REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o międzynarodowych usługach kurierskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński

REKLAMA

REKLAMA

Czym różni się przesyłka kurierska krajowa od międzynarodowej? Kiedy naliczane jest cło? Jakie są niezbędne dokumenty? O tym w artykule Tomasza Dobczyńskiego.

Polska funkcjonuje w ramach unii celnej. Na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej importowe i eksportowe opłaty celne, a także opłaty mające równoważny skutek między państwami członkowskimi są zabronione.

REKLAMA

Usługa kurierska - Procedury celne

Jeśli jednak towar jest wywożony poza UE lub jest dopuszczony do obrotu na jej terenie, eksporter lub importer musi liczyć się z obowiązkiem dopełnienia odpowiednich procedur celnych. W usługach kurierskich istnieje szereg powiązanych usług celnych, które mogą usprawnić proces doręczenia przesyłki.

REKLAMA

Jeśli wysyłana jest przesyłka o określonej wartości handlowej, do listu przewozowego dołączana jest faktura handlowa. Dane w załączonym dokumencie muszą się pokrywać z danymi w liście przewozowym (instrukcja wypełniania międzynarodowego listu lotniczego została przedstawiona przez autora w osobnym artykule).

Do najważniejszych danych, które muszą znaleźć się na fakturze handlowej należą: numer listu przewozowego, z którym związana jest faktura, warunki dostawy w wersji Incoterms 2000 lub Incoterms®2010, podstawowe dane nadawcy i odbiorcy, całkowita waga netto towaru. Dane towaru muszą zostać uzupełnione o dokładny opis wysyłanego towaru w języku polskim i angielskim, kod taryfy celnej, kraj pochodzenia w języku polskim i angielskim, ilość oraz jego wartość w EUR lub USD.

Jeśli wysyłany towar nie przedstawia wartości handlowej (np.: podarunek osobisty czy próbka towaru), do stwierdzenia ich wartości może wystarczyć faktura pro-forma, która również jest powiązana z listem przewozowym. Na fakturze pro-foma nie wpisuje się warunków handlowych Incoterms.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jej treści powinno być wyraźnie zaznaczone, że dotyczy próbki lub innego towaru bez wartości handlowej. Niezbędnym elementem jest również komentarz, że podana wartość na tej fakturze służy tylko i wyłącznie celom odprawy celnej.


Należy pamiętać o tym, że każdy podmiot uczestniczący w międzynarodowej wymianie handlowej zobligowany jest do posługiwania się wspólnotowym, unikalnym numerem EORI (Economic Operators’ Registration and Identification).

REKLAMA

Zgodnie z informacjami przedstawianymi przez służbę celną, nadawany w Polsce dla podmiotów krajowych numer EORI składa się z: przedrostka „PL” oraz numeru NIP, który uzupełniony jest o pięć zer lub dla podmiotów posiadających 14-znakowy numer REGON, o ostatnie pięć znaków numeru REGON. Dla podmiotów z krajów trzecich numer EORI składa się z liter PL oraz sekwencyjnego, unikalnego ciągu 14 cyfr ze znakiem „Z” na końcu.

Klienci często oczekują od firmy kurierskiej pełnej obsługi celnej danej paczki, w wypadku eksportu lub importu za jej pośrednictwem. Nadawca w takim przypadku wyraża zgodę, aby firma kurierska została uznana za odbiorcę paczki w celu wyznaczenia agenta celnego do przeprowadzenia odprawy.

Oczywiście nie jest obowiązkiem automatyczny wybór przez klienta agencji celnej firmy kurierskiej. Odprawę celną może przeprowadzić inna, wybrana przez nadawcę agencja. Należy jednak liczyć się z tym, że przekazanie kompletu dokumentacji innej agencji może być traktowane przez firmę kurierską jako usługa dodatkowa, która podlega opłacie.

Jak wspomniano powyżej na dokumentach przewozowych musi istnieć wyraźne wskazanie, co do zawartości eksportowanej lub importowanej paczki. W przypadku, gdy klient nie ma wystarczającej pewności, co do tej kwestii, może zlecić firmie kurierskiej rewizję przed dokonaniem zgłoszenia celnego. Na tej podstawie można podjąć dalsze kroki związane z odprawą. Należy pamiętać, że może być to również usługa podlegająca dodatkowej opłacie.

Usługi kurierskie - cło a wartość przesyłki

Przesyłki o wartości rzeczywistej mniejszej niż 22 EUR nie podlegają opłatom celnym. Wyraźne wskazanie tego faktu przy zamawianiu usługi kurierskiej sprawi, iż towary mogą zostać odprawione na zbiorczym dokumencie SAD. Przyczyni się to do usprawnienia procesu przepływu przesyłki od nadawcy do odbiorcy.

Może zaistnieć niepożądana sytuacja, gdy towar został już zgłoszony do odprawy, a jego wartość została błędnie skalkulowana. W takiej sytuacji nie należy czekać na kontrolę organów odpowiedzialnych, tylko w najszybszym możliwym terminie złożyć wniosek o korektę zgłoszenia celnego. Może to zrobić bezpośrednio nadawca lub odbiorca przesyłki, można to również zlecić firmie kurierskiej. Należy jednak liczyć się z faktem, że może być to usługa dodatkowa, która będzie obejmować odwołanie do Urzędu Celnego i w konsekwencji korektę danych na dokumentach celnych.

Sytuacja częsta dla importerów – przesyłka jest gotowa do zgłoszenia celnego, natomiast z różnych względów może być odebrana dopiero za kilka dni. Klient może wykupić w firmie kurierskiej usługę magazynowania przesyłki. Rozliczenie odbywa się najczęściej za 1 pełną dobę magazynowania.

Jeśli klient importuje przesyłkę z państwa, które nie należy do UE i nie staje się jej właścicielem, a będzie zwracał ją w późniejszym terminie do nadawcy (dla przykładu materiały na targi, wystawy, testy), może zlecić firmie kurierskiej zorganizowanie czasowej odprawy celnej. Ten typ procedury jest procedurą niestandardową, wymaga osobnych wniosków, więc jest to usługa dodatkowa, która podlega dodatkowej opłacie.

W sytuacjach, gdy podmiotowi gospodarczemu zależy na czasie, może zamówić w firmie kurierskiej usługę, w której powstałe należności celne są natychmiast regulowane przez firmę kurierską. Na fakturze za zrealizowaną usługę w takim wypadku prócz ceny transportu, ceny za zamówioną usługę dodatkową, pojawi się również wartość należności celnych, które zostały uregulowane przez firmę kurierską.

W artykule zostały przedstawione zagadnienia celne, z którymi musi liczyć się podmiot, który wywozi przesyłkę kurierską poza teren Unii Europejskiej lub dopuszcza ją do obrotu na terenie Unii. Warto przyjrzeć się dodatkowym usługom celnym, które są dostępne na rynku usług kurierskich.

Należy jednak pamiętać, że skorzystanie z nich, mimo że może ułatwić i przyspieszyć proces doręczenia, nie zwalnia nadawcy i odbiorcy ze znajomości reguł celnych. Wszelkie konsekwencje nieprawidłowego przekazania danych do realizacji usługi celnej finalnie wrócą do zleceniodawcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA