REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się "paczka" od "przesyłki" w usługach kurierskich

Tomasz Dobczyński
fot. DHL Express
fot. DHL Express

REKLAMA

REKLAMA

Aby sprawnie rozliczyć usługę kurierską niezbędne jest rozgraniczenie pojęcia „paczki” oraz „przesyłki”, którą nadawca przygotowuje do wysłania. Terminy te w mowie potocznej są często stosowane zamiennie, choć ich znaczenie jest zupełnie inne.

Z punktu widzenia klienta korzystającego z usług kurierskich jest ustalenie przejrzystego sposobu ich rozliczania.

REKLAMA

REKLAMA

W obecnie funkcjonującym schemacie prawa brak jest definicji usługi kurierskiej. Pomimo tego określenie „niemającej powszechnego charakteru usługi polegającej na ekspresowym przewozie i doręczeniu przesyłek w gwarantowanym terminie” w pełni określa istotę opisywanej usługi.

Paczka jest jedna, przesyłka to zbiór paczek

Już z tej umownej definicji usługi kurierskiej można wyodrębnić podstawową różnicę pomiędzy pojęciem paczki i przesyłki. Przesyłka jest pojęciem zdecydowanie bardziej ogólnym niż paczka. Używając terminologii matematycznej przesyłka jest zbiorem, a paczka jej podzbiorem, przy czym w tym przypadku zbiór może składać się z nieograniczonej liczby podzbiorów. Inaczej mówiąc na jedną przesyłkę może składać się kilka paczek, natomiast ta zależność nie działa w odwrotną stronę.

Idąc dalej: tylko w jednej sytuacji paczka może stać się przesyłką a przesyłka paczką. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy klient firmy kurierskiej planuje wysłanie jednej paczki do odbiorcy. W takiej sytuacji uprawnione jest zamienne stosowanie obu pojęć.

REKLAMA

Schemat rozumienia znajduje potwierdzenie w regulaminach największych firm kurierskich działających na polskim rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przykładu firma DPD Polska Sp. z o.o. w informacji o warunkach ubezpieczenia przedstawia następujące pojęcia: paczka – „jednostkowy przedmiot oddzielnie zapakowany i fizycznie odrębny od innych przesyłanych przedmiotów”, przesyłka – „przedmioty określone w jednym liście przewozowym stanowiące jedną lub więcej paczek”.

Spółka K-EX w regulaminie świadczenia usług przewozowych i pocztowych dla przedsiębiorców wskazuje następująco: paczka – „opakowanie jednostkowe zabezpieczające rzeczy na czas procesu transportowego w sposób określony w regulaminie”, przesyłka – „opakowania przyjęte do przewozu w ramach jednego dokumentu przewozowego celem odbioru od jednego nadawcy i dostawy do jednego odbiorcy”.

Ostatnim przytoczonym przykładem jest Siódemka S.A i Regulamin Świadczenia Usług. Zdefiniowane tam pojęcia to: paczka – „rzecz lub rzeczy umieszczone w pojedynczym opakowaniu”. Przesyłka – „rzeczy przyjęte do przewozu i doręczenia na podstawie jednego listu przewozowego lub innego dokumentu przewozowego”.

Jaką główną wartość dla przedsiębiorcy korzystającego z usług kurierskich ma znajomość prawidłowego znaczenia pojęć paczki i przesyłki? Przede wszystkim jest to dopasowanie sposobu rozliczenia za usługę do charakterystyki wysyłanego towaru. Jeśli główny udział w całkowitym wolumenie wysyłkowym stanowią paczki warto jest ustalić z firmą kurierską cennik paczkowy. Ten sposób rozliczania określa stałą stawkę za wysłanie jednej paczki w określonym przedziale wagowym.

Jeśli jednak charakterystyka wysyłkowa wskazuje na większy udział przesyłek korzystniejsze dla przedsiębiorcy jest ustalenie cennika wagowego. Ten sposób rozliczania uniezależnia cenę usługi kurierskiej od liczby wysyłanych paczek. Podstawową jednostką rozliczenia jest w takim układzie całkowita waga towaru, jaki jest wysyłany na podstawie jednego listu przewozowego do jednego odbiorcy. W celu dokładniejszego zrozumienia różnicy posłużę się dwoma przykładami:

Przykład 1 – przewaga paczek w strukturze wysyłkowej Przedsiębiorcy „A”

Przedsiębiorca „A” prowadzi księgarnię internetową. Wśród sprzedawanych książek nie ma dużych atlasów geograficznych lub innych gabarytowo wielkich pozycji. Każde zamówienie (nawet jeśli liczy kilka książek) pakowane jest do jednego kartonu i wysyłane za pomocą firmy kurierskiej do odbiorcy.

Przedsiębiorca „A”, podpisując umowę z firmą kurierską na realizację dostaw zaznacza, iż podstawą do określenia ceny za usługę jest jedna paczka w określonym przedziale wagowym. Przedziały wagowe do rozliczeń ustala się na podstawie danych statystycznych z ostatniego okresu (ostatnie 6 lub 12 miesięcy) biorąc pod uwagę najczęściej powtarzające się wagi wysyłanych zamówień.

Przykład 2 – przewaga przesyłek w strukturze wysyłkowej Przedsiębiorcy „B”

Przedsiębiorca „B” prowadzi sklep internetowy z akcesoriami do domu. Asortyment i ceny w tym sklepie są na tyle atrakcyjne, że klienci w zdecydowanej większości w jednym zamówieniu kumulują kilka produktów, chcąc, aby zamówiony w sklepie internetowym towar przyjechał do nich w jednej partii.

Gabaryty zamówionych towarów są czasem tak różne, ze właścicielowi sklepu ciężko jest przygotować do wysyłki jedną paczkę, a klient kumuluje zamówienie, aby nie płacić podwójnie czy potrójnie za każdą paczkę w dostawie. W takiej sytuacji przedsiębiorca „B” podpisując umowę z firmą kurierską zaznacza, że cena zrealizowanej usługi nie może zależeć od liczby paczek, a jedynie od wysyłanej wagi do jednego odbiorcy, na podstawie jednego listu przewozowego.

Jeśli na przykład 1 zamówienie stanowią 3 paczki, każda waży 4 kg, to klient nie płaci trzy razy za każdą paczkę osobno, tylko raz za przesyłkę o wadze 12 kg.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA