Co należy rozumieć pod pojęciem obsługi logistycznej rynku e-commerce?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Podobnie jest w przypadku firmy InPost, która – mimo tego, że nie sprzedaje bezpośrednio towarów w "sieci" – definiuje się również jako firma działająca w sektorze e-commerce. Uściślając moglibyśmy oczywiście mówić, że świadczymy usługi dla tej branży, ale w praktyce jesteśmy dużo bardziej zaangażowani w cały proces e-zakupów niż tylko w kontekście logistyki towarów zamówionych przez Internet.
REKLAMA
Jeszcze niedawno nieznany nam był obszar zakupów grupowych, a w chwili obecnej niemalże każdy użytkownik Internetu, przegląda oferty na portalach zajmujących się tego typu ofertami. To pokazuje, jak szybkie i permanentne zmiany zachodzą na tym rynku. Co ważniejsze - dynamiczny rozwój e-commerce jest również ogromną szansą dla całej branży pocztowo-kurierskiej. InPost dzięki bliskiej współpracy z Groupon.pl pozyskał wielu nowych klientów, dla których odbiór przesyłek za pośrednictwem Paczkomatów InPost był pierwszym kontaktem z tą usługą, a chwili obecnej należą do grona naszych lojalnych klientów.
Jak szybko dostarczyć przesyłkę do klienta?
Z naszej perspektywy kluczowa nie jest deklaracja firm, że działają w branży e-commerce, ale to, jaki mają udział w tym rynku i jak bardzo wpływają na jego rozwój. Rynek e-commerce wbrew pozorom jest trudny i wymagający w obsłudze. Kluczem do sukcesu stanowi z pewnością terminowość realizacji zleceń. Między innymi właśnie ze względu na oszczędność czasu, internauci decydują się na zakupy w sieci. Dokonuje się ich „tu i teraz”, więc nie ma miejsca na błędy. Klient oczekuje szybko informacji, produktu, zamówienia, dostawy. Internet przyzwyczaja, że wszystko jest osiągalne w ciągu sekundy, przez co determinuje szybszą obsługę i coraz większe oczekiwania ze strony-konsumentów.
REKLAMA
Ponadto ważne jest dopasowanie oferty i związanych z nią działań do oczekiwań klientów. W tym wypadku nie ma jednak "złotego środka" – trzeba bezustannie podążać za zmianami, żeby utrzymywać i pozyskiwać kolejnych klientów. Potrzebna jest również ogromna odwaga i ogrom kreatywności, żeby działać w branży e-commerce. Internet skraca czas życia produktu- komunikatu, dzięki czemu stwarza możliwość podejmowania wyzwań i odważnego testowania. Dzięki doskonałym technikom raportowania i kontroli już parę minut po wysyłce mailingu wiadomo jakie osiągnie rezultaty. W internecie każdy chce się wyróżnić, więc warto ryzykować i zaskakiwać.
Nie można jednak zapomnieć o rzeczy kluczowej – bez względu na to, gdzie prowadzi się działalność zawsze trzeba dbać profesjonalizm i jakość oferowanych usług. Tempo, z jakim rozpowszechniane są w Internecie opinie, komentarze i doświadczenia sprawia, że nie ma czasu na nadrabianie błędów i niwelowanie strat, zwłaszcza tych wizerunkowych. Warto zatem zadbać o wysoki service level i dbałość o wysoki – zawsze i bez wyjątku - poziom obsługi klientów. Wpadki (np. stereo.pl i sprzedaż na grouponie) są bardzo nagłaśniane i nie pozostają bez wpływu na postrzeganie marki.
Branża e-commerce jest bardzo dynamiczna i chłonna. Mimo tego, że cechuje się wieloma nienaruszalnymi zasadami to pozostawia również wiele miejsca na kreatywność. Mając swój własny pomysł na to, co chce się robić w ramach branży e-commerce wszelkie bariery przestają istnieć, zwłaszcza te terytorialne. To co dzisiaj nas frapuje, jutro znajduje rozwiązanie, a pojutrze naśladowców. Pewnie jedynym problemem jest czas, który jest jednak ograniczony, chociaż w przypadku e-handlu również ta bariera traci na znaczeniu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.