REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy

Subskrybuj nas na Youtube
4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy. Fot. Fotolia
4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Warszawa wystąpi o 4 mld zł dofinansowania ze środków UE na inwestycje drogowe oraz rozbudowę II linii metra. O jakie inwestycje drogowe chodzi?

4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy

Warszawa wystąpi o łącznie ponad 4 mld zł dofinansowania z UE na cztery inwestycje drogowe oraz rozbudowę II linii metra - zapowiedziała w poniedziałek premier Ewa Kopacz na wspólnym briefingu prasowym z prezydent Warszawy Hanną Gronkiewicz-Waltz.

REKLAMA

REKLAMA

Kopacz poinformowała, że prezydent Warszawy podpisała i skierowała już do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju deklarację dotyczącą przygotowania wniosków o dofinansowanie w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-20 sześciu warszawskich inwestycji transportowych: czterech inwestycji drogowych oraz dwóch związanych z rozbudową metra. Łącznie miasto będzie się starało o ponad 4 mld zł unijnego dofinansowania na te inwestycje.

W deklaracji - poinformowała Kopacz - jest mowa m.in. o rozbudowie drugiej linii metra zarówno w kierunku wschodnim, jak i zachodnim. Zapowiedziała też, że niedługo zintegrowany transport miejski będzie łączył nie tylko warszawskie dzielnice, ale również miejscowości podwarszawskie ze stolicą.

Premier podkreślała, że Warszawa to miasto, które "w sposób szczególny lideruje w pozyskiwaniu środków europejskich". Zaznaczyła, że w poprzednim unijnym budżecie w latach 2007-2013 stolica otrzymała ponad 8 mld zł. "To są olbrzymie pieniądze, które przełożyły się na dobre inwestycje" - oceniła Kopacz.

Zobacz też: Prototypowy rozjazd kolejowy dla PKP PLK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według niej dzisiaj "dobra energia mieszkańców Warszawy musi współpracować z działaniami rządu i samorządu po to, by przełożyła się na bardzo konkretne działania, ale też konkretne pomysły".

REKLAMA

Premier przekonywała, że nowa perspektywa finansowa w UE jest szansą dla Warszawy. "Szczególnie jest szansą, kiedy ma takiego prezydenta, bo dzięki działaniom pani prezydent i jej wiceprezydentów, Warszawa została uznana jako zintegrowany węzeł drogowy. A więc wszystkie inwestycje, które będą czynione tutaj w infrastrukturę drogową, będą oczywiście w powiązaniu już z ciągiem dróg ekspresowych, ale również z ciągiem tych nowych dróg ekspresowych, które będą w przyszłości budowane" - powiedziała szefowa rządu.

Prezydent Warszawy poinformowała, że deklarację wysłała do MIR w piątek. "To jest moje zobowiązanie, że zaprogramujemy tak te wszystkie projekty, aby można było uzyskać te środki" - podkreśliła. Zaznaczyła, że 4 mld zł, o które będzie się starała Warszawa, to ponad jedna trzecia rocznego budżetu stolicy. Jak zaznaczyła, dofinansowanie to przyznawane jest w trybie pozakonkursowym.

Wyjaśniła, że chodzi o kontynuację rozbudowy linii metra, tzw. II i III etap. Planowany poziom dofinansowania II etapu to 68 proc., ponad 1,9 mld zł. Z kolei na III etap stolica chce uzyskać z UE dofinansowanie na poziomie 63 proc., ponad 1,6 mld zł.

Zobacz też: Czy prywatyzacja spółek grupy PKP uzdrowiła system kolejowy w Polsce?

4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy - o które inwestycje chodzi?

W II etapie ma zostać wybudowane w kierunku zachodnim (od Ronda Daszyńskiego) 3,4 km podziemnej kolei. Planowane są trzy stacje o roboczych nazwach: "Wolska" umiejscowiona w pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; "Moczydło" pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

Ponadto w kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) w ramach II etapu powstanie ponad 3 km trasy. Robocze nazwy planowanych stacji to: "Szwedzka" pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek 1" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Targówek 2" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Z kolei w ramach III etapu rozbudowy drugiej linii metra mają powstać dwie stacje w kierunku zachodnim o roboczych nazwach "Wola Park" i "Powstańców Śląskich" oraz trzy stacje w kierunku północno-wschodnim: "Zacisze", "Kondratowicza" oraz Bródno".

Pozostałe inwestycje, których dotyczy deklaracja to: modernizacja ciągu ul. Marsa, ul. Żołnierskiej aż do granic miasta (ponad 308 mln zł dofinansowania); przebudowa ul. Młynarskiej na odcinku ul. Taśmowa do ul. Rzymowskiego (dofinansowanie ponad 71 mln zł), przebudowa ul. Wał Miedzeszyński do planowanego węzła z trasą ekspresową S2 (dofinansowanie ponad 46 mln zł) oraz przebudowa ciągu ulic: Marywilska, Czołowa, Polnych Kwiatów na odcinku Trasa Toruńska-ul. Mehoffera. (dofinansowania ponad 93 mln zł).

Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że poziom unijnego dofinansowania tych czterech inwestycji drogowych ma wynosić 85 proc. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA