REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się "paczka" od "przesyłki" w usługach kurierskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
fot. DHL Express
fot. DHL Express

REKLAMA

REKLAMA

Aby sprawnie rozliczyć usługę kurierską niezbędne jest rozgraniczenie pojęcia „paczki” oraz „przesyłki”, którą nadawca przygotowuje do wysłania. Terminy te w mowie potocznej są często stosowane zamiennie, choć ich znaczenie jest zupełnie inne.

Z punktu widzenia klienta korzystającego z usług kurierskich jest ustalenie przejrzystego sposobu ich rozliczania.

REKLAMA

W obecnie funkcjonującym schemacie prawa brak jest definicji usługi kurierskiej. Pomimo tego określenie „niemającej powszechnego charakteru usługi polegającej na ekspresowym przewozie i doręczeniu przesyłek w gwarantowanym terminie” w pełni określa istotę opisywanej usługi.

Paczka jest jedna, przesyłka to zbiór paczek

REKLAMA

Już z tej umownej definicji usługi kurierskiej można wyodrębnić podstawową różnicę pomiędzy pojęciem paczki i przesyłki. Przesyłka jest pojęciem zdecydowanie bardziej ogólnym niż paczka. Używając terminologii matematycznej przesyłka jest zbiorem, a paczka jej podzbiorem, przy czym w tym przypadku zbiór może składać się z nieograniczonej liczby podzbiorów. Inaczej mówiąc na jedną przesyłkę może składać się kilka paczek, natomiast ta zależność nie działa w odwrotną stronę.

Idąc dalej: tylko w jednej sytuacji paczka może stać się przesyłką a przesyłka paczką. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy klient firmy kurierskiej planuje wysłanie jednej paczki do odbiorcy. W takiej sytuacji uprawnione jest zamienne stosowanie obu pojęć.

Schemat rozumienia znajduje potwierdzenie w regulaminach największych firm kurierskich działających na polskim rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przykładu firma DPD Polska Sp. z o.o. w informacji o warunkach ubezpieczenia przedstawia następujące pojęcia: paczka – „jednostkowy przedmiot oddzielnie zapakowany i fizycznie odrębny od innych przesyłanych przedmiotów”, przesyłka – „przedmioty określone w jednym liście przewozowym stanowiące jedną lub więcej paczek”.

REKLAMA

Spółka K-EX w regulaminie świadczenia usług przewozowych i pocztowych dla przedsiębiorców wskazuje następująco: paczka – „opakowanie jednostkowe zabezpieczające rzeczy na czas procesu transportowego w sposób określony w regulaminie”, przesyłka – „opakowania przyjęte do przewozu w ramach jednego dokumentu przewozowego celem odbioru od jednego nadawcy i dostawy do jednego odbiorcy”.

Ostatnim przytoczonym przykładem jest Siódemka S.A i Regulamin Świadczenia Usług. Zdefiniowane tam pojęcia to: paczka – „rzecz lub rzeczy umieszczone w pojedynczym opakowaniu”. Przesyłka – „rzeczy przyjęte do przewozu i doręczenia na podstawie jednego listu przewozowego lub innego dokumentu przewozowego”.

Jaką główną wartość dla przedsiębiorcy korzystającego z usług kurierskich ma znajomość prawidłowego znaczenia pojęć paczki i przesyłki? Przede wszystkim jest to dopasowanie sposobu rozliczenia za usługę do charakterystyki wysyłanego towaru. Jeśli główny udział w całkowitym wolumenie wysyłkowym stanowią paczki warto jest ustalić z firmą kurierską cennik paczkowy. Ten sposób rozliczania określa stałą stawkę za wysłanie jednej paczki w określonym przedziale wagowym.

Jeśli jednak charakterystyka wysyłkowa wskazuje na większy udział przesyłek korzystniejsze dla przedsiębiorcy jest ustalenie cennika wagowego. Ten sposób rozliczania uniezależnia cenę usługi kurierskiej od liczby wysyłanych paczek. Podstawową jednostką rozliczenia jest w takim układzie całkowita waga towaru, jaki jest wysyłany na podstawie jednego listu przewozowego do jednego odbiorcy. W celu dokładniejszego zrozumienia różnicy posłużę się dwoma przykładami:

Przykład 1 – przewaga paczek w strukturze wysyłkowej Przedsiębiorcy „A”

Przedsiębiorca „A” prowadzi księgarnię internetową. Wśród sprzedawanych książek nie ma dużych atlasów geograficznych lub innych gabarytowo wielkich pozycji. Każde zamówienie (nawet jeśli liczy kilka książek) pakowane jest do jednego kartonu i wysyłane za pomocą firmy kurierskiej do odbiorcy.

Przedsiębiorca „A”, podpisując umowę z firmą kurierską na realizację dostaw zaznacza, iż podstawą do określenia ceny za usługę jest jedna paczka w określonym przedziale wagowym. Przedziały wagowe do rozliczeń ustala się na podstawie danych statystycznych z ostatniego okresu (ostatnie 6 lub 12 miesięcy) biorąc pod uwagę najczęściej powtarzające się wagi wysyłanych zamówień.

Przykład 2 – przewaga przesyłek w strukturze wysyłkowej Przedsiębiorcy „B”

Przedsiębiorca „B” prowadzi sklep internetowy z akcesoriami do domu. Asortyment i ceny w tym sklepie są na tyle atrakcyjne, że klienci w zdecydowanej większości w jednym zamówieniu kumulują kilka produktów, chcąc, aby zamówiony w sklepie internetowym towar przyjechał do nich w jednej partii.

Gabaryty zamówionych towarów są czasem tak różne, ze właścicielowi sklepu ciężko jest przygotować do wysyłki jedną paczkę, a klient kumuluje zamówienie, aby nie płacić podwójnie czy potrójnie za każdą paczkę w dostawie. W takiej sytuacji przedsiębiorca „B” podpisując umowę z firmą kurierską zaznacza, że cena zrealizowanej usługi nie może zależeć od liczby paczek, a jedynie od wysyłanej wagi do jednego odbiorcy, na podstawie jednego listu przewozowego.

Jeśli na przykład 1 zamówienie stanowią 3 paczki, każda waży 4 kg, to klient nie płaci trzy razy za każdą paczkę osobno, tylko raz za przesyłkę o wadze 12 kg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA