REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o międzynarodowych usługach kurierskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński

REKLAMA

REKLAMA

Czym różni się przesyłka kurierska krajowa od międzynarodowej? Kiedy naliczane jest cło? Jakie są niezbędne dokumenty? O tym w artykule Tomasza Dobczyńskiego.

Polska funkcjonuje w ramach unii celnej. Na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej importowe i eksportowe opłaty celne, a także opłaty mające równoważny skutek między państwami członkowskimi są zabronione.

REKLAMA

Usługa kurierska - Procedury celne

Jeśli jednak towar jest wywożony poza UE lub jest dopuszczony do obrotu na jej terenie, eksporter lub importer musi liczyć się z obowiązkiem dopełnienia odpowiednich procedur celnych. W usługach kurierskich istnieje szereg powiązanych usług celnych, które mogą usprawnić proces doręczenia przesyłki.

REKLAMA

Jeśli wysyłana jest przesyłka o określonej wartości handlowej, do listu przewozowego dołączana jest faktura handlowa. Dane w załączonym dokumencie muszą się pokrywać z danymi w liście przewozowym (instrukcja wypełniania międzynarodowego listu lotniczego została przedstawiona przez autora w osobnym artykule).

Do najważniejszych danych, które muszą znaleźć się na fakturze handlowej należą: numer listu przewozowego, z którym związana jest faktura, warunki dostawy w wersji Incoterms 2000 lub Incoterms®2010, podstawowe dane nadawcy i odbiorcy, całkowita waga netto towaru. Dane towaru muszą zostać uzupełnione o dokładny opis wysyłanego towaru w języku polskim i angielskim, kod taryfy celnej, kraj pochodzenia w języku polskim i angielskim, ilość oraz jego wartość w EUR lub USD.

Jeśli wysyłany towar nie przedstawia wartości handlowej (np.: podarunek osobisty czy próbka towaru), do stwierdzenia ich wartości może wystarczyć faktura pro-forma, która również jest powiązana z listem przewozowym. Na fakturze pro-foma nie wpisuje się warunków handlowych Incoterms.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jej treści powinno być wyraźnie zaznaczone, że dotyczy próbki lub innego towaru bez wartości handlowej. Niezbędnym elementem jest również komentarz, że podana wartość na tej fakturze służy tylko i wyłącznie celom odprawy celnej.


Należy pamiętać o tym, że każdy podmiot uczestniczący w międzynarodowej wymianie handlowej zobligowany jest do posługiwania się wspólnotowym, unikalnym numerem EORI (Economic Operators’ Registration and Identification).

REKLAMA

Zgodnie z informacjami przedstawianymi przez służbę celną, nadawany w Polsce dla podmiotów krajowych numer EORI składa się z: przedrostka „PL” oraz numeru NIP, który uzupełniony jest o pięć zer lub dla podmiotów posiadających 14-znakowy numer REGON, o ostatnie pięć znaków numeru REGON. Dla podmiotów z krajów trzecich numer EORI składa się z liter PL oraz sekwencyjnego, unikalnego ciągu 14 cyfr ze znakiem „Z” na końcu.

Klienci często oczekują od firmy kurierskiej pełnej obsługi celnej danej paczki, w wypadku eksportu lub importu za jej pośrednictwem. Nadawca w takim przypadku wyraża zgodę, aby firma kurierska została uznana za odbiorcę paczki w celu wyznaczenia agenta celnego do przeprowadzenia odprawy.

Oczywiście nie jest obowiązkiem automatyczny wybór przez klienta agencji celnej firmy kurierskiej. Odprawę celną może przeprowadzić inna, wybrana przez nadawcę agencja. Należy jednak liczyć się z tym, że przekazanie kompletu dokumentacji innej agencji może być traktowane przez firmę kurierską jako usługa dodatkowa, która podlega opłacie.

Jak wspomniano powyżej na dokumentach przewozowych musi istnieć wyraźne wskazanie, co do zawartości eksportowanej lub importowanej paczki. W przypadku, gdy klient nie ma wystarczającej pewności, co do tej kwestii, może zlecić firmie kurierskiej rewizję przed dokonaniem zgłoszenia celnego. Na tej podstawie można podjąć dalsze kroki związane z odprawą. Należy pamiętać, że może być to również usługa podlegająca dodatkowej opłacie.

Usługi kurierskie - cło a wartość przesyłki

Przesyłki o wartości rzeczywistej mniejszej niż 22 EUR nie podlegają opłatom celnym. Wyraźne wskazanie tego faktu przy zamawianiu usługi kurierskiej sprawi, iż towary mogą zostać odprawione na zbiorczym dokumencie SAD. Przyczyni się to do usprawnienia procesu przepływu przesyłki od nadawcy do odbiorcy.

Może zaistnieć niepożądana sytuacja, gdy towar został już zgłoszony do odprawy, a jego wartość została błędnie skalkulowana. W takiej sytuacji nie należy czekać na kontrolę organów odpowiedzialnych, tylko w najszybszym możliwym terminie złożyć wniosek o korektę zgłoszenia celnego. Może to zrobić bezpośrednio nadawca lub odbiorca przesyłki, można to również zlecić firmie kurierskiej. Należy jednak liczyć się z faktem, że może być to usługa dodatkowa, która będzie obejmować odwołanie do Urzędu Celnego i w konsekwencji korektę danych na dokumentach celnych.

Sytuacja częsta dla importerów – przesyłka jest gotowa do zgłoszenia celnego, natomiast z różnych względów może być odebrana dopiero za kilka dni. Klient może wykupić w firmie kurierskiej usługę magazynowania przesyłki. Rozliczenie odbywa się najczęściej za 1 pełną dobę magazynowania.

Jeśli klient importuje przesyłkę z państwa, które nie należy do UE i nie staje się jej właścicielem, a będzie zwracał ją w późniejszym terminie do nadawcy (dla przykładu materiały na targi, wystawy, testy), może zlecić firmie kurierskiej zorganizowanie czasowej odprawy celnej. Ten typ procedury jest procedurą niestandardową, wymaga osobnych wniosków, więc jest to usługa dodatkowa, która podlega dodatkowej opłacie.

W sytuacjach, gdy podmiotowi gospodarczemu zależy na czasie, może zamówić w firmie kurierskiej usługę, w której powstałe należności celne są natychmiast regulowane przez firmę kurierską. Na fakturze za zrealizowaną usługę w takim wypadku prócz ceny transportu, ceny za zamówioną usługę dodatkową, pojawi się również wartość należności celnych, które zostały uregulowane przez firmę kurierską.

W artykule zostały przedstawione zagadnienia celne, z którymi musi liczyć się podmiot, który wywozi przesyłkę kurierską poza teren Unii Europejskiej lub dopuszcza ją do obrotu na terenie Unii. Warto przyjrzeć się dodatkowym usługom celnym, które są dostępne na rynku usług kurierskich.

Należy jednak pamiętać, że skorzystanie z nich, mimo że może ułatwić i przyspieszyć proces doręczenia, nie zwalnia nadawcy i odbiorcy ze znajomości reguł celnych. Wszelkie konsekwencje nieprawidłowego przekazania danych do realizacji usługi celnej finalnie wrócą do zleceniodawcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA