe, które jest zalecane.

Zabezpieczyć się przed skutkami niskich temperatur pozwoli także zimowy płyn do spryskiwaczy, który nie zamarza. W zimie korzystamy z niego znacznie częściej, a jego ilość musi być wystarczająca do usunięcia stale gromadzących się zanieczyszczeń. Warto zadbać również o elementy gumowe. Uszczelki należy posmarować środkiem zapobiegającym zamarzaniu, np. na bazie gliceryny, a zużyte pióra wycieraczek – wymienić.

Poza temperaturami, również styczność z chlorkiem sodu i innymi związkami chemicznymi używanymi do utrzymania dobrych warunków na drogach w zimie powoduje szybsze niszczenie samochodowych części. Żeby uniknąć rdzewienia, przede wszystkim podwozia, ale też profili zamkniętych, błotników itp., warto w odpowiedni sposób je zabezpieczyć. Można to zrobić z pomocą specjalnych środków konserwujących na bazie olejów, najlepiej w warsztacie.

Przygotowany kierowca

Przydatnym wyposażeniem każdego kierowcy na zimowe miesiące będą odmrażacz do szyb, odmrażacz do zamków oraz przyrządy do mechanicznego zeskrobywania lodu z szyb i usuwania zalegającego śniegu. Niewielka łopata do odgarniania śniegu na parkingu lub po wjechaniu w zaspę może okazać się nieoceniona, a kamizelka odblaskowa zwiększy bezpieczeństwo w trakcie prac przy samochodzie na drodze. Kierowca wyposażony w takie przydatne akcesoria będzie lepiej przygotowany do stawienia czoła zimowym warunkom na drodze. Warto uczulić go jeszcze na dostosowanie stylu jazdy do warunków panujących na drodze i można ruszać w trasę!

Tekst: Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA