REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?
Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza zmienić przepisy dotyczące samolotów ultralekkich. Według założeń ma to umożliwić lepszy rozwój lotnictwa rekreacyjnego i sportowego.

Samoloty ultralekkie, czy takie których masa startowa nie przekracza 600 kg

Przepisy dotyczące samolotów ultralekkich, czyli takich, których masa startowa nie przekracza 600 kg, chce zmienić Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Nowe prawo ma zapewnić rozwój lotnictwa amatorskiego, sportowego i rekreacyjnego - podał PAP resort.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przepisów w ustawie Prawo Lotnicze zmierzają do tego, by zgodnie z wnioskami płynącymi od przedstawicieli środowiska lotniczego wyłączyć spod nadzoru Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego tak zwane general aviation, czyli tę część lotnictwa cywilnego, które nie jest objęte wspólnymi wymogami unijnymi oraz związane z wykonywaniem działalności lotniczej amatorsko, rekreacyjnie i sportowo - powiedział PAP dyrektor Departamentu do spraw lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak.

W myśl nowych przepisów, minister właściwy do spraw transportu może wyznaczyć inne organy do wykonywania nadzoru nad urządzeniami latającymi, a chodzi m.in. o wydawanie i cofanie dokumentów poświadczających zdatność do lotu, dopuszczenie do lotu, kwalifikacje i uprawnienia personelu do wykonywania operacji lotniczych i do obsługi. Wyznaczony przez ministra podmiot będzie także prowadził ewidencję urządzeń latających i personelu, sprawował nadzór nad projektowaniem, budową, oceną zdatności do lotu, szkoleniem i eksploatacją oraz kontrolą przestrzegania przepisów dotyczących urządzeń latających. Minister wyznaczy podmiot na 5 lat, ale w przypadku, gdy nie będzie on wypełniał powierzonych zadań minister może mu cofnąć mu uprawnienia.

Zobacz też: Lotnisko Chopina i port w Modlinie - powstanie duoport?

Zamiana przepisów na wzór czeski

"Mamy nadzieję, że dzięki takim rozwiązaniom więcej ultralekkich statków powietrznych będzie mogło być rejestrowanych. Proponując zmiany w przepisach przyjęliśmy model, jaki został sprawdzony w Czechach. Mimo że Czechy mają kilkakrotnie mniejszą powierzchnię kraju, to liczba statków powietrznych ultralekkich i świadectw kwalifikacyjnych jest tam nawet kilkanaście razy większa niż w Polsce" - powiedział PAP dyr. Kachaniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce zarejestrowanych jest ok. 1000 powietrznych statków ultralekkich, w tym wydano ok. 370 świadectw kwalifikacyjnych na samoloty ultralekkie, reszta to paralotnie, motolotnie. W Czechach zarejestrowanych jest ok. 10 tys. statków powietrznych ultralekkich. Polacy rejestrują samoloty ultralekkie za granicą, np. właśnie w Czechach.

"Nawet specjaliści nie są w stanie powiedzieć, ile powietrznych statków ultralekkich lata po polskim niebie na obcych znakach" - wyjaśnił dyrektor Kachaniak.

REKLAMA

Nowe przepisy mają dopuścić zwiększenie masy startowej samolotów ultralekkich z przyjętych obecnie 495 kg do proponowanych 600 kg. Jak wyjaśnił Kachaniak każda oszczędność kilogramów powoduje zmniejszenie buforów bezpieczeństwa. Jak dodał, bezpieczeństwu nie sprzyjają delikatne, lekkie konstrukcje samolotów oraz małe zbiorniki paliwa. Ten postulat pochodzący ze środowiska lotniczego także został uwzględniony - dodał.

Obecnie rozpoczęły się wstępne konsultacje założeń projektu ustawy ze środowiskiem użytkowników i właścicieli powietrznych statków ultralekkich. Następnie projekt wróci do ministerstwa infrastruktury, a potem nowe przepisy będą skierowane do uzgodnień międzyresortowych. Nie jest wykluczone, że nowa ustawa niewyłączająca bezpieczeństwa w general aviation wejdzie w życie pod koniec roku - dodał dyr. Kachaniak.

Resort proponuje, aby wyłączenie spod nadzoru Prezesa Urzędu nie dotyczyło statków powietrznych kategorii specjalnej bez względu na wagę oraz statków powietrznych objętych przepisami prawa Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim objętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, a także spadochronów będących obowiązkowym lub zabudowanym na stałe wyposażeniem przeznaczonym do użycia w celach ratowniczych na takich statkach powietrznych oraz bezzałogowych statków powietrznych.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA