REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Port Lotniczy Kraków-Balice - nowy terminal i połączenie kolejowe z centrum

Port Lotniczy Kraków-Balice - nowy terminal i połączenie kolejowe z centrum. Fot. Fotolia
Port Lotniczy Kraków-Balice - nowy terminal i połączenie kolejowe z centrum. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Połączenie kolejowe krakowskiego lotniska z centrum miasta zostało otwarte dla podróżnych. Ponadto pasażerowie mogą już korzystać z nowego terminala.

Od poniedziałku pasażerowie korzystają z nowej część terminala pasażerskiego w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice. Otwarto też dla podróżnych połączenie kolejowe łączące lotnisko z centrum miasta. To najważniejsze inwestycje związane z rozbudową portu.

REKLAMA

Jak podkreśliła minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, inwestycje zrealizowane w Kraków Airport to nie tylko nowy lotniskowy terminal, ale także przykład dobrej współpracy między instytucjami odpowiedzialnymi za różne rodzaje transportu, dzięki której w stolicy Małopolski zostały zintegrowany transport lotniczy i kolejowy.

„Licznie przybywający do Krakowa goście spotkają się tu z takim poziomem obsługi, na jaki zasługują zarówno podróżni, jak i miasto” - oceniła.

Zobacz też: PKP PLK zainwestuje w tym roku 11 mld złotych

Dzięki rozbudowie terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie z obecnych 3,5 mln. Nowa część budynku (T4) ma 33 tys. m kw. Zlokalizowano tam część przylotową z trzema tzw. karuzelami bagażowymi, poczekalnię dla oczekujących na pasażerów, a także 11 poczekalni odlotowych ze sklepami i restauracjami. Od poniedziałku w budynku działa jeden rękaw umożliwiający bezpośrednie wsiadanie do samolotów, a kolejne dwa zostaną uruchomione do końca tego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość inwestycji realizowanej od wiosny 2013 r. przez włoską firmę Astaldi S.p.A. wynosi 368,88 mln zł brutto.

Trwa już drugi etap rozbudowy terminala pasażerskiego polegający na modernizacji starej hali przylotów, a wkrótce zacznie się też przebudowa starej części odlotowej. Wszystkie prace mają się zakończyć latem 2016 r.

REKLAMA

Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m.kw. powierzchni użytkowej. Jak podkreślają władze lotniska, rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, by zintegrować nową część obiektu z już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko jest nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.

Zobacz też: Koleje Mazowieckie mają ambicje stać się przewoźnikiem turystycznym

Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0 w nowej - wschodniej części terminalu.

REKLAMA

Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 wyjść. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.

Integralną częścią rozbudowywanego obiektu jest kładka, która stworzyła nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 nowego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, stacją kolejową oraz hotelem. Powstał też nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, który ułatwia poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki).

W poniedziałek pierwsi pasażerowie pojechali też pociągami Kolei Małopolskich po nowej linii kolejowej łączącej Kraków z lotniskiem Kraków Airport. Pociągi będą jeździć o stałych porach, co pół godziny. Przejazd w jedną stronę zajmuje 18 minut. Jak podkreślił członek zarządu PKP PLK Marcin Mochowski, to obecnie najkorzystniejszy sposób przejazdu dla pasażerów na krakowskie lotnisko.

„To też kolejny krok w budowaniu systemu kolei aglomeracyjnej w aglomeracji krakowskiej, po uruchomieniu połączenia do Wieliczki” - dodał.

Pociągi będą kursować według ustalonego wcześniej rozkładu jazdy o stałych porach, co pół godziny. Dzięki modernizacji linii Kraków – Balice pociągi dojadą bezpośrednio do terminalu lotniska. Inwestycja o wartości prawie 350 mln zł polegała na dobudowaniu drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużeniu połączenia o ok. 500 m do głównego terminalu lotniskowego oraz elektryfikacji linii.

Wybudowane zostały trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica. Wszystkie są dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych oraz wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Dodatkowo zmodernizowany został przystanek Kraków Łobzów.

Zobacz też: Kto zainwestuje w PLL LOT?

Dzięki modernizacji i elektryfikacji linii przejazd z centrum miasta do Balic zajmie 18 minut. Powstanie również możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania składów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Linię obsługiwać będzie 39 nowoczesnych pociągów, 33 z nich będzie kursować na trasie od stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia przez Kraków do Balic i z powrotem. Pozostałe sześć pociągów kursować będzie z Krakowa do Balic wczesnym rankiem i późnym wieczorem, kiedy nie ma kursów do Wieliczki.

Bilet normalny na trasie Kraków Główny–Balice Port Lotniczy będzie kosztował 8 zł, a bilet normalny dla pasażerów korzystających z trzech nowych przystanków: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica, które wybudowano na tym odcinku linii kolejowej – 3 zł.

Kraków Airport jest drugim co do wielkości portem lotniczym w Polsce. Lata do niego 17 przewoźników, w tym 11 linii tradycyjnych. W ub.r. lotnisko obsłużyło rekordową liczbę prawie 3,818 mln pasażerów. Jak zapowiedział prezes lotniska Jan Pamuła, w tym roku powinna zostać przekroczona granica 4 mln pasażerów. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA