REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmowe auta do zimy?

Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Media

REKLAMA

REKLAMA

Żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z użytkowaniem samochodów flotowych w okresie mrozów należy odpowiednio je do zimowej eksploatacji przygotować

Wymiana opon

REKLAMA

Wymiana opon na zimowe w świetle kodeksu drogowego nie jest jak na razie obowiązkowa, podobnie jak w niektórych innych krajach, ale na pewno warto ją przeprowadzić, ponieważ ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo, skracając drogę hamowania na śliskich powierzchniach. Klienci firm CFM mogą skorzystać z infolinii, za pomocą której można dokonać rezerwacji terminu w dowolnym miejscu w Polsce lub umówić się bezpośrednio w zakładzie, który dokonał wymiany w poprzednim sezonie. W wielu punktach obsługi istnieje także możliwość rezerwacji internetowej. Dla większych firm (min. 20 pojazdów) istnieje także możliwość zorganizowania wymiany opon u klienta poprzez tzw. mobilny punkt wymiany (pojazd, który posiada narzędzia i możliwości do wymiany opon np. na parkingu klienta). Głównym problemem, z którym firmy flotowe stykają się co roku, jest tendencja klientów do zostawiania wymiany na ostatnią chwilę, do „pierwszego śniegu”. Powoduje to spiętrzenie liczby klientów i wydłużenie czasu oczekiwania na wymianę. Tracą na tym głównie sami zainteresowani, więc o wymianie opon warto pomyśleć już w październiku.

Niezbędny przegląd

REKLAMA

Ze względów bezpieczeństwa każde samochód powinien co najmniej raz w roku zostać poddany przeglądowi. Jesień jest na to idealnym momentem, ponieważ pozwoli zadbać o dobry stan techniczny auta w okresie, kiedy ogrywa on najważniejszą rolę. Zaleca się więc wtedy pełny przegląd lub co najmniej kontrolę pod kątem kluczowych elementów.

Jednym z nich jest układ elektryczny, którego dobra kondycja pozwoli m.in. uruchomić pojazd przy niskich temperaturach. Przede wszystkim należy sprawdzić sprawność akumulatora: jeśli jego wiek zbliża się do 5 lat – należy go wymienić, jeśli nie – sprawdzić poziom naładowania i zawartość elektrolitu. Dobrze pomyśleć również o kontroli stanu przewodów i tzw. klem oraz o ich przeczyszczeniu i nasmarowaniu. Należy sprawdzić również stan alternatora, świec zapłonowych i świec żarowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkowo wskazana jest również kontrola układu hamulcowego oraz zawieszenia. Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ma nie tylko jakość klocków i tarcz hamulcowych, ale także zacisków i płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy powinien być wymieniany co 2 lata. W każdej sytuacji należy sprawdzić jego poziom, podobnie, jak wszystkich innych płynów technologicznych w pojeździe. Układ zawieszenia, w tym stan elementów gumowo-metalowych, sprawność amortyzatorów i geometria zawieszenia, również powinny zostać poddane kontroli.

Przeciw mrozowi i soli

REKLAMA

W zimie, dużą rolę w utrzymaniu sprawności technicznej i „rozruchowej” samochodu odgrywa jakość paliwa. Aby uniknąć ryzyka jego rozcieńczania wodą lub wystąpienia innych zanieczyszczeń, należy tankować tylko na zaufanych stacjach benzynowych. Warto również pamiętać, że wielu producentów paliw, szczególnie diesla, oferuje specjalne paliwo zimowe, które jest zalecane.

Zabezpieczyć się przed skutkami niskich temperatur pozwoli także zimowy płyn do spryskiwaczy, który nie zamarza. W zimie korzystamy z niego znacznie częściej, a jego ilość musi być wystarczająca do usunięcia stale gromadzących się zanieczyszczeń. Warto zadbać również o elementy gumowe. Uszczelki należy posmarować środkiem zapobiegającym zamarzaniu, np. na bazie gliceryny, a zużyte pióra wycieraczek – wymienić.

Poza temperaturami, również styczność z chlorkiem sodu i innymi związkami chemicznymi używanymi do utrzymania dobrych warunków na drogach w zimie powoduje szybsze niszczenie samochodowych części. Żeby uniknąć rdzewienia, przede wszystkim podwozia, ale też profili zamkniętych, błotników itp., warto w odpowiedni sposób je zabezpieczyć. Można to zrobić z pomocą specjalnych środków konserwujących na bazie olejów, najlepiej w warsztacie.

Przygotowany kierowca

Przydatnym wyposażeniem każdego kierowcy na zimowe miesiące będą odmrażacz do szyb, odmrażacz do zamków oraz przyrządy do mechanicznego zeskrobywania lodu z szyb i usuwania zalegającego śniegu. Niewielka łopata do odgarniania śniegu na parkingu lub po wjechaniu w zaspę może okazać się nieoceniona, a kamizelka odblaskowa zwiększy bezpieczeństwo w trakcie prac przy samochodzie na drodze. Kierowca wyposażony w takie przydatne akcesoria będzie lepiej przygotowany do stawienia czoła zimowym warunkom na drodze. Warto uczulić go jeszcze na dostosowanie stylu jazdy do warunków panujących na drodze i można ruszać w trasę!

Tekst: Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

REKLAMA