REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne technologie wykorzystywane w usługach pocztowych i kurierskich

Nowoczesne technologie wykorzystywane w usłgach pocztowych i kurierskich
Nowoczesne technologie wykorzystywane w usłgach pocztowych i kurierskich
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług kurierskich i pocztowych rozwija się bardzo dynamicznie głównie ze względu na rosnącą popularność branży e-commerce. Jednocześnie firmy kurierskie i pocztowe stają przed coraz większymi wyzwaniami, którym mogą sprostać m.in. dzięki rozwojowi technologii.

Usługi pocztowe i kurierskie to dynamiczny sektor. Firmy kurierskie dostosowują swoje działania do zmieniających się potrzeb rynkowych. W wyniku rozpowszechnienia komunikacji elektronicznej liczba przesyłek listowych spadła  w skali światowej w ubiegłym roku o 3,9 proc.[1] Z kolei e-handel sprawia, że liczba wysyłanych paczek rośnie – w 2015 r. nastąpił wzrost o 6,7 proc.[2] Rośnie również konkurencja. Za przykład posłużyć mogą działania firmy Amazon, która kupiła Colis Privé we Francji[3], ma udziały w Yodel w Wielkiej Brytanii oraz jest przed kolejnym krokiem, który według oczekiwań ma stanowić dalszą ekspansję firmy w tym sektorze. W przypadku wielu dużych klientów, zwłaszcza w sektorze handlu detalicznego, widoczne jest natomiast dążenie do przyspieszenia dostaw w celu zapewnienia konsumentom większej wygody – niektóre firmy zaczynają nawet oferować realizację zamówień tego samego dnia. Dostosowanie działania przedsiębiorstwa do wszystkich tych wyzwań wymaga dalszego usprawniania przepływu pracy, które pomoże przyspieszyć realizację zamówień, obniży koszty, zwiększy przychody i wesprze w znalezieniu nowych sposobów skutecznego doręczenia przesyłek już przy pierwszej próbie. W poniższym artykule Daniel Dombach, dyrektor ds. rozwiązań branżowych w regionie EMEA w Zebra Technologies, mówi o tym, jak rozwijająca się technologia i nowe usługi pomagają firmom pocztowym osiągać te cele.

REKLAMA

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Rozwój technologii ułatwia funkcjonowanie branży kurierskiej

Wzrost liczby wysyłanych paczek, dążenie do skrócenia czasu dostaw oraz potrzeba ograniczania kosztów generują większe zapotrzebowanie na widoczność procesów w czasie rzeczywistym. Firmy pocztowe i kurierskie poprawiają ją za pomocą technologii cyfrowych. Narzędzia, w tym etykietowanie i czujniki, sieci bezprzewodowe, skanery i komputery mobilne, rozwiązania logistyczne (np. systemy planowania tras i nawigacja) oraz aplikacje takie jak oprogramowanie do przetwarzania wielkich zbiorów danych (do usprawniania pracy) mogą zapewniać firmom pocztowym i kurierskim lepszą widoczność procesów i działań w całym przedsiębiorstwie. Szersze wykorzystanie technologii prowadzi do zwiększenia wydajności, gdyż pracownicy mają zawsze zapewniony dostęp do właściwych informacji w odpowiednim czasie, a przesyłki można śledzić od przyjęcia – przez sortowanie i transport – aż do doręczenia klientowi. Poniżej znajdują się przykłady zastosowań technologii na poszczególnych etapach podróży przesyłki.

Sortowanie

REKLAMA

Sortownie mają teraz „pełną łączność”. Niezawodne i wydajne sieci Wi-Fi zapewniają natychmiastową łączność między pracownikami i systemami zaplecza – zarówno w składzie czy magazynie, jak i na zewnątrz siedziby. Pracownicy mają dostęp do właściwych informacji w odpowiednim czasie: gdy rozładowują przesyłki, sortują je, pakują do samochodów dostawczych lub wiozą do klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymalizacja tras i zarządzanie flotą

Systemy planowania rozkładów dostaw oraz optymalizacji przejazdu pomagają firmom pocztowym ograniczać koszty i przyspieszać dostawy dzięki bardziej efektywnemu planowaniu tras dla kierowców doręczających i odbierających przesyłki. Ponadto dane z inteligentnych systemów ruchu drogowego, zapewniające w czasie rzeczywistym informacje o warunkach drogowych, są coraz częściej wykorzystywane do bieżącej modyfikacji tras, w celu uniknięcia zakorkowanych dróg. Spodziewamy się także szerszego wykorzystania systemów analizujących dane dotyczące pojazdów. Przesyłają one strumieniowo dane telemetryczne pokazujące parametry jazdy samochodów – od prędkości po siłę hamowania. Może to pomóc w szkoleniu kierowców. Niektóre firmy ubezpieczeniowe myślą również o zastosowaniu takich systemów pod kątem gradacji składek ubezpieczeniowych – im lepszy kierowca, tym niższy koszt.

Śledzenie przesyłek

Większe przesyłki, takie jak paczki, można śledzić, kiedy docierają do punktów przeładunkowych, są ładowane do samochodów dostawczych i doręczane odbiorcy końcowemu – wystarczy do tego odczyt kodu kreskowego na każdym etapie. Oprócz tego za pomocą komputerów mobilnych można wygenerować dowód dostawy z podpisem klienta na ekranie. Jeśli klienta nie ma w domu, ale polecił wcześniej, żeby zostawić przesyłkę w bezpiecznym miejscu, kierowcy mogą użyć systemu lokalizacji GPS i zrobić zdjęcie, żeby mieć dowód doręczenia przesyłki. Natomiast specjalne przesyłki – np. produkty nietrwałe lub wrażliwe na temperaturę – można oznaczyć inteligentnym czujnikiem. Takie czujniki mogą przesyłać przez sieć komórkową ciągły strumień danych do centrali firmy. Za pomocą takiego rozwiązania możliwe jest spełnienie wymagań dotyczących dostawy (informacje dotyczące np. tego czy temperatura chłodziarki w samochodzie pozostaje powyżej wyznaczonego poziomu). Czujniki mogą także ostrzegać o pojawieniu się problemu (zmiana temperatury), co umożliwia zabezpieczenie towaru przed zepsuciem.

Strumień danych z etykiet i inteligentnych czujników znacznie ogranicza liczbę czynności administracyjnych, a równocześnie zmniejsza użycie papieru co pozwala na oszczędzenie pieniędzy i zmniejszenie niekorzystnego wpływu na środowisko. Pozwala również klientom przeglądać status zamówień w internecie.

Zmniejsza się przy tym ilość dokumentacji papierowej w przypadku problemów z przesyłką (np. w razie uszkodzenia towaru), gdyż o wszystkich problemach można informować w czasie rzeczywistym w celu podjęcia w razie potrzeby działań zaradczych. Ponadto kierowcy mogą korzystać z aparatu fotograficznego i wygodnych formularzy w swoich komputerach mobilnych w celu zaraportowania naruszonych przesyłek i natychmiastowego poinformowania działu obsługi klienta o zaistniałym  problemie.

Zobacz też: Moment wykonania usługi spedycyjnej w podatku od towarów i usług

Poprawa skuteczności doręczeń już za pierwszym razem

Powszechne stosowanie skanerów i komputerów mobilnych zwiększa dokładność danych i zapewnia ich natychmiastową dostępność w firmach pocztowych i kurierskich. Takie informacje są wykorzystywane do ciągłej komunikacji z klientami końcowymi, którym można rano wysłać wiadomość z informacją o szacunkowym czasie dostawy, a potem uaktualniać te informacje na bieżąco, jeśli wystąpią opóźnienia. Wcześniejsze powiadomienie klienta daje mu możliwość odpowiedniego zareagowania – coraz częściej klientom stwarza się możliwość zmiany informacji dotyczących doręczenia przesyłki. Mogą na przykład zmienić preferowany czas dostawy i poprosić, żeby paczkę zostawiono u sąsiada lub w pobliskim sklepiku. Firmy pocztowe inwestują też w inne sposoby zwiększenia skuteczności doręczeń.

Innowacyjne dostawy

Widocznym elementem dążenia do ulepszenia skuteczności dostaw już za pierwszym razem jest wykorzystanie skrytek, które często znajdują się na dworcach lub w dużych centrach handlowych. Klient może otrzymać wiadomość SMS ze specjalnym kodem umożliwiającym otwarcie skrytki. Automatyczne czujniki są w stanie potwierdzić odbiór przesyłki. Skrytki mogą być także wykorzystane w celu odbioru zwracanych towarów.

Zastosowanie skrytek to efektywny sposób na skrócenie czasu dostaw. W takich sektorach jak handel detaliczny – gdzie klienci oczekują możliwości wygodnego zakupu, wypróbowania i zwrócenia produktów oraz chcą otrzymać zakupy jak najszybciej – skrytki są ważnym elementem systemu dostaw. Cieszą się również popularnością – w Niemczech już 5 mln ludzi zarejestrowało się, żeby korzystać z 2700 paczkomatów Deutsche Post DHL. Ponadto firmy handlowe posiadające wiele oddziałów tradycyjnych sklepów zaczynają oferować swoje sklepy jako punkty odbioru i zwrotu przesyłek. Na przykład sieć Argos w Wielkiej Brytanii wprowadziła niedawno usługę ToYou, która pozwala klientom odbierać i zwracać produkty zamówione w innych firmach – dodatkowo każda przesyłka śledzona jest w systemie internetowym.

Zwiększanie przychodów

Mobilne komputery i drukarki są także coraz częściej używane w firmach pocztowych i kurierskich, po to, by kierowcy mogli oferować dodatkowe usługi i produkty, dostarczając zamówienia. Takie mobilne sklepy firm pocztowych mogą sprzedawać najróżniejsze produkty, od znaczków po ubezpieczenia i waluty.

Zobacz też: Węgry wprowadzą płacę minimalną m.in. dla polskich kierowców?

Zwiększenie wydajności to jeden z kluczy do sukcesu

Wykorzystanie komputerów mobilnych i technologii śledzenia przesyłek pomogło firmom pocztowym i kurierskim płynnie dostosować się do obsługi większej liczby paczek. Ponadto  większa efektywność doprowadziła do wzrostu przychodów z doręczania poczty o 1,5 proc. w czasie, kiedy liczba przesyłek zmalała.[4]

Spodziewamy się kolejnych zmian, ponieważ firmy doręczające przesyłki interesują się technologiami, które będę je wspierać w zwiększaniu wydajności oraz podnoszeniu poziomu obsługi.

Jedną z takich technologii są systemy rozpoznawania mowy, które mogą pomóc pracownikom intuicyjnie wykonywać instrukcje głosowe oraz łatwiej rejestrować i udostępniać dane w celu szybszego i bardziej elastycznego wykonywania zadań. Oprócz tego rozwiązania warto zwrócić również uwagę na systemy rzeczywistości rozszerzonej, wykorzystujące wyświetlacze przezierne w inteligentnych okularach. Umożliwiają one nakładanie cyfrowych informacji na fizyczne otoczenie użytkownika, wspomagając tym samym płynny przepływ pracy. Jest to możliwe technologii funkcjonującej w tle:  dane i aplikacje wykorzystywane są przy minimalnej interwencji manualnej, dostarczają potrzebnych informacji we właściwym czasie i w odpowiedni sposób. Patrząc w przyszłość, z tą i innymi technologiami wiążą się możliwości osiągania jeszcze większej wydajności i spójności w wykonywaniu zadań w przedsiębiorstwie.

[1]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

[2]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

[3] http://uk.businessinsider.com/amazon-buys-the-remaining-75-stake-in-colis-prive-2016-1

[4]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

Źródło: Zebra Technologies

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA