REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaj składniki ceny usługi kurierskiej. Opłata paliwowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
fot. TNT Express
fot. TNT Express

REKLAMA

REKLAMA

Dopłata paliwowa jest nieodłącznym elementem struktury ceny za usługę kurierską. Uniezależnia podstawową cenę za usługę od rynkowych cen paliw. Dopłaty paliwowej nie można uniknąć, ale warto poznać mechanizmy jej powstawania. Wtedy szybciej uzgodnimy reguły rozliczania.

Coraz więcej firm z różnych sektorów gospodarki w codziennej działalności nie może funkcjonować bez wykorzystania usług kurierskich.

REKLAMA

Z czego składa się cena usługi kurierskiej

Na dobrą współpracę na linii klient – firma kurierska składa się kilka czynników.

Należy do nich m.in. przejrzysty sposób rozliczania wykonanej usługi. Dobrą praktyką jest przeanalizowanie czynników, które wpływają na cenę usługi kurierskiej, aby wymagać prawidłowego jej rozliczenia.

Rozróżnia się cztery główne składniki, które składają się na cenę usługi kurierskiej. Są to:

  • Cena bazowa usługi kurierskiej (zależna od wagi wysyłanej paczki lub ilości paczek w przesyłce),
  • Dopłata paliwowa,
  • Dopłata za usługi wybrane dodatkowo przez nadawcę (np.: COD – cash on delivery, ROD – reply of documents, dodatkowe ubezpieczenie)
  • Dopłata za zdarzenia, które zakłóciły prawidłowy proces doręczenia przesyłki i były jednocześnie niezależne od firmy kurierskiej (np.: oczekiwanie kuriera u nadawcy lub odbiorcy powyżej 10 minut, nieprawidłowy adres odbiorcy, zmiana adresu doręczenia w trakcie przewozu).

Dopłata paliwowa

Dodatek ten został wprowadzony przez firmy kurierskie w celu uniezależnienia podstawowej ceny za usługę kurierską od obowiązujących cen paliw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy kurierskie mają różny punkt odniesienia przy określaniu wysokości dopłaty paliwowej.


Jak oblicza dopłatę DHL

Dla przykładu w firmie DHL Express liczona jest średnia arytmetyczna z wartości średnich ważonych cen detalicznych oleju napędowego w danym miesiącu (zawierających wszelkie opłaty i podatki).

Przeczytaj także: Czy usługa kurierska jest usługą pocztową czy przewozową?

Wartość średniej ważonej obliczona jest na podstawie cen detalicznych obowiązujących u poszczególnych operatorów mających największy udział w rynku sprzedaży oleju napędowego w Polsce, czyli: PKN Orlen, stacje prywatne, koncerny zachodnie oraz Grupa LOTOS.

Wagę stanowi udział każdego operatora w rynku.

Jak oblicza dopłatę DPD Polska

W firmie DPD Polska wysokość opłaty paliwowej określana jest na podstawie hurtowych cen oleju napędowego ogłaszanych przez PKN Orlen. Pozwala to firmie unikać wpływu marż stacji benzynowych w poszczególnych częściach Polski na wartość dodatku paliwowego.

Jak oblicza dopłatę UPS Polska

Opłata paliwowa w UPS jest ustalana na podstawie wartości podanych w „Oil biuletynie” Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Transportu Komisji Europejskiej.

Dodatek naliczany jest w oparciu o średnią cenę detaliczną oleju napędowego w ostatnim tygodniu miesiąca, włącznie z cłami i podatkami z poprzedzających dwóch miesięcy.

Jak oblicza dopłatę TNT Express

W TNT Express opłata paliwowa ustalana jest na podstawie ceny baryłki ropy naftowej określoną przez Giełdę w Londynie tj. cenę London Brent Crude Oil. W usługach krajowych oferowanych przez TNT Express stosowana jest odpowiednio zredukowana dopłata.

Wysokość dopłaty paliwowej różni się w zależności od zasięgu geograficznego usługi kurierskiej.


W usługach krajowych stawka dopłaty jest często porównywalna ze stawką w drogowych (ekonomicznych) usługach międzynarodowych. Minimum dwa razy większa stawka dodatku paliwowego obowiązuje w ekspresowych (lotniczych) usługach międzynarodowych.

Średnie wartości dodatku paliwowego

Poniżej zostaną przedstawione średnie wartości dodatku paliwowego obowiązującego od początku 2011 roku. W analizie dopłaty w usługach krajowych uwzględniłem dziesięć największych firm kurierskich działających na polskim rynku.

Należą do nich:

  • DHL Express,
  • DPD Polska, GLS Poland,
  • K-EX,
  • Opek,
  • Riders Express,
  • TBA Courier,
  • TNT Express,
  • UPS Polska
  • X-press couriers.

Z analizy wyłączono firmę POCZTEX, której ceny są zwolnione z naliczania dopłaty paliwowej.

Średnia rynkowa wartość dopłaty paliwowej w usługach krajowych w styczniu 2011 wyniosła 6,45%.

Oznacza to, że jeśli przedstawiona klientowi w ofercie na realizację usługi kurierskiej przykładowa cena za wysłanie paczki do 30 kg wynosi 15,00 zł netto, to faktycznie klient jest zobowiązany do zapłacenia 15,97 zł netto.

Jest to prawie 1,00 zł różnicy. Stosunkowo niewiele, ale w przypadku wysłania 100 paczek jest to już prawie 100 zł.

W lutym średnia rynkowa wartość dopłaty kształtowała się na poziomie 7,00%, w marcu 7,25%, w kwietniu 7,78%, w maju 7,93%, w czerwcu 7,88%, w lipcu 8,48% oraz w sierpniu 8,58%.

Obserwujemy ponad 2% różnicy pomiędzy pierwszym a ósmym miesiącem bieżącego roku.

Rosnąca wartość dopłaty paliwowej nie odbiega od tendencji panujących na rynku paliw.

Średnia cena bazowa m3 paliwa EKODIESEL bez podatku VAT w temperaturze referencyjnej 15 stopni Celsjusza liczona w pierwszym, piętnastym i ostatnim dniu stycznia 2011 wynosiła 3600 zł/m3.

W lutym ta wartość podniosła się do 3702 zł/m3, w marcu 3903 zł/m3, w kwietniu 3911 zł/m3, w maju 3811 zł/m3, w czerwcu 3836 zł/m3 a w lipcu 2011 – 3891 zł/m3.


Przesyłki lotnicze

Inaczej przedstawia się sytuacja w międzynarodowych usługach kurierskich realizowanych drogą lotniczą.

Do analizy w okresie styczeń 2011 – sierpień 2011 przyjąłem pięć firm, które są liderami w doręczeniach przesyłek międzynarodowych – DHL Express, DPD Polska, TNT Express, UPS Polska oraz FedEx Express.

REKLAMA

Średnia rynkowa wysokość dopłaty paliwowej w styczniu 2011 wyniosła 13,10%. Dla przykładu: gdy krajem doręczenia koperty o wadze do 1 kg jest Litwa (LT) - średnia rynkowa cena netto doręczenia w trybie ekspresowym wynosi 309,97 zł dla klienta bez umowy z firmą kurierską.

Sumując ten koszt z obowiązkowym dodatkiem paliwowym o wysokości z sierpnia 2011 - cena wzrasta już do 350,57 zł złotych. Różnica wynosi ponad 40,60 zł przy wysyłce jednej koperty na Litwę (LT).

W lutym 2011 średnia dopłata wyniosła 13,40%, w marcu – 14,00%, w kwietniu – 15,00%, w maju – 15,20%, w czerwcu – 15,90%, w lipcu – 15,80% oraz w sierpniu 15,60%.

Dopłata paliwowa jest nieodłącznym elementem struktury ceny za usługę kurierską. Uniezależnia podstawową cenę za usługę od rynkowych cen paliw.

W konsekwencji jednak koszty wahań na rynku paliw przenoszone są na klienta, ponieważ zobowiązany jest do uiszczenia dopłaty paliwowej.

Należy się jednak przyzwyczaić, że opłata paliwowa istnieje i im szybciej klient firmy kurierskiej zrozumie mechanizmy jej powstawania, tym szybciej będzie zdolny do uzgodnienia przejrzystych reguł rozliczania. Takiego właśnie zgodnego współdziałania życzę wszystkim przedsiębiorcom, a w razie pytań zachęcam do kontaktu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA