REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się "paczka" od "przesyłki" w usługach kurierskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Dobczyński
fot. DHL Express
fot. DHL Express

REKLAMA

REKLAMA

Aby sprawnie rozliczyć usługę kurierską niezbędne jest rozgraniczenie pojęcia „paczki” oraz „przesyłki”, którą nadawca przygotowuje do wysłania. Terminy te w mowie potocznej są często stosowane zamiennie, choć ich znaczenie jest zupełnie inne.

Z punktu widzenia klienta korzystającego z usług kurierskich jest ustalenie przejrzystego sposobu ich rozliczania.

REKLAMA

W obecnie funkcjonującym schemacie prawa brak jest definicji usługi kurierskiej. Pomimo tego określenie „niemającej powszechnego charakteru usługi polegającej na ekspresowym przewozie i doręczeniu przesyłek w gwarantowanym terminie” w pełni określa istotę opisywanej usługi.

Paczka jest jedna, przesyłka to zbiór paczek

REKLAMA

Już z tej umownej definicji usługi kurierskiej można wyodrębnić podstawową różnicę pomiędzy pojęciem paczki i przesyłki. Przesyłka jest pojęciem zdecydowanie bardziej ogólnym niż paczka. Używając terminologii matematycznej przesyłka jest zbiorem, a paczka jej podzbiorem, przy czym w tym przypadku zbiór może składać się z nieograniczonej liczby podzbiorów. Inaczej mówiąc na jedną przesyłkę może składać się kilka paczek, natomiast ta zależność nie działa w odwrotną stronę.

Idąc dalej: tylko w jednej sytuacji paczka może stać się przesyłką a przesyłka paczką. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy klient firmy kurierskiej planuje wysłanie jednej paczki do odbiorcy. W takiej sytuacji uprawnione jest zamienne stosowanie obu pojęć.

Schemat rozumienia znajduje potwierdzenie w regulaminach największych firm kurierskich działających na polskim rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przykładu firma DPD Polska Sp. z o.o. w informacji o warunkach ubezpieczenia przedstawia następujące pojęcia: paczka – „jednostkowy przedmiot oddzielnie zapakowany i fizycznie odrębny od innych przesyłanych przedmiotów”, przesyłka – „przedmioty określone w jednym liście przewozowym stanowiące jedną lub więcej paczek”.

REKLAMA

Spółka K-EX w regulaminie świadczenia usług przewozowych i pocztowych dla przedsiębiorców wskazuje następująco: paczka – „opakowanie jednostkowe zabezpieczające rzeczy na czas procesu transportowego w sposób określony w regulaminie”, przesyłka – „opakowania przyjęte do przewozu w ramach jednego dokumentu przewozowego celem odbioru od jednego nadawcy i dostawy do jednego odbiorcy”.

Ostatnim przytoczonym przykładem jest Siódemka S.A i Regulamin Świadczenia Usług. Zdefiniowane tam pojęcia to: paczka – „rzecz lub rzeczy umieszczone w pojedynczym opakowaniu”. Przesyłka – „rzeczy przyjęte do przewozu i doręczenia na podstawie jednego listu przewozowego lub innego dokumentu przewozowego”.

Jaką główną wartość dla przedsiębiorcy korzystającego z usług kurierskich ma znajomość prawidłowego znaczenia pojęć paczki i przesyłki? Przede wszystkim jest to dopasowanie sposobu rozliczenia za usługę do charakterystyki wysyłanego towaru. Jeśli główny udział w całkowitym wolumenie wysyłkowym stanowią paczki warto jest ustalić z firmą kurierską cennik paczkowy. Ten sposób rozliczania określa stałą stawkę za wysłanie jednej paczki w określonym przedziale wagowym.

Jeśli jednak charakterystyka wysyłkowa wskazuje na większy udział przesyłek korzystniejsze dla przedsiębiorcy jest ustalenie cennika wagowego. Ten sposób rozliczania uniezależnia cenę usługi kurierskiej od liczby wysyłanych paczek. Podstawową jednostką rozliczenia jest w takim układzie całkowita waga towaru, jaki jest wysyłany na podstawie jednego listu przewozowego do jednego odbiorcy. W celu dokładniejszego zrozumienia różnicy posłużę się dwoma przykładami:

Przykład 1 – przewaga paczek w strukturze wysyłkowej Przedsiębiorcy „A”

Przedsiębiorca „A” prowadzi księgarnię internetową. Wśród sprzedawanych książek nie ma dużych atlasów geograficznych lub innych gabarytowo wielkich pozycji. Każde zamówienie (nawet jeśli liczy kilka książek) pakowane jest do jednego kartonu i wysyłane za pomocą firmy kurierskiej do odbiorcy.

Przedsiębiorca „A”, podpisując umowę z firmą kurierską na realizację dostaw zaznacza, iż podstawą do określenia ceny za usługę jest jedna paczka w określonym przedziale wagowym. Przedziały wagowe do rozliczeń ustala się na podstawie danych statystycznych z ostatniego okresu (ostatnie 6 lub 12 miesięcy) biorąc pod uwagę najczęściej powtarzające się wagi wysyłanych zamówień.

Przykład 2 – przewaga przesyłek w strukturze wysyłkowej Przedsiębiorcy „B”

Przedsiębiorca „B” prowadzi sklep internetowy z akcesoriami do domu. Asortyment i ceny w tym sklepie są na tyle atrakcyjne, że klienci w zdecydowanej większości w jednym zamówieniu kumulują kilka produktów, chcąc, aby zamówiony w sklepie internetowym towar przyjechał do nich w jednej partii.

Gabaryty zamówionych towarów są czasem tak różne, ze właścicielowi sklepu ciężko jest przygotować do wysyłki jedną paczkę, a klient kumuluje zamówienie, aby nie płacić podwójnie czy potrójnie za każdą paczkę w dostawie. W takiej sytuacji przedsiębiorca „B” podpisując umowę z firmą kurierską zaznacza, że cena zrealizowanej usługi nie może zależeć od liczby paczek, a jedynie od wysyłanej wagi do jednego odbiorcy, na podstawie jednego listu przewozowego.

Jeśli na przykład 1 zamówienie stanowią 3 paczki, każda waży 4 kg, to klient nie płaci trzy razy za każdą paczkę osobno, tylko raz za przesyłkę o wadze 12 kg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA