Poczta Polska: W planach zwiększenie udziałów na rynku logistycznym
REKLAMA
REKLAMA
Strategia Poczty Polskiej do 2015 roku zakłada wzrost przychodów z usług paczkowo - kurierskich, bankowo – ubezpieczeniowych i właśnie z usług logistycznych. Plany sprzedaży są bardzo ambitne. W tym czasie narodowy operator zakłada podwajanie przychodów rok do roku.
REKLAMA
REKLAMA
Na nowo zdefiniowano klienta biznesowego, do grona którego zalicza: producentów, dystrybutorów, sieci handlowe i spedytorów. W portfolio PP znajdą się zarówno stali nadawcy - regularnie korzystający z usług operatora w oparciu o długoterminowe umowy, jak i mniejsze firmy - zawierające umowy doraźne i sporadycznie wysyłające ładunki. Z racji tego, że Poczta ma najwięcej placówek regionalnych (8,5tys.), najwięcej zatrudnionych w służbie doręczeń (ok. 20 tys, osób) i największe sortownie, stwarza to doskonałe warunki do rozwoju działalności logistycznej.
- Świadczenie usług powszechnych pozostanie podstawowym zadaniem Poczty Polskiej, ale wejście w obsługę klienta biznesowego pozwoli na optymalne wykorzystanie całej infrastruktury. Poczta Polska w przyszłym roku zaoferuje bardzo dobre ceny na rynku usług KEP, ceny będą niższe - zapowiada Łukasz Gołębiowski dyrektor handlowy Poczty Polskiej.
Mając taki potencjał, wejście w usługi logistyczne wydaje się być naturalną drogą rozwoju. Może to też spowodować niemałe zamieszanie na rynku operatorów logistycznych, którym wkrótce przyjdzie się zmierzyć z silnym konkurentem.
Poczta zamierza skoncentrować się na świadczeniu usług logistycznych "szytych na miarę". Obecnie prowadzi zaawansowane negocjacje z kilkoma partnerami i będzie też walczyć o zwiększenie konkurencyjności w usługach kurierskich.
Narodowy operator dopuszcza też możliwość udostępnienia swojej sieci innym operatorom (tak jak jest w przypadku operatorów telekomunikacyjnych). Udostępnienie sieci zależeć będzie od uregulowań prawnych i opłacalności.
REKLAMA
Dążenie do zwiększenie konkurencyjności Poczty Polskiej wynika też w dużej mierze z liberalizacji rynku usług pocztowych na terenie UE, co nastąpi z początkiem 2013r. W tym roku zakończy się proces dostosowania polskiego prawa do III Dyrektywy Pocztowej, która całkowicie zliberalizuje rynek pocztowy. Między innymi w nowych regulacjach prawnych przewiduje się zdefiniowanie usługi kurierskiej i odróżnienie jej od tradycyjnych usług pocztowych.
Pozwoli to na rozgraniczenie obowiązków operatorów i praw użytkowników tych usług. Zmiany te mogą spowodować konsolidację na rynku KEP. Powstaje tylko pytanie, czy to będą lokalne przejęcia czy też będą wynikać ze strategii globalnych graczy. Istnieje też możliwość wejścia na polski rynek nowego operatora pocztowego.
Niektóre narodowe poczty w Europie (np. szwedzka, austriacka) przejawiają od dawna zainteresowanie naszym rynkiem. Nie należy jednak spodziewać się spektakularnych zmian, jakie miały miejsce kilka lat temu. Jeśli natomiast Poczta Polska zrealizuje swoją logistyczną strategię, z pewnością wpłynie to na podział rynku wśród operatorów logistycznych.
Polski rynek KEP podzielony jest pomiędzy 9 dużych operatorów, z których największym polskim operatorem była na koniec roku 2010 firma Opek. W rejestrze operatorów pocztowych zanotowano 250 firm, z tego działa aktywnie 150.
(źr. pracujwlogistyce.pl)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.