REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?

Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?
Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza zmienić przepisy dotyczące samolotów ultralekkich. Według założeń ma to umożliwić lepszy rozwój lotnictwa rekreacyjnego i sportowego.

Samoloty ultralekkie, czy takie których masa startowa nie przekracza 600 kg

Przepisy dotyczące samolotów ultralekkich, czyli takich, których masa startowa nie przekracza 600 kg, chce zmienić Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Nowe prawo ma zapewnić rozwój lotnictwa amatorskiego, sportowego i rekreacyjnego - podał PAP resort.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przepisów w ustawie Prawo Lotnicze zmierzają do tego, by zgodnie z wnioskami płynącymi od przedstawicieli środowiska lotniczego wyłączyć spod nadzoru Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego tak zwane general aviation, czyli tę część lotnictwa cywilnego, które nie jest objęte wspólnymi wymogami unijnymi oraz związane z wykonywaniem działalności lotniczej amatorsko, rekreacyjnie i sportowo - powiedział PAP dyrektor Departamentu do spraw lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak.

W myśl nowych przepisów, minister właściwy do spraw transportu może wyznaczyć inne organy do wykonywania nadzoru nad urządzeniami latającymi, a chodzi m.in. o wydawanie i cofanie dokumentów poświadczających zdatność do lotu, dopuszczenie do lotu, kwalifikacje i uprawnienia personelu do wykonywania operacji lotniczych i do obsługi. Wyznaczony przez ministra podmiot będzie także prowadził ewidencję urządzeń latających i personelu, sprawował nadzór nad projektowaniem, budową, oceną zdatności do lotu, szkoleniem i eksploatacją oraz kontrolą przestrzegania przepisów dotyczących urządzeń latających. Minister wyznaczy podmiot na 5 lat, ale w przypadku, gdy nie będzie on wypełniał powierzonych zadań minister może mu cofnąć mu uprawnienia.

Zobacz też: Lotnisko Chopina i port w Modlinie - powstanie duoport?

REKLAMA

Zamiana przepisów na wzór czeski

"Mamy nadzieję, że dzięki takim rozwiązaniom więcej ultralekkich statków powietrznych będzie mogło być rejestrowanych. Proponując zmiany w przepisach przyjęliśmy model, jaki został sprawdzony w Czechach. Mimo że Czechy mają kilkakrotnie mniejszą powierzchnię kraju, to liczba statków powietrznych ultralekkich i świadectw kwalifikacyjnych jest tam nawet kilkanaście razy większa niż w Polsce" - powiedział PAP dyr. Kachaniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce zarejestrowanych jest ok. 1000 powietrznych statków ultralekkich, w tym wydano ok. 370 świadectw kwalifikacyjnych na samoloty ultralekkie, reszta to paralotnie, motolotnie. W Czechach zarejestrowanych jest ok. 10 tys. statków powietrznych ultralekkich. Polacy rejestrują samoloty ultralekkie za granicą, np. właśnie w Czechach.

"Nawet specjaliści nie są w stanie powiedzieć, ile powietrznych statków ultralekkich lata po polskim niebie na obcych znakach" - wyjaśnił dyrektor Kachaniak.

Nowe przepisy mają dopuścić zwiększenie masy startowej samolotów ultralekkich z przyjętych obecnie 495 kg do proponowanych 600 kg. Jak wyjaśnił Kachaniak każda oszczędność kilogramów powoduje zmniejszenie buforów bezpieczeństwa. Jak dodał, bezpieczeństwu nie sprzyjają delikatne, lekkie konstrukcje samolotów oraz małe zbiorniki paliwa. Ten postulat pochodzący ze środowiska lotniczego także został uwzględniony - dodał.

Obecnie rozpoczęły się wstępne konsultacje założeń projektu ustawy ze środowiskiem użytkowników i właścicieli powietrznych statków ultralekkich. Następnie projekt wróci do ministerstwa infrastruktury, a potem nowe przepisy będą skierowane do uzgodnień międzyresortowych. Nie jest wykluczone, że nowa ustawa niewyłączająca bezpieczeństwa w general aviation wejdzie w życie pod koniec roku - dodał dyr. Kachaniak.

Resort proponuje, aby wyłączenie spod nadzoru Prezesa Urzędu nie dotyczyło statków powietrznych kategorii specjalnej bez względu na wagę oraz statków powietrznych objętych przepisami prawa Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim objętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, a także spadochronów będących obowiązkowym lub zabudowanym na stałe wyposażeniem przeznaczonym do użycia w celach ratowniczych na takich statkach powietrznych oraz bezzałogowych statków powietrznych.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA