REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zysk netto Grupy PKP Cargo w pierwszym półroczu 2015 r.

Zysk netto Grupy PKP Cargo w pierwszym półroczu 2015 r.
Zysk netto Grupy PKP Cargo w pierwszym półroczu 2015 r.
PKP Cargo

REKLAMA

REKLAMA

Grupa PKP Cargo osiągnęła 156 mln zysku netto przy dochodach 2,1 mld zł w pierwszym półroczu 2015 r.

Grupa PKP Cargo wypracowała w pierwszym półroczu 2015 r. 156 mln zł zysku netto przy przychodach 2,1 mld zł - poinformował w czwartek w Warszawie prezes PKP Cargo Adam Purwin. Spółka chce do 2016 r, wypracować 100 mln zł oszczędności.

REKLAMA

REKLAMA

Jak przekonywał Purwin, taki wynik spółki to efekt: nabycia w tym roku czeskiego przewoźnika AWT w "okazyjnej cenie", aktywnej polityki sprzedażowej, dynamicznego rozwoju na rynkach międzynarodowych oraz poprawy efektywności działań całej grupy PKP Cargo.

Zobacz też: Będzie strajk w PKP Cargo?

W pierwszym półroczu grupa PKP Cargo w ujęciu rocznym przewiozła o 2 proc. więcej materiałów. W tym samym okresie wzrosły także przewozy zagraniczne. PKP Cargo przewiozło poza krajem blisko 2,9 mln ton towarów (wzrost o 136 proc. rdr). Na podobnym poziomie do ubiegłego roku utrzymano przewozy w kraju. Liczone masą, wyniosły one 49,3 mln ton (spadek o 1 proc. rdr), a pracą przewozową 13,38 mld tkm (spadek o 1 proc. rdr). Udział Grupy PKP Cargo w rynku przewozów towarowych w Polsce wyniósł na koniec czerwca 56,1 proc. w ujęciu pracy przewozowej.

REKLAMA

W pierwszy półroczu br. PKP Cargo przewiozła mniej kruszyw i materiałów budowlanych o 12 proc. rdr. Z kolei dzięki koniunkturze w przemyśle, drugi kwartał był bardzo dobry dla PKP Cargo pod względem przewozów metali i rud. "W drugim kwartale zwiększyliśmy przewozy rud i metali o 13 proc. rok do roku. Nasi klienci zgłaszają zapotrzebowanie na przewozy w kolejnych miesiącach" - powiedział członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo Jacek Neska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiciele spółki poinformowali, że spadek przeładunków kontenerów w polskich portach w drugim kwartale (- 24 proc. rdr), rosyjskie embargo oraz mniejszy popyt na samochody i części samochodowe na Wschodzie negatywnie wpłynęły na dynamikę przewozów intermodalnych. W okresie od kwietnia do czerwca przewozy PKP Cargo w tym segmencie spadły o 7 proc. rdr, co w całym pierwszym półroczu oznacza powtórzenie wyniku z poprzedniego roku (0,9 mld tkm).

Zobacz też: PKP PLK wyda do 2023 r. na inwestycje 68 mld złotych!

PKP Cargo spodziewa się jednak, że przewozy intermodalne wykonywane przez spółkę wzrosną w najbliższej przyszłości, zwłaszcza po uzyskaniu dostępu do zlokalizowanego terminalu w Ostawie Paskov, rozbudowie terminalu w Poznaniu Franowie oraz zlikwidowaniu wąskich gardeł na infrastrukturze doprowadzającej do polskich portów.

W drugim kwartale 2015 r. odnotowano wyraźną poprawę w przewozach węgla, mającego największy udział w towarowych przewozach kolejowych. W tym okresie PKP Cargo zanotowało wzrost o 17 proc. w ujęciu rocznym w zakresie pracy przewozowej. W całym pierwszym półroczu oznacza to wzrost o 11 proc. (5,6 mld tkm) w porównaniu do poprzedniego roku.

Spółka przygotowuje nową strategię działania na lata 2016-2020, która zakłada koncentrację na rozwoju międzynarodowym oraz kontynuacji zainicjowanych procesów konsolidacji poszczególnych obszarów biznesowych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności spedycyjnej i terminalowej. "Kierunek rozwój dla PKP Cargo jest jeden, to jest zagranica i międzynarodowa obecność. Patrząc długo terminowo widać, że rynek krajowy to nie jest rynek, który może gwarantować PKP Cargo dwucyfrowy wzrost, co roku" - powiedział Purwin.

Członek zarządu ds. Finansowych Łukasz Hadyś poinformował, że spółka chce zrealizować także program oszczędnościowy; w ciągu 2 lat oszczędzić 100 mln zł. Oszczędności mają wynikać z dostosowania zasobów IT do potrzeb grupy, optymalizacji zaplecza utrzymaniowo-naprawczego, racjonalizacji potrzeb zakupowych oraz usprawnienia procesu eksploatacji taboru. "W tym roku widzimy potencjał na oszczędności rzędu od kilku do kilkunastu milionów złotych" - powiedział Hadyś.

Purwin poinformował także, że zarząd 7 września spotka się ze związkowcami. "Chcemy na spotkaniu pokazać wyniki spółki, z których płyną określone wnioski podobnie jak z obecnej sytuacji na rynku węgla. Niezależnie od rozmów ze stroną społeczną zdecydowaliśmy się na wdrożenie podwyżki w wysokości 200 zł brutto, czyli 110 zł netto na każdego pracownika" - powiedział Purwin.

Działające w PKP Cargo związki zawodowe są ze spółką w sporze zbiorowym od 7 lipca. Pod koniec lipca władze PKP Cargo i przedstawiciele związków zawodowych nie porozumieli się, co do wysokości podwyżek dla pracowników spółki. Związki domagają się podwyżki płac o 250 złotych dla każdego pracownika. Strony podpisały protokół rozbieżności. Referendum strajkowe zostało przeprowadzone 21 sierpnia wzięło w nim udział 57 proc. zatrudnionych w spółce pracowników, spośród biorących udział w 96 proc. opowiedziało się za przeprowadzeniem strajku.

PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln ton ładunków. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie - wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem jest PKP. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA