REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy

Subskrybuj nas na Youtube
4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy. Fot. Fotolia
4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Warszawa wystąpi o 4 mld zł dofinansowania ze środków UE na inwestycje drogowe oraz rozbudowę II linii metra. O jakie inwestycje drogowe chodzi?

4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy

Warszawa wystąpi o łącznie ponad 4 mld zł dofinansowania z UE na cztery inwestycje drogowe oraz rozbudowę II linii metra - zapowiedziała w poniedziałek premier Ewa Kopacz na wspólnym briefingu prasowym z prezydent Warszawy Hanną Gronkiewicz-Waltz.

REKLAMA

REKLAMA

Kopacz poinformowała, że prezydent Warszawy podpisała i skierowała już do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju deklarację dotyczącą przygotowania wniosków o dofinansowanie w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-20 sześciu warszawskich inwestycji transportowych: czterech inwestycji drogowych oraz dwóch związanych z rozbudową metra. Łącznie miasto będzie się starało o ponad 4 mld zł unijnego dofinansowania na te inwestycje.

W deklaracji - poinformowała Kopacz - jest mowa m.in. o rozbudowie drugiej linii metra zarówno w kierunku wschodnim, jak i zachodnim. Zapowiedziała też, że niedługo zintegrowany transport miejski będzie łączył nie tylko warszawskie dzielnice, ale również miejscowości podwarszawskie ze stolicą.

Premier podkreślała, że Warszawa to miasto, które "w sposób szczególny lideruje w pozyskiwaniu środków europejskich". Zaznaczyła, że w poprzednim unijnym budżecie w latach 2007-2013 stolica otrzymała ponad 8 mld zł. "To są olbrzymie pieniądze, które przełożyły się na dobre inwestycje" - oceniła Kopacz.

Zobacz też: Prototypowy rozjazd kolejowy dla PKP PLK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według niej dzisiaj "dobra energia mieszkańców Warszawy musi współpracować z działaniami rządu i samorządu po to, by przełożyła się na bardzo konkretne działania, ale też konkretne pomysły".

REKLAMA

Premier przekonywała, że nowa perspektywa finansowa w UE jest szansą dla Warszawy. "Szczególnie jest szansą, kiedy ma takiego prezydenta, bo dzięki działaniom pani prezydent i jej wiceprezydentów, Warszawa została uznana jako zintegrowany węzeł drogowy. A więc wszystkie inwestycje, które będą czynione tutaj w infrastrukturę drogową, będą oczywiście w powiązaniu już z ciągiem dróg ekspresowych, ale również z ciągiem tych nowych dróg ekspresowych, które będą w przyszłości budowane" - powiedziała szefowa rządu.

Prezydent Warszawy poinformowała, że deklarację wysłała do MIR w piątek. "To jest moje zobowiązanie, że zaprogramujemy tak te wszystkie projekty, aby można było uzyskać te środki" - podkreśliła. Zaznaczyła, że 4 mld zł, o które będzie się starała Warszawa, to ponad jedna trzecia rocznego budżetu stolicy. Jak zaznaczyła, dofinansowanie to przyznawane jest w trybie pozakonkursowym.

Wyjaśniła, że chodzi o kontynuację rozbudowy linii metra, tzw. II i III etap. Planowany poziom dofinansowania II etapu to 68 proc., ponad 1,9 mld zł. Z kolei na III etap stolica chce uzyskać z UE dofinansowanie na poziomie 63 proc., ponad 1,6 mld zł.

Zobacz też: Czy prywatyzacja spółek grupy PKP uzdrowiła system kolejowy w Polsce?

4 mld zł dofinansowania z UE dla Warszawy - o które inwestycje chodzi?

W II etapie ma zostać wybudowane w kierunku zachodnim (od Ronda Daszyńskiego) 3,4 km podziemnej kolei. Planowane są trzy stacje o roboczych nazwach: "Wolska" umiejscowiona w pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; "Moczydło" pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

Ponadto w kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) w ramach II etapu powstanie ponad 3 km trasy. Robocze nazwy planowanych stacji to: "Szwedzka" pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek 1" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Targówek 2" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Z kolei w ramach III etapu rozbudowy drugiej linii metra mają powstać dwie stacje w kierunku zachodnim o roboczych nazwach "Wola Park" i "Powstańców Śląskich" oraz trzy stacje w kierunku północno-wschodnim: "Zacisze", "Kondratowicza" oraz Bródno".

Pozostałe inwestycje, których dotyczy deklaracja to: modernizacja ciągu ul. Marsa, ul. Żołnierskiej aż do granic miasta (ponad 308 mln zł dofinansowania); przebudowa ul. Młynarskiej na odcinku ul. Taśmowa do ul. Rzymowskiego (dofinansowanie ponad 71 mln zł), przebudowa ul. Wał Miedzeszyński do planowanego węzła z trasą ekspresową S2 (dofinansowanie ponad 46 mln zł) oraz przebudowa ciągu ulic: Marywilska, Czołowa, Polnych Kwiatów na odcinku Trasa Toruńska-ul. Mehoffera. (dofinansowania ponad 93 mln zł).

Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że poziom unijnego dofinansowania tych czterech inwestycji drogowych ma wynosić 85 proc. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA