REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy usługa kurierska jest usługą pocztową czy przewozową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Bartman
fot. TNT Express
fot. TNT Express

REKLAMA

REKLAMA

Czy usługa kurierska jest usługą pocztową czy przewozową? Jakie konsekwencje z tego wynikają dla klienta? Odpowiedź nie jest prosta, bo pojęcie usługi kurierskiej funkcjonuje jedynie jako nazwa używana potocznie.

Definicja usługi kurierskiej, tj. „usługi nie mającej charakteru powszechnego, polegającej na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek” pojawiła się w ustawie z 23 listopada 1990 r. o łączności, zastąpionej ustawą z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca nie zdecydował się na przeniesienie do nowych przepisów definicji „usługi kurierskiej” bądź „przesyłki kurierskiej”, co spowodowało szereg obecnych wątpliwości interpretacyjnych. Istnienie luki prawnej w zakresie definicji usługi kurierskiej potwierdzają środowiska związane bezpośrednio z rynkiem usług przewozowych i pocztowych (np. Forum Przewoźników Ekspresowych, firmy kurierskie etc.), jak organy państwowe, nadzorujące ten rynek (Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej).

Próby wyjaśnienia

Wątpliwości odnośnie wykładni przepisów wyraził również Prezes UOKiK, który w „Raporcie z kontroli wzorców umownych stosowanych przez firmy kurierskie” z 2009 roku zwrócił uwagę na lukę ustawodawczą w postaci braku definicji usługi kurierskiej, i związane z tym trudności w rozdzieleniu usługi przewozowej i usługi pocztowej.

REKLAMA

Prezes UOKiK wskazał w kryterium, według którego, jego zdaniem, należy dokonywać podziału na usługi przewozowe oraz pocztowe. Tym kryterium miałaby być zawartość przesyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W mojej ocenie powyższe kryterium stanowi daleko idące uproszczenie i należy je uznać za nieprawidłowe, bowiem w obecnym stanie prawnym nie da się jednoznacznie stwierdzić, jakie cechy przesyłki należy brać pod uwagę przy identyfikowaniu usługi pocztowej i przewozowej.
Do takich wniosków skłania również analiza obowiązujących ustawowych definicji pojęć usługi pocztowej i przewozowej.

Pojęcie "przesyłki"

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo pocztowe: „usługę pocztową stanowi m.in. wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe: przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem”. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 3 Prawa pocztowego usługi pocztowej nie stanowi m.in.: „przewóz rzeczy innych niż korespondencja, wykonywany na podstawie odrębnych przepisów”.

Słowo „przesyłka” użyte w definicji usługi pocztowej oznacza według ustawy Prawo pocztowe: „rzeczy opatrzone adresem, przedłożone do przyjęcia lub przyjęte przez operatora w celu przemieszczenia i doręczenia adresatowi”. Zatem już na wstępnym etapie analizy pojęć użytych w ustawie Prawo pocztowe widać wewnętrzną sprzeczność w treści powyższych definicji, gdyż usługa pocztowa to nie tylko przemieszczanie korespondencji, ale również innych rzeczy.

Niejasności ciąg dalszy

Wątpliwości nie usuwa również analiza przepisów ustawy Prawo przewozowe. Art. 35 ust. 1 stanowi jedynie, iż usługa przewozu polega na przyjęciu przesyłki towarowej i przemieszczeniu jej z jednego miejsca w drugie na podstawie dokumentu przewozowego. Prawo pocztowe definiuje usługę pocztową jako przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek rozumianych nie tylko jako korespondencja, ale ogólnie jako rzeczy, natomiast Prawo przewozowe definiuje usługę przewozu jako przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłki towarowej.

Widać zatem, że zakresy definicji usługi pocztowej i usługi przewozowej wzajemnie się krzyżują. Wobec powyższego, nie można przyjąć, jak twierdzi Prezes UOKiK, że usługi pocztowe to doręczanie korespondencji, a usługi przewozowe to doręczanie przesyłek nie zawierających korespondencji.

Takie wnioski stanowią wyłącznie przejaw prawotwórczej aktywności UOKiK, nie znajdującej zresztą uzasadnienia w przepisach ustawowych, które jednakże mają daleko idące skutki dla całego sektora usług kurierskich.

Konsekwencje dla sektora

Brak możliwości ustalenia różnicy pomiędzy usługą pocztową a przewozową i w rezultacie jednoznacznego zakwalifikowania usługi kurierskiej do jednego rodzaju usług, uniemożliwia przedsiębiorcom wykonanie obowiązku nałożonego przez Prezesa UOKiK, polegającego na umieszczeniu informacji o świadczonym produkcie we wzorcach umownych, regulaminach czy warunkach przewozu.

Należy przypomnieć, iż w zależności od tego, jaka usługa jest świadczona przez firmę kurierską (pocztowa czy przewozowa), inny jest zakres odpowiedzialności przewoźnika za nienależyte wykonanie usługi, jak również inne są zasady prowadzenia postępowania reklamacyjnego.

Stąd też wprowadzenie jasnych i czytelnych kryteriów podziału usług pocztowych i przewozowych, jak również definicji usług kurierskich jest bardzo istotne, gdyż spowoduje usunięcie istniejącego obecnie stanu niepewności, w którym znajduje się wielu przedsiębiorców świadczących oba rodzaje usług.

Działalność pocztowa

Ustawa Prawo pocztowe przewiduje dwa rodzaje możliwości wykonywania działalności pocztowej:

 na podstawie zezwolenia wydanego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, oraz
 na podstawie wpisu do Rejestru operatorów pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe, na podstawie zezwolenia przedsiębiorca może świadczyć usługi pocztowe wyłącznie: „w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek dla ociemniałych, z korespondencją do 2000 g, z wyłączeniem przesyłek zastrzeżonych dla Poczty Polskiej oraz przesyłek przyjmowanych, przemieszczanych i doręczanych w sposób innych niż określony dla powszechnych usług pocztowych”.

Z kolei wykonywanie działalności pocztowej nie wymagającej zezwolenia podlega jedynie wpisowi do rejestru operatorów pocztowych prowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (art. 6 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe).

Powyższy artykuł nie określa jednak, jaki katalog przesyłek obejmuje działalność na podstawie wpisu do Rejestru operatorów pocztowych.

O ile przedsiębiorca nie zamierza świadczyć usług w sposób określony w art. 3 pkt 25 Prawa pocztowego, i uzyskał uprawnienie do prowadzenia działalności pocztowej na podstawie wpisu do Rejestru operatorów pocztowych, może przyjmować do obrotu różnego rodzaju przesyłki (w tym również przesyłki z korespondencją do 50 g), pod warunkiem przestrzegania tzw. „usług zastrzeżonych” dla Poczty Polskiej.

Operator pocztowy inny niż Poczta Polska może przyjąć przesyłki zastrzeżone dla operatora publicznego, pod warunkiem pobrania opłaty nie niższej niż dwu i półkrotności opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego.

Firmy świadczące usługi kurierskie i ekspresowe działają najczęściej w oparciu o wpisy do Rejestru usług pocztowych, spełniają bowiem warunek przestrzegania tzw. „usług zastrzeżonych” dla operatora publicznego, o których mowa w art. 47 ust. 1 Prawa pocztowego.

Usługi kurierskie i ekspresowe

Usługi kurierskie i ekspresowe są usługami o wartości dodanej, które są świadczone niezależnie od powszechnych usług pocztowych i stanowią odrębny segment rynku. Wyróżnia je innowacyjność, niższy wolumen, świadczenia o charakterze dodatkowym, wysoki stopień specjalizacji oraz lepsze dostosowanie do potrzeb i preferencji klientów.

Usługi kurierskie i ekspresowe są świadczone w oparciu o przepisy przewozowe krajowe lub międzynarodowe. Są to tzw. usługi umowne tj. usługi wykonywane na podstawie umowy z klientem (list przewozowy), oferujące szeroki wachlarz opcji dodatkowych.

Odpowiedzialność firmy kurierskiej jest regulowana przepisami przewozowymi krajowymi (Prawo przewozowe) i międzynarodowymi (Konwencje międzynarodowe) i warunkami przewozu wydrukowanymi na odwrocie listów przewozowych, określającymi m.in. odpowiedzialność przewoźnika z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi.

Wraz z listem przewozowym klienci otrzymują klarowną informację o przepisach regulujących umowę przewozu z jasno określoną procedurą reklamacyjną regulowaną rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie ustalania stanu przesyłek i postępowania reklamacyjnego.

W przypadku usług pocztowych obowiązuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego z 13 października 2003 r., jednakże dotyczy ono wyłącznie usług pocztowych świadczonych przez operatora publicznego.

W obecnym stanie prawnym brak jest przepisów regulujących zasady składania reklamacji na usługi pocztowe, świadczone przez operatorów pocztowych innych niż Poczta Polska.

Wartość dodana

Odpowiadając na pytanie, czy usługa kurierska jest usługą pocztową czy przewozową oraz jakie konsekwencje z tego wynikają dla klienta, mogę potwierdzić, iż zdecydowanie jest to usługa przewozowa o wartości dodanej, obejmująca szeroki wachlarz międzynarodowych i krajowych usług przewozowych o określonym terminie doręczenia, dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta.

Miernikiem jakości świadczonych usług kurierskich jest m.in. sposób i terminowość załatwiania reklamacji klientów. W praktyce firmy kurierskie rozpatrują reklamacje na usługi kurierskie zgodnie z zasadami obowiązującymi dla usług przewozowych (tj. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie ustalania stanu przesyłek i postępowania reklamacyjnego).

W TNT Express żadna reklamacja nie pozostaje bez rozpoznania. Zasady rozpoznawania reklamacji w odniesieniu do usług przewozowych zawarte w ww. rozporządzeniu są korzystne dla konsumentów, jasne i czytelne, w przeciwieństwie do zasad obowiązujących dla usług pocztowych.

Powyższe potwierdza również Raport Prezesa UKE o stanie rynku usług pocztowych w Polsce w 2010 roku, wedle którego odsetek reklamacji uznanych przez operatorów niepublicznych (m.in. firmy kurierskie, ekspresowe) jest wysoki i wynosi 54%, podczas gdy w przypadku Poczty Polskiej współczynnik ten wynosi niespełna 18%.

Należy dodać, iż w oparciu o ww. rozporządzenie reklamacyjne każda usługa przewozowa może być reklamowana, bez względu na rodzaj, opcję serwisową itp., i nie może pozostać bez odpowiedzi przewoźnika. Z ww. raportu wynika, że niektóre usługi świadczone przez Pocztę Polską w ogóle nie podlegają reklamacjom, jako usługi nierejestrowane (np. przesyłki listowe nierejestrowane, przesyłki reklamowe oraz usługi przesyłka aglomeracja).
Reasumując, usługi kurierskie jako usługi o wartości dodanej nie powinny być uznane za usługi pocztowe i nie powinny podlegać reżimowi Prawa pocztowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA