REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?
Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza zmienić przepisy dotyczące samolotów ultralekkich. Według założeń ma to umożliwić lepszy rozwój lotnictwa rekreacyjnego i sportowego.

Samoloty ultralekkie, czy takie których masa startowa nie przekracza 600 kg

Przepisy dotyczące samolotów ultralekkich, czyli takich, których masa startowa nie przekracza 600 kg, chce zmienić Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Nowe prawo ma zapewnić rozwój lotnictwa amatorskiego, sportowego i rekreacyjnego - podał PAP resort.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przepisów w ustawie Prawo Lotnicze zmierzają do tego, by zgodnie z wnioskami płynącymi od przedstawicieli środowiska lotniczego wyłączyć spod nadzoru Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego tak zwane general aviation, czyli tę część lotnictwa cywilnego, które nie jest objęte wspólnymi wymogami unijnymi oraz związane z wykonywaniem działalności lotniczej amatorsko, rekreacyjnie i sportowo - powiedział PAP dyrektor Departamentu do spraw lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak.

W myśl nowych przepisów, minister właściwy do spraw transportu może wyznaczyć inne organy do wykonywania nadzoru nad urządzeniami latającymi, a chodzi m.in. o wydawanie i cofanie dokumentów poświadczających zdatność do lotu, dopuszczenie do lotu, kwalifikacje i uprawnienia personelu do wykonywania operacji lotniczych i do obsługi. Wyznaczony przez ministra podmiot będzie także prowadził ewidencję urządzeń latających i personelu, sprawował nadzór nad projektowaniem, budową, oceną zdatności do lotu, szkoleniem i eksploatacją oraz kontrolą przestrzegania przepisów dotyczących urządzeń latających. Minister wyznaczy podmiot na 5 lat, ale w przypadku, gdy nie będzie on wypełniał powierzonych zadań minister może mu cofnąć mu uprawnienia.

Zobacz też: Lotnisko Chopina i port w Modlinie - powstanie duoport?

REKLAMA

Zamiana przepisów na wzór czeski

"Mamy nadzieję, że dzięki takim rozwiązaniom więcej ultralekkich statków powietrznych będzie mogło być rejestrowanych. Proponując zmiany w przepisach przyjęliśmy model, jaki został sprawdzony w Czechach. Mimo że Czechy mają kilkakrotnie mniejszą powierzchnię kraju, to liczba statków powietrznych ultralekkich i świadectw kwalifikacyjnych jest tam nawet kilkanaście razy większa niż w Polsce" - powiedział PAP dyr. Kachaniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce zarejestrowanych jest ok. 1000 powietrznych statków ultralekkich, w tym wydano ok. 370 świadectw kwalifikacyjnych na samoloty ultralekkie, reszta to paralotnie, motolotnie. W Czechach zarejestrowanych jest ok. 10 tys. statków powietrznych ultralekkich. Polacy rejestrują samoloty ultralekkie za granicą, np. właśnie w Czechach.

"Nawet specjaliści nie są w stanie powiedzieć, ile powietrznych statków ultralekkich lata po polskim niebie na obcych znakach" - wyjaśnił dyrektor Kachaniak.

Nowe przepisy mają dopuścić zwiększenie masy startowej samolotów ultralekkich z przyjętych obecnie 495 kg do proponowanych 600 kg. Jak wyjaśnił Kachaniak każda oszczędność kilogramów powoduje zmniejszenie buforów bezpieczeństwa. Jak dodał, bezpieczeństwu nie sprzyjają delikatne, lekkie konstrukcje samolotów oraz małe zbiorniki paliwa. Ten postulat pochodzący ze środowiska lotniczego także został uwzględniony - dodał.

Obecnie rozpoczęły się wstępne konsultacje założeń projektu ustawy ze środowiskiem użytkowników i właścicieli powietrznych statków ultralekkich. Następnie projekt wróci do ministerstwa infrastruktury, a potem nowe przepisy będą skierowane do uzgodnień międzyresortowych. Nie jest wykluczone, że nowa ustawa niewyłączająca bezpieczeństwa w general aviation wejdzie w życie pod koniec roku - dodał dyr. Kachaniak.

Resort proponuje, aby wyłączenie spod nadzoru Prezesa Urzędu nie dotyczyło statków powietrznych kategorii specjalnej bez względu na wagę oraz statków powietrznych objętych przepisami prawa Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim objętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, a także spadochronów będących obowiązkowym lub zabudowanym na stałe wyposażeniem przeznaczonym do użycia w celach ratowniczych na takich statkach powietrznych oraz bezzałogowych statków powietrznych.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA