REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć o międzynarodowych usługach kurierskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński

REKLAMA

REKLAMA

Czym różni się przesyłka kurierska krajowa od międzynarodowej? Kiedy naliczane jest cło? Jakie są niezbędne dokumenty? O tym w artykule Tomasza Dobczyńskiego.

Polska funkcjonuje w ramach unii celnej. Na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej importowe i eksportowe opłaty celne, a także opłaty mające równoważny skutek między państwami członkowskimi są zabronione.

REKLAMA

REKLAMA

Usługa kurierska - Procedury celne

Jeśli jednak towar jest wywożony poza UE lub jest dopuszczony do obrotu na jej terenie, eksporter lub importer musi liczyć się z obowiązkiem dopełnienia odpowiednich procedur celnych. W usługach kurierskich istnieje szereg powiązanych usług celnych, które mogą usprawnić proces doręczenia przesyłki.

Jeśli wysyłana jest przesyłka o określonej wartości handlowej, do listu przewozowego dołączana jest faktura handlowa. Dane w załączonym dokumencie muszą się pokrywać z danymi w liście przewozowym (instrukcja wypełniania międzynarodowego listu lotniczego została przedstawiona przez autora w osobnym artykule).

Do najważniejszych danych, które muszą znaleźć się na fakturze handlowej należą: numer listu przewozowego, z którym związana jest faktura, warunki dostawy w wersji Incoterms 2000 lub Incoterms®2010, podstawowe dane nadawcy i odbiorcy, całkowita waga netto towaru. Dane towaru muszą zostać uzupełnione o dokładny opis wysyłanego towaru w języku polskim i angielskim, kod taryfy celnej, kraj pochodzenia w języku polskim i angielskim, ilość oraz jego wartość w EUR lub USD.

REKLAMA

Jeśli wysyłany towar nie przedstawia wartości handlowej (np.: podarunek osobisty czy próbka towaru), do stwierdzenia ich wartości może wystarczyć faktura pro-forma, która również jest powiązana z listem przewozowym. Na fakturze pro-foma nie wpisuje się warunków handlowych Incoterms.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jej treści powinno być wyraźnie zaznaczone, że dotyczy próbki lub innego towaru bez wartości handlowej. Niezbędnym elementem jest również komentarz, że podana wartość na tej fakturze służy tylko i wyłącznie celom odprawy celnej.


Należy pamiętać o tym, że każdy podmiot uczestniczący w międzynarodowej wymianie handlowej zobligowany jest do posługiwania się wspólnotowym, unikalnym numerem EORI (Economic Operators’ Registration and Identification).

Zgodnie z informacjami przedstawianymi przez służbę celną, nadawany w Polsce dla podmiotów krajowych numer EORI składa się z: przedrostka „PL” oraz numeru NIP, który uzupełniony jest o pięć zer lub dla podmiotów posiadających 14-znakowy numer REGON, o ostatnie pięć znaków numeru REGON. Dla podmiotów z krajów trzecich numer EORI składa się z liter PL oraz sekwencyjnego, unikalnego ciągu 14 cyfr ze znakiem „Z” na końcu.

Klienci często oczekują od firmy kurierskiej pełnej obsługi celnej danej paczki, w wypadku eksportu lub importu za jej pośrednictwem. Nadawca w takim przypadku wyraża zgodę, aby firma kurierska została uznana za odbiorcę paczki w celu wyznaczenia agenta celnego do przeprowadzenia odprawy.

Oczywiście nie jest obowiązkiem automatyczny wybór przez klienta agencji celnej firmy kurierskiej. Odprawę celną może przeprowadzić inna, wybrana przez nadawcę agencja. Należy jednak liczyć się z tym, że przekazanie kompletu dokumentacji innej agencji może być traktowane przez firmę kurierską jako usługa dodatkowa, która podlega opłacie.

Jak wspomniano powyżej na dokumentach przewozowych musi istnieć wyraźne wskazanie, co do zawartości eksportowanej lub importowanej paczki. W przypadku, gdy klient nie ma wystarczającej pewności, co do tej kwestii, może zlecić firmie kurierskiej rewizję przed dokonaniem zgłoszenia celnego. Na tej podstawie można podjąć dalsze kroki związane z odprawą. Należy pamiętać, że może być to również usługa podlegająca dodatkowej opłacie.

Usługi kurierskie - cło a wartość przesyłki

Przesyłki o wartości rzeczywistej mniejszej niż 22 EUR nie podlegają opłatom celnym. Wyraźne wskazanie tego faktu przy zamawianiu usługi kurierskiej sprawi, iż towary mogą zostać odprawione na zbiorczym dokumencie SAD. Przyczyni się to do usprawnienia procesu przepływu przesyłki od nadawcy do odbiorcy.

Może zaistnieć niepożądana sytuacja, gdy towar został już zgłoszony do odprawy, a jego wartość została błędnie skalkulowana. W takiej sytuacji nie należy czekać na kontrolę organów odpowiedzialnych, tylko w najszybszym możliwym terminie złożyć wniosek o korektę zgłoszenia celnego. Może to zrobić bezpośrednio nadawca lub odbiorca przesyłki, można to również zlecić firmie kurierskiej. Należy jednak liczyć się z faktem, że może być to usługa dodatkowa, która będzie obejmować odwołanie do Urzędu Celnego i w konsekwencji korektę danych na dokumentach celnych.

Sytuacja częsta dla importerów – przesyłka jest gotowa do zgłoszenia celnego, natomiast z różnych względów może być odebrana dopiero za kilka dni. Klient może wykupić w firmie kurierskiej usługę magazynowania przesyłki. Rozliczenie odbywa się najczęściej za 1 pełną dobę magazynowania.

Jeśli klient importuje przesyłkę z państwa, które nie należy do UE i nie staje się jej właścicielem, a będzie zwracał ją w późniejszym terminie do nadawcy (dla przykładu materiały na targi, wystawy, testy), może zlecić firmie kurierskiej zorganizowanie czasowej odprawy celnej. Ten typ procedury jest procedurą niestandardową, wymaga osobnych wniosków, więc jest to usługa dodatkowa, która podlega dodatkowej opłacie.

W sytuacjach, gdy podmiotowi gospodarczemu zależy na czasie, może zamówić w firmie kurierskiej usługę, w której powstałe należności celne są natychmiast regulowane przez firmę kurierską. Na fakturze za zrealizowaną usługę w takim wypadku prócz ceny transportu, ceny za zamówioną usługę dodatkową, pojawi się również wartość należności celnych, które zostały uregulowane przez firmę kurierską.

W artykule zostały przedstawione zagadnienia celne, z którymi musi liczyć się podmiot, który wywozi przesyłkę kurierską poza teren Unii Europejskiej lub dopuszcza ją do obrotu na terenie Unii. Warto przyjrzeć się dodatkowym usługom celnym, które są dostępne na rynku usług kurierskich.

Należy jednak pamiętać, że skorzystanie z nich, mimo że może ułatwić i przyspieszyć proces doręczenia, nie zwalnia nadawcy i odbiorcy ze znajomości reguł celnych. Wszelkie konsekwencje nieprawidłowego przekazania danych do realizacji usługi celnej finalnie wrócą do zleceniodawcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA